Πίσω από τον καθρέφτη

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη

Αυτό που μου αρέσει πιο πολύ απ’ όλα είναι να διαβάζω έρευνες, μελέτες, προβλέψεις για το πού πηγαίνει η τεχνολογία. Κι έπειτα τις συγκρίνω, βλέπω τι θα μπορούσε να αφορά και τη δική μου καθημερινότητα, πετάω όλα τα “γκουρουδίστικα” με ελαφριά καρδιά.
Η τελευταία που έπεσε στα χέρια μου είναι της εταιρείας Deloitte με τίτλο: “Τεχνολογικές Τάσεις 2016 – Καινοτομώντας στην ψηφιακή εποχή”. Κάποια από τα κομμάτια της είναι ευρέως γνωστά και απλώς επιβεβαιώνουν άλλες έρευνες.

Τι να ξαναπείς, για παράδειγμα, για το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things); Επειδή, όμως, η έρευνα ασχολείται με τον τρόπο με τον οποίο οι κορυφαίες τάσεις καθοδηγούν νέα προϊόντα και υπηρεσίες, καταλύοντας τα υπάρχοντα πολυετή επιχειρηματικά μοντέλα, όλο και κάτι καινούργιο μαθαίνουμε. Η έρευνα υποστηρίζει ότι η πραγματική αξία του διαδικτύου των πραγμάτων έγκειται όχι τόσο στην ποσότητα των αισθητήρων που αναπτύσσονται ή στις νέες συσκευές που συνδέονται όσο στη δυνατότητα να επιφέρει ανατροπές στον ανασχεδιασμό των επιχειρησιακών διαδικασιών. Η ένταση λοιπόν δεν είναι στο πόσο γρήγορα θα μας ειδοποιεί το ψυγείο για το γάλα που τέλειωσε, αλλά οι ανατροπές που αυτό θα φέρει στη βιομηχανία παραγωγής του γάλακτος ή στη διανομή του.

Το δεύτερο επίσης γνωστό σημείο είναι το γεγονός ότι το μέλλον των κινητών κλίνει προς τις συσκευές που μπορούν να φορεθούν από τον χρήστη, ειδικά τώρα που λύσεις επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας εισάγονται στην αγορά. Αυτά που κάποτε θεωρούνταν αποκυήματα επιστημονικής φαντασίας αρχίζουν σιγά-σιγά να διαγράφονται ως δυνατότητες της τεχνολογίας. Έμαθα όμως και καινούργια πράγματα. Όπως η έκφραση “Blockchain” ή ο εκδημοκρατισμός της εμπιστοσύνης [!]. Οι ψηφιακές συναλλαγές χρησιμοποιούνται ευρύτατα παγκοσμίως, ωστόσο δεν απολαύουν πάντα εποπτείας, διαχείρισης και πιστοποίησης εμπιστοσύνης. Το Blockchain επιτρέπει την κατανομή των λογιστικών βιβλίων και των έξυπνων συμβάσεων, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν τον τρόπο με τον οποίο κατανέμεται η αξία ανάμεσα στα διάφορα μέρη – να εισάγουν νέες προσεγγίσεις αναφορικά με τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων, την πιστότητα των πελατών, τα ηλεκτρονικά ιατρικά αρχεία, τις διασυνοριακές πληρωμές και πολλά άλλα σενάρια.

Και τέλος οι “κοινωνικά υπεύθυνες εφαρμογές ραγδαία αναπτυσσόμενων τεχνολογιών”. Οι ίδιες δυνάμεις που καθοδηγούν την καινοτομία και την ανάπτυξη στον εμπορικό τομέα μπορούν να καθοδηγήσουν και τον μετασχηματισμό σε κοινωνικό επίπεδο. Οι μεγαλύτερες προκλήσεις της κοινωνίας στους τομείς της εκπαίδευσης, της υγείας, της κλιματικής αλλαγής, των δικαιωμάτων των πολιτών μπορούν να εξεταστούν από άλλη σκοπιά, καθώς οι τεχνολογίες ενεργοποιούν τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων. Έτσι δημιουργούνται τα εξής ερωτήματα: τι ευθύνη έχουν οι εταιρείες να επικοινωνήσουν και εκτός των δικών τους συνόρων και να συνεισφέρουν, ώστε οι ραγδαία αναπτυσσόμενες τεχνολογίες να λειτουργήσουν προς όφελος της κοινωνίας εν γένει; Πώς εξισορροπούν τις εμπορικές ευκαιρίες με την ηθική υιοθέτηση των ραγδαία αναπτυσσόμενων τεχνολογιών;

Τα ερωτήματα αυτά συνδέονται άμεσα με τις μεγάλες αναζητήσεις για την ασφάλεια, τα προσωπικά δεδομένα, τα πνευματικά δικαιώματα. Γιατί είναι γεγονός πως από τότε που άρχισαν οι μεγάλες τεχνολογικές εξελίξεις, μοιάζουν να είναι αποκομμένες εντελώς από το κοινωνικό πεδίο. Πρώτα τις υιοθετεί η κοινωνία και μετά προσπαθούμε να μελετήσουμε ποιες είναι οι αλλαγές που ήρθαν και τι ακριβώς σημαίνουν.

Θα έπρεπε, ωστόσο, ώς έναν βαθμό να συμβαίνει το αντίθετο. Μαζί με κάθε τεχνολογία να μελετάμε την εξέλιξη που αυτή θα φέρει και να βρίσκουμε τη συνισταμένη των δύο. Όχι σε μια προσπάθεια ελέγχου, αλλά σε μια συντονισμένη επιχείρηση “πρόληψης” των αρνητικών επιπτώσεων που μπορεί να είναι από τον εθισμό των παιδιών μέχρι το χάσιμο θέσεων εργασίας. Φραγμοί στην τεχνολογία δεν μπορούν να μπουν, δεν υπάρχει αμφιβολία σε αυτό. Οφείλουμε όμως να προετοιμάσουμε την κοινωνία και να κάνουμε το πέρασμα ομαλότερο.

 

You May Also Like

Τι μας «σερβίρισαν» πριν τις εκλογές #2

Λίγο πριν τις ευρωεκλογές κυκλοφόρησαν και τα ευρήματα του The Computational Propaganda Project (https://comprop.oii.ox.ac.uk/about-the-project/). ...

Fake news και πάλι

“EU Code of Practice on Disinformation” είναι το όνομα του κώδικα που κυκλοφόρησαν οι ...

Unboxholics: από την οθόνη στο live

Ήταν ένα event που κράτησε σχεδόν πέντε ώρες. Ένα event που το παρακολούθησαν περίπου ...

Ποιος είναι το κορόιδο;

Δέκα ώρες κράτησε τελικά η “ανάκριση” του Μαρκ Ζούκερμπεργκ [και όλη η υφήλιος έμαθε ...

Ποιος μένει στα social;

Θυμάστε ένα κείμενο με τίτλο «Ποιος φεύγει από τα social;» που δημοσιεύσαμε πριν από ...

Τα ρομπότ κι εμείς

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Μαθαίνουμε ότι η Επιτροπή Νομικών Θεμάτων της Ευρωπαϊκής ...

X