Οι παλαιοκύπριοι τζiαι η γλώσσα μας

Γράφει ο Γιώργος Κακούρης

Την περασμένη Τετάρτη στον Φιλελεύθερο, ο Άριστος Μιχαηλίδης προέβαλε ως απάντηση σε “όσους προσπαθούν να ιδεολογικοποιήσουν τη γλώσσα μας και να την παρουσιάσουν ως αυτόνομη” με στόχο να κτιστεί το “ανύπαρκτο κυπριακό έθνος”, ένα απόσπασμα από συνέντευξη στον “Φ” του δρα Γεώργιου Ξενή, αναπληρωτή καθηγητή Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Η συνέντευξη εδώθηκε με αφορμή την πρόσφατη βράβευσή του δρα Ξενή από την Ακαδημία Αθηνών για το έργο “Αρχαία σχόλια στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή”.
Ο κ. Μιχαηλίδης φαίνεται να θεωρεί δεδομένο ότι η διασύνδεση της ταυτότητας της κυπριακής διαλέκτου με κάποιαν υπερβατική “ελληνικότητα της Κύπρου” έννεν ιδεολογικοποίηση, ούτε πολιτική θέση αλλά αυταπόδειχτη αλήθεια. Πολιτική θέση, τζι’ ως εκ τούτου τάχα κατασκευασμένη τζιαι μη αυθεντική [;], εν μόνο… η αντίθετη θέση.
Στη συνέντευξη, ο δρ Ξενής καλείται να σχολιάσει τον διάλογο που γίνεται σήμερα “για την κυπριακή διάλεκτο με μια τάση επανεκτίμησής της”. Ο ακαδημαϊκός απαντά σκιαγραφόντας τη στενή σχέση της κυπριακής διαλέκτου με τα αρχαία ελληνικά τζιαι τον χαρακτήρα της ως μέρος της ελληνικής γλώσσας. Δεν αμφισβητώ τα επιστημονικά δεδομένα που επικαλείται, όμως δεν αναφέρεται στες προσμίξεις που απαντώνται σε ούλλες τις διαλέκτους της ελληνικής, επιλογή που συνεπάγεται πολιτική θέση.
Όμως, ο κ. Μιχαηλίδης τζιαι ο δρ Ξενής διατυπώνουν απαντήσεις σε μια ερώτηση που δεν τέθηκε στη συνέντευξη: “είναι τα κυπριακά άλλη γλώσσα;”. Ταυτίζουν την επανεκτίμηση της διαλέκτου με μια ακραία θέση όσων, κατά τον αναπληρωτή καθηγητή, “έπαψαν να αισθάνονται οι ίδιοι Έλληνες κατά παραβίαση των ιστορικών δεδομένων”.
Η πραγματικότητα όμως εν δικαιολογεί τούτον τον φόβο [ποιος φοβάται το ανύπαρκτο κυπριακό έθνος;]. Οι μόνες κινήσεις που ίσια τζιαι γίνουνται τζιαι δαιμονοποιούνται που τον καθηγητή [η κατά καιρούς τυποποίηση της κυπριακής τζιαι η πρόσφατη απόφαση για εισαγωγή της στην εκπαίδευση] δεν συνεπάγονται την αποκοπή της διαλέκτου που την γλώσσα – ούτε τζιαι την χρειάζουνται.
Κάτι τέθκοιον θα ήταν εξίσου ακραίο με μιαν προσέγγιση πως εν πειράζει ακόμα τζι’αν η διάλεκτος ατονίσει τζαι γίνει ακαδημαϊκό τζιαι φολκλόρ μουσειακό έκθεμα χωρίς ρόλο στην κυπριακή ζωή, έκφραση τζιαι πολιτισμό.
Ούτε ο δρ Ξενής ούτε ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρουν κάτι τέθκοιο. Όμως, μπορεί να οδηγήσουν στη θέση ότι τζιαι η κυπριακή διάλεκτος εν ελληνικά, οπότε εν θα χάσουμεν τζιαι τίποτε αν έσιει την τύχη των σλαβομακεδόνικων. Ελληνικά φεύκουν, ελληνικά έρκουνται. Ή, όπως είσιεν πει τζιαι ο κακός Ραούφ, “Τούρκος φεύγει, Τούρκος έρχεται”.

+ Για το άρθρο του κ. Μιχαηλίδη στο http://bit.ly/dialektos. Μπορείτε να την θκιαβάσετε τζιαι στην ιστοσελίδα του ΕΛΑΜ, όπου αναδημοσιεύεται. Η ενδιαφέρουσα συνέντευξη του δρα Ξενή στο http://bit.ly/ksenis

You May Also Like

Τώρα και στη Λάρνακα

Γράφει ο Γιώργος Κακούρης Θυμάμαι τη Λάρνακα από μικρός ως μια πόλη υποτιμημένη από ...

Trust no one

Γράφει ο Γιώργος Κακούρης Ένας φίλος έγραψε στο facebook την περασμένη εβδομάδα κάτι που ...

Πολυκατοικίες και εξοχικά

Γράφει ο Γιώργος Κακούρης Έξω από τη Μόσχα απλώνονται, η μια μετά την άλλη, ...

Τι φόρεσε η Άνγκελα

Γράφει ο Γιώργος Κακούρης Ήταν το σακάκι που φορούσε η Άνγκελα Μέρκελ στην επίσκεψή ...

Γκρίνια με αντίκρισμα

Γράφει ο Γιώργος Κακούρης Τις ίδιες μέρες, μια μικρού μεγέθους πόλη και μια τεράστιου ...

Ρεσιτάλ

Γράφει ο Γιώργος Κακούρης Οι μεν της κυβέρνησης με μεγάλες προσδοκίες, οι δε υπόλοιποι ...

X