Μεγάλος αδερφός

Του Mahir Guven
Εκδόσεις Ίκαρος

Το συναρπαστικό πρώτο μυθιστόρημα του Mahir Guven, «Μεγάλος αδερφός», απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και σημαντικές διακρίσεις κυρίως για το θέμα του, τον ιδιαίτερο ρυθμό της ιστορίας και το ύφος της καθομιλουμένης γλώσσας που χρησιμοποιείται στις λαϊκές συνοικίες του Παρισιού ενώ τιμήθηκε με το Βραβείο Goncourt πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα 2018, με το Βραβείο Regine Deforges πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα 2018 και με το Βραβείο Premiere 2018. Το 2017 βρέθηκε στη μακρά λίστα του Βραβείου Medicis.

Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, ο συγγραφέας ξεπροβάλλει την οδυνηρή ιστορία μιας γαλλοσυριακής οικογένειας που προσπαθεί να χωρέσει σε μια κοινωνία όπου δεν της προσφέρονται παρά μόνο οι ελάχιστες ευκαιρίες. Ο μεγάλος αδερφός είναι οδηγός ταξί, κλεισμένος έντεκα ώρες την ημέρα στην «καμπίνα» του. Μόνιμα συνδεδεμένος στο ραδιόφωνο, ντρέπεται για τη ζωή του και τον κόσμο που ανοίγεται από την άλλη μεριά του παρμπρίζ. Ο μικρός αδερφός του βρίσκεται στη Συρία για ιδεολογικούς λόγους κι εδώ και αρκετούς μήνες εργάζεται ως νοσηλευτής σε μια μουσουλμανική ανθρωπιστική οργάνωση, χωρίς να δίνει κανένα σημάδι ζωής.

Αυτή η ατέρμονη σιωπή βασανίζει τον πατέρα και τον αδερφό του και τους κάνει ν’ αναρωτιούνται για τα πραγματικά κίνητρα της φυγής του. Όταν ο μικρός αδερφός επιστρέφει, είναι πλέον αλλαγμένος.
(…) Ξέρεις αδελφούλη, κατά βάθος είμαι σαν εσένα. Έχω δύο εαυτούς. Ήμουν εγώ στο νοσοκομείο που τραβούσα κουπί, σοβαρός, δεν έκανα θόρυβο αλλά τα καταφέραμε. Και ήταν και το άλλο μου εγώ, εκείνο που ήθελε να σώσει τη Γη. Γιατί ο κόσμος μου ζητούσε βοήθεια. Τη νύχτα άκουγα τα κλάματα των παιδιών της Παλαιστίνης, του Μάλι, του Σουδάν, της Σομαλίας και της Συρίας και όλων των άλλων. Οι βόμβες έπεφταν βροχή πάνω στους αθώους, κι εγώ, ανίκανος τρελαινόμουνα. Φαίνεται πως ζούμε στη χώρα της ελευθερίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όμως το κράτος ήταν αυτό που επιχορηγούσε τους βομβαρδισμούς των αθώων (…).

Σ’ αυτό το εντυπωσιακό πρώτο του μυθιστόρημα, ο Mahir Guven εναλλάσσει το ιδιαίτερο χιούμορ με το βάρος που διαμορφώνεται από το ζήτημα της τρομοκρατίας. Εξερευνά τον γεμάτο μοναξιά κόσμο των οδηγών ταξί που αγωνίζονται για την καθημερινή επιβίωση.

(…) Ό,τι κι αν συμβεί, τη ζωή την αρχίζεις, τη ζεις και την τελειώνεις μέσα σ’ ένα κουτί. Αρχικά στην κοιλιά της μάνας σου, έπειτα σε μια κούνια, μετά στο δωμάτιό σου, κατόπιν στο σχολειό, την ντισκοτέκ, το αμάξι, την επιχείρηση, το σπίτι, και στο τέλος; Ένα φέρετρο. Πάντα ένα κουτί (…).
Ο Mahir Guven δεν ξεχνά όσους έφυγαν στη Συρία για να κάνουν την τζιχάντ: τη στρατολόγηση, τις μάχες, αλλά και την ανέφικτη επιστροφή στη Γαλλία.

You May Also Like

Μιχαήλ Χοντορκόφσκι | Μια δίκη, μια ταινία και η KGB

Με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ «Khodorkovsky» στο πλαίσιο του φετινού Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ ...

Με εγκεφαλικό νοσηλεύεται η Μονσερά Καμπαγιέ

Σε νοσοκομείο της Βαρκελώνης με εγκεφαλικό επεισόδιο που υπέστη κατά τη διάρκεια ταξιδιού της ...

Στο διαδίκτυο το Αρχείο Καβάφη, από το Ιδρυμα Ωνάση

Χειρόγραφα, φωτογραφίες, κείμενα ημερολογιακού χαρακτήρα και προσωπικά αντικείμενα του Κωνσταντίνου Καβάφη είναι πια διαθέσιμα ...

Σήμερα η πραγματοποίηση του Dance Waves Festival λόγω των νέων μέτρων

Λόγω της αλλάγής των μέτρων, τα έργα της Κυριακής 13/12 θα παρουσιαστούν σήμερα 10/12 ...

Για την Ιαπωνία, με αγάπη

 Το κυπριακό φόρουμ, ομάδα, σελίδα (όπως θέλετε πέστε το) φαν και δημιουργών anime και manga (δηλαδή της τέχνης ...

Ευγνωμοσύνη

Oliver Sacks Εκδόσεις Πατάκης “Είναι η µοίρα κάθε ανθρώπου”, γράφει ο Σακς, “να είναι ...

X