Από τους τοίχους στους «τοίχους»

ΒΑΛΙΑ ΚΑΪΜΑΚΗ Δημοσιεύθηκε 10.7.2024

«Να είστε ρεαλιστές, να ζητάτε το ανέφικτο», «Απαγορεύεται ν’ απαγορεύεις», είναι μερικά από τα πιο γνωστά συνθήματα του Μάη του ’68 που «κόσμησαν» σε αφίσες τους τοίχους του Παρισιού και άλλων γαλλικών πόλεων. Πολλές ευφάνταστες αφίσες, αρκετές από αυτές παραγωγή του Atelier populaire, ενός εργαστηρίου που ιδρύθηκε από φοιτητές και καθηγητές μέσα στην υπό κατάληψη Σχολή Καλών Τεχνών.

Σήμερα, ένα τέτοιο εργαστήρι δεν θα μπορούσε παρά να είναι διαδικτυακό και οι αφίσες του να «κοσμούν» ψηφιακούς «τοίχους» όπως τα timeline του facebook, του Instagram, του tiktok, αν γίνουν βίντεο. Οι συνθήκες δεν είναι ίδιες, είναι όμως ανάλογες. Σε μία εβδομάδα από σήμερα, η γαλλική κυβέρνηση κινδυνεύει να ντυθεί με ακροδεξιά χρώματα και οι καλλιτέχνες δεν μπορούν παρά να αντιδράσουν.

Στη διεύθυνση 24x36.art οι δημιουργοί καλούνται να φτιάξουν τις αφίσες τους σε μέγεθος 24x36 (61x91 σε εκατοστά). «Ο τόνος να είναι χαρούμενος, αισιόδοξος, οι αρνητικές ή επιθετικές αφίσες δεν θα γίνονται δεκτές», σημειώνουν οι δημιουργοί του ιστότοπου. Προτρέπουν επίσης τους καλλιτέχνες να εικονογραφήσουν το προεκλογικό πρόγραμμα του Νέου Λαϊκού Μετώπου.

Ο σχηματισμός αυτός που δημιουργήθηκε μόλις στις 10 Ιουνίου συγκεντρώνει όλα τα κόμματα, από το Σοσιαλιστικό Κόμμα και αριστερότερα, και σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις έρχεται δεύτερος πίσω από τον Εθνικό Συναγερμό της Λεπέν. Το όνομά του είναι μια άμεση αναφορά στο Λαϊκό Μέτωπο, την αριστερή παράταξη που κέρδισε τις εκλογές το 1936 με Πρωθυπουργό τον Λεόν Μπλουμ. Έτσι λοιπόν το 24x36 δεν είναι μόνο ένα μέγεθος, είναι η ευχή της επανάληψης του 1936 το 2024.

Τις τρεις πρώτες ημέρες που άνοιξε ο ιστότοπος έλαβε 1.000 αφίσες. Πολλές από αυτές με αναφορές στον Μπλουμ. Το αγαπημένο των περισσότερων είναι η παράφραση με διάφορους τρόπους τού «η καρδιά μου κάνει μπλουμ (αντί για μπουμ που στα γαλλικά σημαίνει χτυπάει δυνατά)». Όμως, υπάρχουν αφίσες για όλα τα γούστα και όλα τα χρώματα. Η δική μου αγαπημένη είναι «Ε, Σίρι, κάνε την κοινωνική και οικολογική επανάσταση σε δέκα ημέρες παρακαλώ», μια αναφορά στη Siri, τον βοηθό τεχνητής νοημοσύνης της Apple. Ή εκείνη που δείχνει σε φακέλους τα ονόματα των κομμάτων που συμμετέχουν και ο ζιπαρισμένος φάκελος όλων έχει το όνομα Λαϊκό Μέτωπο.

Δεν είναι μόνο η τεχνολογία που εμπνέει, φυσικά. Είναι και η γιόγκα, η γαστρονομία, τα οικιακά ζώα, όλα όσα εμπνέουν τη σημερινή νεολαία. Και δίπλα τους τα παλιά γαλλικά σύμβολα: η Μαριάν με την γαλλική σημαία, ο χάρτης της χώρας, το καπέλο των επαναστατών. Και βέβαια, μια τεράστια διαφορά από τον Μάη του ’68 είναι ότι τα συνθήματα και οι διεκδικήσεις έχουν έντονο οικολογικό πρόσημο. Δίπλα στην ελευθερία, τη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη και τον φεμινισμό, η οικολογία έχει βρει τη θέση της: «Αλλάξτε την πολιτική όχι το κλίμα», λέει χαρακτηριστικά μια αφίσα.

Μια ακόμα θεματική που διατρέχει πολλές αφίσες είναι η καταδίκη της αποχής: «Ψηφίζω, άρα υπάρχω», διαβάζουμε ή ακόμα «απέχετε από την αποχή». Και μία ακόμα: το ποδόσφαιρο. Ο Ζιντάν, μια τακτική για να μπει γκολ στην ακροδεξιά…

Όλες αυτές τις αφίσες διατίθενται σε υψηλή ανάλυση και μπορεί κάποιος να τις κατεβάσει και να τις ποστάρει στα social. Ή και να τις τυπώσει και να τις βάλει στους ειδικούς χώρους για προεκλογικές αφισες. Τώρα που το σκέφτομαι, πιθανόν να μην πρέπει να τις ονομάζουμε αφίσες πια, αλλά, τι όμως; Γραφικά για τα social; Προεκλογικό υλικό; Κάποια από αυτά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και μιμίδια, οριακά όμως.

Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε μεγάλο μέρος των προεκλογικών εκστρατειών να μετακομίζει στα social. Πρόκειται, βέβαια, για οργανωμένες πολιτικές εκστρατείες που ορίζονται από τα κόμματα ή τους υποψήφιους σε συνεργασία με επικοινωνιολόγους ή διαφημιστές κατά τον ίδιο τρόπο που γίνονται οι εκστρατείες στην τηλεόραση ή τον Τύπο γενικότερα.

Η γαλλική πρωτοβουλία 24x36.art εγκαινιάζει ένα διαφορετικό κεφάλαιο. Η παραγωγή γίνεται από τους πολίτες, καλλιτέχνες, γραφίστες ή και οποιονδήποτε μπορεί να χειριστεί ένα εργαλείο τόσο απλό όσο το canva και έχει φαντασία. Είναι ένας τρόπος που είναι πολύ πιο κοντά στη φιλοσοφία των social. Ακόμα δεν μπορούμε να μετρήσουμε τον μεμονωμένο αντίκτυπό του, αλλά σίγουρα θα βρει μιμητές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

Οι Massive Attack απέρριψαν το Coachella λόγω περιβαλλοντικών επιπτώσεων

Οι Massive Attack απέρριψαν το Coachella λόγω περιβαλλοντικών επιπτώσεων

Οι Massive Attack απέρριψαν το Coachella λόγω περιβαλλοντικών επιπτώσεων

«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

Επιβεβαίωση για ιερό της μεγάλης θεάς Ιδαλίου μετά από 130 χρόνια έρευνας

Επιβεβαίωση για ιερό της μεγάλης θεάς Ιδαλίου μετά από 130 χρόνια έρευνας

Επιβεβαίωση για ιερό της μεγάλης θεάς Ιδαλίου μετά από 130 χρόνια έρευνας