Δράσεις και αντιδράσεις

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr

Την περασμένη εβδομάδα είδαμε ότι στις 25 Μαΐου θα ισχύσει η νέα οδηγία 95/46/ΕΚ της ΕΕ με τίτλο “για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών”. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, ανάμεσα σε άλλα, οι πολίτες πρέπει να δίνουν σαφή άδεια για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων. Θα είδατε επίσης ότι facebook και Instagram ζητούν ήδη να διαβάσετε τους ανανεωμένους όρους χρήσης. Δεν έχει σχέση με το σκάνδαλο της Cambridge Analytika, αλλά με τη νέα οδηγία. Και λίγο προσοχή, στο θέμα της αναγνώρισης προσώπου, θα τα πούμε την ερχόμενη εβδομάδα γι’ αυτό.

Οι ενέργειες της ΕΕ, όμως, δεν σταματούν στον κανονισμό για τα προσωπικά δεδομένα. Στις 21 Μαρτίου, η Κομισιόν παρουσίασε το σχέδιό της για να βάλει μεγαλύτερη φορολογία στους γίγαντες του διαδικτύου. Μετά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν και την αδυναμία της να επιβάλλει φόρο που προσκρούει στις εθνικές νομοθεσίες επέλεξε την επιβολή ενός σταθερού φόρου 3% που θα μπορούσε να φέρει μέχρι και 5 δισ. ευρώ στα ταμεία της. Η πρωτοβουλία αυτή είναι μέρος μιας ευρύτερης τάσης υπό τις ευλογίες του ΟΟΣΑ, με στόχο να αλλάξει παγκοσμίως τη φορολόγηση ενός τομέα που καταφέρνει να περάσει τα εθνικά φορολογικά δίχτυα. Η Κομισιόν θα προχωρήσει επίσης και στην επιβολή ενός προσωρινού φόρου για τις ψηφιακές δραστηριότητες που μέχρι σήμερα δεν είχαν καθόλου φορολόγηση, όπως τα έσοδα από διαφημίσεις, οι συνδρομές σε υπηρεσίες όπως εκείνες της Apple ή του Spotify, καθώς και στα κέρδη από την πώληση προσωπικών δεδομένων σε τρίτους. Ο φόρος αυτός θα επιβληθεί σε επιχειρήσεις που ο ετήσιος τζίρος τους φτάνει τα 750 εκατ. ευρώ συνολικά από τα οποία τα 50 εντός ΕΕ.

Τέλος αναμένονται και οι τελικές αποφάσεις της Κομισιόν για την αντιμετώπιση των Fake News. Η επιτροπή ειδικών έδωσε το πόρισμά της πριν από έναν περίπου μήνα και κάλεσε για ενημέρωση των πολιτών μέσα από προγράμματα στα σχολεία αλλά και για μεγαλύτερη διαφάνεια, ειδικά σε ό,τι αφορά τις πολιτικές διαφημίσεις. Η Κομισιόν επιθυμεί να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο μέχρι τις ευρωεκλογές του Μαΐου του 2019 και πιθανόν να αναλάβει ρυθμιστικές πρωτοβουλίες και προς αυτήν την πλευρά.
Παρά τις ενέργειες της ΕΕ -και αναμένονται αντίστοιχες τουλάχιστον όσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα και από τις ΗΠΑ- είναι σίγουρο ότι πολλοί χρήστες ήδη αναρωτιούνται αν πρέπει να κρατήσουν τους λογαριασμούς που έχουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η απάντηση δεν είναι εύκολη. Κατ’ αρχήν, το κλείσιμο ενός λογαριασμού στο facebook δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Θα πρέπει να κλείσουν και οι λογαριασμοί στο WhatsApp και το Instagram [ίδια εταιρία] αλλιώς ο χρήστης παραμένει στους σέρβερ του Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Το ίδιο συμβαίνει και με τους λογαριασμούς στη Google, δεν είναι μόνο το Gmail, είναι και το YouTube, το Google Drive και όλες οι υπηρεσίες που πιθανόν να χρησιμοποιεί ο καθένας. Αν κλείσεις το Skype, παραμένεις στη Microsoft χρησιμοποιώντας το Office. Έτσι σιγά-σιγά διακρίνουμε και το γεγονός ότι όλο αυτό το θαύμα των τεχνολογικών start-ups καταλήγει τελικά σε μια χούφτα εταιρείες που διαχειρίζονται τα δεδομένα του χρήστη. Στην τελευταία μου ανάρτηση στο facebook είχα ένα like! Απίστευτο! Σαν να χάθηκαν οι φίλοι μου ξαφνικά ή σαν το like να μην είναι πια μέρος της καθημερινότητάς μας. Από την άλλη μιλάω συνεχώς με το Messenger, με το WhatsApp και το Viber με φίλους στο εξωτερικό και είναι σαν να ήμασταν και χθες μαζί. Την τελευταία εβδομάδα μιλούσα με Κίνα και τρεις φορές την ημέρα. Δεν είμαι έτοιμη να χάσω την ευκολία μου. Αλλά ούτε και να θυσιάσω τα πάντα στον βωμό των apps. Λελογισμένη χρήση. Κοινοτυπία; Ναι, αλλά χρήσιμη.

You May Also Like

Φόρος τιμής στο VHS

Εδώ και πολλά χρόνια το υπόγειο του εξοχικού μας χρησιμοποιείται ως αποθήκη για όλα ...

Λίγη προσοχή ακόμα δεν βλάπτει

@valia_kaimaki Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησα να χρησιμοποιώ τα κοινωνικά δίκτυα, προσπάθησα να ...

Περί αυτοϊκανοποίησης II (ναι, έχει και συνέχεια)

Σας τα ‘πα; Δεν σας τα ‘πα. Τρομερά νέα. Είναι η ώρα να πάρω ...

Η παραδοχή της ήττας

Έρχεται κάποτε η στιγμή που κάθε άνθρωπος αναγνωρίζει την ήττα του απέναντι στον χρόνο. ...

Για τον Γιάννη ρε γαμώτο

Όλη αυτή η φασαρία με το facebook με έχει επηρεάσει πολύ. Σου λέει, έχει ...

Έξυπνο facebook. Γίνεται;

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη/valia@inrec.gr  “Είμαι σοκαρισμένη που το facebook αρνείται να κάνει κάτι γι’ ...

X