«Δεκαήμερο» του Βοκάκιου στο Θέατρο Ενα

Με την πρόταση «Η νέα παραγωγή του Θέατρο Ενα που θα συζητηθεί πολύ» διαφημίζει τη νέα του παραγωγή με το έργο «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου το Θέατρο Ένα

«Έκφυλο ή πρόστυχο, το ‘Δεκαήμερο’ του Βοκάκιου εξακολουθεί να συναρπάζει», σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση του Θέατρο Ένα, που συνεχίζει εντατικά τις πρόβες για την πρεμιέρα του έργου «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου στις 30 Μαρτίου.

Το «Δεκαήμερο» είναι ένα πολυσύνθετο έργο το οποίο συνεχίζουν να αναλύουν ακόμα και σήμερα οι φιλόλογοι. Στο έργο του αυτό ο Βοκάκιος αποκαλύπτει με τόλμη τα ανθρώπινα πάθη, κάτι που ώθησε πολλούς συγχρόνους του να το χαρακτηρίσουν «έκφυλο» και ‘πρόστυχο’.

Η παράσταση του Θεάτρου Ένα στηρίζεται στη δραματοποίηση δέκα ιστοριών του πρωτότυπου [που μετάφρασε ο Κοσμάς Πολίτης πριν πολλά χρόνια] από τον συγγραφέα Μιχάλη Παπαδόπουλο [«Σιδηρά Κυρία», «Η Απαγωγή του Άλφι», «Ο Εξπρεσιονιστής» κ.α]. Ο ίδιος υπογράφει και το σκηνικό, με την ιδιότητά του ως [και] εικαστικός. Τα κοστούμια σχεδίασε η Μιράντα Θεοδωρίδου.

Σε σκηνοθεσία Μηνά Τίγκιλη, το έργο μεταφέρει το κοινό στο 1943, σε ένα ερειπωμένο σκηνικό όπερας στη Νάπολη, μια πόλη από την οποία οι απελευθερωτές Αμερικανοί και οι σύμμαχοί τους έχουν εκδιώξει τους Γερμανούς της Βέρμαχτ και τους φασίστες του Μουσολίνι.
Η πόλη και οι κάτοικοί της λιμοκτονούν, οι γυναίκες της εκπορνεύονται για να επιζήσουν και η περίφημη Μαφία της ιδιαίτερης αυτής πανάρχαιας πόλης στους πρόποδες του Βεζούβιου, κοντά στη θαμμένη Πομπηία, εκμεταλλεύεται, ως συνήθως, την κατάσταση. Τέσσερις γυναίκες (Έφη Χαραλάμπους, Ευαγγελία Νικολάου, Φανή Σωκράτους, Στέφανη Νέρου) και τρεις άνδρες (ο μελανοχίτωνας Μανώλης Μιχαηλίδης, ο μαφιόζος προστάτης των γυναικών, Σωτήρης Μεστάνας και ο Αμερικανός πεζοναύτης, Αντώνης Κλεάνθους) αποφασίζουν να εγκαταλείψουν για δέκα μέρες την πόλη, μέχρι να κοπάσει η φουρτούνα της πανώλης και πάνε εκδρομή στην εξοχή. Εκεί θα φάνε , θα πιούνε, θα διηγηθούν ιστορίες από το Βοκάκιο και θα ερωτοτροπήσουν!

Ο παραμυθάς και η μούσα του

Όπως γράφει ο σκηνοθέτης του έργου Μηνάς Τίγκιλης «ο Βοκάκιος είναι ο μεγαλύτερος παραμυθάς της Ιταλίας, αυτός που με τα έργα του άνοιξε νέους ορίζοντες για την ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Θαύμασε και μιμήθηκε τον Δάντη, αφοσιώθηκε στον Πετράρχη με μια φιλία πιο δυνατή κι από το θάνατο, ύμνησε τη Φιαμέτα του, (σαν άλλη Βεατρίκη ή Λάουρα), μια όμορφη νεαρή αριστοκράτισσα, πιθανότατα την κόρη του βασιλιά της πόλης, η οποία για ένα διάστημα ανταποκρίθηκε στον έρωτά του και μετατράπηκε έτσι στην απόλυτη έμπνευση για όλα του τα πρώιμα ιταλικά έργα…Μελέτησε επίσης την αρχαία και τη μεσαιωνική λογοτεχνία, στάθηκε πηγή έμπνευσης για τον Τσώσερ και τον Σαίξπηρ, έγραψε σπουδαία ποίηση και -κυρίως- τα πρώτα έντεχνα ιταλικά μυθιστορήματα».

Τολμηρές ιστορίες επί σκηνής

Το «Δεκαήμερο» ξετυλίγεται στους λόφouς του Φιέζολε, λίγο πιο έξω από τη Φλωρεντία, το σωτήριο έτος 1348. Δέκα νέοι, εφτά κορίτσια και τρία αγόρια, έχουν καταφύγει εκεί πάνω για να γλιτώσουν από την πανούκλα που μαστίζει την πόλη. Οι τολμηρές ιστορίες που διηγούνται – δέκα κάθε μέρα δεν είναι μόνο ένα παιχνίδι που κερδίζει αναβολές από το θάνατο, όπως στις «Χίλιες και μια νύχτες». Είναι, κυρίως, ένας διαλεκτικός ύμνος στη ζωή, και όπως πρώτος επισήμανε ο Πετράρχης, μια εκπληκτική άσκηση ύφους, που έμελλε να γίνει σημείο αναφοράς για την ιταλική λογοτεχνία ως τον δέκατο όγδοο αιώνα.

Αναπαράσταση των ανθρώπινων παθών
Όπως γράφτηκε σε διεθνή μέσα, η λογοτεχνική αξία του «Δεκαήμερου», του αριστουργήματος αυτού της παγκόσμιας γραφής, δεν έγκειται στην όποια πρωτοτυπία των θεμάτων του, αλλά αποκλειστικά στην απόδοσή τους, την καλλιτεχνική παραλλαγή γνωστών μοτίβων και τον ασυνήθιστα παιγνιώδη τρόπο της καταγραφής τους. Ο Βοκάκιος αναπαριστά τη ζωή με τρόπο «γήινο», μακριά από ηθοπλασίες και διδάγματα. Ο συγγραφέας αποκαλύπτει με τόλμη τα ανθρώπινα πάθη, κάτι που θα ωθήσει πολλούς συγχρόνους του να το χαρακτηρίσουν «έκφυλο» και «πρόστυχο». Ο ίδιος ο Βοκάκιος μετάνιωσε στα τελευταία του που το είχε δημοσιεύσει, αν και μέχρι τότε το «Δεκαήμερο» ήταν ήδη γνωστό στα πέρατα της μεσαιωνικής Ευρώπης, ως πρότυπο ιταλικής λογοτεχνίας.

Συντελεστές

Θεατρική Διασκευή: Μιχάλης Παπαδόπουλος
Σκηνοθεσία: Μηνάς Τίγκιλης
Κοστούμια: Μιράντα Θεοδωρίδου
Σκηνικά: Μιχάλης Παπαδόπουλος
Σχεδιασμός Φωτισμού: Ανδρέας Χριστοδουλίδης
Φωτογραφίες: Δημήτρης Βαττής
Παίζουν: Αντώνης Κλεάνθους, Σωτήρης Μεστάνας, Μανώλης Μιχαηλίδης, Στέφανη Νέρου, Ευαγγελία Νικολάου, Φανή Σωκράτους, Έφη Χαραλάμπους

+ Πρεμιέρα: Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018 στο Θέατρο Ένα [έναντι της Πύλης Αμμοχώστου, Λευκωσία]. Τακτικές παραστάσεις κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 20:30 και κάθε Κυριακή στις 18:30. Κρατήσεις τηλ. 22348203.

Παραστάσεις στο Θέατρο Ένα Λεμεσού [Β’ Δημοτική Αγορά] στις 17, 18, 19 και 20 Μαΐου στις 20:30. Κρατήσεις τηλ. 99395970. 

*Το έργο είναι κατάλληλο μόνο για άτομα άνω των 16

You May Also Like

«Ντενεκεδούπολη»: Χούντα σαν παραμύθι

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου Μία αλληγορία της Χούντας του 1967 στην Ελλάδα αποτελεί το ...

Κρατικό το Ριάλτο : Αλλάζει ο ιδιοκτήτης αλλά όχι το καθεστώς λειτουργίας του θεάτρου

Και επισήμως κρατικό είναι στη νέα του εποχή το Θέατρο Ριάλτο, μετά την προχθεσινή ...

Εργαστήρι υποκριτικής «Η γυναίκα στην κωμωδία»

Το Θέατρο Ειδεκανού φιλοξενεί την Έλενα Μαυρίδου για ένα εντατικό εργαστήρι υποκριτικής στη Λευκωσία ...

«Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης» | Ζωή σε μονόλογο

Ο πολυτάραχος βίος του μεγάλου δημιουργού Μάρκου Βαμβακάρη μεταφέρθηκε επί σκηνής δύο χρόνια πριν, ...

Θέατρο για εφήβους στις Αποθήκες ΘΟΚ

Ο σκηνοθέτης της νέας παραγωγής του ΘΟΚ, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των δράσεων 2020-2021 ...

Ο μονόλογος «Αντρόνικος ή ο ζωγράφος» στο Λονδίνο

Το Ανώτατο Συμβούλιο Κύπρου – Πολιτιστικό Τμήμα και οι The Le G. Scholars Association ...

X