Ο σκοτεινός, μαύρος Ιούλης στην ποίηση (ΙΙ)

Από τον Ιούλιο του 1974 μέχρι σήμερα, οι Κύπριοι βιώνουν τις συνέπειες της τουρκικής εισβολής και οι σειρήνες αντηχούν στην ψυχή τους σαν λεπίδι, που χώνεται ολοένα και περισσότερο στην καρδιά. Κάθε ανθρώπινο δίκαιο, κάθε ανθρώπινη ελευθερία καταπατείται και οι κραυγές αγωνίας και απόγνωσης των ανθρώπων αυτού του τόπου δυναμώνουν ολοένα και περισσότερο.

Σαν μια κραυγή που διεκδικεί τα δίκια της φαντάζει η φωνή του ποιητικού υποκειμένου στο ποίημα “Εξομολόγηση” του Κύπρου Χρυσάνθη. Παραθέτω το ποίημα: “Δόστε μας πίσω τα παιδιά μας, / Και την ψυχή μας, την ψυχή μας./ Δεν έχουν έλεος οι κουβέρτες σας, / Δεν έχουν την ξανθή ματιά του βρέφους μας / Οι προσφορές σας οι εύρωστες. / Δόστε μας πίσω τα παιδιά μας / Και την κουρελιασμένη μας ψυχή, / Την ψυχή μας, την ψυχή μας… / Δεν θέλουμε όνομα και τίτλους, / Μήτε επιγράμματα. / Δόστε μας πίσω την ψυχή μας / Το μέσα πλούτος μας / Κι ας είναι ελιά το δείπνο μας / Και το νερό γλυφό. / Δόστε μας πίσω τα παιδιά μας / Και την ψυχή μας”.

Οι στίχοι του Χρυσάνθη αναφέρονται όχι μόνο στην απώλεια αγαπημένων προσώπων, αλλά και στην απώλεια περιουσιών και του γενέθλιου τόπου, στην προσφυγιά κ.λπ., καθώς επίσης και στα προνόμια που μπορεί κατά καιρούς να υπόσχονται ή και να προσφέρουν οι εξουσίες. Τα προνόμια αυτά δεν δελεάζουν τον κόσμο της Κύπρου, γιατί αυτός το μόνο που επιζητεί είναι η επιστροφή στον γενέθλιο τόπο, στις ρίζες, διότι “Aν κόψεις τις ρίζες κάποιου, είναι σαν να τον ακρωτηριάζεις”, όπως αναφέρει ένας άλλος ποιητής.

Μια άλλη κραυγή αγανάκτησης εκφράζεται στο ποίημα του Παντελή Μηχανικού “Ονήσιλος”. Το ποίημα αρχίζει με τη νεκρανάσταση του “αρχιλεβέντη” βασιλιά της Σαλαμίνας, ο οποίος ως πρότυπο θάρρους, πατριωτισμού και αγωνιστικότητας φρόντισε να προειδοποιήσει, να αφυπνίσει, να κινητοποιήσει τον κόσμο της Κύπρου, στέλνοντας δέκα χιλιάδες μέλισσες. Οι μέλισσες του Ονήσιλου, όμως, αντί “να μας κεντρίσουν / να μας ξυπνήσουν / να μας φέρουν ένα μήνυμα”, όλες “ψοφήσανε απάνω στο παχύ μας δέρμα”. Οι Κύπριοι φάνηκαν ανάξιοι της Ιστορίας και κατώτεροι των περιστάσεων, αφού δεν άκουγαν και δεν έβλεπαν τα μηνύματα των καιρών, λόγω του ενδιαφέροντος για καλοπέραση. Έτσι, δίκαια ο Ονήσιλος εξαγγέλλει την ετυμηγορία του και επικρίνει την ηθελημένη τύφλωση ενός ολόκληρου λαού.

Δίκαια εξοργίζεται και “θρυμματίζει απάνω στο κεφάλι” του ποιητή το καύκαλό του.
Καθήκον κάθε πολίτη είναι να συμμετέχει και να ενεργεί για τη διασφάλιση των δικαίων και της ελευθερίας στον τόπο του, ώστε να μην τύχει ξανά και γύρει “Άδοξος, άθλιος, / καταραμένος απ’ τον Ονήσιλο”.

You May Also Like

Παρουσίαση βιβλίου «ΤΡΕΙΣ ΣΚΑΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑ»

Το νέο μυθιστόρημα του συγγραφέα Σταύρου Χριστοδούλου, με τίτλο «ΤΡΕΙΣ ΣΚΑΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑ», θα παρουσιαστεί ...

ΕΚΔΟΣΗ|«Διηγήματα & τυχαίες ιστορίες»

Αυτό το μικρό βιβλίο είναι μια συλλογή μικρών ιστοριών που ποτέ δεν έχουν λεχθεί ...

3ο Διεθνές Φεστιβάλ για Νεαρούς Ποιητές «Στο Πρώτο Σκαλί»

Το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ για Νεαρούς Ποιητές «Στο Πρώτο Σκαλί» με τη συμμετοχή 22 ...

Ψηφιακός Δον Κιχώτης από το Μουσείο Παραμυθιού

Η ψηφιακή διαδραστική αφήγηση παραμυθιού “Το ταξίδι του ιππότη Δον Κιχώτη!” ταξιδεύει σε νηπιαγωγεία ...

O Ανδρέας Γιόρτσιος παρουσιάζει το βιβλίο του «Εντός, εκτός και επί σκηνής. 21 συνεντεύξεις για το θέατρο»

Ο δημοσιογράφος Ανδρέας Γιόρτσιος, παρουσιάζει το βιβλίο του «Εντός, εκτός και επί σκηνής. 21 ...

Βιβλίο: «Το μπλε δείπνο» της Δάφνης Νικήτα

Κυκλοφόρησε την περασμένη εβδομάδα το νέο βιβλίο της Δάφνης Νικήτα, με τίτλο «Το μπλε ...

X