Στον Δημοτικό Κήπο Λευκωσίας στρέφει τον φακό του ο Στέλιος Καλλινίκου και παρουσιάζει το αποτέλεσμα της δουλειάς του μέσα από μια έκθεση που φέρει ως τίτλο τη λατινική ονομασία των νούφαρων: Nymphaeaceae.

Η έκθεση εγκαινιάζεται αύριο στο Point Centre for contemporary art και για να την επικοινωνήσει, ο φωτογράφος επέλεξε το ποίημα «Πολυέλαιος», του Κωνσταντίνου Καβάφη. Τον ρωτήσαμε με τι καταπιάνεται η νέα του έκθεση αλλά και γιατί επέλεξε αυτό το ποίημα.

Κήπος πολιτικά φορτισμένος

«Στη νέα μου δουλειά στρέφω το βλέμμα στον Δημοτικό Κήπο Λευκωσίας που βρίσκεται πίσω από τη Βουλή των Αντιπροσώπων και δίπλα από την Πράσινη Γραμμή», αναφέρει ο Καλλινίκου και εξηγεί ότι ο κήπος δημιουργήθηκε επί Αγγλοκρατίας ως ‘Κήπος της Βικτώριας’ προς τιμήν της βασίλισσας. Το 1968, ανέλαβε την αναδιαμόρφωση του χώρου ο Κύπριος αρχιτέκτονας Νεοπτόλεμος Μιχαηλίδης: φύτεψε ενδημικά φυτά, έλεγε χαρακτηριστικά ότι ο κήπος «αναπτύσσεται ελεύθερα» και η ονομασία πια ήταν «Κήπος της Ειρήνης».

«Σε αυτό τον πολιτικά φορτισμένο χώρο συγκεντρώνω την προσοχή μου στα σημεία και απομεινάρια της σεξουαλικής δραστηριότητας που παρατηρούνται», σημειώνει, φέρνοντας στη συζήτηση το σεξουαλικό στοιχείο, που δικαιολογεί και τον τίτλο της έκθεσης: «Τα νούφαρα είναι συνδεδεμένα από την αρχαιότητα σε πολλές παραδόσεις με τη σεξουαλικότητα», εξηγεί. «Στην ελληνική μυθολογία το φυτό ονομάστηκε Νυμφαία για χάρη μιας νύμφης που ζούσε στην πηγή του νερού και όποιος ξερίζωνε ένα νούφαρο, η νύμφη τον τραβούσε από το πόδι και τον πήγαινε στο βασίλειό της. Οι άνθρωποι βούλωναν τα αφτιά τους με κερί για να μην ακούν τις σαγηνευτικές φωνές από τις νύμφες της λίμνης».

Ο Καλλινίκου παρουσίασε ξανά δουλειά του στο Point, με τη σειρά φωτογραφιών Where are you going young man handsome like a legend (2016-17) όπου αναζήτησε στα δάση της Κύπρου τα κρησφύγετα της ΕΟΚΑ. «Στη νέα μου εργασία επεκτείνω τη σκέψη μου για το πώς η φύση, με σκηνικό αυτή τη φορά τον Δημόσιο Κήπο, λειτουργεί ως καταφύγιο για την επιθυμία και τον πόθο».

Ο πολυέλαιος του Καβάφη, το φεγγάρι του Κήπου

Εξηγώντας γιατί επέλεξε να βάλει στην ανακοίνωση για την έκθεσή του το ποίημα «Πολυέλαιος» του Καβάφη αντί επεξηγηματικής σημείωσης, ο Στέλιος Καλλινίκου λέει:

«Το έργο του Καβάφη αναπτύσσεται γύρω από το τρίπτυχο ‘Σώμα, Ιστορία, Εξουσία’, ζητήματα που απασχολούν έντονα τη δουλειά μου. Ο τρόπος που ο Καβάφης ιστορικοποιεί το σώμα είναι κάτι που με γοητεύει και με φορτίζει. Στον ‘Πολυέλαιο’ ο Καβάφης αριστοτεχνικά δημιουργεί ένα σκηνικό ποίημα το οποίο μιλά για το φως που την ίδια ώρα φωτίζει τον χώρο αλλά και την ορμή και την τόλμη που βρίσκεται μέσα μας. Στην έκθεση που θα παρουσιάσω, αντιλαμβάνομαι το φεγγάρι σαν τον πολυέλαιο που φωτίζει τον Δημοτικό Κήπο».

«Πολυέλαιος», του Κ.Π. Καβάφη

Σε κάμαρη άδεια και μικρή, τέσσαρες τοίχοι μόνοι,
και σκεπασμένοι με ολοπράσινα πανιά,
καίει ένας πολυέλαιος ωραίος και κορώνει
και μες στη φλόγα του την καθεμιά πυρώνει
μια λάγνη πάθησις, μια λάγνη ορμή.

Μες στη μικρή την κάμαρη, που λάμπει αναμμένη
από του πολυελαίου τη δυνατή φωτιά,
διόλου συνειθισμένο φως δεν είν’ αυτό που βγαίνει.
Γι’ άτολμα σώματα δεν είναι καμωμένη
αυτής της ζέστης η ηδονή.
(Επιμέλεια Γ. Π. Σαββίδη. Τα Ποιήματα, Τ. Α’ 1897 – 1918, Ίκαρος 1963)

Και για όσους, όπως εμείς, απορούσαν, ιδού πώς προφέρεται ο τίτλος της έκθεσης του φωτογράφου, Nymphaeaceae:

+ Η έκθεση με φωτογραφίες του Στέλιου Καλλινίκου εγκαινιάζεται την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου στο Point (λεωφ. Ευαγόρου 2, κέντρο Λευκωσίας) στις 18:00 και θα παραμείνει μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου.

You May Also Like

Οικογενειακές συναυλίες από τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου

Δύο νέες συναυλίες με το έργο του Σεργκέι Προκόφιεφ «Ο Πέτρος και ο λύκος» ...

Ένα κλεμμένο έργο του Κλιμτ αξίας 70 εκ. δολαρίων εκτίθεται για 1η φορά μετά από 23 χρόνια

Το Πορτρέτο μιας νεαρής κυρίας που ζωγράφισε ο Γκούσταφ Κλιμτ ανάμεσα στο 1916 και ...

Διαγωνισμός έργων τέχνης από το Πανεπιστήμιο Κύπρου

Το Πανεπιστήμιο Κύπρου διενεργεί Διαγωνισμό για την επιλογή των καταλληλότερων έργων τέχνης για τοποθέτηση ...

KYΠΡΙΑ 2013 | ΜΟΥΣΙΚΗ | «Νένα Βενετσάνου: 1000 + 1 πόλεις»

Το μουσικό τοπίο της Νένας Βενετσάνου εξυμνεί την ιδέα της πόλης, τον πολίτη, τον ...

“Found Not Lost”: Φωτογραφίες από το αρχείο του Elliott Erwitt

Βουτιά στα βαθιά του αρχείου του φωτογράφου του Magnum, Elliott Erwitt πραγματοποιεί το λεύκωμα ...

Παζάρι και αφήγηση παραμυθιού στο «πρακτορείο»

Αφήγηση παραμυθιού δίπλα στο -αναμμένο- τζάκι επιφυλάσσει για τις 23 Δεκεμβρίου το Θέατρο Ειδεκανού, ...

X