Ο μινιμαλιστής Ellsworth Kelly

Μου αρέσει η σιωπή, έλεγε ο Ellsworth Kelly. Και πράγματι η ζωγραφική του εκπέμπει μηνύματα στοχασμού και ηρεμίας, παρά τα έντονα χρώματα που συχνά χρησιμοποιούσε.

Ο Αμερικανός καλλιτέχνης που «έφυγε» από τη ζωή την περασμένη βδομάδα, στις 27 Δεκεμβρίου 2015 στα 92 του χρόνια, ήταν μια εξέχουσα μορφή της τέχνης για το γόνιμο διάστημα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι το μεγαλύτερο επίτευγμά του ήταν η σύζευξη της Ευρώπης και της Αμερικής στη θεματολογία και την τεχνική του, δημιουργώντας μια νοητή γέφυρα για τις εικαστικές αναζητήσεις ανάμεσα στις δύο όχθες του Ατλαντικού.

Γεωμετρία

Αν αναδιφήσει κανείς τη γεωμετρία των έργων του, θα βρει την οξύτατη ικανότητα παρατήρησης που είχε αναπτύξει από νεαρή ηλικία όταν εξασκούσε το bird watching, την τέχνη του καμουφλάζ που έμαθε υπηρετώντας στον στρατό, στον Πόλεμο αλλά και την «αυτόματη γραφή» των υπερρεαλιστών.

Δεν ήταν τυχαίο: χρησιμοποιώντας τους οικονομικούς πόρους που έδωσε ο αμερικανικός στρατός σε βετεράνους σπούδασε στη Βοστώνη αλλά και στο Παρίσι, όπου είχε την τριβή με τα ρεύματα της δημιουργίας, αλλά κυρίως με προσωπικότητες όπως ο Γιαν Αρπ, ο Μπρανκούζι, ο Τζακομέτι και ο Πικάμπια. Κάπως έτσι μεταβόλισε γρήγορα τις επιταγές της εποχής εκείνης στο Παρίσι και δεν έζησε από κοντά την επικράτηση του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού στην πατρίδα του. Επέστρεψε στη Νέα Υόρκη το 1954, έχοντας αφομοιώσει πολλά από την Ευρώπη, τα οποία μεταλαμπάδευσε στην Αμερική.

Αυτό που χαρακτηρίζει το ύφος του Kelly είναι η απλότητα της φόρμας και ο ρόλος του χρώματος. Ποτέ –μα ποτέ– στην καριέρα του δεν χρησιμοποίησε την ίδια απόχρωση. Σε κάθε έργο έψαχνε να βρει το μοναδικό, το διαφορετικό, το αυθεντικό. Και το επετύγχανε δίνοντας έμφαση στη σύνθεση. Αν και επηρεάστηκε πολύ από τον Πικάσο και τον Ματίς, ο ίδιος ήταν εξαιρετικά επιδραστικός σε άλλους, νεότερους Αμερικανούς καλλιτέχνες, που είδαν στη δουλειά του μιαν ανεπιτήδευτη ανάγκη για πρωτοπόρα σκέψη.

Δεν ήταν μόνο ζωγράφος αλλά χαράκτης και γλύπτης, έχοντας μια άνεση με πολλά εκφραστικά μέσα. Έδινε μεγάλη έμφαση στον εσώτερο κόσμο αλλά και την ίδια τη φύση, ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που τα έργα του έχουν την ικανότητα να σε βυθίζουν σε έναν κόσμο. Τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου έχουν πίνακές του, ενώ οι αναδρομικές του φανερώνουν έναν δημιουργό με συνέπεια και χάρη, με προσωπικότητα και τόλμη.

kelly 04Green Curves, από τη σειρά Line Form Color, 1951

mandorla-form-1951Mandorla Form, 1951

colors-for-a-large-wall-1951Colors for a Large Wall, 1951

cite-1951Cité, 1951

kelly 06Στο Παρίσι το 1953 με το έργο του Cité

kelly 05Ο Kelly με τον Mark Rosenthal στο Gemini, 1990

kelly 02

ekelly1965Στο Broad Street εργαστήρι του στη Νέα Υόρκη, 1956

ΠΗΓΗ: www.kathimerini.gr

You May Also Like

Αχιλλέας Δημητριάδης: Ποιος «έφαγε» την τέχνη;

«Οι καλλιτέχνες παράγουν πολιτισμό και έχουν επηρεαστεί, όπως όλοι, από την παραγωγή της δουλειάς ...

Κρυφοκοιτάγματα στην οδό Λήδρας

Μια ευχάριστη έκπληξη «αναστάτωσε» χθες τους ανυποψίαστους περιπατητές στο τέρμα της οδού Λήδρας, όταν ...

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΥΤΟΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ|Μέρα 8η

Γράφει ο Γιώργος Κακούρης /Δημοσιογράφος Εν ήμουν ποττέ της μουσικής. Με την έννοια ότι ...

Στη ρουμάνικη «Μη με αγγίζεις» η Χρυσή Άρκτος της Μπερλινάλε 2018

Για μια ακόμη φορά ο ρουμάνικος κινηματογράφος έδειξε τη ξεχωριστή, ανανεωτική του δύναμη , ...

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΥΤΟΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ|Μέρα 26η

Γράφει ο Νικόλας Κυριάκου/ Νομικός   Σκέψεις που κάνω στη διάρκεια της καραντίνας: 1 ...

Ντέιβιντ Χόκνεϊ: «Δεν μπορούν να ακυρώσουν την άνοιξη»

Ένα έργο που δημιούργησε σε iPad ενώ βρίσκεται σε πλήρη απομόνωση στη Νορμανδία ανέβασε ...

X