«Περάσαμε τόσα σύνορα και δεν φτάσαμε σπίτι μας ακόμη...» είναι ο τίτλος της σειράς προβολών που θα πραγματοποιηθούν στον Ξενώνα Νέων Λευκωσίας, στη μνήμη του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
Ο Ξενώνας Νέων Λευκωσίας του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου τιμά τη μνήμη του Θόδωρου
Αγγελόπουλου, πραγματοποιώντας τρεις συμβολικές προβολές στην αίθουσα εκδηλώσεων
του ξενώνα στη Λευκωσία, στις 20, 24 και 25 Μαρτίου.
Οι προβολές ξεκινούν την Τρίτη 20 Μαρτίου, στις 20:00, με «Το Μετέωρο Βήμα του
Πελαργού», την πρώτη ταινία του Αγγελόπουλου που διαπραγματεύεται ανοιχτά το ζήτημα
των συνόρων, ως εξάλλου το πρώτο μέρος της ομώνυμης τριλογίας στην φιλμογραφία του
Έλληνα σκηνοθέτη. Θα ακολουθήσει στις 24 Μαρτίου η ταινία «Κολαστήριο» του Μπέλα Ταρ και στις 25 Μαρτίου η ταινία «Ο Διάδρομος» σε σκηνοθεσία Σιαρούνας Μπάρτας.
Την επιμέλεια του προγράμματος των προβολών έχει ο Μιχάλης Θεοδώρου [σκηνοθέτης].
Αναφέρεται σε σχετικό σημείωμα για τις προβολές:«
'Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού' είναι και η πρώτη ταινία του Αγγελόπουλου, που πραγματοποιείται μετά την αλλαγή των πολιτικών συνθηκών στην κεντρική και ανατολική
Ευρώπη. Το σύνορο, το σπίτι και ο χώρος της πατρίδας ήταν ζητήματα που είχε αναπτύξει ο
Αγγελόπουλος και στις ταινίες που διαμορφώνουν την προηγούμενη τριλογία του, της σιωπής [«Ταξίδι στα Κύθηρα» 1984, «Ο Μελισσοκόμος» 1986, και «Τοπίο στην Ομίχλη» 1988], ωστόσο για πρώτη φορά μετά τον «Μεγαλέξαντρο» [1980], στο «Μετέωρο Βήμα...» ο Αγγελόπουλος σκηνοθετεί ξανά το συλλογικό υποκείμενο, εστιάζοντας στα μόλις τότε ανακύπτοντα προβλήματα της εποχής του, δηλαδή την ανέλεγκτη παραγωγή ανέστιων και απόρων από τις περιφέρειες του καπιταλισμού και τη διοχέτευσή τους στις χώρες της Δύσης.
Απομακρυνόμενος από τις περιπέτειες του ανθρώπου ως ελεύθερου υποκειμένου, οι οποίες
καθορίζουν την ιστορία του κινηματογράφου, στο «Μετέωρο Βήμα...» ο Αγγελόπουλος
ανακαλύπτει εκ νέου τον Σεργκέι Μ. Αϊζενστάιν, παραμερίζοντας ωστόσο το ερώτημα που
διαπερνά τη νεωτερικότητα στον κινηματογράφο, δηλαδή τη δυνατότητα του μέσου να
καταγράφει την πραγματικότητα. Παρουσιάζοντας τις γνωστές αγγελοπουλικές αρετές της
απουσίας ψυχολογικής ανάλυσης, της σκηνοθεσίας με βάση τον περιβάλλοντα χώρο, και του
ντεκουπάζ που προβλέπει και περιορίζει τις επιλογές του μοντάζ, «Το Μετέωρο Βήμα...» είναι
η πρώτη ταινία του Αγγελόπουλου που λαμβάνει υπόψη της τη μεταμοντέρνα συνθήκη της
αδυναμίας προσπέλασης του πραγματικού. Ωστόσο, σε χώρες, όπου οι διαδικασίες της νεωτερικότητας ήταν και τραυματικές και ημιτελείς, το ερώτημα δεν βρίσκει σαφές έδαφος
διατύπωσης και καθόσον η ανθρώπινη τραγωδία επιστρέφει, αντιπαραβάλλεται πια όχι στη
βεβαιότητα του πραγματικού, αλλά στην ιστορική συνθήκη πρόκλησης του ανθρώπινου
πόνου», αναφέρεται σε σχετικό σημείωμα για τις προβολές.
«Δεδομένων των ανάλογων προβληματικών πολιτικών συνθηκών που χαρακτηρίζουν τις
χώρες των Βαλκανίων και της υπόλοιπης ανατολικής Ευρώπης, το αφιέρωμα μνήμης στον
Θόδωρο Αγγελόπουλο του Ξενώνα Νέων Λευκωσίας, ολοκληρώνεται το Σαββατοκύριακο 24
και 25 Μαρτίου με τις ταινίες
«Κολαστήριο» του Ούγγρου Μπέλα Ταρ και
«Ο Διάδρομος»του Λιθουανού Σιαρούνας Μπάρτας.
Αποστασιοποιούμενες σημαντικά από την ιστορική συνθήκη που προκαλεί κάθε αγγελοπουλική κινηματογραφική αφήγηση, οι ταινίες των Ταρ και Μπάρτας αποτελούν εμβληματικά παραδείγματα του μετα‐σοβιετικού κινηματογράφου, από δύο δημιουργούς όμως, που και υφολογικά και θεματικά δείχνουν να φτιάχνουν κινηματογράφο προϋποθέτοντας τον Αγγελόπουλο.
Και στις δύο ταινίες, η απομόνωση των χαρακτήρων κινητοποιεί τις αφηγήσεις, μία απομόνωση παρόμοια με την απομόνωση των συνόρων στο πρώτο μέρος της ομώνυμης τριλογίας του Αγγελόπουλου.
Κάθε προβολή στον Ξενώνα Νέων Λευκωσίας θα συνοδεύεται από ενημερωτικό σημείωμα,
ενώ μία ή και οι δύο προβολές του Σαββατοκύριακου θα ακολουθήσει συζήτηση για το
σινεμά της απομόνωσης μετά το μοντέρνο.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Τρίτη, 20 Μαρτίου, 20:00 «Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού» | Θόδωρος Αγγελόπουλος, Ελλάδα, 1991
Tηλεοπτικός δημοσιογράφος φτάνει για ρεπορτάζ σε μια συνοριακή πόλη, που κατακλύζεται
από μετανάστες χωρίς έγγραφα, από την Αλβανία και την Τουρκία. Ανάμεσά τους, ο
δημοσιογράφος ξεχωρίζει έναν ηλικιωμένο, για τον οποίο είναι βέβαιος ότι πρόκειται για
έναν Έλληνα πολιτικό που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς πριν κάποια χρόνια. Πίσω στην
Αθήνα, ζητά από την πρώην σύζυγο του πολιτικού να τον συνοδεύσει στα σύνορα για να τον
αναγνωρίσει.
Σάββατο, 24 Μαρτίου, 19:00 «Κολαστήριο» | Μπέλα Ταρ, Ουγγαρία, 1988
Άεργος και άνομος, ο Κάρρερ ζει σε μια μικρή ουγγρική πόλη, όπου το μόνο ενδιαφέρον του
περιγράφεται στην τραγουδίστρια του τοπικού μπαρ. Όταν ο ιδιοκτήτης του μπαρ τού
προτείνει μια παράνομη εργασία, βρίσκει τρόπο να διεκδικήσει την ερωμένη του από τον
σύζυγό της.
Κυριακή, 25 Μαρτίου, 19:00 «Ο Διάδρομος» | Σιαρούνας Μπάρτας, Λιθουανία, 1994
Η ζωή σε ένα συγκρότημα διαμερισμάτων στο μετασοβιετικό Βίλνιους.
+ Είσοδος ελεύθερη | Ξενώνας Νέων Λευκωσίας, Χρυσαλινιωτίσσης 30‐32 [απέναντι από την εκκλησία της Παναγίας της Χρυσαλινιώτισσας] | Δευτέρα-Κυριακή 14:00-19:00 | τηλ. 22459691 | youthhostel@youthboard.org.cy
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.