Με μια συναυλία στο επίκεντρο της οποίας βρίσκονται τα ίδια τα όργανα, ξεκινά την Τρίτη 6 Ιουνίου το 20ό Πολιτιστικό Φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Κύπρου στη Λευκωσία.
Το φεστιβάλ πραγματοποιείται στο Αρχοντικό της οδού Αξιοθέας από τις 6 Ιουνίου μέχρι και τις 25 Ιουλίου 2017. Σε αυτό το διάστημα θα δούμε μουσικές και θεατρικές παραστάσεις από την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ισπανία και αλλού.
Το φεστιβάλ θα ολοκληρωθεί με την εμφάνιση του μουσικού σχήματος Τρίο Τεκκέ στην πρώτη παρουσίαση του νέου τους δίσκου, Zivo.
Ολόκληρο το πρόγραμμα:
Τρίτη 6 Ιουνίου, 20:30: «...να κουμπασάρει τον καιρό»
Ζαχαρίας Σπυριδάκης: κρητική λύρα Στέλιος Κοτζαμπασάκης: κρητική λύρα Γιάννης Κουτής: ούτι, τραγούδι Γιἀννης Παπατζανής: τουμπάκι, τραγούδι Δημήτρης Σιδερής: κρητικό λαούτο, τραγούδι Θάνος Μπούρης: τρίχορδο μπουζούκι, τραγούδι Παναγιώτης Διαμάντης: λαϊκή κιθάρα, τραγούδι Αντώνης Χατζηαντώνης: λαϊκή κιθάρα, μπαγλαμάς, τραγούδι Ζωή Φυλακτίδου: visual artist
Μια συνεύρεση μουσικής και τέχνης της οργανοποιίας με επίκεντρο το έργο και την προσπάθεια του Λεωνίδα Σπανού σε συνάρτηση με την αναγέννηση της λαϊκής μουσικής στην Κύπρο κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Ο Λεωνίδας Σπανός είναι ίσως ο μοναδικός τεχνίτης, οργανοποιός και καλλιτέχνης στην Κύπρο που σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, αν αναλογιστεί κανείς τη δουλειά και τη μελέτη την οποία χρειάζεται η καλή οργανοποιία κατάφερε να κεντρίσει το ενδιαφέρον ολοκλήρου του κυπριακού και ελλαδικού μουσικού κόσμου, μουσικών και ακροατών της λαϊκής μουσικής, όπως επίσης και πολλών φιλόμουσων ανθρώπων από τις γειτονικές χώρες και την Ευρώπη. Με την τέχνη του, τη μελέτη, τη γενναιοδωρία του τις απόψεις του –αποστάγματα της σκληρής, επίμονης και άοκνης εργασίας του– σμιλεύει με την τέχνη της γλυπτικής που καλά κατέχει, την τραχιά και ακανόνιστη πέτρα της κυπριακής λαϊκής μουσικής, με σεβασμό στο παρελθόν και στο μέλλον, ζώντας έντονα όμως και βαθιά το παρόν. Σαν κουμπάσο των διαφορετικών μουσικών παραδόσεων που συναντήθηκαν και συναντιούνται σε αυτό το ακροτελεύτιο κατοικημένο κομμάτι γης της ανατολικής Μεσογείου, της δυτικής/κλασικής μουσικής, της μικρασιάτικης μουσικής, του ρεμπέτικου, της ανατολικής μουσικής και ιδιαίτερα της κρητικής μουσικής, ο Λεωνίδας Σπανός, παραμένοντας αφοσιωμένος στην Κύπρο, στη φύση της και στα υλικά που του προσφέρει, εμπνέει μουσικούς και μελετητές, καλλιτέχνες και ακροατές, συγκινεί. Ο άνθρωπος που έχει μελετήσει, έχει ακούσει και με τη σειρά του έχει αφήσει να αναπτυχθεί στα χέρια του η τέχνη της οργανοποιίας, έχοντας από καιρό αναγνωρίσει και δεχθεί αυτές τις μουσικές πραγματικότητες και κόσμους που επηρέασαν την κυπριακή μουσική. Αποτυπώνοντας όλα αυτά στα όργανα που κατασκευάζει, ο Λεωνίδας Σπανός συνεχίζει ευγενικά να συμβάλλει στην εξέλιξη της σύγχρονής του κυπριακής λαϊκής μουσικής τα τελευταία τριάντα χρόνια, εκφράζοντας την άποψή του ευθαρσώς, και στα λόγια και στην πράξη. Η ιδιαίτερη μούσα που τον εμπνέει και του έχει ανοίξει δρόμους δύσβατους και ενάρετους, η κρητική μουσική, ηχεί στα αυτιά του εισερχόμενη εξ εσπερίων και συνηχεί με τους ήδη βαθιά φυτεμένους μέσα του ήχους από την μυστηριακή εώα, καθώς αυτός παλεύει μέσα από την πάχνη του βορρά να καταλάβει τη Μικρά Ασία. Το αποτέλεσμα σίγουρα εύηχο σε ώτα ακουώντων, τολμηρό για τους γενναίους και σκληρό για τους δειλούς και μη εξελισσόμενους.
Η συναυλία συνοδεύεται από έκθεση οργάνων κατασκευασμένων από τον Λεωνίδα Σπανό, η οποία περιλαμβάνει και βιντεοπροβολές από το εργαστήρι του.
Η έκθεση θα είναι ανοικτή για το κοινό από τις 19:00 την ημέρα της συναυλίας.
Οι Encardia, η ιδιότυπη και απόλυτα ελκυστική αυτή μουσική κολεκτίβα, αποτελεί την εποχή αυτή ένα από τα πλέον προβεβλημένα και καταξιωμένα ελληνικά σχήματα της world music στη χώρα και διεθνώς. Προσηλωμένοι στην πλούσια παραδοσιακή και γεμάτη ενέργεια μουσική της Κάτω Ιταλίας, με τον πειστικό τους τρόπο έκφρασης και απόδοσής της, μας ταξιδεύουν μουσικά στα απόμακρα χωριά της Καλαβρίας, στις όμορφες περιοχές του Σαλέντο και σ’ όλα εκείνα τα μέρη όπου μιλούν ακόμη γκρεκάνικα κι άλλες τοπικές διαλέκτους. Κύριο χαρακτηριστικό του σχήματος η σχέση που αναπτύσσει με το εκάστοτε κοινό των συναυλιών του. Το γκρουπ δημιουργήθηκε το 2004 και έχει διαγράψει μία αξιόλογη πορεία μέχρι σήμερα που περιλαμβάνει περισσότερες από 500 ζωντανές εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στη Γαλλία, Γερμανία, Αλγερία, Ελβετία, Κύπρο, κυρίως στην ίδια την Ιταλία, καθώς και πέντε εξαιρετικά επιτυχημένους δίσκους. Οι Εncardia τραγουδούν στα γκρεκάνικα και σε άλλες πέντε γλώσσες-διαλέκτους. Έχουν τσιμπηθεί πες από αράχνες, πες από βέλη πολλών και ποικίλων φτερωτών θεών και γι’ αυτό παίζουν, τραγουδούν και χορεύουν αδιάκοπα, φέρνουν τον κόσμο άνω κάτω, όταν βρεθούν όλοι μαζί. Στην αρχή νομίζεις ότι είναι συγκρότημα, αλλά όταν τους γνωρίσεις καλύτερα βλέπεις ότι είναι μεταξύ τους συγγενείς και μέλη μιας παράξενης οικογένειας. Τους αρέσει να ζωντανεύουν τα παραμύθια και να «παραμυθεύουν» τη ζωή αλλά όταν τελειώνουν όλα αυτά, εξαφανίζονται μαζί με τις αράχνες και τις νεράιδες, τις ταραντάτες και τους θρύλους τους...
Δευτέρα 19 Ιουνίου, 20:30 – ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ: Αφιέρωμα στον Τάκη Σινόπουλο (1917-1981) 100 χρόνια από τη γέννησή του
Μέρος Α’ Εισηγήσεις Ξάνθος Μαϊντάς: Από την εμπειρία του Ελπήνορα στο βίωμα της συνύπαρξης των αντιθέτων Kamilla Pap: «Ο Σινόπουλος είναι ένας κολοκύθας πού ’χει τη λόξα να γράφει στίχους και να ονειρεύεται ιδανικές γυναίκες». Γύρω από την Αλληλογραφία του Σινόπουλου με τον Γιώργη Παυλόπουλο. Χρήστος Μαυρής: Tα μοιραία πρόσωπα που κρατήθηκαν «στο δίχτυ της μνήμης» Παναγιώτης Νικολαΐδης: Ο ποιητής-γιατρός: μια ποιητική του μεταιχμίου Μιχάλης Πιερής: Ένας «επικίνδυνος» ποιητής. Pιψοκίνδυνη εισαγωγή στην ποίηση του Σινόπουλου
Μέρος Β’ Mικρό προοίμιο Aπό την απαγγελία του Άσματος από τους Γ. Π. Σαββίδη, Μέμη Σπυράτου και Μαρίκα Τζιραλίδου Αναλόγιο Πολυφωνική ανάγνωση της ποιητικής σύνθεσης του Τάκη Σινόπουλου Το Άσμα της Ιωάννας και του Κωνσταντίνου Μετέχουν: Σταματία Λαουμτζή, Μύρια Χατζηματθαίου, Μιράντα Νυχίδου, Σταύρος Αροδίτης, Χαρίτων Ιωσηφίδης, Μιχάλης Μιχαήλ, Μιχάλης Πιερής Επιλογικά στο «Άσμα» Τάκη Σινόπουλου «Παρατηρήσεις και Σχόλια πάνω στο ποίημα Το Άσμα της Ιωάννας και του Κωνσταντίνου» (Μεταγραφή και φιλολογική επιμέλεια: Γ. Π. Σαββίδης)
«Για να ξαναγυρίσουμε στο Άσμα της Ιωάννας και του Κωνσταντίνου: τεχνικά, πρόκειται για μια ριψοκίνδυνη, αθροιστικώς εκθαμβωτική σύνθεση παραδοσιακών και νεοτερικών γενών, ειδών και τρόπων —ας πούμε, χοντρικά: είναι και αφηγηματικό ποίημα, και ποιητικό μυθιστόρημα, και λυρικό δράμα— ή, αν θέλετε, πρόκειται για μια γραπτή κινηματογραφική φαντασίωση, που η ταινία της θα μπορούσε, και σήμερα έστω, να γυριστεί στον Πύργο της Ηλείας και τις γύρω εξοχές, εάν υπήρχε Ρωμιός κινηματογραφιστής με σύμμετρην ευαισθησία και δεξιοτεχνία. Πότε ρεαλιστική, πότε ονειρική, ενίοτε σχεδόν άφατα τρυφερή, κάποτε δε αφόρητα σκληρή, η ενιαία αυτή σύνθεση αναπαριστάνει πολυεδρικά την βαθμιαία κατάρρευση, και τελικώς βίαιη διάλυση, ενός ερωτικού δεσμού ο οποίος εξελίσσεται σε συζυγικά δεσμά, μέσα στην πνιγηρή ατμόσφαιρα μια πλούσιας ελληνικής επαρχίας. Διόλου ηθογραφικά — αλλά βεβαίως, κοινωνικά και ιδίως υπαρξιακά. Μένοντας, εδώ, θεληματικά, στο περιθώριο της σύγχρονής μας Πολιτικής Ιστορίας, ο ποιητής ανάγει σε μυθικό επίπεδο έναν μόνιμο, αέναα επαναλαμβανόμενο, ιδιωτικό σπαραγμό — κάτι που, πιστεύω, δεν κατορθώθηκε, λ.χ., στο άλλοτε περιλάλητο αμερικάνικο δραματάκι που μας είναι γνωστό με τον αμήχανο τίτλο Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ.»
Γ. Π. Σαββίδης, Σε μια πολυφωνική ανάγνωση του «Άσματος της Ιωάννας και του Κωνσταντίνου», στου ιδίου, Καστανόχωμα (Καστανιώτης, Αθήνα 1989) σελ. 97.
Τρίτη 20 Ιουνίου, 19:00 – ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΛΕΥΘΕΡΗ: Αφυπνίζοντας το σώμα του ηθοποιού
Η γνωστή χορογράφος, ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτις Στέλλα Μιχαηλίδου, η οποία διδάσκει Κινησιολογία στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ και έχει στο ενεργητικό της αξιόλογες συνεργασίες με κρατικά και ιδιωτικά θέατρα της Ελλάδας (Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», Κ.Θ.Β.Ε., Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, Εθνικό Θέατρο), προσφέρει ένα τρίωρο σεμινάριο με ασκήσεις, αυτοσχεδιασμούς, παιχνίδια λόγου και κίνησης, που έχει σαν στόχο τη διερεύνηση της σχέσης μας με το χώρο, το σχήμα, την ενέργεια, τον ρυθμό καθώς και με τα συναισθήματά μας. Αποσκοπεί επίσης στη δημιουργία σχέσεων αληθινής επικοινωνίας με την ομάδα στην οποία συμμετέχουμε άλλοτε ως πρωταγωνιστές και άλλοτε ως απλά μέλη του χορού. Μαζί της συμπράττει ο καταξιωμένος συνθέτης και μουσικός Κώστας Βόμβολος, ο οποίος έχει γράψει μουσική για περισσότερες από 120 θεατρικές παραστάσεις και τρεις ταινίες και είναι γνωστός στο ευρύ κοινό μέσα από την πολυετή καλλιτεχνική πορεία του ως διευθυντής του συγκροτήματος Primavera en Salonico και τη συμμετοχή του στο συγκρότημα Χειμερινοί Κολυμβητές. Το σεμινάριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες, εκπαιδευτικούς και σε όλους όσοι ενδιαφέρονται για το θέατρο ή για την εμπειρία της εργασίας με μια ομάδα. Η συμμετοχή είναι δωρεάν αλλά οι θέσεις είναι περιορισμένες και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας με βάση τις εγγραφές.
Τετάρτη 21 Ιουνίου, 19:30: Ιζαντόρα Ντακ
Στέλλα Μιχαηλίδου: κείμενο, αφήγηση / Κώστας Βόμβολος: μουσική σύνθεση, πιάνο
Συμμετέχουν οι ηθοποιοί:Σαββίνα Γεωργίου και Στέλιος Καλλιστράτης
Χορεύουν οι μαθητές της Σχολής Χορού Δ.Ε.Π.Π.Α.Θ. του Δήμου Θέρμης:Βαλασίδου Κωνσταντίνα, Λουπνίδου Σμαράγδα, Ξουρίδα Χριστίνα, Παπαδάκη Ευαγγελία, Λαζαρίδου Κατερίνα, Σκούρτη Μαρία, Φωτιάδου Μαρία, Χουρεμίδου Στέλλα, Χουρεμίδου Χαρά.
Μουσική αφήγηση μιας ιστορίας για τη δύναμη του χορού και της τέχνης, την αξία και την ομορφιά της διαφορετικότητας, που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Ηρωίδα είναι μια μικρόσωμη πάπια που ζει στη Λίμνη των Κύκνων και ονειρεύεται, αν και είναι η τελευταία στην τάξη, να γίνει μπαλαρίνα. Όταν ο δάσκαλός της ο κύριος Κουντεπιέ τη διώχνει από το μάθημα, η Ιζαντόρα περιπλανάται απελπισμένη, μέχρι σιγά-σιγά να πιστέψει στον εαυτό της και ν’ ανακαλύψει τον δικό της, μοναδικό χορό. Μια σκληρή περιπέτεια αυτογνωσίας και αυτοαποδοχής όπου το μπαλέτο και ο μοντέρνος χορός έχουν την τιμητική τους.
Παρασκευή 23 Ιουνίου, 20:30: Χρονικό της Κύπρου του Λεόντιου Μαχαιρά από το Θεατρικό Εργαστήρι Πανεπιστημίου Κύπρου
Η πρώτη και μέχρι στιγμής μοναδική δραματοποίηση του σημαντικότερου αφηγηματικού (και δυνάμει δραματικού) κειμένου της μεσαιωνικής και νεότερης κυπριακής γραμματείας «Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, η οποία λέγεται Κρόνικα, τουτέστιν χρονικόν», που προέκυψε ως αποτέλεσμα μακροχρόνιας φιλολογικής μελέτης του έργου του Μαχαιρά.
Βραβευμένη στο Φεστιβάλ Ιθάκης το 1998, η ιστορική αυτή παραγωγή με την οποία ξεκίνησε η πορεία του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. πριν 20 χρόνια έχει κάνει περισσότερες από 50 παραστάσεις στην Κύπρο, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (στο Μόναχο, στο Παρίσι, στο Λονδίνο, στη Βαρκελώνη). Η κριτική πρόσληψη του έργου υπήρξε υπερθετική και η παράσταση χαρακτηρίστηκε «μείζον φιλολογικό και θεατρικό γεγονός» (Γιώργος Χατζηδάκης, εφ. H Καθημερινή, Αθήνα, 19 Ιουλίου 1998). Ενώ, πέρα από τις κριτικές στον ελλαδικό και κυπριακό Τύπο, τη σημασία της παράστασης για την ιστορική αυτογνωσία του λαού της Κύπρου, επισήμανε ο διακεκριμένος καθηγητής της μεσαιωνικής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Cardiff της Ουαλίας, Peter W. Erbury (Journal of Medieval History, τόμ. 25, τχ. 1, 1999). Ακόμη, ο καταλανός ελληνιστής Eusebi Ayensa i Prat, σε αναλυτική κριτική της παράστασης στο ισπανικό φιλολογικό περιοδικό Erytheia, Revista de Estudios Bizantinos y Neogriegos (τόμ. 20, Μαδρίτη, 1999), σημειώνει ανάμεσα σε άλλα ότι «η παράσταση αναδεικνύει ένα από τα πιο σημαντικά κείμενα της μεσαιωνικής κυπριακής γραμματείας και προδρομικού των κειμένων της κρητικής αναγέννησης».
Από τη σύλληψή του το 1997 μέχρι σήμερα, το έργο αυτό δεν παύει να προσελκύει το θεατρόφιλο κοινό και αποτελεί χωρίς αμφιβολία τη μακροβιότερη θεατρική παράσταση για τα κυπριακά δεδομένα. Στα 20 χρόνια ζωής του, δεκάδες φοιτητές και απόφοιτοι του Πανεπιστημίου Κύπρου έχουν εμβαθύνει στη γλώσσα, στο ύφος και στο μήνυμα του μοναδικού από ιστορικής και λογοτεχνικής άποψης έργου του Μαχαιρά, υποδυόμενοι βασικούς και μικρότερους ρόλους στην παράσταση, η οποία κάθε φορά, με την κάθε νέα γενιά ηθοποιών, ανανεώνεται γι’ αυτό και μένει ζωντανή στη σκηνή και στην εκτίμηση των θεατών.
Δευτέρα 26 Ιουνίου, 20:30: Συνάντηση / Συναυλία Μουσικής Δωματίου με έργα των Ν. Βήχα, Ε. Καραγιώργη, Γ. Κάρβελλου
Τρεις Κύπριοι συνθέτες με μακρόχρονη σημαντική παρουσία στη μουσική ζωή της χώρας μας, ο Νίκος Βήχας, ο Ευαγόρας Καραγιώργης και ο Γιώργος Κάρβελλος, συναντιόνται μουσικά παρουσιάζοντας έργα τους για μικρά σύνολα. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει έργα για πιάνο, για φωνή και πιάνο, για βιολοντσέλο και πιάνο και για βιολοντσέλο, κρουστά και πιάνο.
Στα έργα των τριών συνθετών συμπυκνώνονται στοιχεία από τις μουσικές παραδόσεις που για αιώνες συναντώνται στο νησί μας. Θέματα από την Αροδαφνούσα, αλλά και άλλα χαρακτηριστικά μουσικά μοτίβα, ρυθμοί ή μουσικές ιδέες, σμίγουν με σύγχρονες τεχνικές, τάσεις και φόρμες για τη δημιουργία μιας νέας μουσικής έκφρασης.
28-30 Ιουνίου 2017: 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Animation Kύπρου «Όψεις του Κόσμου»
Το πρωτοπόρο στο είδος του στην Κύπρο Φεστιβάλ Animation γεννήθηκε στην Κυπριακή ύπαιθρο πριν από 16 χρόνια. Έκτοτε ταξιδεύει ανελλιπώς με μεγάλη επιτυχία κάθε χρόνο σε μοναδικούς σε ομορφιά υπαίθριους χώρους της Κύπρου προσφέροντας μια ξεχωριστή πολιτιστική εμπειρία σε όλους όσοι το επισκέπτονται. Τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ συγκαταλέγεται στη λίστα των κορυφαίων του κόσμου. Στην φετινή του διοργάνωση για πρώτη φορά ταξιδεύει στη Λευκωσία, στον μαγευτικό χώρο της Αξιοθέας και παρουσιάζει μια επιλογή από τις σημαντικότερες ταινίες του ανεξάρτητου σινεμά animation από όλο τον κόσμο. Τα προγράμματα του φεστιβάλ επικεντρώνονται σε μη εμπορικές ταινίες που παρουσιάζουν ιδιαίτερη καλλιτεχνική ευαισθησία και που εκφράζουν τους σύγχρονους προβληματισμούς και αισθητικές της εποχής μας μέσα από το φακό των κυριοτέρων αντιπροσώπων του.
Το Φεστιβάλ διαθέτει Κυπριακό και Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, με διεθνή κριτική επιτροπή καθώς και παράλληλες δραστηριότητες όπως εκθέσεις, εργαστήρια, αφιερώματα, συναυλίες και παρουσιάσεις (master classes) από διεθνείς προσωπικότητες. Η 16η διοργάνωση του Φεστιβάλ εστιάζει στην Ιαπωνία και σε συνεργασία με το Μουσείον Χαρακτικής Χαμπή, τον Οργανισμό Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης Πάφος2017 και το EU JAPAN FEST διοργανώνει μια μεγάλη έκθεση σύγχρονης Ιαπωνικής Χαρακτικής στην Πύλη Αμμοχώστου στη Λευκωσία, έκθεση παραδοσιακής Ιαπωνικής Χαρακτικής Ukiyo-e στο Μουσείον Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίστεια, καθώς και αφιέρωμα στο Ιαπωνικό ανεξάρτητο σινεμά Animation και έκθεση στο “θέατρο ένα” με έργα του σημαντικότερου αντιπροσώπου των ημερών μας στο ανεξάρτητο ιαπωνικό animation Koji Yamamura. Ο Yamamura θα είναι επίσης μέλος της διεθνούς κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ.
Όλες οι προβολές ξεκινούν στις 20:30.
+ Περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικό πρόγραμμα των προβολών που θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 28 και Πέμπτη 29 Ιουνίου μπορείτε να βρείτε στις επίσημες ιστοσελίδες του Διεθνούς Φεστιβάλ Animation Κύπρου: www.animafest.com.cyFB: Animafest Cyprus
Παρασκευή, 30 Ιουνίου: Τελετή Βράβευσης του 16ου Διεθνούς Φεστιβάλ Animation Κύπρου «Όψεις του Κόσμου»
20:00: Ανακοίνωση των βραβευθέντων και απονομή των βραβείων / Προβολή των βραβευμένων ταινιών
21:30: Συναυλία του ισπανικού σχήματος Vigüela
Juan Antonio Torres: φωνή, κιθάρα, rebeq, κρουστά Carmen Torres: φωνή, κρουστά Mari Nieto: φωνή, κρουστά Isabel Martín: φωνή, κρουστά Luis García Valera: φωνή, κιθάρα, λαούτο, κρουστά
Παρουσίαση: Araceli Tzigane
Το ισπανικό συγκρότημα παραδοσιακής μουσικής Vigüela έρχεται για πρώτη φορά στην Κύπρο από την άλλη άκρη της Μεσογείου και συγκεκριμένα από τη Castilla-La Mancha, τη χώρα του Δον Κιχώτη που βρίσκεται στην καρδιά της Ισπανίας. Εδώ και 30 χρόνια τα μέλη του σχήματος συμβάλουν με το έργο τους στη διατήρηση της ιδιάζουσας μουσικής παράδοσης του τόπου τους, προσπαθώντας να την προβάλουν ως μια μουσική ζωντανή και γεμάτη χαρά που δεν χρειάζεται να αλλοιωθεί ή να εκσυγχρονιστεί για να γίνει δεκτή και να συγκινήσει τον σημερινό ακροατή. Στόχος τους είναι να ανακτήσουν μια αρχαϊκή μουσική γλώσσα, η οποία διατηρείται ζωντανή μέχρι τις μέρες μας, συνήθως σε περιβάλλοντα ξένα προς τα κυκλώματα της εμπορικής μουσικής, και η οποία πολλές φορές υποτιμάται με αποτέλεσμα τα χαρακτηριστικά που την κάνουν πραγματικά ξεχωριστή και πλούσια να μένουν στην αφάνεια. Αφοσιωμένοι στην επίτευξη αυτού του στόχου, οι Vigüela έχουν διαγράψει μια αξιόλογη διεθνή πορεία με συναυλίες στην Ισπανία, Γερμανία, Ελβετία, Νορβηγία, Ουγγαρία, Σουηδία και Πολωνία, αλλά και συμμετοχή σε διεθνή φεστιβάλ world music όπως το Womad στην Αγγλία και το Stimmen Festival στη Γερμανία. Η πιο πρόσφατη, έβδομη, δισκογραφική τους δουλεία με τίτλο Temperamento κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2016 από τη βρετανική εταιρεία ARC Music.
Η συναυλία των Vigüela διοργανώνεται σε συνεργασία μεταξύ του Διεθνούς Φεστιβάλ Animation Κύπρου και του Πολιτιστικού Φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Κύπρου και εντάσσεται στις Μέρες του Ισπανικού πολιτισμού που πραγματοποιούνται με την ευγενική στήριξη της Πρεσβείας της Ισπανίας στην Κύπρο.
Κυριακή 2 Ιουλίου, 20:30: La Novia (Η Νύφη) / Ταινία μεγάλου μήκους βασισμένη στο αριστούργημα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα «Ματωμένος Γάμος»
Σκηνοθεσία: Paula Ortiz Σενάριο: Paula Ortiz & Javier García Arredondo Πρωταγωνιστούν: Inma Cuesta, Asier Etxeandia, Álex Garcia, Luisa Gavasa, Carlos Álvarez-Nóvoa, Ana Fernández Μουσική: Shigeru Umebayashi Διευθυντής φωτογραφίας: Migue Amoedo
Η πολυβραβευμένη ισπανική ταινία La Novia (Η Νύφη, 2015) μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το πιο διάσημο ισπανικό θεατρικό έργο του 20ου αιώνα, τον «Ματωμένο Γάμο» του Λόρκα, σε μια καλλιτεχνικά και οπτικά εξαίρετη κινηματογραφική απόδοση που αποτίει φόρο τιμής στη μία από τις πιο όμορφες και δυνατές τραγωδίες της ισπανικής μυθοπλασίας. Η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου ανάμεσα σε δύο άνδρες και μια γυναίκα. Δύο εραστές παρασύρονται από το πάθος τους αψηφώντας όλους τους ηθικούς και κοινωνικούς κανόνες, πηγαίνοντας κόντρα στη λογική. Τη μέρα του γάμου της, η Νύφη το σκάει με τον εραστή της, και η φυγή αυτή θα έχει καταστροφικές συνέπειες. Όπως και το πρωτότυπο έργο του Λόρκα, έτσι και η οπτική και αφηγηματική γλώσσα της Paula Ortiz είναι ένας κώδικας που δεν γνωρίζει σύνορα. Τα τοπία της Καππαδοκίας στην Τουρκία, όπου ολόκληρα σπίτια και πόλεις είναι λαξευμένα στους βράχους και τη Γη, αποτέλεσαν το φυσικό σκηνικό για την ταινία. Επίσης, στην Αραγόνα, οι άνυδρες εκτάσεις της περιοχής Monegros και στο Cinco Villas επέτρεψαν στην παραγωγή να δημιουργήσει το απομονωμένο σύμπαν στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία. Ο «Ματωμένος Γάμος» του Λόρκα γράφτηκε το 1932 και ανέβηκε για πρώτη φορά στη Μαδρίτη τον Μάρτιο του 1933. Πλέον αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας και είναι ένα από τα πιο πολυμεταφρασμένα ισπανικά έργα. Στα ελληνικά, το έργο είχε δημοσιευτεί ήδη το 1945 με τον τίτλο «Ματωμένα Στέφανα», σε μετάφραση Γιώργου Σεβαστίκογλου. Παρουσιάστηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά σε παράσταση στις 8 Απριλίου 1948 από το Θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, μετάφραση Νίκου Γκάτσου, σκηνικά του Γιάννη Τσαρούχη και μουσική και τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι. Μία πιο πρόσφατη μετάφραση του έργου έγινε από τον Πάνο Κυπαρίσση.
Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότιτλους.
Η εκδήλωση εντάσσεται στις Μέρες του Ισπανικού πολιτισμού που πραγματοποιούνται με την ευγενική στήριξη της Πρεσβείας της Ισπανίας στην Κύπρο.
Τετάρτη 5 Ιουλίου, 20:30 – EIΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ: Τα αινίγματα της Βεζυροπούλας / Παράσταση παραδοσιακού Θεάτρου Σκιών
Ο Θίασος Σκιών του Θοδωρή Κωστιδάκη – εμψυχωτή θεατρικών εργαστηρίων, αρχιτέκτονα και καραγκιοζοπαίχτη, ιδρυτή του project «ΚαραγκιόΖΕΙΣ παντού!» – παρουσιάζει την κλασική κωμωδία του Ελληνικού Θεάτρου Σκιών «Τα αινίγματα της Βεζυροπούλας», με στοιχεία από την παράδοση αλλά και με σύγχρονες αναφορές. Στο έργο αυτό, η κόρη του Βεζύρη ορίζει κάποια αινίγματα. Όποιος τα λύσει μπορεί να την παντρευτεί και να γίνει ο μελλοντικός Βεζύρης. Όποιος αποτύχει μπαίνει στην φυλακή. Ο Καραγκιόζης βλέπει τους φίλους του, τον ένα μετά τον άλλο, να περνούν από το Σαράι για να προσπαθήσουν να λύσουν τα αινίγματα και να κερδίσουν την καρδιά της όμορφης και έξυπνης Βεζυροπούλας. Όμως μετά από απανωτές αποτυχίες αναγκάζεται να παρέμβει ο ίδιος. Η παράσταση είναι κατάλληλη για ενήλικες και παιδιά κάθε ηλικίας.
Κυριακή 9 Ιουλίου, 20:30: Η Ρωμιοσύνη έν’ φυλή συνότζιαιρη του κόσμου του Βασίλη Μιχαηλίδη / Θεατρικό Εργαστήρι Πανεπιστημίου Κύπρου
Ανήμερα της επετείου των τραγικών γεγονότων του 1821 που σημάδεψαν την ιστορία της Κύπρου, και με αφορμή τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Βασίλη Μιχαηλίδη (1849-1917), το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου αποτίει φόρο τιμής στο ποιητικό ταλέντο, την προσφορά και την προσωπικότητα του εθνικού ποιητή της Κύπρου με μια παράσταση της συγκινητικής του παραγωγής Η Ρωμιοσύνη έν’ φυλή συνότζιαιρη του κόσμου. Στηριγμένη στα αριστουργηματικά διαλεκτικά έργα του Βασίλη Μιχαηλίδη «Η ενάτη Ιουλίου 1821 εν Λευκωσία (Κύπρου)», «Η Χιώτισσα», «Η Κύπρος προς τη μάνα της», «Η Κύπρος προς τους λέγοντες ότι δεν είναι Ελληνική» «Η Ανεράδα» και άλλα, η παράσταση του Θ.Ε.ΠΑ.Κ απέκτησε ξεχωριστή σημασία στη συλλογική συνείδηση του κυπριακού λαού, αλλά και στην ιστορία των κυπριακών γραμμάτων, καθώς η έρευνα η σχετική με την παράσταση αυτή, συνδυάστηκε με την ανεύρεση των αυτογράφων του ποιητή και την πρώτη δημοσίευση του λανθάνοντος 456ου στίχου της «Ενάτης Ιουλίου». Η παράσταση αποτελεί ορόσημο στην καλλιτεχνική πορεία του Θεατρικού Εργαστηρίου καθώς αγκαλιάστηκε και αγαπήθηκε όσο καμία άλλη από το πολυπληθές κοινό που την παρακολούθησε στην Κύπρο και στην Ελλάδα, αλλά και από τους ίδιους τους συντελεστές. Ενδεικτικό για την υπερθετική πρόσληψη και τη σημασία της είναι το γεγονός ότι η μοναδική φορά που παραχωρήθηκε άδεια για πραγματοποίηση καλλιτεχνικής εκδήλωσης στον ιστορικό χώρο της Ιεράς Μονής Αρκαδίου ήταν τον Αύγουστο του 2001, όταν η συγκεκριμένη παράσταση παρουσιάστηκε κατόπιν προσκλήσεως του Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου και του Ηγουμένου της Ιεράς Μονής. Η διασκευή και η παράσταση προβάλλουν την ποιητική πρόθεση του Μιχαηλίδη να συνθέσει (με όλα τα ιστορικά και ιστοριογενή διαλεκτικά ποιήματά του που αφορούν στη μοίρα της Κύπρου) μια σύγχρονη «τραγωδία», η οποία εκφράζει με έντεχνο τρόπο το τραγικό στοιχείο της σύγχρονης κυπριακής ιστορίας. Η προσφορά του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. έγκειται και στο γεγονός ότι εκόμισε στα κυπριακά γράμματα μια νέα αντίληψη δραματουργικής επεξεργασίας και σκηνικής παρουσίασης του Βασίλη Μιχαηλίδη, βασισμένης σε όλα τα ιστορικά, καθώς και σε ορισμένα λυρικά διαλεκτικά ποιήματά του. Η δραματική προσαρμογή από τον Μιχάλη Πιερή συνδυάζει αρμονικά τα ποιήματα του μεγάλου ποιητή της Κύπρου σε ένα ενιαίο θεατρικό έργο και αποτελεί ορόσημο στην προσπάθεια του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. να αναδείξει λιγότερο γνωστά στο πανελλήνιο αριστουργήματα της διαλεκτικής περιφερειακής ελληνικής λογοτεχνίας. Φέρνοντας την έξοχη ποιητική γλώσσα του Μιχαηλίδη πιο κοντά στο σύγχρονο κοινό, η παράσταση παρουσιάζει όλο τον πλούτο, την εκφραστικότητα και τη μελωδικότητα της κυπριακής διαλέκτου. Η φετινή παράσταση εντάσσεται σε μια σειρά εκδηλώσεων για τη ζωή και το έργο του Βασίλη Μιχαηλίδη που εγκαινιάστηκαν στις 18 Μαρτίου 2017 και θα συνεχίσουν μέχρι και τον Οκτώβριο. Οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν δύο επιστημονικές ημερίδες και άλλες έξι παραστάσεις του έργου Η Ρωμιοσύνη έν’ φυλή συνότζιαιρη του κόσμου στη Λευκωσία, στη Λάρνακα, στη Λεμεσό και στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, με τις οποίες το Θ.E.ΠA.K., συνεργαζόμενο με εκπαιδευτικούς και οικονομικούς φορείς που στηρίζουν τον πολιτισμό και αντιλαμβάνονται τη σημασία του για την κοινωνική πρόοδο, θα φροντίσει να ακουστεί η μοναδική ποιητική φωνή του Βασίλη Μιχαηλίδη σε όλη την Κύπρο.
** Το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2017 και σε συνεργασία με την Εταιρεία Θεατρικής Ανάπτυξης Λεμεσού (Ε.Θ.Α.Λ.), διοργανώνεται Φιλολογική Ημερίδα για τον Βασίλη Μιχαηλίδη (ώρα 11:00 π.μ., στον Τεχνοχώρο της ΕΘΑΛ, Φραγκλίνου Ρούσβελτ 76, Ακίνητα Δήμου-Κτίριο ΣΑΛΑ, 3840 Λεμεσός). Πληροφορίες: 2289531, 25877827.
Τρίτη 11 Ιουλίου, 20:30: Αφιέρωμα στη Ρόζα Εσκενάζυ
Η Ρόζα Εσκενάζυ υπήρξε η κορυφαία ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου τραγουδιού. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και σε ηλικία εφτά ετών μετακόμισε με την οικογένειά της στη Θεσσαλονίκη. Έκανε τα πρώτα βήματά της στον καλλιτεχνικό χώρο ως χορεύτρια αλλά η γνωριμία της με τον συνθέτη Παναγιώτη Τούντα καθόρισε την πορεία της και άνοιξε τον δρόμο για μια πρωτάκουστη καριέρα που κάλυψε πάνω από μισό αιώνα, απλώθηκε από την Κωνσταντινούπολη μέχρι και την Αμερική και σημάδεψε την ιστορία του ρεμπέτικου τραγουδιού. Η καλλιτεχνική κληρονομιά αυτής της μεγάλης κυρίας του ρεμπέτικου ενέπνευσε μια ομάδα νέων μουσικών να δημιουργήσουν το «Ρόζα Εσκενάζυ Project» με στόχο να παρουσιάσουν έναν αξιόλογο αριθμό τραγουδιών από το ρεπερτόριο της γνωστής ερμηνεύτριας, τόσο μέσα από την πορεία της στο ρεμπέτικο τραγούδι όσο και μέσα από την πορεία της στο παραδοσιακό τραγούδι. Η παρουσίαση εστιάζει στην όσο το δυνατόν πιστότερη εκτέλεση των κομματιών, καθώς και στην ερμηνεία της Εσκενάζυ με συνειδητή προσθήκη προσωπικών στοιχείων από τον κάθε μουσικό.
Άλλη μια παραγωγή-σταθμός στην 20χρονη πορεία του Θ.Ε.ΠΑ.Κ., η «κυπριακή Λυσιστράτη» του Μόντη —με τη χυμώδη κυπριακή διάλεκτο, τη γεμάτη έξυπνες γλωσσικές και υφολογικές μεταφραστικές λύσεις— έχει πλέον καθιερωθεί στα θεατρικά δρώμενα της Κύπρου ως πρότυπο σύγχρονης απόδοσης αρχαίου κειμένου. Κάθε άλλο παρά μια απλή μετάφραση, η διασκευή του Μόντη προσδίδει στην αρχαία ελληνική κωμωδία ένα έντονα τοπικό χρώμα, ένα σαφέστατο διαχρονικό κυπριακό χαρακτήρα, διατηρώντας τη φρεσκάδα και το μπρίο του αριστοφανικού έργου και αναδεικνύοντας όλο τον πλούτο της κυπριακής ντοπιολαλιάς. Στην παράσταση του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. ο κυπριακός χαρακτήρας εκτείνεται και στο επίπεδο της γενικότερης μουσικής και ρυθμικής οργάνωσης του έργου, το οποίο εντάσσεται πλέον στην πολιτισμική κοιτίδα της δημοτικής και λαϊκής παράδοσης της Κύπρου. Σε αυτό το εγχείρημα, πέρα από τη σκηνοθεσία και την κινησιολογία, σημαντικό ρόλο έχει παίξει η μουσική του Ευαγόρα Καραγιώργη, η οποία συνομιλεί δημιουργικά με την κυπριακή δημοτική παράδοση καθώς και η ενδυματολογική προσέγγιση του Χρίστου Λυσιώτη που εμπνέεται από τις παραδοσιακές κυπριακές φορεσιές. Από την πρεμιέρα της, το φθινόπωρο του 2000 στο Αναγεννησιακό Φεστιβάλ του Ρεθύμνου, και έως σήμερα η «Λυσιστράτη» του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. έχει παρουσιαστεί πολλές φορές στην Κύπρο και στο εξωτερικό (σε Πολιτιστικά Φεστιβάλ Δήμων της Κύπρου και της Κρήτης, στη Διεθνή Συνάντηση Πανεπιστημιακού Θεάτρου Ολυμπίας, στο King’s College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, στην Εταιρεία Κρητικών Σπουδών – Ίδρυμα Καψωμένου στα Χανιά, ακόμη και στο σκλαβωμένο Γυμνάσιο του Ριζοκαρπάσου). Γνώρισε εντυπωσιακή ανταπόκριση από το κοινό και την κριτική και έγινε μια από τις πλέον επιτυχημένες παραγωγές του Θ.Ε.ΠΑ.Κ.
Πρόκειται για ένα διαπολιτισμικό τζαζ πρότζεκτ βασισμένο σε μια πρωτότυπη ηχητική ιδέα τριών καταξιωμένων μουσικών οι οποίοι δέθηκαν μέσα από τα μακρά και συναρπαστικά ταξίδια τους. Η γνώση και η εμπειρία τους ανταποκρίνεται σε δομές οι οποίες έχουν βασιστεί, και με την πάροδο του χρόνου έχουν εσωτερικευτεί, σε πληθώρα αισθητικών στυλ. Η χημεία τους είναι εκπληκτική, και η μουσική τους είναι αναμφισβήτητα λυρική, προσιτή και πλημμυρισμένη από σαγηνευτικές μελωδίες, φτάνοντας παράλληλα σε κορυφώσεις που είναι πραγματικά συναρπαστικές και δυναμικές. Μουσική απόλυτα διαποτισμένη από παραδοσιακά στοιχεία και επικεντρωμένη στην ατμόσφαιρα και τη διάθεση. Οι τρείς μουσικοί θα παρουσιάσουν δικές τους συνθέσεις, κομμάτια τα όποια ηχογράφησαν ήδη τον Αύγουστο του 2016 στο Βερολίνο, για τον πρώτο τους ψηφιακό δίσκο, έτσι και η συναυλία αυτή αποκτά μια ιδιαίτερη σημασία και προστίθεται στη σειρά επιτυχημένων εμφανίσεων του τρίο στο Βερολίνο, στην Κολονία και στη Λευκωσία.
Ένα πειραματικό project του Γιάννη Αναστασάκη με μοναδικούς καλεσμένους τη Σαβίνα Γιαννάτου (φωνή) και τον Χάρη Λαμπράκη (πλήκτρα, νέυ).
Ο Γιάννης Αναστασάκης χαρακτηρίζεται για την ιδιαίτερή του προσέγγιση στην κιθάρα, ως γεννήτρια πρωτότυπων και ατμοσφαιρικών ήχων, καθώς και για την ενασχόλησή του σε βάθος με τα εφέ (είναι επίσης o σχεδιαστής και κατασκευαστής των JAM pedals). Η μουσική του είναι ένα κράμα ambient και ψυχεδέλειας που ισορροπεί μεταξύ μελωδίας και θορύβου, ξεπερνώντας πολλές φορές τα «επιτρεπτά» όρια. Στο πειραματικό αυτό project συνεργάζεται με τη μοναδική Σαβίνα Γιαννάτου, η οποία από το 1991 ασχολείται (και) με τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό στον χώρο της free τζαζ , και τον εξαιρετικό μουσικό και δεξιοτέχνη στο νέυ Χάρη Λαμπράκη για μια βραδιά ανοιχτή σε όλα τα ενδεχόμενα και τις προκλήσεις του αυτοσχεδιασμού. Περισσότερες πληροφορίες: www.jannisanastasakis.com
Τρίτη 25 Ιουλίου, 20:30: Trio Tekke & Dave De Rose / Zivo
Aντώνης Αντωνίου: φωνή, τζουράς Λευτέρης Μουμτζής: φωνή, κιθάρα Colin Somervell: κοντραμπάσο, ηλεκτρικό μπάσο Dave De Rose: τύμπανα
Μετά από ένα μακρύ διάλειμμα, το δημοφιλές γκρουπ Τρίο Τεκκέ επιστρέφει με την κυκλοφορία ενός καινούριου δίσκου, μια συνεργασία με τον Αγγλο-Ιταλό ντράμερ Dave De Rose (Moloko, Rokia Traore, Mulatu Astatke, Electric Jalaba), που φέρει τον τίτλο Zivo. Ο δίσκος αποτελείται αποκλειστικά από πρωτότυπες συνθέσεις και προτείνει έναν ολόφρεσκο, πιο ηλεκτρικό ήχο, σέρνοντας το ρεμπέτικο σε καινούρια μονοπάτια, μπολιάζοντάς το με μουσικά στοιχεία από Λατινική Αμερική, Αφρική, ψυχεδέλεια, ροκ και άλλα. Το Τρίο Τεκκέ δημιουργήθηκε το 2005 στο Λονδίνο και έχει ήδη στο ενεργητικό του δύο διεθνώς επιτυχημένους δίσκους (Τα ρεγγέτικα [2009] και Samas [2011]). Έχει εμφανιστεί σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες και σημαντικά φεστιβάλ όπως το Jazz A Vienne (Γαλλία) και το Latitude Festival (Αγγλία), ενώ έχει παίξει ζωντανά στο BBC 3.
+ Οι παραστάσεις ανεβαίνουν στο Αρχοντικό της οδού Αξιοθέας, περιοχή Χρυσαλινιώτισσας, παλιά Λευκωσία. Τo ταμείο ανοίγει μισή ώρα πριν από την έναρξη της κάθε εκδήλωσης.
Εισιτήριο: €10 Φοιτητικό/Μειωμένο: €5 Εισιτήριο διαρκείας για όλες τις παραστάσεις Ιουνίου – Ιουλίου: €40
Πληροφορίες και κρατήσεις: Δευτέρα με Παρασκευή 9.30 – 13.30 στο τηλ. 22894531-2.
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή
υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που
παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους.
Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του
περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες
μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε
οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.