UX gone wrong

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @mak.adcy

Ένας σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας πολύ συχνά βρίσκει τον εαυτό του να ακροβατεί μεταξύ θεωρίας και πράξης. Θεωρητικά δουλεύουμε για έναν πολύ σημαντικό πελάτη, πρακτικά η επιταγή που μας έχει δώσει είναι ακάλυπτη. Θεωρητικά έχουμε αφιερώσει ατελείωτες ώρες στην έρευνα προσπαθώντας να υλοποιήσουμε τη διεπαφή χρήστη που μας έχει ζητηθεί από το τμήμα σχεδιασμού UX [user experience], πρακτικά προσπαθούμε να περάσουμε “την κάμηλον διά τρυπήματος ραφίδος”. Το σίγουρο είναι ότι δεν θα μπορούσα να το θέσω καλύτερα από τον λαμπρό Ολλανδό επιστήμονα Jan L. A. van de Snepscheut, ο οποίος λίγο πριν οδηγηθεί στην αυτοχειρία είχε πει “στη θεωρία δεν υπάρχει καμία διαφορά μεταξύ θεωρίας και πράξης. Όμως, στην πράξη, υπάρχει”. Πόσο δίκιο είχε!

Τα παραδείγματα που, για να το θέσω ευγενικά, το τμήμα UX απέτυχε να αποδώσει τα αναμενόμενα, είναι πολλά και μάλιστα τρανταχτά. Αφήνοντας ίσως για λίγο κατά μέρους την ευγένεια, σε κάνουν να αναρωτιέσαι αν ο σχεδιασμός έγινε κατά τη διάρκεια του διαλείμματος της εταιρείας για φαγητό. Θυμάμαι την εποχή που δούλευα για ένα μεγάλο περιοδικό τεχνολογίας, τις πρώτες απόπειρες της Microsoft στον τομέα των λειτουργικών συστημάτων για “έξυπνα τηλέφωνα”. Το τμήμα σχεδιασμού της εταιρείας κατόπιν έρευνας και ωρίμου σκέψεως θεώρησε πρέπον και πρακτικό να συμπιέσει την επιφάνεια εργασίας των 17+ ιντσών των pc της εποχής εκείνης στις 3,5 ίντσες των αντίστοιχων τηλεφώνων. Τόση ήταν η σιγουριά τους πως αυτό που έκαναν ήταν σωστό, που δεν παρέλειψαν να βάλουν ακόμα και το ίδιο wallpaper από τα windows xp… ναι, αυτό με το πράσινο λιβάδι. Και φυσικά η συνταγή της επιτυχίας περιελάμβανε και το περίφημο κουμπί “Έναρξη”, αυτό που έπρεπε να επιλέξει κάποιος για να τερματίσει τη λειτουργία της συσκευής, αν μη τι άλλο, εμπνευσμένο!
Κάπου εκεί το 2007, το αντίπαλον δέος, η Apple, κυκλοφόρησε το πρώτο i-phone και οι πωλήσεις των κινητών συσκευών windows κυριολεκτικά εκπαραθυρώθηκαν από το 42% της αγοράς στο 3%, σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια.

Παρόμοια περίπτωση υπερφίαλου σχεδιασμού υπήρξε το περίφημο iDrive της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας BMW. Κάποιος πεφωτισμένος νους θεώρησε λογικό να ενσωματώσει στη ναυαρχίδα της σειράς 5 της εταιρείας, την M5 των 500 ίππων, ένα σύστημα που για να αλλάξεις έστω και τον σταθμό του ραδιοφώνου έπρεπε να έχεις master στις τεχνολογίες επικοινωνιών. Οι επιλογές του συστήματος ατελείωτες, τα menu δαιδαλώδη και η “κοπέλα” του συστήματος πλοήγησης ακατάπαυστα φλύαρη. Όπως χαρακτηριστικά είχε πει και ο πάντα καυστικός Jeremy Clarkson, το πιο καλοσχεδιασμένο και χρήσιμο κουμπί του αυτοκινήτου ήταν το κουμπί Μ [Motorsport] που ουσιαστικά έθετε κάθε λειτουργία του περίπλοκου ηλεκτρονικού συστήματος στο παρασκήνιο, αφήνοντάς σε να απολαύσεις την οδήγηση του, κατά τα άλλα, εκπληκτικού αυτοκινήτου.

Υποθέτω πως κάπως έτσι είναι κάθε αρχή, κάθε εφαρμογή μιας νέας τεχνολογίας ή συστήματος. Χρειάζεται χρόνος για να εξομαλυνθούν οι οξείες γωνίες και να διορθωθούν οι ατέλειες. Έτσι έγινε και στην περίπτωση του Web Design κατά τα πρώτα χρόνια της χρήσης του flash, τότε της macromedia. Η ομαλή και απρόσκοπτη εμπειρία χρήστη πήγε βόλτα με το τρενάκι του λουναπάρκ. Κινούμενα μενού και εικόνες, λαμπάκια που αναβόσβηναν, κείμενα που έτρεχαν στην οθόνη χωρίς να προλαβαίνεις να τα διαβάσεις και ο δύσμοιρος ο χρήστης να μην ξέρει κυριολεκτικά πού τον ποντικό… κλικ.

You May Also Like

Νέα εταιρική ταυτότητα για δύο πανεπιστήμια

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη Τα δύο πανεπιστημιακά ιδρύματα προχώρησαν σε ανανέωση της οπτικής ...

My Akamas Mandala

Η Μελίσσα Έκκερς δεν είναι άγνωστη στο κυπριακό κοινό, καθώς από το 2004 ζει ...

Διαγωνισμός για την οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ Λευκωσίας

Ανακοίνωση σχετικά με την προκήρυξη διαγωνισμού για το σχεδιασμό της οπτικής ταυτότητας του Διεθνούς ...

Η τέχνη της καλλιγραφίας ως θεραπευτική δύναμη

Η Ειρήνη Γκόνου είναι μια δημιουργός με πολύχρονη και γόνιμη διεθνή παρουσία στα εικαστικά ...

Design… φθηνό, ποιοτικό και γρήγορο;

Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά aggeliki.mk@gmail.com Είναι κοινή πεποίθηση μεταξύ των επαγγελματιών σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας ότι το ...

Λέξεις και εικόνες

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @aggeliki.mk /Φωτογραφία Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά “Μια εικόνα αξίζει όσο δέκα ...

X