Τις μεγαλύτερες εργασίες αποκατάστασης που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ στο αριστουργηματικό έργο του Ρέμπραντ «Νυχτερινή Περίπολος», ξεκίνησε χθες Δευτέρα 8 Ιουλίου το Rijksmuseum του Άμστερνταμ.

Η ιδιαιτερότητα των εργασιών είναι πως αυτές γίνονται υπό το βλέμμα των επισκεπτών του ολλανδικού Μουσείου και μεταδίδονται ζωντανά μέσω διαδικτύου.

Η «Νυχτερινή Περίπολος» είναι ένα από τα γνωστότερα έργα παγκοσμίως και δέχεται κάθε χρόνο περισσότερους από δύο εκατομμύρια επισκέπτες, δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Τάκο Ντίμπιτς, διευθυντής του Ρέικσμουζέουμ. Το μνημειώδες έργο, ύψους 3,8 μέτρων, πλάτους 4,5 μέτρων και βάρους 337 κιλών, «ανήκει σε όλο τον κόσμο» και «θεωρούμε ότι το κοινό έχει το δικαίωμα να βλέπει όλες τις εργασίες στον πίνακα».

Ο πίνακας ολοκληρώθηκε το 1642. Φωτογραφία: Rijksmuseum

 

Η «Επιχείρηση Νυχτερινή Περίπολος» όπως ονομάζεται, προϋπολογισμού πολλών εκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί μια ιστορική πρεμιέρα και πρόκειται για τη «μεγαλύτερη και πληρέστερη εργασία έρευνας και αποκατάστασης του αριστουργήματος του Ρέμπραντ στα χρονικά», αναφέρει το Μουσείο.

Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και στις επόμενες γενιές, το Ρέικσμουζεουμ θέλει να συντηρήσει το αριστούργημα όσο το δυνατόν καλύτερα.

  • Γιατί είναι απαραίτητη η συντήρηση της Νυχτερινής Περιπόλου; Το Μουσείο απαντά εδώ

Οι επισκέπτες μπορούν να βλέπουν τις πολύ λεπτές κινήσεις των συντηρητών πάνω στο έργο μέσα σε ένα γυάλινο δωμάτιο που δημιουργήθηκε ειδικά για την περίσταση και σχεδιάστηκε από τον γάλλο αρχιτέκτονα Ζαν-Μισέλ Βιλμότ, ο οποίος είχε αναλάβει τη διαρρύθμιση των αιθουσών κατά τις μακρές εργασίες ανακαίνισης του μουσείου που ολοκληρώθηκε το 2013.

Οι εργασίες αποκατάστασης του έργου τα έτη 1946-1947, όπως παρουσιάζονται σε αυτό το βίντεο, καμία σχέση έχουν με τις σημερινές, σύγχρονες μεθόδους συντήρησης.

Ο μικρός ξεβαμμένος σκύλος

Ο Ολλανδός Ρέμπραντ φαν Ράιν (1606-1669) έλαβε το 1642 μια παραγγελία από τον λοχαγό της πολιτοφυλακής του Άμστερνταμ Φρανς Μπάνικ Κοκ να ζωγραφίσει τους αξιωματικούς και τα μέλη της πολιτοφυλακής του.

Μέσα σε τρεισήμισι αιώνες, ο πίνακας γνώρισε πολλές μετακινήσεις και προσπάθειες αποκατάστασης, ενώ διέφυγε και από τα χέρια των ναζί. Οι τελευταίες μεγάλες εργασίες αποκατάστασής του ήταν πριν από 40 και πλέον χρόνια, μετά την επίθεση το 1975 ενός ψυχικά διαταραγμένου ατόμου που κατάφερε πολλές μαχαιριές στο έργο.

Περισσότεροι από 20 επιστήμονες του μουσείου, συντηρητές, επιμελητές και φωτογράφοι εργάζονται για την αποκατάσταση του έργου. Φωτογραφία Rijksmuseum.

‘Εκτοτε, οι ειδικοί διαπίστωσαν την παρουσία λευκής σκιάς σε ορισμένα σημεία του πίνακα, κυρίως γύρω από την περιοχή που επλήγη από τις μαχαιριές, με αποτέλεσμα να αποχρωματιστεί η απεικόνιση ενός μικρού σκύλου στο κάτω δεξί μέρος του πίνακα.

«Παρατηρήσαμε αυτά τα τελευταία χρόνια ότι μια λευκή σκιά εμφανιζόταν στο κάτω μέρος του πίνακα. Θέλουμε να καταλάβουμε περί τίνος πρόκειται και να αποκαταστήσουμε το έργο με τον καλύτερο τρόπο», είχε εξηγήσει ο Τάκο Ντίμπιτς όταν ανακοίνωσε τον περασμένο Οκτώβριο την επιχείρηση της αποκατάστασης του έργου.

Για τον λόγο αυτό, οι ειδικοί εξετάζουν μέσα από φωτογραφίες υψηλής ευκρίνειας και ψηφιοποιημένες αναλύσεις του πίνακα όπως και κάθε στρώματος βερνικιών και χρωμάτων, πριν αποφασίσουν για τις καλύτερες τεχνικές αποκατάστασης. Πριν από την έναρξη του εγχειρήματος, «Η Νυχτερινή Περίπολος» ήταν ο σημαντικότερος πίνακας έκθεσης την άνοιξη για την 350ή επέτειο θανάτου του ζωγράφου.

You May Also Like

Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρος 2016

Με νέο λογότυπο μπαίνει στην 14η χρονιά διοργάνωσής του το σημαντικότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της ...

«Λουκία Νικολαΐδου: εξιστορήσεις» στο Γκαράζ

Εστιάζοντας στις ιστορίες γυναικών, τη δράση και την ορατότητά τους σε μια καθοριστική περίοδο ...

Έκθεση της Ναταλί Γιαξή στον χώρο «Θκιο Ππαλιές»

H Ναταλί Γιαξή παρουσιάζει την εικαστική της δουλειά με τίτλο Solid Plans από τις ...

Πρόταση ενίσχυσης της νομοθεσίας για την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σήμερα ότι αναλαμβάνει δράση, μέσω ενίσχυσης της ισχύουσας νομοθεσίας, προκειμένου ...

Αντώνης Κατσαρής: Στη Σαλαμίνα είδα ελπίδα

Γράφουν οι Σωτήρης Παρούτης, Μερόπη Μωυσέως Οσοι έτυχε -από τις χιλιάδες θεατές που γέμισαν ...

Τέχνη από την Ανατολική Γερμανία

Δύο εκθέσεις στην Γερμανία φέρνουν ξανά στο προσκήνιο ένα “κλειστό, πικρό κεφάλαιο” της επανενωμένης ...

X