Συναυλία με έργα του Γιώργου Κάρβελλου από το Τρίο Αθηνών

Γράφει η Μάρω Σκορδή

“…Πηγή έμπνευσης και αφορμή ύπαρξης των έργων μου, η Κύπρος, ο κόσμος της και η παραδοσιακή της μουσική” [Γιώργος Κάρβελλος, από το σημείωμα στο CD “Ανατολικά της Μεσογείου”].

Νιώθω τυχερή που βρισκόμουν ανάμεσα στο ακροατήριο στο Δημοτικό Θέατρο Στροβόλου το Σάββατο 6 Ιουνίου 2015, για να παρακολουθήσω τη συναυλία με έργα Γιώργου Κάρβελλου από το Τρίο Αθηνών. Ολόκληρη η συναυλία ήταν “ένα μουσικό ταξίδι που μυρίζει Κύπρο, με εικόνες και συναισθήματα που ο ίδιος ο ακροατής πλάθει κατά τη διάρκεια της ακρόασης” όπως είπε κάποιος από τους παρευρισκομένους. Η αρμονική, μελωδική και ρυθμική απλότητα της μουσικής του Κύπριου συνθέτη Γιώργου Κάρβελλου, καθώς και η χρήση στοιχείων της κυπριακής παραδοσιακής μουσικής, καθιστούν τη μουσική του έντονα κυπριακή, χωρίς όμως αυτή να στερείται οικουμενικότητας. Η συνειδητή ανάπτυξη και η ένταξη όλων των πιο πάνω στοιχείων μέσα σε ένα σύγχρονο μουσικό περιβάλλον έχει ως αποτέλεσμα μια μουσική δημιουργία που ξεπερνά τα στενά γεωγραφικά όρια της χώρας μας. “Προσπάθειά μου είναι να αναπτύσσω αυτά τα στοιχεία μέσα σε ένα σύγχρονο μουσικό περιβάλλον χωρίς να αποκτά φολκλορικό ύφος και χαρακτήρα η μουσική μου” αναφέρει ο ίδιος.
Η εκτέλεση της μουσικής του Γιώργου Κάρβελλου έγινε από το Τρίο Αθηνών, το οποίο αποτελούν οι Χάρης Χατζηγεωργίου [βιολί], Ντάνα Χατζηγεωργίου [βιολοντσέλο] και Βίκυ Στυλιανού [πιάνο]. Η άψογη δεξιοτεχνική ερμηνεία τους απέδωσε τέλεια όλα τα ηχοχρώματα της μουσικής – από τα πιο απαλά pianissimo μέχρι τα πιο δυνατά fortissimo, κάθε λεπτομέρεια έκφρασης ήταν εκεί, κάθε αποκορύφωμα γεμάτο πάθος. Οι τρεις μουσικοί εκτελούσαν με δεξιοτεχνία τη μουσική, έσμιγαν με τελειότητα τους ήχους σαν ένα μουσικό σώμα, η δε ξεχωριστή ποιότητα του ήχου τους μας οδηγούσε σε έναν άλλο κόσμο, ουράνιο. Και στο τέλος κάθε έργου, με το σβήσιμο και του τελευταίου απόηχου… η ξαφνική επαναφορά πίσω στον υλικό αυτό κόσμο.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με το έργο “Διήγησις για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο” στο οποίο καθεμία από τις τρεις κινήσεις αποτελούσε μια αυτοτελή αλλά ακαθόριστη μουσική ιστορία. Ακολούθησε ένας “Μονόλογος για βιολοντσέλο” με έντονες συναισθηματικές αυξομειώσεις μέσα από ευρεία χρήση των τεχνικών του βιολοντσέλου. Η Ντάνα Χατζηγεωργίου με δεξιοτεχνία απέδωσε όλες τις μουσικές στιγμές απόγνωσης, ηρεμίας, αποφασιστικότητας και αμφιβολίας μέσα από αυξομειώσεις χρωματισμών, ρυθμικής αγωγής και έκφρασης. Το έργο “Μικρή Μεσαιωνική Μουσική για βιολί και πιάνο” εκτέλεσαν με επιτυχία οι Χάρης Χατζηγεωργίου [βιολί] και Βίκυ Στυλιανού [πιάνο] αποδίδοντας μουσικά τις τέσσερις σημαντικές μορφές της Μεσαιωνικής Ιστορίας της Κύπρου: Ι. Πέτρος Α’ II. Ρε Αλέξης III. Αροδαφνούσα IV. Βραγαδίνος V. Αναμνήσεις. Ακολούθησε το “Εντός των τειχών” για πιάνο, ένα έργο εμπνευσμένο από το ποίημα “Τείχη” του Κ. Καβάφη, από την πιανίστα Βίκυ Στυλιανού, η οποία απέσπασε με την άψογη δεξιοτεχνική ερμηνεία της τα δυνατά χειροκροτήματα του κοινού. Ακολούθησαν οι Δύο Nocturnes για βιολί και πιάνο: Preludium και Interludium [παγκύπρια πρώτη εκτέλεση] και το “Postludium για βιολοντσέλο και πιάνο”. Η συναυλία τέλειωσε με το “Βοσκός για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο” – έργο στο οποίο ήταν φανερή η επεξεργασία και η ανάπτυξη στοιχείων από το ομώνυμο παραδοσιακό τραγούδι της Κύπρου.

Τελικά αποδεικνύεται ότι η μουσική, η οποία μπορεί να αφορμάται από την τυπική παράδοση, όταν χαρακτηρίζεται από ποιότητα και ταυτόχρονα όταν εντάσσεται μέσα σε οικουμενικά πλαίσια και την ίδια στιγμή ευτυχεί μια τέτοια μουσική να ερμηνεύεται από καταξιωμένους καλλιτέχνες, δείχνει το μεγαλείο της.

You May Also Like

Η «αρπαχτή» του Μπρέγκοβιτς

Γράφει ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος* Καταρχήν δεν θα αναλώσω τον χρόνο σας με αναφορές για ...

«Είναι μια έκτακτη κατάσταση, κυρία μου»

Γράφει η Έλενα Αγαθοκλέους | Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών Μίτος Καλέσαμε την ...

Μια μέρα στη λαϊκή αγορά

Γράφει ο Ντίνος Θεοδότου, Οι λαϊκές αγορές αποτελούν ένα φυσικό και αυθόρμητο λαϊκό δρώμενο, ...

Το εύθραυστο οικοσύστημα του σχεδίου «Θυμέλη»

Γράφει ο Χάρης Καυκαρίδης | Σκηνογράφος Καλλιτεχνικός συνδιευθυντής της θεατρικής ομάδας Παραβάν και μέλος ...

Ο Χώρος και το Εικαστικό Έργο στη Δράση του PASHIAS ως Συμπαραγόμενες Σχεσιακές Έννοιες

Η παραγωγή νοήματος στην πρακτική της περφόρμανς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τόπο, κοινωνικό ...

Παύση. Όπως έναν σπόρο μουστάρδας

Μια παύση. 55 τετραγωνικά χιλιόμετρα πράσινης και εύφορης γης κάηκαν ολοσχερώς. Αχανής βλάστηση, χιλιάδες ...

X