Σκάψε Όπου Στέκεσαι
Κάθε τόπος μπορεί να αναγνωσθεί και να ερμηνευθεί ως ένα φαινόμενο στο χρόνο. Θα μπορούσε κανείς να πει πως ειδικά οι ιστορικές πόλεις έχουν μια κάθετη ιστορία, έναν υπόγειο χώρο που χρήζει ανασκαφής, κυριολεκτικά και συμβολικά. Η εξερεύνηση ενός τόπου όπως το Βερολίνο γίνεται σε πολλαπλές κατευθύνσεις - μέσα από τη μετακίνηση μεταξύ των διαφορετικών συντεταγμένων του χάρτη της πόλης, αλλά και μέσα από την απόλυτη στάση, την ακινησία, και το αφούγκρασμα των ιστοριών και των αναμνήσεων που αντηχούν στους δρόμους και τις γειτονιές· ιστορίες επίσημες όσο και ανείπωτες.
Ως μία μέχρι προσφάτως διαιρεμένη πόλη, το Βερολίνο μπορεί να αποτελέσει πρότυπο στο πλαίσιο λύσης του κυπριακού ζητήματος, καθώς ενσωματώνει πολλές τροχιές και μεθοδολογίες που θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να φανταστούμε την πραγματικότητα μιας μελλοντικής επανένωσης και συμβίωσης σε μια πόλη όπως η Λευκωσία, ενώ η ίδια η σύγκριση από μόνη της πυροδοτεί νέα ερωτηματικά και συζητήσεις. Η συμφιλίωση -διαδικασία κεντρικής σημασίας στο έργο μας- ήταν και είναι απαραίτητη σε διάφορα επίπεδα, τόσο για την ετοιμότητα διαμεσολάβησης ανάμεσα στις διαφορετικές κοινωνικές και εθνοτικές ομάδες του αστικού πληθυσμού, όσο και για τη δημιουργία αλληλεγγύης σε μια περίοδο επιταχυνόμενου αστικού εξευγενισμού από τη μία πλευρά, και έξαρσης του δεξιού λαϊκισμού από την άλλη.
Η ιστορία του Βερολίνου είναι ασυνεχής, διασπασμένη, και ο αστικός του χώρος είναι ανοικτός για εξερεύνηση, ερμηνεία και επαναπροσδιορισμό. Οι ανθρώπινες ιστορίες και ταυτότητες που παρατίθενται ως κυρίαρχες αφηγήσεις δεν γίνονται εύκολα αποδεκτές, ενώ κάθε μνημείο που ανεγείρεται εδώ συνοδεύεται από έντονες, ενίοτε σκληρές, δημόσιες συζητήσεις: τι πρέπει να τιμάται και να γιορτάζεται, γιατί, πώς, και για ποιους; Και τι γίνεται με εκείνα τα μνημεία και τις μνήμες που έχουν διαγραφεί από το δημόσιο χώρο; Με κριτήριο έναν πανταχού παρόντα πολιτισμό μνήμης, όπως περιγράφεται μεταξύ άλλων από τον Pierre Nora, οι αναμνηστήριοι χώροι μπορούν να ειδωθούν ως αναπόσπαστο στοιχείο του σύγχρονου αστικού τοπίου. Αλλά οι ανώνυμες ή χαμένες ιστορίες αποκτούν και ένα νέο νόημα - αυτό ενός σκόπιμα παραμελημένου, άλλου παρελθόντος. Διότι, φυσικά, δεν ξεχνάμε έτσι απλά.
Ο Walter Benjamin, στο κείμενό του Για την έννοια της Ιστορίας, λέει: «Μόνο μια λυτρωμένη ανθρωπότητα μπορεί να μνημονεύσει το παρελθόν της σε όλες του τις στιγμές.» Με έναν αυξανόμενο αριθμό ψηφιοποιημένων αρχείων και έναν τεράστιο όγκο εγγράφων που βρίσκεται στη διάθεσή μας, φαίνεται ότι έχουμε έρθει πιο κοντά σε αυτό το ιδανικό, ωστόσο η λύτρωση μοιάζει πιο μακρινή από ποτέ. Δεν είναι, λοιπόν, κοινή ευθύνη των καλλιτεχνών, των ποιητών, των σκηνοθετών, να οραματίζονται, να ανασκάπτουν τα ανείπωτα, τα φαινομενικά ξεχασμένα, να τα σώσουν από τη λήθη, προκειμένου να δώσουν ώθηση σε αυτό το ιδεώδες μιας καθολικής παράθεσης του παρελθόντος; Μιας παράθεσης που δύναται να προκύψει μόνο μέσα από την ικανότητα σύνδεσης, ή μιας εκ νέου πλαισίωσης ή μιας ανασύνταξης των διαθέσιμων πληροφοριών, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν, προκειμένου να «αρχίσουν να δουλεύουν για εμάς», για να το πούμε κι έτσι. Τότε, και μόνον τότε, αξίζει να ειπωθεί και το μικρότερο δυνατό κομμάτι μιας ιστορίας, να επανεξεταστεί, ως πράξη εξανθρωπισμού.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.