Ψηφιακή κατάθλιψη

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι για πολλούς ένας τρόπος, για να παραμένουμε σε επαφή με τους φίλους μας και να μοιραζόμαστε ευχάριστες αναμνήσεις. Ωστόσο, τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης έρευνας της Kaspersky Lab δείχνουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνουν πλέον πολλούς ανθρώπους να νιώθουν άσχημα. Το “κυνήγι” των likes διαδραματίζει πλέον κεντρικό ρόλο σε αυτό, με την πλειονότητα των ανθρώπων να αισθάνονται άσχημα ή να νιώθουν αναστατωμένοι, όταν δεν συγκεντρώνουν όσα likes επιθυμούν για κάποια δημοσίευσή τους. Το δε 42% δηλώνει ότι αισθάνεται ζήλια όταν οι φίλοι του συγκεντρώνουν περισσότερα likes. Επιπλέον, η έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι αισθάνονται ζήλια, όταν βλέπουν τις φαινομενικά πιο ευτυχισμένες ζωές φίλων τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε έρευνα στην οποία συμμετείχαν 16.750 άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο, η Kaspersky Lab εντόπισε τα συναισθήματα απογοήτευσης των χρηστών με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι χρήστες επισκέπτονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για θετικούς κυρίως λόγους και για να νιώσουν καλά. Οι περισσότεροι άνθρωποι (65%) χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα για να μένουν σε επαφή με φίλους και συναδέλφους και να βλέπουν διασκεδαστικές και αστείες δημοσιεύσεις (60%). Οι χρήστες αφιερώνουν επίσης ένα σημαντικό χρονικό διάστημα για τη δημιουργία ψηφιακών προφίλ και το τροφοδοτούν με όλα τα είδη των θετικών στιγμών, σημειώνοντας τα πράγματα που τους κάνουν να χαμογελούν (61%), και ενημερώνοντας τα δίκτυά τους για τις υπέροχες στιγμές που περνούν κατά τη διάρκεια των εορτών και των διακοπών (43%) τους.

Ενώ δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το 72% των ανθρώπων ενοχλείται από τις διαφημίσεις που έχουν γίνει εξαιρετικά παρεμβατικές και διακόπτουν τις επικοινωνίες τους στο δίκτυο, οι ουσιαστικοί λόγοι για την απογοήτευσή τους είναι αρκετά βαθύτεροι. Παρά την επιθυμία να αισθάνονται καλά από τις αλληλεπιδράσεις τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όταν βλέπουν τις ευτυχισμένες δημοσιεύσεις των φίλων τους σχετικά με διακοπές, χόμπι και πάρτι, συχνά μένουν με την πικρή αίσθηση ότι οι άλλοι άνθρωποι απολαμβάνουν τη ζωή περισσότερο από τους ίδιους. Για παράδειγμα, το 59% αισθάνθηκε δυσαρεστημένο όταν είδε δημοσιεύσεις φίλων του από ένα πάρτι στο οποίο δεν είχε προσκληθεί, ενώ το 45% αποκάλυψε ότι οι ευτυχισμένες φωτογραφίες των φίλων του από τις διακοπές τους είχαν αρνητική επίδραση επάνω του. Επιπλέον, το 37% παραδέχτηκε επίσης ότι η αναδρομή σε παλιές, ευτυχισμένες δημοσιεύσεις του μπορεί να του δημιουργήσει την αίσθηση ότι το παρελθόν του ήταν καλύτερο από την τωρινή του ζωή.

Προηγούμενη έρευνα έχει επίσης δείξει την απογοήτευση των ανθρώπων από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς το 78% παραδέχθηκε ότι έχει εξετάσει το ενδεχόμενο να αποσυρθεί εντελώς από αυτά. Το μόνο πράγμα που κάνει τους χρήστες να παραμένουν είναι ο φόβος απώλειας των ψηφιακών τους αναμνήσεων, όπως οι φωτογραφίες και οι επαφές με τους φίλους τους. Ομολογώ ότι η έρευνα με εξέπληξε. Η εταιρεία θα παρουσιάσει μέσα στον χρόνο μια υπηρεσία δημιουργίας ψηφιακών αντιγράφων, ωστόσο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν από τη φύση τους το χαρακτηριστικό του εφήμερου. Οι δε νέες γενιές το χαρακτηριστικό αυτό το έχουν ενσωματώσει πλήρως στον γονότυπό τους. Πριν από λίγες μέρες κουβέντιαζα με έναν 14χρονο για το Instagram του και μου έδειξε ότι σβήνει όλες τις φωτογραφίες εκτός από την τελευταία. Όταν τον ρώτησα γιατί, με κοφτό τρόπο μου εξήγησε ότι δεν είναι ανάγκη να θυμάται τι γινόταν χθες, αφού σήμερα είναι μια άλλη μέρα!

You May Also Like

Έλα καλέ που μας παρακολουθούν!

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη Και να που η τεχνολογία έγινε πρωτοσέλιδο. Όχι ακριβώς η ...

Το Instagram και η ηθική

Να ξεκινήσουμε από μία κοινοτοπία.  Τι έγινε στην πανδημία;  Αρχίσαμε όλοι να ψωνίζουμε από ...

Τα reunion, το facebook και η φιλία

@valia_kaimaki Στο τελευταίο μου ταξίδι πήγα με βαριά καρδιά. Την ώρα που ανεβακατέβαινα σε ...

Το δικαίωμα στη λήθη και η διαστροφή του

Μάρτιος του 2008. Βρισκόμαστε στην Πεσκάρα της Ιταλίας, ένα παραλιακό θέρετρο της Αδριατικής με ...

Παιχνίδια για τα Χριστούγεννα

@valia_kaimaki Η Μπάρτσα χάνει δύο μηδέν από την αιώνια αντίπαλό της και ξαφνικά… ανατροπή ...

Η ρητορική του μίσους

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Την αφορμή δεν θέλω να την αναφέρω. Δεν ...

X