Η Δεύτερη Μάνα (The Second Mother | Que Horas Ela Volta?, Βραζιλία 2015)

Διάρκεια: 112 λεπτά

Είδος Ταινίας: Κωμική, Δραματική

Γλώσσες: Πορτογαλικά, με ελληνικούς υπότιτλους

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Άνα Μουιλαέρτ

Με τους: Ρεγκίνα Κάσε, Καμίλα Μαντρίλα, Μιγκέλ Χοέλσας

Προβολή: Τετάρτη 25 Ιανουαρίου, στις 21:00, και Κυριακή 29 Ιανουαρίου, στις 20:00, στο Cine Studio από τον Όμιλο Φίλων Κινηματογράφου

Τι γίνεται όταν μια μάνα-οικονόμος επανενώνεται με την έφηβη κόρη της μετά από μια και πλέον δεκαετία αποχωρισμού; Πόσο εύκολη είναι η νέα συμβίωση στο μεγαλοαστικό σπίτι όπου εργάζεται, και πώς αυτή θα διαταράξει τις ισορροπίες; Με ποιο τρόπο θα επαναπροσδιοριστούν οι ρόλοι, ιδιωτικοί κι εργασιακοί, και σε ποιες τελικά βάσεις;

Η Βαλ (Ρεγκίνα Κάσε) εργάζεται ως εσωτερική στο σπίτι μιας ευκατάστατης οικογένειας στο Σάο Πάολο και ζει μια απλή, ήσυχη ζωή, γνωρίζοντας καλά τη θέση της. Έχοντας αφήσει την κόρη της Τζέσικα (Καμίλα Μαντρίλα) στη φροντίδα της γιαγιάς και του πατέρα της, αναλαμβάνει, ως δεύτερη μάνα, την ανατροφή του συνομήλικου με την κόρη της γιου των αφεντικών της, Φαμπίνιο (Μιγκέλ Χοέλσας), δημιουργώντας έτσι μια παράλληλη «οικογενειακή» κατάσταση για τον εαυτό της. Αυτήν, που η απόσταση και η οικονομική ανάγκη την εμπόδισαν να κτίσει με τη δική της κόρη. Ώσπου ξαφνικά, δέκα χρόνια μετά, κι αφού δεν είχαν επικοινωνία για τρία ολόκληρα χρόνια, η Τζέσικα ανακοινώνει πως έρχεται στο Σάο Πάολο για τις εισαγωγικές εξετάσεις σε ένα σπουδαίο πανεπιστήμιο. Όμορφη, φιλόδοξη, έξυπνη και με αυτοπεποίθηση, θα αμφισβητήσει τους υποτιθέμενους ταξικούς φραγμούς, θα αδιαφορήσει για τα άγραφα «πρέπει» που απορρέουν από την κοινωνική της θέση και εν ολίγοις, θα φέρει με την άφιξή της τα πάνω κάτω στη φαινομενικά αρμονική, παγιωμένη ζωή της μπουρζουά οικογένειας. Θα ακολουθήσουν αναπόφευκτα κωμικοτραγικές καταστάσεις και συγκρούσεις, μα ένα μυστικό-καταλύτης στο φινάλε θα αποσυμπιέσει τις εντάσεις και θα επιφέρει τη δικαίωση.

Η «Δεύτερη Μάνα» είναι μια βαθύτατα συνειδητοποιημένη κωμωδία χαρακτήρων με κεντρικές θεματικές την ταξική αντιπαράθεση και την περιθωριοποίηση των φτωχών κοινωνικών στρωμάτων στη σύγχρονη Βραζιλία, το χάσμα των γενεών αλλά και τις διαφορετικές αναγνώσεις της μητρότητας. Προβληματικές διόλου πρωτότυπες στον λατινοαμερικάνικο κινηματογράφο, ωστόσο δοσμένες με χιούμορ, ευαισθησία και διεισδυτικότητα από τη Βραζιλιάνα σκηνοθέτιδα Άνα Μουιλαέρτ, που χρησιμοποιεί έξυπνα την οικογενειακή δυναμική ως πολιτική αλληγορία, με έμφαση ωστόσο στον συναισθηματισμό και την τρυφερότητα, πάρα την τραχύτητα ή τον δογματισμό. Απλές, καθημερινές στιγμές αποδίδονται με αμεσότητα αλλά και υπαινιγμό ως μεταφορές για τις ανθρώπινες σχέσεις και τη ρευστή, αντιφατική τους φύση. Από τη μια η δουλοπρεπής στάση της Βαλ προς τους εργοδότες της, κι από την άλλη η ζεστή, συνωμοτική, καθόλα μητρική της σχέση με τον γιο τους. Αφενός η αποδοχή της Βαλ ως μέλους του ιστού της οικογένειας, κι αφετέρου η υποβόσκουσα υποτιμητική στάση προς αυτήν. Η ταξική διαφορά που υφέρπει άλλοτε κι άλλοτε είναι απερίφραστα έκδηλη. Κι αντίστοιχα, η αγωνία της μάνας για τα όρια που η ίδια θεωρεί δεδομένα κι απαράβατα σε αντιπαραβολή με την ξεκάθαρη περιφρόνησή τους από τη νεοφερμένη κόρη. Ο ρόλος της παρούσας μητέρας-τροφού και της απούσας βιολογικής μητέρας και ο ενδιάμεσος φορτισμένος συναισθηματικός χώρος που θέλει διαπραγμάτευση.

Η ταινία διακρίθηκε με τα βραβεία «CICAE Art Cinema – κατηγορία Panorama» και «Panorama Audience» στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 2015, ενώ ξεχώρισε ως η επίσημη πρόταση της Βραζιλίας για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας την ίδια χρονιά. Ιδιαίτερη μνεία κέρδισαν αντίστοιχα οι Ρεγκίνα Κάσε και Καμίλα Μαντρίλα με «Ειδικό Βραβείο Ερμηνείας» στο Φεστιβάλ Sundance. Η πασίγνωστη στη χώρα της Κάσε, ξεχωρίζει για το βάθος και το χρώμα στον χαρακτήρα της Βαλ, και για το εξαιρετικό κωμικό της timing χωρίς να γίνεται καρικατουριστική, ενώ η Μαντρίλα συμπληρώνει θαυμάσια το δίδυμο με το ρεαλιστικό πορτρέτο της αντιδραστικής εφήβου. Με ένα πολυεπίπεδο σενάριο που κυμαίνεται επιδέξια μεταξύ του κωμικού και του δραματικού, νατουραλιστική σκηνοθετική απόδοση και καλοζυγισμένες, δυναμικές ερμηνείες, η ταινία καταφέρνει να εγείρει πανανθρώπινα κοινωνικά ζητήματα, και να έχει απήχηση στο ευρύ κοινό, με τρόπο ήρεμο, γλυκό και συνάμα αφοπλιστικά εύστοχο.

+ Cine Studio, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.ofk.org.cy/ και τηλ. 96420491.

You May Also Like

“Και Μετά Χορέψαμε”| Στο Ριάλτο Open Air

Η επόμενη προβολή του Θερινού Σινεμά του Θεάτρου Ριάλτο, η οποία θα πραγματοποιηθεί την ...

Μικροί σκηνοθέτες στο Σπίτι της Συνεργασίας

Το μεταναστευτικό, η διαφορετικότητα, η κοινωνική αποδοχή και η ξενοφοβία είναι οι βασικές θεματικές ...

Πέθανε ο Πίτερ Μέιχιου, ο Τσουμπάκα του Star Wars

Ο Πίτερ Μέιχιου, ο ηθοποιός που ενσάρκωσε τον Τσουμπάκα στις ταινίες Star Wars, πέθανε ...

Το Cyprus Film Days ζητά εθελοντές

ΓΙΝΕ CIN-E-ΘΕΛΟΝΤΗΣ  στο 16o Διεθνές Φεστιβάλ Kινηματογραφικές Μέρες Κύπρος 2018, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από 19 Aπριλίου μέχρι 28 ...

Η γάτα στη μεγάλη οθόνη

Στις 8 Αυγούστου κάθε χρόνου γιορτάζουν οι γάτες. Τέλος πάντων, αυτές ούτως ή άλλως ...

Κώστας Γαβράς: Από τη δικτατορία του ’67 στη δικτατορία των τραπεζών

«Ήταν μια στρατιωτική δικτατορία υπερβολικά βίαιη, υπερβολικά ορατή» ανέφερε σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό ...

X