The Sign Maker | Πέρα από την αλλαγή των ονομάτων

Γράφει ο Γιώργος Στόγιας

Ο «Επιγραφοποιός», όπως θα μπορούσε να είναι ο τίτλος του στα ελληνικά, είναι ένα γραφιστικό μυθιστόρημα της Μιράντας Χόπλαρου, σε εικονογράφηση της Λάρας Άλφα, που αξίζει την προσοχή του αναγνωστικού κοινού.

Αποτελεί τη δεύτερη δουλειά της συγγραφέως, ύστερα από το μυθιστόρημα Mrs. Bones (2008).

Η δράση του βιβλίου μετακινείται ανάμεσα στη Λευκωσία, το Salisbury και την Pretoria.

Μετανάστης από την Κύπρο στην Αφρική, ο Γαβριήλ εργάζεται ως επιγραφοποιός. Ενώ φαινομενικά δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένας ασήμαντος «ξένος» ο ίδιος, με περιορισμένη γλωσσική επάρκεια, παίζει αθόρυβα έναν ζωτικό ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις της εποχής. Λόγω του επαγγέλματός του, ο Γαβριήλ θα κληθεί πολλές φορές να γράψει και να ξανα-γράψει την ιστορία (της οποίας είναι θύμα και ο ίδιος), αλλάζοντας επιγραφές με τα ονόματα δρόμων, πόλεων, ολόκληρων χωρών. Αλλάζοντας επιγραφές από την παλαιά «επίσημη γλώσσα», στη νέα.

Αποτυπώνοντας έτσι τις αλλαγές στις σχέσεις εξουσίας ανάμεσα στις διάφορες ομάδες (εθνοτικές, ταξικές, φυλετικές) αλλά και εντός τους.
Κατά την άποψή μου, ο «Επιγραφοποιός» έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς, ανάμεσα σε άλλα, προσφέρει μιαν αφήγηση και της κυπριακής ιστορίας από μια οπτική διαφορετική από τις επικρατούσες (δίχως βέβαια αυτή να προβάλλεται ως αντιπροσωπευτική όσων έζησαν την ιστορία από ανάλογες θέσεις). Την οπτική του Ελληνοκύπριου που είδε τα βίαια γεγονότα της σύγχρονης κυπριακής ιστορίας (και) μέσα από την εμπειρία των βίαιων γεγονότων σε έναν άλλο τόπο. Από αυτή την προνομιακή (;) θέση, η μοναδικότητα της κυπριακής ιστορίας (μια αίσθηση που υποβάλλεται από τις επικρατούσες κυπριακές αφηγήσεις) αμβλύνεται, σχετικοποιείται. Ανοίγει ίσως τον δρόμο για τη διαμόρφωση διαφορετικών στάσεων απέναντι στον εθνικό Εαυτό και τον εθνικό Άλλον, επιτρέπει την εξαγωγή διαφορετικών συμπερασμάτων. Οδηγεί, τουλάχιστον εμένα, στην ψηλάφηση εναλλακτικών ταυτοτικών, αλλά και πολιτικών αιτημάτων, στην κατεύθυνση ενός ριζικού ανθρωπισμού πάνω από  όσα ιστορικά μπορεί να μας χωρίζουν.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει τόσο στην αφηγηματική τεχνική της συγγραφέως (ενώ διατηρεί μια χρονική γραμμική προσέγγιση, οι διακλαδώσεις σε τόπους και πρόσωπα προσδίδουν μια ονειρική, ενίοτε εφιαλτική, διάσταση) όσο και στη δουλειά της Λάρας Άλφα (ξέρω πολλούς συγγραφείς που θα ονειρεύονταν μια τόσο υψηλού επιπέδου εικονογράφο, προσεκτική στις ρεαλιστικές λεπτομέρειες αλλά και με προσωπικό ύφος).

THE_SIGN_MAKER THE_SIGN_MAKER1 THE_SIGN_MAKER2 THE_SIGN_MAKER3

+ Το βιβλίο παρουσιάζεται την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου στις 19:00 στο Φυτώριο Εικαστικής Καλλιέργειας, Δημοτικός Κήπος Λευκωσίας (πίσω από τη Βουλή των Αντιπροσώπων).

Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο δήμαρχος Λευκωσίας Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, ο Στέφανος Στεφανίδης καθηγητής αγγλικής και συγκριτικής λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και η εικαστικός Μαρία Λοϊζίδου.

Ο χώρος της έκθεσης θα είναι ανοικτός σήμερα 16.00-20.00, μέρα της παρουσίασης, την Παρασκευή 14  Νοεμβρίου 16.00-20.00 και την Κυριακή 16 Νοεμβρίου, 10.00-13.00.

Το βιβλίο θα διατίθεται προς πώληση στον χώρο της έκθεσης. Περισσότερα για το μυθιστόρημα, www.mirandahoplaros.com. Πληροφορίες τηλ. 22681088.

You May Also Like

ΒΙΒΛΙΟ | «Καζάνι» της Μαρίας Α. Ιωάννου

Γράφει η Αίγλη Τούμπα Καζάνι Της Μαρίας Α. Ιωάννου Εκδόσεις Νεφέλη σελ. 144 Η ...

Η Ελένη Νικοδήμου παρουσιάζει «Ντοκουμέντα»

Νέα έκθεση με τίτλο «Ντοκουμέντο» παρουσιάζει η Ελένη Νικοδήμου στην γκαλερί Γκλόρια από τις ...

Έφυγε από τη ζωή ο λογοτέχνης Μίμης Σουλιώτης

Την τελευταία του πνοή άφησε χθες βράδυ ο Μίμης Σουλιώτης, σε κλινική της Θεσσαλονίκης. ...

«Τα ίχνη γράφουν Άνθρωπο» / Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Διάτοπος

Το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Διάτοπος παρουσιάζει την έκθεση «Τα ίχνη γράφουν Άνθρωπο» που αποτελείται ...

Πρώτο βραβείο αρχιτεκτονικής για την Κύπρο

Το έργο  ‘Κατοικία με Τέσσερις Κήπους’ του Κυπριακού αρχιτεκτονικού γραφείου draftworks*architects έλαβε το πρώτο ...

Ετοιμάζουν απομνημονεύματα οι Beastie Boys

Αν οι Beastie Boys έγραφαν βιβλίο, μάλλον θα περιμένατε ότι αυτό θα ξεπερνούσε τη ...

X