Χουλιέτα (Julieta)

Διάρκεια: 99 λεπτά

Είδος Ταινίας: Ρομαντική/Δραματική

Γλώσσες: Ισπανικά, με ελληνικούς υπότιτλους Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ

Με τους: Αντριάνα Ουγκάρτε, Έμα Σουάρεζ, Ρόσι ντε Πάλμα, Ίνμα Κουέστα, Πιλάρ Κάστρο, Ντανιέλ Γκράο, Μπλάνκα Πάρεζ, Πρισίλα Ντελγκάντο

Προβολή: Προγραμματίζεται για τις 20 Οκτωβρίου

Μαέστρος στην περίπλοκη αφήγηση, ειδήμων των φιλμικών συμβολισμών κι έμπειρος στη σύνθεση πολυποίκιλων συστατικών, φαινομενικά αταίριαστων μεταξύ τους, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ επανέρχεται στους κινηματογράφους φέτος με την τρίτη του λογοτεχνική προσαρμογή κι ένα ακόμη φιλμ με επίκεντρο τη γυναίκα, τη «Julieta». Βασισμένη αμυδρά σε τρία διηγήματα από τη συλλογή «Ruthless» της Καναδέζας νομπελίστριας συγγραφέως Άλις Μονρό, η ταινία είναι η σχεδόν απολογητική επιστροφή του αγαπημένου Ισπανού auteur, μετά τη νερόβραστη κωμωδία του 2013 «Ι’m so Εxcited», που κάθε άλλο παρά ενθουσίασε κριτικούς ή κοινό. Με τη Χουλιέτα του, ο σκηνοθέτης ξετυλίγει σε ήπια μελοδραματική διάθεση τον μίτο της πολυκύμαντης και τραγικής ζωής μιας γυναίκας σε δύο χρόνους, στο παρόν και στα νεανικά της χρόνια, μέσω μυστικών, απώλειας, πόνου, ενοχής, απόγνωσης και τιμωρίας. Η Χουλιέτα, που ερμηνεύεται από δύο διαφορετικές ηθοποιούς (Αντριάνα Ουγκάρτε, Έμα Σουάρεζ) είναι η αρχετυπική αλμοδοβαρική ηρωίδα-σε-κρίση, ερωμένη, σύζυγος και μητέρα συνάμα, που απαρνείται στον εαυτό της μια δεύτερη ευκαιρία στην ευτυχία. Τουναντίον, και εν είδει αυτοτιμωρίας, κάνει οδυνηρή βουτιά στον συνειδησιακό βυθό του παρελθόντος, σ’ ένα ταξίδι-αναμέτρηση με το ίδιο της το είναι, τις επιλογές και τις ευθύνες της.

Μια τυχαία συνάντηση στη Μαδρίτη, παραμονές της μετακόμισής της στην Πορτογαλία για μια καινούργια αρχή με τον νέο της σύντροφο, θα σταθεί η αφορμή για το συγκλονιστικό πισωγύρισμα. Γιατί η Χουλιέτα έχει μια κόρη, την Άντια (Μπλάνκα Πάρεζ, Πρισίλα Ντελγκάντο) της οποίας τα ίχνη έχει χάσει, κατ’ επιλογήν της ίδιας της Άντια, κι από σύμπτωση ξαναβρίσκεται στην πιο απίθανη φάση: όταν αποφασίζει να αποδεχθεί εντελώς τον χαμό, να πάψει να ελπίζει και να προχωρήσει με τη ζωή της. Δεν θα το κάνει όμως. Αντ’ αυτού θα επιλέξει την οπισθοδρόμηση, σε μια απέλπιδα διαδικασία εξομολόγησης στην κόρη της μέσω ενός γράμματος-ημερολογίου. Και θα μιλήσει για όλα όσα στιγμάτισαν το παρελθόν της, για τον σύντροφο και πατέρα της Άντια, Χοάν (Ντανιέλ Γκράο), τη σημαδιακή γνωριμία τους στο τρένο και την κοινή ζωή τους, προτού η μοίρα παρέμβει κι όλα αλλάξουν. Σε διπλό μοτίβο λοιπόν και αναδρομικά ξεδιπλώνεται παράλληλα η ζωή της σπαρακτικής Χουλιέτας, σε μια πλοκή που δεν της λείπει το σασπένς, το άγνωστο, η περιπλοκότητα και το αίσθημα της βαθιάς μελαγχολίας, σχεδόν του θρήνου. Για όσα ανεξήγητα, εμπόδια κι ανατροπές φέρνει η ζωή, για το μερίδιό μας (ή όχι) σε αυτά και την επιρροή μας (ή όχι) στα μελλούμενα. Ωσάν βγαλμένα από αρχαίο ελληνικό μύθο που, όχι τυχαία, θα δούμε τη νεαρή Χουλιέτα να διδάσκει ως καθηγήτρια φιλολογίας.

Συναρμολογώντας περίτεχνα τα ξεχωριστά στοιχεία των ιστοριών της Μονρό, δραματοποιώντας τα με συναισθηματική δεξιοτεχνία και χρωματίζοντάς τα με το αλάνθαστο στυλιστικό του ταμπεραμέντο, ο σκηνοθέτης επανεξετάζει εδώ θεματικές όπως ο παράγοντας τύχη, η αλλαγή, η μνήμη, τα πάθη, η μητρότητα και η νέμεση, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκεται πάντα η Γυναίκα. Που ο Αλμοδόβαρ έχει αγαπήσει και υμνήσει διαχρονικά, και η «Julieta» δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Η αισθητική της ταινίας, με έντονο στυλιζάρισμα, άφθονο χρώμα κι ατμοσφαιρική μουσική, αντικατοπτρίζει ανάλογα τη συναισθηματική ένταση των χαρακτήρων, ενώ η ευαίσθητη σκηνοθετική κατεύθυνση αποτυπώνει ερμηνείες αψεγάδιαστες. Η Ουγκάρτε αποδίδει υποδειγματικά τη γεμάτη ζωή κι όνειρα Χουλιέτα της νιότης, ενώ η Σουάρεζ είναι μια αποκάλυψη στον ρόλο της πικραμένης, ώριμης γυναίκας που τη στοιχειώνει το παρελθόν. Απολαυστική είναι επίσης η μοναδική Ρόσι ντε Πάλμα, στην πέμπτη της συνεργασία με τον σκηνοθέτη, στον ρόλο της Μάριαν, της σκληρής οικονόμου στο σπίτι του Χοάν.

Ένας Αλμοδόβαρ της ενηλικίωσης, σε θαυμάσια φόρμα, και μια ταινία που διατρέχει δύο εποχές, ακολουθεί δύο διαφορετικές πρωταγωνίστριες και συνυφαίνει τρεις βινιέτες σε μια περίπλοκα δυαδική μελέτη της ίδιας της ζωής: έντονης, παλλόμενης κι απρόβλεπτης. Όπως ακριβώς και η κατακόκκινη καρδία που κτυπά ρυθμικά στους τίτλους της αρχής, μέχρι που στο zoom out αποκαλύπτεται να είναι το φόρεμα της Χουλιέτας. Αλμοδόβαρ γαρ…

You May Also Like

Χρυσές Σφαίρες 2021: Οι νικητές

Με πολλές εκπλήξεις σε σχέση με τα φαβορί ολοκληρώθηκε η 78η απονομή των βραβείων ...

ΚΑΝΝΕΣ 2019: Ευρηματικότητα και χιούμορ από τον Παλαιστίνιο Ελία Σουλεϊμάν

Γράφει ο Νίνο Φένεκ Μικελλίδης* Η κωμωδία και το παράλογο χιούμορ ακολουθούν τον Παλαιστίνιο ...

Βραβευμένες ταινίες στο Cyprus Film Days

Με έξι ταινίες οι οποίες διανύουν μια επιτυχημένη πορεία στον διεθνή χώρο ενισχύεται το ...

Το μεγάλο βραβείο του Raindance στην νέα ταινία του Γιώργου Γεωργόπουλου

Η ταινία «Δεν θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ ...

Χιροκάζου Κόρε-Έντα : «Πρέπει ν’ αφήνουμε το θεατή να δίνει τη δική του λύση»

Συνέντευξη στο Νίνο Φένεκ Μικελλίδη «Σήμερα στην Ιαπωνία το χάσμα ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις ...

The Big Lebowski: 20 ατάκες για τα 20 χρόνια

H καλτ κωμωδία των αδελφών Κοέν κλείνει σήμερα 20 χρόνια και μετά από δύο ...

X