Η «σκοτεινή» πλευρά της έκθεσης για την Ολυμπία στη Γερμανία

Την σκοτεινή πλευρά της έκθεσης «Ολυμπία: μύθος – λατρεία – αγώνες, η οποία εγκαινιάζεται στις 31 Αυγούστου στο μουσείο Martin-Gropius-Bau του Βερολίνου, παρουσιάζει σε άρθρο του το αθηναϊκό Βήμα.

Σύμφωνα με το άρθρο, το οποίο υπογράφει ο Νίκος Χειλάς και φέρει τον τίτλο «Ολυμπιακές μπίζνες με ομηρικούς καβγάδες», την έκθεση επισκιάζει ήδη ένας μεγάλος καβγάς, με αφορμή το χρήμα και την αξιοπιστία της έκθεσης.

Διευθυντής του μουσείου Martin-Gropius-Bau είναι ο Γκέρεον Σίβερνιχ, ο οποίος ήλπιζε ότι θα έχει μια γενναία χρηματική υποστήριξη για την έκθεση και, όπως υποστηρίζουν οι αντίπαλοί του, πούλησε στους εμίρηδες του Κατάρ το δεύτερο κομμάτι της έκθεσης, για την ιστορία των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων.

Μαζί με αυτό «πούλησε» και μια ομάδα ειδικών, με επικεφαλής τον αρχαιολόγο Μπερντ Σόσεμαν και τον φιλόσοφο Γκύντερ Γκεμπάουερ.

Το μεγαλεπήβολο σχέδιο της ομάδας προέβλεπε μια κριτική παρουσίαση των κακώς κειμένων: ντόπινγκ, εμπορευματοποίηση, διαφθορά, καταστροφή του περιβάλλοντος, υπερμεγέθεις οικοδομές. Παράλληλα θεματοποιούσε μια «ανοικτή πληγή» των Γερμανών: τους χιτλερικούς Ολυμπιακούς του 1936.

«Υστερα από πολύμηνη προεργασία, ο κ. Σίβερνιχ μάς ανακοίνωσε ξαφνικά ότι πρέπει να προσαρμόσουμε το σχέδιό μας στις επιθυμίες των ιθυνόντων του Κατάρ, που είχαν αναλάβει ενδιάμεσα, πίσω από την πλάτη μας, την προετοιμασία του δεύτερου μέρους της έκθεσης» λέει ο κ. Γκεμπάουερ. «Αυτό θα ισοδυναμούσε όμως με ευνουχισμό του κριτικού μέρους του σχεδίου μας και αποτελεί πρωτοφανή προσβολή για μας και για όλη την επιστημονική κοινότητα».

Σύμφωνα με τον κ. Γκεμπάουερ, το Κατάρ θέλει -με τη βοήθεια των «πετροδολαρίων»- να γίνει παγκόσμια αθλητική δύναμη [υπενθυμίζουμε πως έχει κερδίσει τη διοργάνωση του ποδοσφαιρικού Μουντιάλ το 2022]. Έχει, λοιπόν, θέσει υποψηφιότητα και για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2020. Μη κριτικές εκθέσεις, σαν αυτή που προετοιμάζει για τις σύγχρονες Ολυμπιάδες, είναι λοιπόν το καλύτερο δόλωμα για τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή. «Οι Αθάνατοι ενθουσιάζονται με τέτοιες δουλικές χειρονομίες» προσθέτει άλλος αναλυτής.

Ο κ. Σίβερνιχ αντιτείνει ότι δεν υπήρξε ποτέ μια γραπτή ή προφορική συμφωνία για συνεργασία με την ομάδα Σόσεμαν – Γκεμπάουερ και ότι επομένως οι αιτιάσεις τους πέφτουν στο κενό.

Καταπέλτης τα γερμανικά ΜΜΕ

Στο άρθρο του Βήματος γίνεται αναφορά και στους τίτλους των γερμανικών εφημερίδων σχετικά με την έκθεση αλλά και εναντίον του διευθυντή του μουσείου.

«Η πουλημένη Ολυμπιάδα» («Die Zeit»), «H διασπασμένη έκθεση» (Deutschlandfunk), «Ολυμπιάδα για τον εμίρη» και «Ολυμπιακή διαπλοκή» (Deutschlandradio-Kultur) είναι μερικοί από τους τίτλους, που χρονολογούνται ήδη από τον Φεβρουάριο οπότε ξέσπασε ο καβγάς.

Ο κ. Σίβερνιχ αναγκάστηκε, τελικά, να παραιτηθεί από το «καταρικό» μέρος της έκθεσης ύστερα από γνωμοδότηση-καταπέλτη του ιστορικού Αντρέας Ναχάμα σε ό,τι αφορά την «ανιστόρητη» παρουσίαση του 1936.

Το μοιραίο αποτέλεσμα; Μαζί με τους σύγχρονους Ολυμπιακούς, ο κ. Σίβερνιχ έχασε και τα χρήματα που υπολόγιζε να πάρει από τους Άραβες. Παρ’ όλα αυτά, η «κατάρα» του Κατάρ δεν επηρεάζει στο παραμικρό το πρώτο μέρος της έκθεσης. Κι αυτό, όσο «ανάπηρο» και να φαίνεται, υπόσχεται να ξεπεράσει, σε νόημα και ομορφιά, οποιοδήποτε άλλο στην ιστορία της παρουσίασης των Ολυμπιακών Αγώνων.

+  Η έκθεση «Ολυμπία: Μύθος – Λατρεία – Αγώνες» στο Martin-Gropius-Bau του Βερολίνου εγκαινιάζεται στις 31.8.2012 και ολοκληρώνεται στις 7 Ιανουαρίου 2013.

Στη συνέχεια θα μεταφερθεί στην Ντόχα του Κατάρ, συμπληρωμένη με το τμήμα για τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες και θα καταλήξει στην Αθήνα τον χειμώνα του 2014.

ΠΗΓΗ: ΤΟ ΒΗΜΑ

 

You May Also Like

«Όραμα και δημιουργία» στη Λεβέντειο Πινακοθήκη

Την προσωπική ιστορία του ιδρυτή της, Αναστάσιου Γ. Λεβέντη, στη Δυτική Αφρική παρουσιάζει στη ...

Επιστημονικό συνέδριο: ″ΧΥΤΡΟΙ-ΚΥΘΡΕΑ: Χιλιάδες χρόνια Ιστορίας, Πολιτισμού και Προσφοράς″

Το Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2015 ο Δήμος Κυθρέας, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, ...

Πόλυς Πεσλίκας |Studies for a painting στην Volks

   The Candle 2014-15,Oil on Canvas 120×90 cm     The Replacement 2014-15, Oil ...

Χρυσός Φοίνικας στην ταινία «The Square»

Γράφει ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης Στην ταινία «The Square» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ απονεμήθηκε ...

Εύης Γαβριηλίδης | Συνώνυμος του θεάτρου

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως Πενθεί από χθες η θεατρική κοινότητα της Κύπρου, θρηνώντας την ...

Αναβάλλεται το Open Air Music Festival

Λόγω καιρικών συνθηκών αναβάλλεται το φεστιβάλ μουσικής Open Air Festival στην Τάφρο έναντι του ...

X