ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ του Ευαγόρα Καραγιώργη από τη Moneda

Η Moneda βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει την εναρκτήρια δισκογραφική της έκδοση: τα ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ του Ευαγόρα Καραγιώργη. Πρόκειται ίσως για το πρώτο άλμπουμ ηλεκτρονικής μουσικής από Κύπριο συνθέτη.

Η παρουσίαση του δίσκου προγραμματίζεται για την Πέμπτη, 30 Ιουλίου, στις 7μ.μ στο Υφαντουργείο στη Λευκωσία στο πλαίσιο της έκθεσης και του προγράμματος εκδηλώσεων Δρεπάνι & Κώδικας. Η εκδήλωση θα ξεκινήσει με την ακρόαση του βινυλίου, την οποία θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση με τον συνθέτη.

Η παρουσίαση του δίσκου, στον οποίο έμπρακτα η παράδοση και η τεχνολογία γίνονται ένα, αποτελεί τον καταλληλότερο επίλογο της σειράς εκδηλώσεων που πλαισίωσαν την έκθεση Δρεπάνι & Κώδικας, στις οποίες διερευνήθηκε ποικιλοτρόπως η σχέση μεταξύ παραδοσιακών τεχνικών και νέων τεχνολογιών.

Η Moneda είναι μια δισκογραφική εταιρεία και σειρά ηχητικών δρώμενων με μελλοντικές εκδοτικές φιλοδοξίες. Ιδρύθηκε το 2018 (IPO) από τον Emiddio Vasquez και δραστηριοποιείται σε Κύπρο και Αριζόνα. Κρατόντας κριτική στάση, η Moneda «φλερτάρει» με την αισθητική του χρήματος και μελετά τις συνθήκες υπό τις οποίες αναπαράγεται η αξία: δηλ. σε κοινωνικές, υλικές και σημειωτικές μορφές. Αυτό οδήγησε και στην αναγνώριση της μοναδικής σημασίας του έργου ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ, την χρηματοδότησή της σε έκδοση βινυλίου και την υλοποίησή της ως την επίσημη εναρκτήριά της έκδοση (MON001).

KENTHMATA

Ο Ευαγόρας Καραγιώργης γεννήθηκε το 1957 στην Τσάδα της επαρχίας Πάφου. Μεγάλωσε σε οικογένεια μουσικών και οργανοπαιχτών, γεγονός που του επέτρεψε να διευρύνει από νωρίς τα ακούσματά του στην παραδοσιακή κυπριακή μουσική. Αφότου και ο ίδιος μελέτησε διάφορα όργανα αποφάσισε να προχωρήσει σε σπουδές σύνθεσης στο Queen’s College της Νέας Υόρκης. Παράλληλα, εργάστηκε και ως μουσικός στην Astoria. Είναι στη διάρκεια αυτής της περιόδου που συνέθεσε τα KENTHMATA, αρχικά το 1987, στο στούντιο που διατηρούσε στο σπίτι του, και στη συνέχεια τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβρη του 1988, στο Harmonic Ranch Studio. Το άλμπουμ δεν παρουσιάστηκε στο κοινό για περίπου 30 χρόνια, οπότε και εκδόθηκε από τον συνθέτη σε CD, το 2017.

Με την επάνοδό του στην Κύπρο, ο Καραγιώργης διακρίθηκε ως ένας από τους πρωτοπόρους της νέας κυπριακής μουσικής. Μεταξύ άλλων, είναι ένας από τους λίγους συνθέτες που χρησιμοποίησαν την κυπριακή διάλεκτο στο έργο τους. Παρόλα αυτά, τα ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ δεν έλαβαν την προσοχή που τους άξιζε. Οι λόγοι αφορούν κυρίως στους αρχικούς ενδοιασμούς του συνθέτη ως προς τη σύνδεση αυτού του υλικού με το υπόλοιπό του έργο, αλλά και στις ιστορικές και πολιτιστικές συνθήκες που καθόρισαν και συνεχίζουν να καθορίζουν τη σχέση μεταξύ του λεγόμενου «κέντρου» και των «περιφερειών» της καλλιτεχνικής παραγωγής.

Επιλέξαμε να μην προχωρήσουμε στις λεπτομέρειες των ήδη αμφισβητούμενων, και ίσως υπερβολικά συζητημένων, ιστορικών αφηγήσεων που έχουν υπονομεύσει τη σύγχρονη Κύπρο και τον πολιτισμό της, ούτε να ενδώσουμε στον πειρασμό της έννοιας της «επαναβίωσης», η οποία στην τελική εξυπηρετεί πάλι τα πιο πάνω αφηγήματα. Αντί αυτού στηρίζουμε την επανέκδοση του δίσκου KENTHMATA ως ένα αυτόνομο έργο που ταλαντεύεται μεταξύ της περιόδου παραγωγής του και της τωρινής του διάστασης, συνυφαίνοντας μαζί το παρελθόν, το παρόν, τον μύθο και την πραγματικότητα. Με άλλα λόγια, πιστεύουμε πως αυτό το άλμπουμ παραμένει, και θα συνεχίσει να παραμένει, διαχρονικά επίκαιρο.

Τα όργανα που χρησιμοποιήθηκαν – παρότι αποτελούσαν πρώιμες ψηφιακές προεπιλογές και ήχους με υπογραφές από την εποχή του FM Synthesis και Sampling – έχουν να πουν πολύ περισσότερα από όσα συναντά το αυτί σε ένα πρώτο επίπεδο. Ίσως η αρχή της κυπριακής ηλεκτρονικής μουσικής θα μπορούσε να είχε διαμορφωθεί μόνο με τον τρόπο που πραγματώθηκε στα KENTHMATA, δηλαδή κάπου στο εξωτερικό, σε ένα στούντιο που πρόσφερε την τεχνολογία κι έδινε τη δυνατότητα της μεμονωμένης σύνθεσης, οδηγώντας τον δημιουργό στις λογικές της μηχανικής επανάληψης και της εκ νέου ερμηνείας του ρυθμού των κυπριακών λαϊκών τραγουδιών και των παραδοσιακών ελληνικών χορών. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο συνθέτης, η επαναλαμβανόμενη τεχνική και οι μελωδίες στα ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ του θύμιζαν συνεχώς τα εργόχειρα της μητέρας του.

Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν, που η επιλογή του Καραγιώργη για τον τίτλο του άλμπουμ αναφέρεται στις επαναλαμβανόμενες πουαντιγιστικές κινήσεις από τις οποίες κατασκευάζεται, κουκκίδα κουκκίδα, ένα κέντημα. Το μόνο που μένει είναι να σταθεί κανείς μερικά βήματα πίσω για να εκτιμήσει τη μεγαλύτερη και πρωτόγνωρη εικόνα που προσφέρουν τα ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ.

You May Also Like

Διαδικτυακή προβολή της παράστασης «Ριχάρδος Γ΄»

Μετά τη θερμή υποδοχή των δύο πρώτων δωρεάν προβολών των παραστάσεων του ΘΟΚ που ...

Θέατρο Ριάλτο FlashArt2: «Περιμένοντας τις ευτυχισμένες μέρες»

Η παράσταση της Δάφνης Μιλτιάδου, βασισμένη στο έργο Ευτυχισμένες Μέρες του Σάμιουελ Μπέκετ επιχειρεί ...

Cyprus Jazz Workshop για 5η χρονιά

Το Τμήμα Τεχνών του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου διοργανώνει για 5η συνεχή χρονιά τον πετυχημένο ...

Καρέ σαξοφώνων με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου

Με δύο συναυλίες γιορτάζει την Ημέρα Προστασίας του Περιβάλλοντος η Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, στις ...

Η «Προδοσία» του Πίντερ από τη νεοσύστατη ομάδα 5C

Την γνωστή «Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ επέλεξε η νεοσύστατη θεατρική ομάδα  5C ως το ...

Έκθεση του Γιώργου Κοτσώνη

Με ζωγραφικά έργα του κατεξοχήν εικαστικού ποιητή του γυναικείου κάλλους, η Αίθουσα Τέχνης ΑΜΟΡΓΟΣ ...

X