Το μουσικό πορτρέτο του Κιότο από τον Μάριο Ιωάννου Ηλία

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 9.1.2019

Ο Κύπριος μουσικοσυνθέτης Μάριος Ιωάννου Ηλία δημιουργεί το μουσικό πορτρέτο του Κιότο της Ιαπωνίας. Τον βλέπεις με το μικρόφωνο ανά χείρας σε ένα αγώνα πάλης Σούμο. Αργότερα «κρεμάμενο» σε ένα ομιχλώδες τοπίο στο αυθεντικό ιστορικό χωριό Μιγιάμα και λίγη ώρα έπειτα, ιστάμενο, να απολαμβάνει βαρκάδα στον ποταμό Χοζουγκάουα. Κι όλα αυτά για να απομονώσει και τον παραμικρό ήχο που για αυτόν είναι σημαντικός.


Ακολούθως, ο Μάριος Ι. Ηλία, αποτυπώνει μουσικά το μυστήριο που από αρχαιοτάτων χρόνων φέρουν οι γκέισες ή geikos όπως τις αποκαλούν, στο Κιότο, που είναι και η γενέθλια πόλη τους, ενώ, δεν θα ήταν δυνατό από το πορτρέτο αυτό να απουσιάσει και έργο ειδικά γραμμένο για το ματριομίν, ένα ξεχωριστό ιαπωνικό ηλεκτρονικό όργανο, το οποίο εκτελείται χωρίς οποιαδήποτε φυσική επαφή.

Σε συνέντευξή του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ) και ερωτηθείς για την πρόκληση που έχει ενώπιόν του να μεταμορφώνεται όχι μόνο μουσικά αλλά και βαθύτερα δημιουργώντας το μουσικό προφίλ του Κιότο ο κ. Ηλία είπε ότι επιδιώκει να διεισδύει «στην καρδιά της κάθε κουλτούρας και των ανθρώπων της, ενώ η πηγή της δημιουργίας είναι πολυδιάστατη, συμπεριλαμβάνει τη μουσική και συνάμα έχει πλατύτερο φάσμα».

Ανέφερε ως παράδειγμα ότι πριν ξεκινήσει τη σύνθεση για το σύνολο ματριομίν, «είχα αναζητήσει επαφή  μ’ έναν από τα σημαντικά ζωντανά πολιτιστικά στοιχεία του Κιότο, που συνεχίζει να τηρεί πιστά τις παραδόσεις, στην ιστορική συνοικία της Γκιόν, τις Γκέισες και το αποτέλεσμα της όλης εμπειρίας είναι το έργο ‘Γκέισα – Ζωγραφισμένο Χαμόγελο της Γκιόν’».

Το έργο έχει ήδη παρουσιαστεί στο πλαίσιο του «Ήχου του Κιότο» και ακολουθεί η πρεμιέρα του στη Ρωσία, που θα γίνει στην Αγία Πετρούπολη τέλη Ιανουαρίου.

Απαντώντας σε ερώτηση για το γεγονός ότι κάθε χώρα, έχει το δικό της πολιτισμό, τη δική της μουσική κουλτούρα και διαφορετικούς μουσικούς κώδικες και αυτό εξυπακούει ότι είναι απαραίτητη πλήρης μουσική επάρκεια, ο Μάριος Ιωάννου Ηλία είπε ότι «τα τρία αντικείμενα μελέτης του ‘trivium’, τα τρία κύρια θέματα ή οι ‘τρεις δρόμοι’ της κλασσικής παιδείας σύμφωνα με τον Πλάτωνα, είναι η γραμματική, η λογική και η ρητορική».

Πρόσθεσε ότι «ανάλογη μεθοδολογία έχω αναπτύξει στο συνθετικό μου έργο, που βρίσκει κάθε φορά αναπροσαρμοσμένη επί του περιεχομένου εφαρμογή, ανάλογα με το θέμα και τον χώρο στον οποίο υλοποιείται».

Σε  παρατήρηση ότι για τον ίδιο «ο ήχος δεν είναι μονάχα αυτός των μουσικών οργάνων και των φωνών αλλά ο ήχος υπάρχει παντού», ο Κύπριος δημιουργός είπε ότι όντως ασπάζεται αυτή τη φιλοσοφία και πολλές είναι οι φορές που χρειάζονται παράτολμες προσπάθειες και ανορθόδοξοι μέθοδοι για να επιτευχθεί όχι το εφικτό αλλά το ευκταίο.

Ανέφερε ότι στο Βλαδιβοστόκ, που ήταν το προηγούμενο project που διεύθυνε, «χάριν ηχογραφήσεων, είχα την εμπειρία να έρθω σε μισό μόλις μέτρο απόσταση από τον τίγρη της Σιβηρίας και να σπάσει ο πάγος με αποτέλεσμα να πέσω στα παγωμένα νερά της Ιαπωνικής Θάλασσας».

Στο δε Κιότο, συνέχισε ο κ. Ηλία, «το σκαρφάλωμα σε απότομες πλαγιές και γκρεμούς, αιωρούμενος πάνω από υδάτινα ρεύματα, και ερχόμενος κατά πρόσωπο με τις φλόγες ήταν μερικά από τα ‘επικίνδυνα΄, που θα έχω να θυμάμαι στην προσπάθειά μου να βρω και να απομονώσω ήχους».

Σημείωσε ότι  «το ουσιαστικό δεν είναι αν ο ήχος υπάρχει παντού, αλλά το πού υπάρχει αυτός ο ήχος που να έχει τέτοιο ξεχωριστό χαρακτήρα καθώς και την προοπτική να αξιοποιηθεί ως στοιχείο σε μια αισθητικά διαμορφωμένη μουσική δομή».

Η πρόταση του Μάριου Ιωάννου Ηλία για το μουσικό πορτρέτο του Κιότο επιλέγηκε από το Κέντρο Τεχνών της Ιαπωνίας το οποίο είχε ενώπιόν του 330 προτάσεις.

Εξηγώντας τι ακριβώς δημιουργεί εκεί στο Κιότο, ο κ. Ηλία είπε στο ΚΥΠΕ ότι εκεί «δημιουργείται η μουσική ταυτότητα της ιαπωνικής αυτής πόλης, ενσωματώνοντας δικούς της ήχους που αφομοιώνουν και αποτυπώνουν την κουλτούρα και τον πολιτισμό της, ωστόσο, η διάσταση του εγχειρήματος στο Κιότο είναι διπλάσια από το Βλαδιβοστόκ».

Πρόσθεσε ότι «μέχρι στιγμής συμμετέχουν πέραν των 550 μουσικών και 35 φορέων της χώρας, ενώ το έργο ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2018, βρισκόμαστε στα μέσα της υλοποίησης του και αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του 2019».

Προ μερικών εβδομάδων, όταν ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Χριστοδουλίδης, βρέθηκε υπηρεσιακά στο Κιότο και συναντήθηκε με τον Κύπριο συνθέτη με τον οποίο συζήτησαν την ανάγκη να χρησιμοποιηθεί η πολιτιστική διπλωματία ως μέσο προβολής της χώρας μας.

Ερωτηθείς, ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, κατά πόσον έχει σημειωθεί, κάποια επί τούτου εξέλιξη απάντησε ότι «βρίσκομαι σε συνεχή επικοινωνία με τον κ. Υπουργό, συζητούνται διάφορες πτυχές του θέματος και έχει προγραμματιστεί συνάντηση τόσο με τον ίδιο, όσο και με το επιτελείο του στο Υπουργείο Εξωτερικών», πριν την αναχώρηση του τέλος Ιανουαρίου από την Κύρο και περισσότερα επί του θέματος θα μπορούν ν’ ανακοινώσουν αργότερα.

Σημειώνεται ότι η πόλη του Κιότο υπήρξε αυτοκρατορική πρωτεύουσα της Ιαπωνίας για 1.000 και πλέον χρόνια και παραμένει μέχρι σήμερα η πολιτιστική πρωτεύουσα της χώρας. Το Κιότο φημίζεται ότι διατηρεί την παραδοσιακή ιαπωνική κουλτούρα, διαθέτει 2000 ναούς και ιερά, γκέισες, σαμουράι και εκθαμβωτική φυσική ομορφιά, ειδικά το Φθινόπωρο.

Πηγή: ΚΥΠΕ 

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ