Πώς “κατεβαίνουν” οι λογαριασμοί στο Instagram

“Στις 24 Νοεμβρίου 2018, στις 10 το πρωί συνδέθηκα με τον λογαριασμό μου στο Instagram για να ανεβάσω την πιο πρόσφατη δημιουργία μου. Αυτή η φωτογραφία ήταν η τελευταία μου δημοσίευση, λίγες ώρες αργότερα ο λογαριασμός μου καταργήθηκε χωρίς καμία προειδοποίηση. Πριν από τρία χρόνια είχε συμβεί το ίδιο στο facebook. Διαμαρτυρήθηκα στο Instagram αφού ο λογαριασμός μου αντιπροσώπευε για μένα τρία χρόνια επαφές, φωτογραφίες και μηνύματα και τελικά έλαβα ένα email όπου μου ζητούσαν συγγνώμη και μου έλεγαν ότι ο λογαριασμός μου είχε επανέλθει και μπορούσα να συνδεθώ και πάλι. Για μένα όλα τελείωσαν αισίως, για άλλους όμως δεν συμβαίνει το ίδιο”.

Έτσι περιγράφει την εμπειρία της η φωτογράφος Ρομί Αλιζέ στη “Liberation” κάνοντας ταυτόχρονα και μια έκκληση ενάντια στη λογοκρισία στο διαδίκτυο. Γιατί όπως σημειώνει, και η ίδια οι όροι χρήσεις του Instagram έχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Το Instagram αγοράστηκε από το facebook το 2012 και από τότε οι όροι χρήσης είναι περίπου οι ίδιοι. Θεωρητικά λοιπόν απαγορεύεται η πορνογραφία (για τους ανήλικους), η ρητορική μίσους κ.λπ. Ωστόσο, και οι δύο πλατφόρμες είναι γεμάτες από εικόνες σεξιστικές, βίαιες, γεμάτες μίσος όπως και με σχόλια ομοφοβικά, μισογυνικά, ρατσιστικά. Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: μια ανάρτηση που δείχνει μια κουζίνα και ένα σχολιάκι από κάτω “εδώ είναι η θέση της γυναίκας και όποια δεν την κρατάει θα καταλάβει τι σημαίνει Μήτσος”, δεν έχει κανέναν φόβο να “κατεβεί” από το Instagram. Ο αλγόριθμος θα τη δεχτεί. Όσον αφορά το γυμνό, μια φωτογραφία από το Playboy θα μείνει ενώ μια φωτογραφία από ένα θεατρικό έργο που παρουσιάζει γυμνό πιθανόν να “κατεβεί”. Γιατί το Playboy, όπως και οι μεγάλοι “παραγωγοί” εικόνων, πληρώνουν εκατομμύρια σε διαφημίσεις στο facebook και το Instagram, είναι μεγάλοι πελάτες.

Οι καλλιτέχνες που συνυπογράφουν την έκκληση όπως και πολλοί άλλοι ανά τον κόσμο δηλώνουν πως δεν είναι στο Instagram πραγματικά από επιλογή αλλά γιατί η χρήση του είναι απαραίτητη για τη διαφήμιση της δουλειάς τους. Φυσικά μπορούν να δημιουργήσουν σελίδες στο διαδίκτυο αλλά εάν οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης τούς μπλοκάρουν δεν θα μπορέσουν να γίνουν ποτέ γνωστοί. Οι καλλιτέχνες θυμίζουν ότι όλη η δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προέρχεται από τους χρήστες. Είναι οι αναρτήσεις τους που τους δίνουν περιεχόμενο, άρα ζωή και χρήματα. Η διάσταση “δωρεάν εργασία” δεν έχει ακόμα συζητηθεί αρκετά και θυμίζει πολύ τη συζήτηση για την αμοιβή της νοικοκυράς. Υπάρχουν και χειρότερες καταγγελίες. Ότι στους ίδιους λογαριασμούς ιδιωτών, προκλητικές φωτογραφίες με εσώρουχα “πέρασαν” ενώ αντίστοιχες φωτογραφίες μη προκλητικού γυμνού που συνοδεύονταν από πολιτικά σχόλια “κατέβηκαν”. Ή ότι δεν “κατεβαίνουν” φωτογραφίες γυμνές από τη μέση και πάνω “ανδρών” αλλά “κατεβαίνουν” αντίστοιχες φωτογραφίες ομοφυλόφιλων.

Άλλο παράδειγμα, το #fatkini που συνόδευε φωτογραφίες υπέρβαρων γυναικών με μαγιό προκάλεσε πολλές “αφαιρέσεις”. Καμία φωτογραφία γυναίκας αδύνατης με μαγιό δεν έχει κατέβει μέχρι στιγμής. Η φεμινιστική χειραφέτηση ή η χειραφέτηση των ΛΟΑΤΙ δεν είναι για αύριο το facebook και το Instagram.
“Ο κόσμος που παρουσιάζει το Instagram, ακόμα περισσότερο και από το facebook, κατασκευάζει μια αστυνομευόμενη κανονικότητα… που βρίσκεται έτη φωτός μακριά από τον πραγματικό κόσμο, στέλνοντας ένα παραμορφωμένο μήνυμα στα εκατομμύρια των χρηστών. Εκεί που θα έπρεπε να συναντώνται οι διαφορές στον πολιτισμό μας, στον τρόπο ζωή μας και στη σκέψη μας, διαμορφώνεται ένας αποστειρωμένος κόσμος όπου όλοι τρώνε τα ίδια, ταξιδεύουν στα ίδια μέρη, τα κορίτσια περνάνε την ώρα τους να δοκιμάζουν μαγιό, η βία διαιωνίζεται”, καταλήγει η έκκληση.

You May Also Like

Πόλεμος για ένα εισιτήριο

Η Αμερικανίδα τραγουδίστρια Τέιλορ Σουίφτ, καθώς και οι παραγωγοί του πολυαναμενόμενου νέου της άλμπουμ ...

Η μάχη για τη φορολογία του διαδικτύου (Μέρος Α’)

Πόσοι από μας έχουμε καταλάβει τι συμβαίνει με τον ψηφιακό πόλεμο ΗΠΑ-Γαλλίας; Τι τους ...

Ο καθρέφτης facebook

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Οι συνήθειές μας στο facebook αλλάζουν. Σύμφωνα με ...

Clubhouse: τo app της ελίτ

To νέο μοδάτο app λέγεται clubhouse. Δημιουργήθηκε τον περασμένο Απρίλιο και είναι πολύ νεαρό ...

Όχι δεν είναι τα social που φταίνε πάντα

Συχνά-πυκνά τα βάζουμε με τα social γιατί εκεί μέσα βλέπουμε και διαβάζουμε πράγματα που ...

Όταν μας κλέβουν το cloud

Είναι φορές που απολαμβάνω να αφήνω τη στήλη σε άλλους. Είδα πρόσφατα μια ανάρτηση ...

X