Η άνοδος των news influencers

ΒΑΛΙΑ ΚΑΪΜΑΚΗ Δημοσιεύθηκε 25.11.2024
PHOTO-ILLUSTRATION: WIRED STAFF; GETTY IMAGES.

Το τελευταίο διάστημα, αρκετά συχνά σε δημόσιες ομιλίες, αναφέρομαι στο θέμα των news influencers. Συνήθως με ακούν με σκεπτικισμό καθώς η γενιά μου (όπως η πριν και η μετά) δεν πιστεύουν ότι οι ειδήσεις είναι κάτι που μπορούν να χειριστούν οι influencers. Μέχρι που τους δίνω παραδείγματα. Όπως τον λογαριασμό @underthedesknews που έχει πάνω από 3 εκατομμύρια ακολούθους και, πράγματι, για επεξηγηματικά βίντεο του τι συμβαίνει στην αμερικανική πολιτική σκηνή δεν υπάρχει καλύτερος. Στις τελευταίες εκλογές, ο αριθμός τόσο των influencers που ασχολήθηκαν με ειδήσεις όσο και των χρηστών που τους εμπιστεύτηκαν μεγάλωσε εκθετικά, όπως δείχνει έρευνα του Pew Research Center. Περίπου ένας στους πέντε Αμερικανούς -συμπεριλαμβανομένου ενός πολύ υψηλότερου ποσοστού ενηλίκων κάτω των 30 ετών (37%)- δηλώνουν ότι λαμβάνουν τακτικά ειδήσεις από influencers στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

Η έρευνα έχει και κάποια άλλα πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα:

  • Οι news influencers είναι πιο πιθανό να βρεθούν στην πλατφόρμα X, όπου το 85% από αυτούς έχει παρουσία. Πολλοί όμως βρίσκονται και σε άλλους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Instagram (όπου το 50% έχει λογαριασμό) και το YouTube (44%).
  • Ελαφρώς περισσότεροι news influencers προσδιορίζονται ρητά ως Ρεπουμπλικάνοι, συντηρητικοί ή υπέρ του Ντόναλντ Τραμπ (27%) από ό,τι Δημοκρατικοί, φιλελεύθεροι ή υπέρ της Κάμαλα Χάρις (21%).
  • Η πλειονότητα των news influencers είναι άνδρες (63%).
  • Οι περισσότεροι (77%) δεν έχουν καμία σχέση ή παρελθόν συνεργασίας με κάποιον ειδησεογραφικό οργανισμό.

Τα ποσοστά είναι σημαντικά αλλά τελικά πόσοι περίπου είναι αυτοί αριθμητικά; Η έρευνα εξέτασε 500 δημοφιλείς news influencers και το περιεχόμενο που παράγουν, αριθμός που προέκυψε από την εξέταση περισσότερων από 28.000 λογαριασμών στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης! 

Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη ορίζει τους news influencers ως άτομα που δημοσιεύουν τακτικά για τρέχοντα γεγονότα και πολιτικά θέματα στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και έχουν τουλάχιστον 100.000 ακολούθους σε κάποιο από τα Facebook, Instagram, TikTok, X ή YouTube. Οι news influencers μπορεί να είναι δημοσιογράφοι που είναι ή ήταν συνδεδεμένοι με έναν ειδησεογραφικό οργανισμό ή ανεξάρτητοι δημιουργοί περιεχομένου, αλλά πρέπει να είναι άνθρωποι και όχι λογαριασμοί Μέσων Ενημέρωσης.

Και για να γυρίσουμε σ' αυτό που έλεγα παραπάνω για τις επεξηγήσεις, ακόμα και οι ίδιοι οι Αμερικανοί, το 65% από αυτούς που παρακολουθούν news influencers, λένε ότι τους βοήθησαν να κατανοήσουν καλύτερα τα τρέχοντα γεγονότα και τα πολιτικά ζητήματα. Και επτά στους δέκα λένε ότι οι ειδήσεις που λαμβάνουν από news influencers είναι τουλάχιστον κάπως διαφορετικές από τις ειδήσεις που λαμβάνουν από άλλες πηγές. 

Παρ' όλο πάντως που οι περισσότεροι βρίσκονται σε διαφορετικές πλατφόρμες, όσοι είναι στο TikTok ξεχωρίζουν αρκετά για τρεις κυρίως λόγους. Κατ' αρχάς για το φύλο: Το TikTok έχει το μικρότερο χάσμα μεταξύ των δύο φύλων: το 50% των news influencers στο TikTok είναι άνδρες, ενώ το 45% είναι γυναίκες. Επίσης, το TikTok ξεχωρίζει ως η μόνη πλατφόρμα από τις πέντε, όπου οι news influencers που προσδιορίζονται ρητά ως δεξιοί (25%) δεν υπερτερούν αριθμητικά εκείνων που εκφράζουν δημοσίως μια αριστερή πολιτική ιδεολογία (28%). Και τέλος οι news influencers στο TikTok είναι πιο πιθανό από εκείνους σε άλλες πλατφόρμες να εκφράζουν υποστήριξη για τα δικαιώματα των LGBTQ+ ή να προσδιορίζονται ως LGBTQ+ στο προφίλ του λογαριασμού τους (13%).

Πριν κλείσουμε, να σημειώσουμε ότι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία είναι ότι τα τρία τέταρτα των news influencers (77%) δεν έχουν καμία σχέση στο παρόν ή στο παρελθόν με έναν οργανισμό Μέσων Ενημέρωσης. Για τους επαγγελματίες, το πιο πιθανό Μέσο να εκφράσουν τη γνώμη τους (χωρίς να παίρνουν θέση για την πολιτική συνήθως) είναι το Χ ενώ οι υπόλοιποι είναι πιο πιθανό να έχουν λογαριασμούς σε πλατφόρμες που βασίζονται σε βίντεο, όπως το YouTube και το TikTok, και είναι επίσης πιο πιθανό να λαμβάνουν αποζημίωση μέσω συνδρομών, δωρεών ή πώλησης εμπορευμάτων.

Όλα τα παραπάνω δίνουν την αίσθηση ότι οι news influencers δεν είναι κάτι παροδικό αλλά μάλλον κάτι δυναμικά αναπτυσσόμενο. Και οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί θα πρέπει να το λάβουν υπόψη τους.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Σώτος Κτωρής: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες συντήρησης στο τζαμί της Καλαβασού (φώτος)

Σώτος Κτωρής: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες συντήρησης στο τζαμί της Καλαβασού (φώτος)

Σώτος Κτωρής: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες συντήρησης στο τζαμί της Καλαβασού (φώτος)

6ο DOT.ON.THE.MAP INDUSTRY DAYS |10 - 12 Απριλίου 2025

6ο DOT.ON.THE.MAP INDUSTRY DAYS |10 - 12 Απριλίου 2025

6ο DOT.ON.THE.MAP INDUSTRY DAYS |10 - 12 Απριλίου 2025

Παιδιά από το Ριζοκάρπασο και τον Κορμακίτη παρακολούθησαν την παράσταση «Ομήρου Οδύσσεια»

Παιδιά από το Ριζοκάρπασο και τον Κορμακίτη παρακολούθησαν την παράσταση «Ομήρου Οδύσσεια»

Παιδιά από το Ριζοκάρπασο και τον Κορμακίτη παρακολούθησαν την παράσταση «Ομήρου Οδύσσεια»

"Οι 12 Βασιλόπιτες " από την ομάδα ΣαλΟΥπέτες

"Οι 12 Βασιλόπιτες " από την ομάδα ΣαλΟΥπέτες

"Οι 12 Βασιλόπιτες " από την ομάδα ΣαλΟΥπέτες