Ζημιογόνα συντήρηση στα ψηφιδωτά της Αντιόχειας

Τουλάχιστον δέκα ψηφιδωτά μοναδικής αξίας, τα οποία φυλάσσονταν στο Αρχαιολογικό Μουσείο  Χατάι στην Αντιόχεια, υπέστησαν ανεπανόρθωτη ζημιά κατά τις εργασίες συντήρησής τους.

Το θέμα έφερε στην επιφάνεια τοπική εφημερίδα ύστερα από πληροφορίες του συντηρητή έργων τέχνης, Μεχμέτ Ντασκαπάν.

«Πολύτιμα έργα της ρωμαϊκής περιόδου καταστράφηκαν. Έχουν μεταμορφωθεί σε καρικατούρες των πρωτότυπων έργων. Κάποια έχασαν οριστικά την αυθεντικότητα και την αξία τους» δήλωσε ο τεχνίτης, ξεσκεπάζοντας το σκάνδαλο.

Μεταξύ των ψηφιδωτών που καταστράφηκαν είναι αυτό που απεικονίζει τη θυσία του Ισαάκ καθώς και ένα μωσαϊκό με τη μορφή του Νάρκισσου.

«Αυτό που είδα αποκλείεται να είναι το αυθεντικό ψηφιδωτό του 2ου αι. μ.Χ. Ορισμένες ψηφίδες λείπουν, ενώ άλλες έχουν τοποθετηθεί σε λάθος θέση, δημιουργώντας μια παραμορφωμένη εικόνα» υποστήριξε ο Ντασκαπάν.

Η συντήρηση έγινε με αφορμή τη μεταφορά των ψηφιδωτών από το παλαιό στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο -το δεύτερο μεγαλύτερο με ψηφιδωτά στον κόσμο- τα εγκαίνια του οποίου πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο.

Υψηλόβαθμος αξιωματούχος της διεύθυνσης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Μουσείων του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού, ο Mustafa Bozdemir, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι ειδική επιτροπή διερευνά τις καταγγελίες, ενώ δόθηκε εντολή να σταματήσουν οι εργασίες συντήρησης των ψηφιδωτών.

«Οι απαραίτητες πληροφορίες θα δημοσιοποιηθούν μόλις ολοκληρωθεί η έρευνα της επιτροπής» δήλωσε ο αξιωματούχος.

Στο μεταξύ ο Μεχμέτ Ντασκαπάν κάλεσε τους υπεύθυνους να αναστείλουν τις εργασίες συντήρησης, ώστε να προστατευθούν τουλάχιστον τα εναπομείναντα ψηφιδωτά.

Πάντως, όπως αναφέρει η εφημερίδα Hurriyet, η κακή συντήρηση των έργων εκτός από οργή πυροδότησε και λίγο χιούμορ. «Ίσως ο στόχος της συντήρησης ήταν να συνδεθεί με τον Ερντογάν», ανέφερε ο διάσημος καρτουνίστας Selcuk Erdem, ρισκάροντας μάλλον, καθώς δύο καρτουνίστες συνάδελφοί του φυλακίστηκαν τον περασμένο Μάρτιο για ένα σατιρικό έργο τους για την ελευθερία του λόγου, στο οποίο «κρύβονταν» προσβολές για τον Ερντογάν…

 


Η κακή συντήρηση των έργων στην Αντιόχεια θυμίζει την περίπτωση της Σεσίλια Χιμένεζ η οποία πήρε την πρωτοβουλία να συντηρήσει μια τοιχογραφία του Χριστού του 19ου αιώνα στην εκκλησία Santuario de Misericordi της πόλης Μπόρχα. Η υπόθεση, πάντως, αποδείχτηκε σωτήρια για την μικρή πόλη.

You May Also Like

“Ηρω-ισμοί” από το Κέντρο Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ

Πραγματοποιείται παρουσίαση του προγράμματος Ηρω-ισμοί (Hero-isms) από το Κέντρο Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ, ένα διετές ...

Ολοκληρώθηκε ο 6ος Παγκόσμιος Διαγωνισμός Ποίησης ‘Κ. Π. Καβάφης’ 2020

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε ο 6ος  Παγκόσμιος Διαγωνισμός Ποίησης “K.Π. Καβάφης “ που διοργανώθηκε από ...

Έφυγε από τη ζωή ο Γιάννης Σπανός

Σε ηλικία 85 ετών άφησε την τελευταία του πνοή ο σπουδαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης Γιάννης ...

Διαψεύδει το υπουργείο Πολιτισμού για τις επιγραφές

Ανώτατα στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού διαψεύδουν την ανεύρεση δύο επιγραφών μέσα στον τάφο της ...

Άννα Κουππάνου | «Το βιβλίο μου μιλά για εκείνους που δεν έχουν φωνές»

Η Άννα Κουππάνου απέσπασε το βραβείο λογοτεχνίας για μεγάλα παιδιά ή έφηβους στα φετινά ...

Το «φιρμάνι» που ξήλωσε τον Παρθενώνα

Tο αμφιλεγόμενο «φιρμάνι», το οθωμανικό έγγραφο που χρησιμοποίησε ο λόρδος Ελγιν για να τεμαχίσει ...

X