Διεθνής συνάντηση για την ψηφιοποίηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Συνάντηση στην Κύπρο θα έχουν καταρτισμένοι επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, βιομήχανοι, φορείς Πολιτιστικών Ιδρυμάτων  και νομικοί για το θέμα της ψηφιοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η συνάντηση πραγματοποιείται με την ευκαιρία της έναρξης του Ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος «Initial Training Network for Digital Cultural Heritage: Projecting our Past to the Future».

Το πρόγραμμα αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση στον συγκεκριμένο τομέα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι το μεγαλύτερο Ερευνητικό Πρόγραμμα του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ).

Μπήκε σε εφαρμογή στην Κύπρο την 1η Οκτωβρίου από το Εργαστήρι Ψηφιακής Κληρονομιάς του ΤΕΠΑΚ, θα έχει διάρκεια τεσσάρων χρόνων και η χρηματοδότηση θα ανέλθει στα 3,71 εκατομμύρια ευρώ.

Η εναρκτήρια συνάντηση θα γίνει στο ξενοδοχείο Amathus στη Λεμεσό, την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου στις 19:00.

Στο πλαίσιο της συνάντησης θα συζητηθούν:

  • η επιρροή της πολιτικής της ΕΕ στην ηλεκτρονική καταγραφή της πολιτιστικής κληρονομιάς στη Γερμανία, με ομιλητή τον αρμόδιο Επίτροπο της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης Werner Weber και

  • η λαθρεμπορία πολιτιστικών αντικειμένων, με ομιλητή τον Παναγιώτη Νικολαΐδη, επικεφαλής του τμήματος Διερεύνησης Θεμάτων Πολιτιστικής Κληρονομιάς στην Αστυνομία Κύπρου.

Την Πέμπτη και την Παρασκευή θα ακολουθήσουν συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, όπου ο κάθε προσκεκλημένος θα αναλύσει τους τομείς αρμοδιότητάς του.

Ήδη στην Κύπρο βρίσκεται σε εφαρμογή το πρόγραμμα Αφροδίτη από το Εργαστήρι Ψηφιακής Κληρονομιάς και αφορά την παραγωγή τρισδιάστατων ανακατασκευών των ιστορικών μνημείων και την ενσωμάτωση των απαραίτητων χαρακτηριστικών τους (ιστορικών πληροφοριών, εικόνων κλπ) στο Διαδίκτυο.

Μέχρι στιγμής έχει δημιουργηθεί μια εφαρμογή για τις Φιλοτεχνημένες Βυζαντινές Εκκλησίες της Οροσειράς του Τροόδους στην Κύπρο, οι οποίες περιλαμβάνονται στη λίστα Μνημείων Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Ανάμεσα σε αυτές βρίσκονται η Παναγία του Άρακα, ο Σταυρός του Αγιασμάτη, ο Άγιος Ιωάννης ο Λαμπαδιστής και ο Άγιος Νικόλαος Στέγης.

Πώς επιτυγχάνεται η ψηφιοποίηση

Τι είναι όμως και πώς επιτυγχάνεται η ψηφιοποίηση μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς; Θα μπορούσε κανείς να την ορίσει ως τη γεωμετρική καταγραφή ενός μνημείου μέσω της επεξεργασίας, παρουσίασης και καταγραφής των αναγκαίων δεδομένων για τον καθορισμό της θέσης και της πραγματικής υφιστάμενης μορφής, σχήματος και μεγέθους του μνημείου  σε τρισδιάστατο χώρο σε μια συγκεκριμένη στιγμή.

Σε αυτήν περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η ιστορική καταγραφή, η αρχιτεκτονική τεκμηρίωση, η βιβλιογραφική καταγραφή κλπ.

Αυτός ο πλούτος πληροφοριών συνήθως αποθηκεύεται, δηλαδή αρχειοθετείται, σε διάφορες μορφές. Τα προηγούμενα χρόνια εφαρμόζονταν οι αναλογικές μορφές αρχειοθέτησης, όπως οι ειδικές κάρτες μνημείων.

Ωστόσο, αυτή η πρακτική, παρόλο που θεωρείται ολοκληρωμένη, δεν διασφάλιζε την αποθήκευση της διασύνδεσης των πληροφοριών και δεν συνέδεε τις πληροφορίες με την τοποθεσία του μνημείου.

Σήμερα, όχι μόνο η χρήση ψηφιακών βάσεων δεδομένων αλλά και ο ρόλος των Γεωγραφικών Πληροφοριακών Συστημάτων (GIS) στον τομέα της Πολιτιστικής Κληρονομιάς αναγνωρίζεται ως σπουδαίος στη διατήρηση, την προστασία, την ανάλυση, την ανάπτυξη και τη διαχείριση αρχαιολογικών χώρων και μνημείων.

Ο συνδυασμός εξειδικευμένων GIS ούτως ώστε να περιλαμβάνονται όλες οι πληροφορίες που σχετίζονται με ένα μνημείο οδήγησαν σε μια ηλεκτρονική μορφή Αρχείων Μνημείων, τα Συστήματα Πληροφοριών Μνημείων (MIS).

Σύγχρονες τεχνικές και μέθοδοι της Επιστήμης της Πληροφορίας, των Γραφικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, της Εικονικής Πραγματικότητας και της Τεχνολογίας Πολυμέσων αναπτύσσονται και ενσωματώνονται ούτως ώστε να καταγραφεί, να αντιπροσωπευθεί και να προστατευθεί η Πολιτιστική Κληρονομιά.

Γεωμετρικά εύστοχες τρισδιάστατες ανακατασκευές έχουν καταστεί εφικτές μέσω της ενσωμάτωσης σαρωτών λέιζερ και φωτογραμμικών δεδομένων. Αυτά τα γεωγραφικά καταγεγραμμένα προϊόντα μπορούν να γίνουν διαθέσιμα στο διαδίκτυο σε όσους ενδιαφέρονται (μαθητές, ερευνητές, επιστήμονες, τουρίστες κοκ).

Υπεύθυνος και συντονιστής του Προγράμματος στο ΤΕΠΑΚ είναι ο Δρ. Μαρίνος Ιωαννίδης.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Η εκκλησία του Αγίου Νικολάου της Στέγης.

 

You May Also Like

«Η Τέχνη στις Κοινότητες»|Πρόγραμμα Πολιτιστικής Αποκέντρωσης 2020

Το Πρόγραμμα Πολιτιστικής Αποκέντρωσης, το οποίο πραγματοποιείται με επιτυχία για 5η συνεχόμενη χρονιά, θέτει ...

Θερινές Προβολές Αυγούστου στη Λάρνακα

Θερινές προβολές ταινιών θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια του Αυγούστου στο Σπίτι του Εθελοντή ...

Xωρίς τεκμηρίωση η ανακοίνωση για τον τάφο του Ευπάτορα

Γράφει ο Κώστας Νάνος Επιστημονικά αυθαίρετο χαρακτήρισε το συμπέρασμα των κυρίων Μαυρογιάννη και Λεφαντζή ...

Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα: το χρίσμα και το χρήμα

Στο ποσό των πέντε εκατομμυρίων ευρώ ανέρχεται η κρατική χρηματοδότηση στην πόλη που θα ...

Ο Βαρνάβας Κυριαζής κέρδισε προσφυγή εναντίον του ΘΟΚ

Στη δικαίωση του Βαρνάβα Κυριαζή απολήγει δικαστική απόφαση που εξέδωσε την Τρίτη το Διοικητικό ...

6ο Φεστιβάλ Νέας Μουσικής

Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του ΥΠΠ σε συνεργασία με το Κέντρο Κύπριων Συνθετών και το ...

X