ERGON ENSEMBLE:Δεν θα ήμασταν συγκρότημα, εάν δεν δίναμε συναυλίες με εξαιρετικές ερμηνείες…

Συνέντευξη στον Πέτρο Λαζάρου

Οι Ergon Ensemble στις 12 Νοεμβρίου θα βρίσκονται στην Κύπρο και συγκεκριμένα στο The Shoe Factory, προσκεκλημένοι του Ιδρύματος Τεχνών Φάρος, όπου θα ερμηνεύσουν κάτω από τον τίτλο “In Tempore Belli” (Εν Καιρώ Πολέμου) τα έργα “Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 3 σε φα μείζονα, έργο 73” (1946) του Shostakovich, “Black Angels.Thirteen Images from the Dark Land (in tempore belli, 1970)” του George Crumb και “Ταξίμι σε ένα αρμένικο λαμέντο” (2015) του Αντρέα Τσιάρτα σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, μια συνεισφορά του ιδρύματος στην 100ή επέτειο από τη Γενοκτονία των Αρμενίων. Πρόκειται για ένα κορυφαίο σύνολο σύγχρονης μουσικής με πολλές εμφανίσεις και δραστηριότητες που ασχολείται μόνο με συνθέτες του 20ού και 21ου αιώνα, κι είναι αυτό που τους διαφοροποιεί σε μεγάλο βαθμό από τις συνήθεις ορχήστρες και σύνολα της λόγιας Δυτικής μουσικής. Για τους Ergon Ensemble μας μίλησε ο Αλέξανδρος Μούζας, υπεύθυνος του συνόλου.

Πότε ξεκίνησε η ιδέα για τη δημιουργία του συνόλου;

Η ιδέα ξεκίνησε πριν από περίπου 10 χρόνια στους Παξούς, από μουσικούς που τότε ως παιδιά και νέοι συμμετείχαν στα σεμινάρια σύγχρονης μουσικής που έκαναν εκεί οι Ensemble Modern, οι οποίοι είναι το νούμερο ένα συγκρότημα σύγχρονης μουσικής στον κόσμο. Αυτό που γινόταν τότε στους Παξούς ήταν κάτι το εξαιρετικά σπάνιο. Να έχουμε τόσο εξειδικευμένους δασκάλους σύγχρονης μουσικής και μάλιστα όχι σε ένα κεντρικό σημείο όπως η Αθήνα! Τα σεμινάρια αυτά κράτησαν περίπου 8 χρόνια, κι έτσι το 2008 δημιουργήθηκαν οι Ergon Ensemble.

Οι μουσικοί που συμμετέχουν σήμερα στους Ergon ασχολούνται αποκλειστικά με τη μουσική; Είναι όλοι επαγγελματίες, και παρόλο που δουλεύουν σε άλλες ορχήστρες, παίζουν με τους Ergon, επειδή τους αρέσει πάρα πολύ η σύγχρονη μουσική κι αγαπάνε αυτό που κάνουν. Δεν θα ντραπώ να πω ότι είναι από τους καλύτερους μουσικούς που έχουμε εδώ στην Ελλάδα. Άλλωστε, δεν θα μπορούσε να μην είναι, γιατί αυτή η μουσική έχει τεράστιες τεχνικές απαιτήσεις. Είναι μια μουσική καινούργια, με έργα που έχουν γραφτεί “χθες”! Κι αντιλαμβάνεστε ότι αυτό χρειάζεται μια συνεχή ενημέρωση, να ξέρεις τι έχει γράψει ο συνθέτης και πώς θέλει να παιχτεί, οπότε χρειάζεται ο μουσικός να έχει πολύ υψηλή κατάρτιση.

Τι είναι αυτό που σας διαφοροποιεί από άλλα σύνολα μουσικής;
Αυτό που διαφοροποιεί τους Ergon από άλλα σύνολα είναι το είδος της μουσικής που παίζουν, αφού ασχολούνται μόνο με συνθέτες του 20ού και 21ου αιώνα. Επίσης, ανάμεσα στους στόχους μας είναι να ερμηνεύουμε έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών και, βέβαια, δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία στην ακρίβεια των εκτελέσεων.

Πού οφείλεται το ότι δεν υπάρχουν αρκετά σύνολα στην Ελλάδα που να ασχολούνται με τη μουσική του 20ού και 21ου αιώνα;
Οφείλεται στην παιδεία! Οι περισσότεροι μουσικοί ασχολούνται με το κλασικό ρεπερτόριο, τους παλαιότερους συνθέτες. Επί παραδείγματι, για να βρεις έναν τραγουδιστή όπερας και να του προτείνεις να συμμετέχει σ’ ένα έργο σύγχρονης μουσικής, μπορεί να το σκεφτεί πολύ, γιατί έχει στήσει την καλλιτεχνική του υπόσταση με βάση μια συγκεκριμένη εκπαίδευση, αλλά μπορεί να του φανούν και περίεργα όλα αυτά. Αλλά, καλώς ή κακώς, η τέχνη προχωρεί από το σήμερα και δεν προχωρά από την επανάληψη του παρελθόντος.

Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού στις δικές σας παρουσιάσεις;
Όλα αυτά τα χρόνια, έχω καταλάβει ότι ο κόσμος προσελκύεται από την ειλικρίνεια του καλλιτέχνη, δηλαδή από το πόσο αυθεντικός σε αυτό που κάνει. Κι επίσης, αν αυτό που κάνει το κάνει καλά και δεν σε κοροϊδεύει. Εμείς από την αρχή είπαμε ότι δεν θα είμαστε συγκρότημα, εάν κι εφόσον δεν είμαστε σε θέση να δίνουμε συναυλίες με εξαιρετικές ερμηνείες. Η ανταπόκριση του κοινού είναι πάρα πολύ καλή και οι κριτικές που έχουμε πάρει πολύ ενθαρρυντικές. Γι’ αυτό ο κόσμος έρχεται, γιατί ξέρει ότι θ’ ακούσει και θα δει κάτι που θα γίνει πολύ καλά.

Αν κάποιο παιδί θέλει σήμερα να σπουδάσει αυτήν τη μουσική, υπάρχει κάποιο πανεπιστήμιο, μια σχολή στην Ελλάδα;
Όχι! Οι σύγχρονοι συνθέτες και η μουσική τους διδάσκεται στα πανεπιστήμια στο μάθημα της μουσικολογίας, αλλά δεν διδάσκεται ως σύνθεση. Αν θέλει κάποιος να μελετήσει σε βάθος τη σύγχρονη μουσική και να σπουδάσει σύγχρονη σύνθεση, θα πρέπει να πάει σε δάσκαλο – κι ελάχιστοι υπάρχουν.

Όπως γνωρίζετε, οι ηλεκτρονικοί ήχοι και η εξέλιξη της τεχνολογίας στη μουσική έχουν δημιουργήσει πολλά δημοφιλή είδη. Πού συναντώνται οι σύγχρονοι συνθέτες και πού όλα αυτά τα στυλ ηλεκτρονικής μουσικής;
Βρισκόμαστε σε μια εποχή σύγκλισης. Από τη μια, έχουμε την ακαδημαϊκή, τη λόγια μουσική, όπως θέλετε πέστε το, με τους δικούς της συνθέτες, όπως ο Στοκχάουζεν, ο Γκέιτς, ο Ξενάκης, που ήταν οι πρωτοπόροι στη χρησιμοποίηση της τεχνολογίας και νέων εφευρέσεων στη μουσική τους, κι από την άλλη, υπάρχει η “ποπ”, με την έννοια της δημοφιλούς μουσικής όπως η σημερινή ηλεκτρονική, η “Ambient”, το “Χιπ Χοπ”, η “Trance” κ.λπ., που στην ουσία εκμεταλλεύεται τους ηλεκτρονικούς καρπούς της μιας πλευράς. Αλλά είναι φανερό ότι στις μέρες μας υπάρχει μία επανασύνδεση των δύο κατευθύνσεων της λόγιας και της δημοφιλούς μουσικής, κυρίως γιατί η σύγχρονη μουσική είναι “ακομπλεξάριστη” κι επιτρέπει τις συγκλίσεις αυτές.

Θεωρείτε ότι είναι περισσότερο πολύπλοκη η λόγια σύγχρονη μουσική της Δύσης, με αποτέλεσμα η πρόσληψή της να είναι δυσκολότερη;
Πιθανώς, διότι οι προσλαμβάνουσες του κοινού είναι διαφορετικές σήμερα. Δηλαδή, αν ρωτήσω τη μητέρα μου ποια μουσική της αρέσει, θα μου πει ο Βιβάλντι! Το κοινό γούστο είναι πάντοτε λίγο πιο πίσω, κι όταν καμιά φορά ακούμε κάτι περίεργο δύσκολα το προσλαμβάνουμε.

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος 14/05/2013. Ergon Ensemble Μουσική και βωβός κινηματογράφος. Αλέξανδρος Μούζας συνθέτης.

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς εξοικειωμένος με τη μουσική αυτή για να την παρακολουθήσει; Όχι, σ’ ένα δεύτερο επίπεδο, διότι σε πρώτο επίπεδο όλοι πρέπει να έχουν μια εμπειρία, μια εξειδίκευση στα πράγματα. Ένας όμως που έχει καλή διάθεση, θ’ αντιληφθεί ότι αυτό που ακούει γίνεται με πολλή σοβαρότητα, αγάπη και κόπο.

Είστε ένα σύνολο με αρκετές παρουσιάσεις, πολλές δραστηριότητες, κι αντιλαμβάνομαι ότι για να γίνουν αυτά χρειάζονται πολλά χρήματα. Έχετε κάποιες χορηγίες, κάποια στήριξη από το κράτος;Οι Ergon είναι εντελώς μια ιδιωτική υπόθεση! Οι οικονομικές μας απολαβές προέρχονται από τις συναυλίες που δίνουμε. Κάποιες χορηγίες που παίρνουμε από το Ernst von Siemens Music Foundation πάνε για ειδικό σκοπό. Δηλαδή, ετοιμάζουμε ένα ολάκερο πακέτο από προγράμματα και δραστηριότητες για να μας δίνουν τα χρήματα. Αν μπείτε στην ιστοσελίδα μας, θα δείτε όλα αυτά τα οποία έχουμε κάνει – συναυλίες, σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα κ.λπ.

You May Also Like

«Η ρομαντική μου ιστορία»: Έρωτας στο σήμερα

«Το έργο καταπιάνεται με όλα αυτά που απασχολούν τον έρωτα σήμερα», αναφέρει η σκηνοθέτιδα ...

«Κέλυφος»: Απροσδόκητα προσδοκώμενο

Τον Σεπτέμβρη του 2017, στην πρώτη παρουσίαση του ρεπερτορίου του ΘΟΚ για τη σεζόν ...

JOSS STONE | «Θέλω να είμαι ελεύθερη και είμαι»

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως Κινούμενη έξω από τα συμβατικά πλαίσια των δισκογραφικών εταιρειών, η ...

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΣΤΑΚΙΔΗΣ: «Η λαϊκή κιθάρα έχει βρει τη θέση της»

Συνέντευξη στο Δημήτρη Κωνσταντόπουλο Ο πολυοργανίστας Έλληνας μουσικός Δημήτρης Μυστακίδης μίλησε στο «Π» με ...

ΚΥΡΟΣ ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ : Εντυπώσεις ενός πνιγμένου

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως «Και για ν’ αλλάξουμε τόνο. Συμβουλεύω όσους ξέρουν κολύμπι να ...

Ελένη Ιακωβίδου McLoughlin: η εικονογράφος των ενδημικών φυτών της Κύπρου

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφίες Ελένη Παπαδοπούλου H παρατήρηση ήταν το «κληροδότημα» του ...

X