Μια ατάκα του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσόστομου ήταν αρκετή το βράδυ της Τετάρτης για να επισκιάσει τα εγκαίνια της έκθεσης «Η Απεικόνισις του Αοράτου», στην γκαλερί Εν Πλω της Πάφου.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα από την προσωπική συλλογή του διπλωμάτη Χαράλαμπου Χριστοφόρου και παρουσιάζεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος2017.
Πρόκειται για έργα ζωγραφικής, χαρακτικής και γλυπτικής (μικρογλυπτικής) από την Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική με κοινό χαρακτηριστικό την έμπνευση των δημιουργών από τη χριστιανική θρησκεία.
Αρχιεπίσκοπος: «Επιθυμία της Παναγίας»
Τα εγκαίνια της έκθεσης τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος, δηλώνοντας ότι η παρουσίασή της «αποτελεί επιθυμία της ίδιας της Παναγίας.»
«Αναμφίβολα», είπε, «η Τέχνη είναι η έκφραση της ψυχής του ανθρώπου και αποτελεί το επιούσιον άρτον του πνεύματος».
Ο Αρχιεπίσκοπος ανέφερε ακόμη πως «δεν θα ήταν ορθό να κάνουμε σύγκριση στα έργα των μεγάλων ονομάτων που φιλοξενούνται στην έκθεση και που μπορεί να μας εντυπωσιάσουν εντονότερα» αλλά «επιβάλλεται να σταθούμε με σεβασμό μπροστά σε κάθε πίνακα και να ερμηνεύσουμε μέσα μας αντικειμενικά την προσπάθεια εκάστου αγιογράφου εκάστης χώρας να εκφράσει τα αισθήματα του βαθύτατου σεβασμού προς το πρόσωπο της Παναγίας, του Ιησού Χριστού και της αγάπης του Θεού να σώσει τον άνθρωπο.»
Πρόσθεσε ακόμη πως «ο τρόπος έκφρασης, είτε στην τέχνη, είτε στην λογοτεχνία, είτε στην μουσικdή διαφέρει από τον έναν λαό στον άλλον.»
Παρών στα εγκαίνια ήταν και ο Δήμαρχος Πάφου, Φαίδωνας Φαίδωνος, ο οποίος ανέφερε ότι η Πάφος έχει την τιμή και το προνόμιο να φιλοξενεί μια έκθεση που με το περιεχόμενο και τους συμβολισμούς της προσλαμβάνει διεθνή εμβέλεια και το ειδικό βάρος μείζονος πολιτιστικού γεγονότος.
Ο κ. Φαίδωνος χαρακτήρισε την παρουσίαση της έκθεσης ως «έγκυρη αναγνώριση της χριστιανικής παράδοσης και ιστορίας της Πάφου.
Η έκθεση πραγματοποιείται με τη συμβολή της Εστίας Ελλάδος Κύπρου.
Πάφος2017: η σημαντικότητα της συλλογής
Τιμά τον Οργανισμό Πάφος2017 ότι το επίσημο δελτίο Τύπου για την έκθεση αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στη σημαντικότητα των ίδιων των έργων της συλλογής Χριστοφόρου.
Όπως αναφέρεται, στην πλειονότητά τους τα έργα είναι ανυπόγραφα, ωστόσο σε αρκετά οι υπογραφές φανερώνουν ζωγράφους με σημαντικό έργο: Οι Ιταλοί Filippo Abbiati, Giovanni Battista Tiepolo, Giovanni Battista Salvi, η Γαλλίδα Carola Sorg, οι Ισπανοί Isidoro Tapia, Juan Carlos Angles, oι Φλαμανδοί Jan Tengnangel, Guillam Forschondt.
Eξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το τμήμα με ζωγραφικά έργα μεγάλων δασκάλων- Rafael, Tintoretto, da Cortona, Guercino, Rubens- που έχουν μεταφερθεί σε χάραξη από δεινούς καλλιτέχνες του είδους. Εδώ περιλαμβάνονται και χαρακτικά των Durer και Rembrandt.
Mεγάλος αριθμός ρώσικων εικόνων καταγράφει την πορεία αυτής της τέχνης και τη σταδιακή απομάκρυνσή της από τα βυζαντινά πρότυπα, ενώ οι μεταβυζαντινές εικόνες από Έλληνες αγιογράφους, μεταξύ των οποίων ο Σπύρος Πελεκάσης και ο Ιωάννης Κορνάρος, μαρτυρούν τις ωσμώσεις και τις έξωθεν επιρροές.
Εκφραστικό προς αυτήν την κατεύθυνση είναι το έργο του Νικολάου Καντούνη, ζωγράφου της Επτανησιακής Σχολής.
Στη Συλλογή εκπροσωπούνται σημαντικοί Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες. Ενδεικτικά αναφέρονται: Γύζης, Παρθένης, Κόντογλου, Χ΄Κυριάκος Γκίκας, Μανουσάκης, Αβερκίου, Μιχαηλίδης, Γεωργίου, Κισσονέργης, Κοντόπουλος, Μάρθας, Πατσόγλου, Γκολφίνος, Λανίτης.
Αξιοπρόσεκτη πτυχή της Συλλογής καταρτίζουν τα σχεδόν άγνωστα θρησκευτικά έργα, τα φιλοτεχνημένα από ανώνυμους ζωγράφους της Λατινικής Αμερικής του 17ου και 18ου αι., καρπός της εκεί διδασκαλίας Ισπανών ζωγράφων και της εντόπιας έκφρασης των Ινδιάνων.
Η Συλλογή είναι αποτέλεσμα πολύχρονης αναζήτησης, προσπάθειας και αγάπης των Χαράλαμπου και Μαρίας Χριστοφόρου προς την Τέχνη. Γι’ αυτό ακριβώς απουσιάζουν η φιλοδοξία του εύκολου εντυπωσιασμού και τα πρακτικά κίνητρα. Η θητεία του Χαράλαμπου Χριστοφόρου στο Διπλωματικό Σώμα με τις πολλαπλές μετακινήσεις, έδωσε την δυνατότητα μιας διαφορετικής προσέγγισης στη διαδικασία απόκτησης των έργων.
Και κατάλογος
Η έκθεση συνοδεύεται από έκδοση βιβλίου 350 σελίδων με εικονογράφηση και θεωρητικά κείμενα. Η έρευνα και η ταξινόμηση των έργων είναι της Νέλλης Κυριαζή, Ιστορικού Τέχνης, η οποία έγραψε τα κείμενα και ανέλαβε την επιμέλεια του λευκώματος. Την καλλιτεχνική επιμέλεια της έκδοσης είχε η γραφίστρια Σαλώμη Παπαδοπούλου.
+ Η έκθεση «Απεικόνισις του αοράτου» θα παραμείνει στην γκαλερί Εν Πλω μέχρι τις 12 Μαΐου 2017.
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή
υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που
παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους.
Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του
περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες
μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε
οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.