Κύπρια αρχιτέκτονας φιναλίστ στα φετινά Βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 28.6.2021


Το έργο σχεδιασμού του Μουσείου Μνήμης Καλαμουργικής στα Λιβάδια είναι στους φιναλίστ για το βραβείο «Καλύτερη Νέα Αρχιτεκτονική σε Υφιστάμενο Κτήριο». Το έργο σχεδίασε η αρχιτέκτονας Ελεονόρα Αντωνιάδου (SUPERSIDE STUDIO).Η τελετή απονομής του βραβείου θα πραγματοποιηθεί στις 5 Ιουλίου στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα με ζωντανή αναμετάδοση μέσω των λογαριασμών του DOMa στα social media.




Tο ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΛΑΜΟΥΡΓΙΚΗΣ ΛΙΒΑΔΙΩΝ, ανατέθηκε για σχεδιασμό στην αρχιτέκτονα το 2015 και εγκαινιάσθηκε τον Νοέμβριο του 2016. Η ιδέα για την δημιουργία του Μουσείου γεννήθηκε στα πλαίσια της καταχώρησης του καλαμιού στον κατάλογο αυλής πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO και η χρηματοδότηση του Μουσείου έγινε από τον Δήμο Λιβαδιών. Το μουσείο επιμελήθηκε ο Ιωσήφ Χατζήκυριακος.





ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 01




Το κτίριο του Μουσείου, αποτελείται από το διατηρητέο κτίριο του νηπιαγωγείου το οποίο αποκαταστάθηκε σε προηγούμενη φάση αλλά έμεινε ανενεργό καθώς και από μια μεταγενέστερη προσθήκη  δυο αιθουσών και βοηθητικών χώρων (τουαλέτες, αποθήκες, κουζίνα).  Στόχος της παρούσας πρότασης ήταν η κατάργηση της υφιστάμενης χωρικότητας με την  δημιουργία ενός νέου – εσωτερικού κελύφους- το οποίο θα επαναπροσδιορίσει την κάτοψη και θα δημιουργήσει διαφορετικές ροές κινήσεων και αισθήσεων. Το κτίριο στεγάζει σήμερα τρεις βασικές λειτουργίες: το μουσείο (διατηρητέο νηπιαγωγείο), το εκπαιδευτικό κέντρο και το πωλητήριο (μεταγενέστερη προσθήκη).Η επιλογή της χωροθέτησης λειτούργησε συμβολικά όπου στο ιστορικό κτήριο τοποθετήθηκε το μουσείο- μνήμη- και στην προσθήκη το εκπαιδευτικό κέντρο- καθημερινότητα και μέλλον του καλαμιού. (συνέχεια της μνήμης). Παρόλο μου οι λειτουργίες τοποθετούνται σε διαφορετικούς χώρους, ρέουν η μια μέσα στην άλλη τείνοντας να καταργήσουν τα όρια τους.

Κύριος στόχος της πρότασης είναι η μεταφορά της εμπειρίας του καλαμιού μέσα από χωρικά στοιχεία, δημιουργώντας δηλαδή την δομή του μουσείου μέσα από την ίδια την υλικότητα, τις υφές και τα χρώματα του καλαμιού. Με κεντρική ιδέα  μια συνεχόμενη κίνηση χωρίς αρχή και τέλος, η λαβυρινθώδης διάταξη του χώρου, στοχεύει στην συνεχή συνδιάλεξη του επισκέπτη με τον ίδιο τον χώρο που ανακαλύπτει.

Το περιεχόμενο του μουσείου, αποτέλεσε μια πρόκληση για την αρχιτέκτονα, αφού τα αντικείμενα προς έκθεση δεν έχουν μουσειακό χαρακτήρα, έτσι ο ίδιος ο χώρος σχεδίαστηκε σαν  το  κύριο αντικείμενο προς έκθεση. Το έργο εγκαταλείπει την κλασική αντιμετώπιση, της έκθεσης αντικειμένων και μέσα από το δομικό σύστημα του κελύφους δημιουργούνται οπές – παράθυρα- μέσα από τις οποίες αποκαλύπτονται τα αντικείμενα προς έκθεση. Το φως, έπαιξε σημαντικό ρόλο στον σχεδιασμό αφού στόχος ήταν, το νέο αυτό κέλυφος που δημιουργήθηκε να  δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται στον χώρο, πάνω από ένα σύννεφο άσπρου φωτός. Η χρήση φωτιζόμενου πατώματος παράλληλα ενδυναμώνει την σχεδιαστική πρόθεση του αποπροσανατολισμού στον χώρου και της λαβυρινθώδους διάταξης.







 

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ