Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @makad.cy
Ένας σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας, αρκετά συχνά στην καριέρα του καλείται να δημιουργήσει ένα λογότυπο για λογαριασμό κάποιου πελάτη. Ένα λογότυπο είναι ένα γραφικό σήμα, έμβλημα ή σύμβολο που χρησιμοποιείται συνήθως από εμπορικές επιχειρήσεις, οργανισμούς και ιδιώτες για την ενίσχυση και την προώθηση της άμεσης δημόσιας αναγνώρισής τους. Τα λογότυπα συνήθως αποτελούνται από το όνομα του οργανισμού ή της εταιρείας είτε είναι απλά γραφικά σύμβολα και εικόνες και άλλοτε πάλι αποτελούν συνδυασμό των παραπάνω.
Πρακτικά η δημιουργία ενός λογοτύπου από έναν γραφίστα, δηλαδή έναν επαγγελματία που διαθέτει την απαραίτητη θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εμπειρία, έχει ως αφετηρία τη σωστή, λεπτομερή και πλήρη τεκμηρίωση και ενημέρωση που θα πρέπει να λάβει από τον πελάτη του. Το ποιες είναι οι επιθυμίες και οι στόχοι του πελάτη καθώς και τα αναμενόμενα από αυτόν αποτελέσματα βοηθούν τον σχεδιαστή να ακολουθήσει τη σωστή κατεύθυνση και να φτάσει συντομότερα στο ποθητό αποτέλεσμα. Όταν ο ίδιος ο πελάτης δεν γνωρίζει τους στόχους της εταιρείας του και την εικόνα που θα ήθελε να προβάλει, τότε σίγουρα χάνεται πολύτιμος χρόνος και το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αμφιβόλου αποτελεσματικότητας. Επίσης περιγραφές όπως “… θέλω κάτι μπλε και χαριτωμένο” κρίνονται ως, τουλάχιστον, αποπροσανατολιστικές. Από την πλευρά του ο σχεδιαστής θα πρέπει μέσα από τη δική του έρευνα να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη γνώση των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας του πελάτη. Η γνώση αυτή διαδραματίζει καίριο ρόλο στη δημιουργία ενός λογότυπου που απεικονίζει όχι μόνο το σωστό μήνυμα, αλλά επίσης βοηθά τον πελάτη να ξεχωρίζει από το πλήθος των ανταγωνιστών στον τομέα δραστηριοτήτων του.
Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διαθέτει ένα λογότυπο για να είναι επιτυχημένο; Σταχυολογώντας τα σημαντικότερα από αυτά θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι τα εξής:
1. Απλότητα
Αυτή είναι η ιδιότητα που κάνει ένα λογότυπο εύκολα αναγνωρίσιμο, ευέλικτο και διαχρονικό. Αρκετά συχνά στο άπειρο μάτι ένα καλό λογότυπο μπορεί να φαίνεται τόσο απλό που μοιάζει σαν να έχει δημιουργηθεί μέσα σε λίγα λεπτά. Στην πραγματικότητα όμως η συντριπτική πλειονότητα των επιτυχημένων λογοτύπων προέκυψαν κατόπιν πολλών ωρών έρευνας και είναι συνήθως το αποτέλεσμα μιας εκτεταμένης και εξαντλητικής διαδικασίας σχεδιασμού.
2. Αναγνωρισιμότητα Ένα καλά σχεδιασμένο λογότυπο θα πρέπει να δεσμεύεται από τη μνήμη του θεατή με μια ματιά, και να είναι εύκολο να ανακληθεί από αυτόν. Η ιδιότητα αυτή σχετίζεται και εξαρτάται άμεσα και από την απλότητα. Η αναγνωρισιμότητα δημιουργεί το αίσθημα της οικειότητας, η οποία με τη σειρά της βοηθά στην οικοδόμηση της εμπιστοσύνης και της πίστης σε μια μάρκα. Ένα λογότυπο που είναι πολύπλοκο ή υπερβολικά στυλιζαρισμένο είναι δύσκολο για τον θεατή να το αποδεχτεί και να το καταγράψει στη μνήμη του.
3. Διαχρονικότητα