Με την πρώτη ατομική έκθεση της Δέσπως Πρίγκη εγκαινιάζει τη νέα χρονιά η γκαλερί Blue Iris στην Πάφο.

Η έκθεση έχει τίτλο Αν-gravings και σε αυτήν η Δέσπω Πρίγκη παρουσιάζει δύο ενότητες έργων:  «Είδωλα μνήμης» και «Μάτια γεμάτα θάλασσα».

Λινογραφίες, ξυλογραφίες, κολλογραφίες και έργα μεικτής τεχνικής καταδεικνύουν το εύρος του ενδιαφέροντος της δημιουργού για τις τεχνικές χάραξης.

Ο εικαστικός και καθηγητής του Πανεπιστημίου Frederick Σάββας Χριστοδουλίδης αναφέρει για την χαράκτρια ότι «υιοθετεί ολότελα τη θέση του Vilém Flusser σύμφωνα με την οποία η γραφή είναι συνώνυμη του λατινικού scribere που σημαίνει χαράσσω. Ο Τσέχος στοχαστής υποστηρίζει ότι η χάραξη αποτελεί πρακτική με τη βοήθεια της οποίας ο δημιουργός επινοεί ή ανασύρει εκ βαθέων στοχασμούς σε μορφή γραμμικής διατύπωσης. Έτσι και η Πρίγκη με τη βοήθεια του χαράσσοντος εργαλείου (stilus), επιχειρεί εν-γραφές που στην ουσία πραγματεύονται ζητήματα τα οποία, έξω από οποιαδήποτε αντικειμενικά εικονική αφήγηση, ανάγονται σε  κώδικες εννοιών».

Στην ενότητα «Είδωλα μνήμης», προτείνονται έργα με πλεγματικό χαρακτήρα. «Πρόκειται για πρόσωπα που στοιχειοθετούνται από γραμμές οι οποίες συνωθούνται και στη συνέχεια εγκλείονται σε ασφυκτικά κλειστό πλαίσιο», σημειώνει ο Χριστοδουλίδης. «Το πρόσωπο, σύμφωνα με την Πρίγκη, αποτελεί την καταλληλότερη περιοχή του σώματος να φιλοξενήσει γραμμικούς συνειρμούς, με άλλα λόγια δετές, νημάτινες και παλλόμενες συνάμα συλλογιστικές εκφάνσεις».

Για την ενότητα «Μάτια γεμάτα θάλασσα», ο Σάββας Χριστοδουλίδης υποστηρίζει ότι «η δημιουργός πραγματεύεται χωρίς αμφιβολία το ζήτημα του διαχωρισμού. Οι περιοχές χάραξης ορίζονται στη βάση μιας ανυποχώρητης διχοτομίας. Στα έργα εμφωλεύει μια αντιπαλότητα, μια εναντίωση, μια αντίξοα τμηματική κατανομή. Είναι προφανές ότι στην ενότητα αυτή, η Πρίγκη χαράσσει με εμμονή, άλλοτε βίαια και άλλοτε με τρόπο ήπιο, την ιστορία μιας καταγωγής και συνεπώς το θέμα της ταυτότητας όπως αυτή καλείται σε ανασχηματισμό ή αναδιατύπωση στις μέρες μας.

Επιχειρεί ένα maqtub. Αυτό που στα αραβικά σημαίνει πεπρωμένο και συνάμα εν-γραφή.

Για τη δημιουργό, η ενασχόληση με την χαρακτική είναι καθόλα συναφής με μια πρακτική καταπράυνσης του ψυχισμού της. Πραγματοποιώντας εγκοπές στην επιφάνεια και εκβάλλοντας τμήματα της, η Πρίγκη επιχειρεί σε ενεστώτα χρόνο μια ενδοσκόπηση, ένα φανέρωμα και την αναθεώρηση κάποιας εσώτερης συνθήκης. Επιχειρεί αυτό το κοίταγμα εντός του εαυτού που ψυχαναλυτικά ορίζεται ως ικανότητα εναισθησίας».

Ποια είναι

Η Δέσπω Πρίγκη γεννήθηκε στην Αμμόχωστο το 1960. Πραγματοποίησε σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών του Περπινιάν (1980-82) και στην Ανώτερη Σχολή Τουρισμού στο Παρίσι (1982-84). Κατά την περίοδο 2006-2016 διοργάνωσε στην Κύπρο Διεθνή Συνέδρια. Με την χαρακτική τέχνη ασχολείται από το 2017. Παρακολούθησε μαθήματα στην Σχολή Καλών Τεχνών Αιγαία υπό την καθοδήγηση της χαράκτριας Ελένης Παναγίδου. Το 2018 και 2019 αντίστοιχα, συμμετείχε στο καλοκαιρινό πρόγραμμα του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή, στα Πλατανίσκια. Φιλοτέχνησε το εξώφυλλο της ποιητικής συλλογής Εκκρεμότητες και Διεκπεραιώσεις της Ρούλλας Κ. Μαλλή που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Αιγαίον το 2019. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό. Έργο της ανήκει επίσης στη συλλογή του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια.

+ Εγκαίνια το Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2020 στην γκαλερί Blue Iris [ Ιωάννη Αγρότη 20, Πάφος], στις 19:00. Την έκθεση θα προλογίσει ο Πρύτανης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου Καθηγητής Κώστας Γουλιάμος. Η έκθεση θα παραμείνει στην Blue Iris Art Gallery μέχρι τις 25 Ιανουαρίου 2020. Ώρες λειτουργίας  Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 13:00 και 15:00 -17:00 και το Σάββατο με ραντεβού. Πληροφορίες τηλ. 99310893 και www.blueirisartgallery.com

You May Also Like

Σαν σήμερα στις 14 Αυγούστου 1851, γεννιέται ο γλύπτης Γιαννούλης Χαλεπάς.

Είναι ο πιο διακεκριμένος γλύπτης της νεότερης Ελλάδας, με μυθιστορηματική ζωή ανάμεσα στην τρέλα ...

Φωτογραφίες ζωής από την Κάτια Χριστοδούλου

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου Εικόνες από την αποστολή των «Εθελοντών Γιατρών – Κύπρου» στο ...

Η κατοχύρωση της ιδιότητας του καλλιτέχνη και το Υφυπουργείο Πολιτισμού απασχόλησαν ΥΠ και ΕΚΑΤΕ

Το νομοθετικό πλαίσιο που ετοιμάζεται για την κατοχύρωση της ιδιότητας των καλλιτεχνών και εργαζόμενων ...

Ρεσιτάλ πιάνου στο Πάρκο του Πεδιαίου

Ο Πολιτιστικός Οργανισμός Avantgarde παρουσιάζει στο πλαίσιο του The Piano Tour ένα «αντισυμβατικό ρεσιτάλ» ...

ΔΙΔΩ / ΕΛΙΣΣΑ της Μαγδαλένας Ζήρα

Το Φανταστικό θέατρο στήνει σκηνή στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή και παρουσιάζει ένα καινούργιο ...

Ξεκίνησε το Nicosia Pop Up Festival

Το Nicosia Pop Up Festival επιστρέφει και πάλι στη Λευκωσία, στην ανανεωμένη Λεωφόρο Μακαρίου, ...

X