Η σύγκρουση μέσα από μια έκθεση φωτογραφικού βιβλίου

PHOTOBOOK 2018

Στο πλαίσιο του συνεδρίου φωτογραφίας του Διεθνούς Συνδέσμου Φωτογραφίας και Θεωρίας στις 22-24 Νοεμβρίου πραγματοποιείται η έκθεση φωτογραφικού βιβλίου Photobook’18 . Μιλήσαμε με τον Νίκο Φιλίππου μέλος της ομάδας επιμελητών της έκθεσης για το σκεπτικό και τη σημασία του φωτογραφικού βιβλίου. 

Μίλησέ μας για το θέμα του φετινού Photobook’18. Γιατί το επιλέξατε;
Η έκθεση παρουσιάζεται παράλληλα με τo συνέδριο του IAPT (Διεθνής Σύνδεσμος Φωτογραφίας και Θεωρίας) που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια και δανείζεται το θέμα της από το συνέδριο. Φέτος το θέμα μας είναι η σύγκρουση και δεν θέλαμε ο όρος “σύγκρουση” να εννοεί μόνο τον πόλεμο. Ζούμε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα εποχή, μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση, με τη Μέση Ανατολή πυρπολημένη, καθώς η Αραβική Άνοιξη μετατράπηκε σε χειμώνα και η οποία με τη σειρά της δημιούργησε μια κρίση προσφύγων τεραστίων διαστάσεων και με τον εθνικισμό και την Άκρα Δεξιά σε άνοδο παγκοσμίως. Όλα αυτά, ενώ μια χωρίς προηγούμενο περιβαλλοντική κρίση πλανάται πάνω από το κεφάλι μας. Τα βιβλία στην έκθεση παρέχουν πολύ προσεγμένες διερευνήσεις όλων αυτών των συγκρούσεων και κρίσεων.

Τι ψάχνετε όταν επιλέγετε ένα φωτογραφικό βιβλίο για μια έκθεση; Τι είναι αυτό που κάνει ένα φωτογραφικό βιβλίο καλό;
Περιεχόμενο πρώτα από όλα! Ένα καλό φωτογραφικό βιβλίο πρέπει να περιλαμβάνει καλές φωτογραφίες. Και οι καλές φωτογραφίες είναι εκείνες που λένε ενδιαφέρουσες και κοινωνικά χρήσιμες ιστορίες. Φυσικά, εξετάζουμε και την παραγωγή και τις ιδιότητες του βιβλίου ως αντικειμένου. Συχνά, όμως, παραλαμβάνουμε βιβλία που δεν είναι πολύ “δυνατά” όσον αφορά τον σχεδιασμό ή τις υλικές τους ιδιότητες, αλλά με περιεχόμενο που είναι σχετικό και επίκαιρο. Δεν μπορούμε να τα παραβλέψουμε – ειδικά όταν παράγονται μέσα σε μη προνομιούχα πλαίσια.

Ποιοι είναι οι στόχοι αυτών των εκθέσεων;
Ξεκινήσαμε αυτές τις εκθέσεις φωτογραφικών βιβλίων έχοντας θέσει διάφορους στόχους. Θέλαμε να προσφέρουμε στους Κύπριους φωτογράφους μια πλατφόρμα παρουσίασης του έργου τους σε ένα διεθνές ακροατήριο που αποτελείται από μελετητές και καλλιτέχνες που επισκέπτονται τη Λευκωσία για το συνέδριο, παρέχοντας συγχρόνως στο ευρύ κοινό την ευκαιρία να εξερευνήσει τη σύγχρονη παραγωγή φωτογραφικών βιβλίων από όλο τον κόσμο. Όταν θα έχουμε τον δικό μας χώρο στο μέλλον, θα δημιουργήσουμε μια μικρή βιβλιοθήκη και αναγνωστήριο, όπου όλα τα βιβλία που συλλέγονται κατά τη διάρκεια των ετών θα είναι προσβάσιμα στη φοιτητική και την ακαδημαϊκή κοινότητα, στους καλλιτέχνες, και στο ευρύ κοινό.

Γιατί είναι σημαντικό να εκδίδονται φωτογραφικά βιβλία σε μια εποχή που μια φωτογραφική δουλειά μπορεί ψηφιακά να φτάσει σε πολύ περισσότερους θεατές; Πολύ δύσκολο να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση χωρίς να πέσω στην παγίδα του φετιχισμού του βιβλίου ως υλικού αντικειμένου. Στην προψηφιακή εποχή, το φωτογραφικό βιβλίο ήταν η πιο δημοκρατική μέθοδος διάδοσης σημαντικών φωτογραφικών έργων στην ολότητά τους. Οι ψηφιακές τεχνολογίες αμφισβήτησαν αυτόν τον ρόλο του βιβλίου και φάνηκε να απειλούν να οδηγήσουν το φωτογραφικό βιβλίο στην εξαφάνιση. Αυτό δεν συνέβη. Αντίθετα, η παραγωγή φωτογραφικών βιβλίων είναι προς το παρόν ανθηρή. Και αυτό οφείλεται στις ίδιες τεχνολογίες που φαινόταν να την απειλούν και οι οποίες σήμερα χρησιμοποιούνται από τους φωτογράφους για να παραγάγουν και να διανείμουν φτηνά βιβλία φωτογραφίας. Θα μπορούσαμε να πούμε με βεβαιότητα ότι το φωτογραφικό βιβλίο (και τα βιβλία τέχνης γενικότερα) είναι η πιο δημοκρατική μορφή ιδιοκτησίας εικαστικής τέχνης.

Πόσα βιβλία θα λάβουν μέρος στην έκθεση και από ποιες χώρες προέρχονται; Παρουσιάζουμε 18 βιβλία με θεματολογία που καλύπτει όλα τα ζητήματα που προανέφερα. Βιβλία που έχουν παραχθεί σε ένα ευρύ φάσμα πλαισίων όπως η Ιαπωνία, η Παλαιστίνη, η Φινλανδία και η Λιθουανία. Παρουσιάζονται φυσικά και κυπριακά βιβλία τα οποία είναι πολύ ενδιαφέροντα.

+ Την έκθεση επιμελήθηκαν οι Νίκος Φιλίππου, Νικόλας Λαμπούρης και Θεοπίστη Στυλιανού-Λάμπερτ. Σχεδιασμός χώρου έκθεσης Εύα Κοραή/Makers Will make. Οργανωτές Διεθνής Σύνδεσμος Φωτογραφίας και Θεωρίας [IAPT], Korai Project Space.

+ + PHOTOBOOK’18, Korai Project Space, οδός Κοραή, Παλιά Λευκωσία. Εγκαίνια την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2018, 6.30 μ.μ.-9.30 μ.μ. Διάρκεια έκθεσης μέχρι 30 Νοεμβρίου 2018. Ωράριο έκθεσης Δευτέρα-Παρασκευή 3 μ.μ.-7 μ.μ., Σάββατο 10 π.μ.-2 μ.μ. Περισσότερες πληροφορίες www.photographyandtheory.com

Τα επιλεγμένα βιβλία
AFTER DAD, Truls Nord, 2014 / BLOODHOUND, Έμμα-Λουίζ Χαραλάμπους, 2015 / CONFINED SPACE, Laura J. Padgett, 2016 / GAZA WORKS, Kent Klich, 2017 / ITS WATER: TAPS AND SOURCES OF NICOSIA, Κυριακή Κώστα, 2015 / MADE PUBLIC – PALESTINIANS IN MILITARY ARCHIVES IN ISRAEL, Rona Sela, 2018 / MAY DAYS, Dana Mueller, 2018 / NEWS PORTRAITS, Harri Palviranta, 2017 / NOT AN INCH: THE CRAIGAVON ARCHIVE, Alan Cusack, 2018 / OUT OF SIGHT, Ville Kumpulainen, 2017 / RED SOIL, Silvio Augusto Rusmigo, 2018 / RESTLESS RIDERS, Romualdas Pozerskis, 2017 / SACRED DEFENCE, Wawrzyniec Kolbusz, 2017 / SEA I BECOME BY DEGREES, Natalia Baluta, 2017 / SEMICIRCLE LAW, Tomoki Imai, 2013 / SOLDIERS OF ODIN & THE STRANGER, Silia Simone, 2018 / THE ALIEN TRAIL, Anoine d’Agata, Bieke Depoorter, Νίκος Οικονομόπουλος, Νικόλας Ιορδάνου, 2017 / WAR PRIMER 3, Lewis Bush, 2018

You May Also Like

«Μου έσωσε τη ζωή»: αναγνώστες μοιράζονται αναμνήσεις του Σταν Λι

Ο Σταν Λι , ο Αμερικανός συγγραφέας που δημιούργησε τους φανταστικούς χαρακτήρες Spider-Man, X-Men ...

breathing eye – σόλο περφόρμανς της Αριάννας Οικονόμου

Η Αριάννα Οικονόμου παρουσιάζει νέα σόλο περφόρμανς με τίτλο breathing eye που αποτελείται από ...

H αξία της δουλειάς μας |Πνευματικά δικαιώματα

Kάτω από ην ενότητα “Συζητάμε την αξία της δουλειάς μας” η Ένωση διοργανώνει το ...

Το σπίτι της ζωγράφου Leonora Carrington στο Μεξικό γίνεται μουσείο

Το σπίτι όπου η Leonora Carrington ζωγράφισε μερικά από τα σημαντικότερα έργα της, μεγάλωσε ...

Μια έκθεση για τα σύνορα

Το NiMAC [Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας, Συνεργασία: Ίδρυμα Πιερίδη] και το Ινστιτούτο Γκαίτε Κύπρου ...

Όταν οι αρχιτέκτονες ζωγραφίζουν

Οι αρχιτέκτονες διαχρονικά επέλεγαν τη ζωγραφική ως μέσο δημιουργικής έκφρασης· αρκετοί από αυτούς, δε, ...

X