Στο Auvers-sur-Oise η ακριβής τοποθεσία του τελευταίου έργου του Van Gogh

Στο Auvers-sur-Oise πιστεύεται ότι έχει βρεθεί η ακριβής τοποθεσία όπου ζωγράφιζε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ λίγες ώρες προτού αυτοκτονήσει. Ο πίνακας «Tree Roots», αναγνωρίστηκε ως η τελευταία του δουλειά πριν από λίγα χρόνια ενώ τώρα μια παλιά καρτ-ποστάλ κατέστησε δυνατό τον εντοπισμό της τοποθεσίας.

Πριν λίγες μέρες και συγκεκριμένα στις 28 Ιουλίου, ο Willem van Gogh, ο εγγονός του αδελφού του καλλιτέχνη, και η διευθύντρια του Μουσείου Van Gogh του Άμστερνταμ Emilie Gordenker έκαναν την επίσημη παρουσίαση μιας πλακέτας στο Auvers-sur-Oise, ένα χωριό βόρεια του Παρισιού, όπου ο καλλιτέχνης πέθανε στις 29 Ιουλίου 1890. Αυτή η ανακάλυψη θα μπορούσε να ρίξει φως στον τραγικό θάνατο του Βαν Γκογκ.

Η παρουσία τους δείχνει ότι τόσο η οικογένεια όσο και το μουσείο πιστεύουν ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να έχει επιτέλους βρεθεί το σημείο όπου ο καλλιτέχνης ζωγράφισε τον τελευταίο του πίνακα.

Όλα ξεκίνησαν το 2012 όταν ο ανώτερος ερευνητής του μουσείου Louis van Tilburg και ο ειδικός σε θέματα χλωρίδας Bert Maes αναγνώρισαν το «Tree Roots» ως τον τελευταίο πίνακα του Van Gogh. Τα πιο σημαντικά στοιχεία που τους οδήγησαν σε αυτό το συμπέρασμα προήλθαν από ένα δυσνόητο και ανυπόγραφο άρθρο του Andries Bonger, γαμπρού του Theo. Το 1893, ο Bonger έγραψε ότι «το πρωί πριν το θάνατό του, ο Van Gogh είχε ζωγραφίσει ένα θάμνο, γεμάτο ήλιο και ζωή». Η υπόδειξη ότι το «Tree Roots» ήταν ο τελευταίος πίνακας του καλλιτέχνη ανέτρεψε τη μακρόχρονη πεποίθηση ότι το φορτισμένο με συμβολισμούς «Wheatfield with Crows» ήταν το τελευταίο του έργο.

Η τελευταία ανατροπή σχετικά με αυτή την ανακάλυψη αφορά την τοποθεσία των καταλοίπων των δέντρων που βλέπουμε στον πίνακα. Η ανακάλυψη έγινε από τον Wouter van der Veen, τον επιστημονικό διευθυντή του Institut Van Gogh, το οποίο με τη σειρά του συνδέεται με το Maison Van Gogh – το πρώην Auberge Ravoux στο Auvers, όπου ο καλλιτέχνης πέθανε στις 29 Ιουλίου 1890.

Πριν από τέσσερις μήνες ο Van der Veen, εντόπισε ανάμεσα σε κάποιες παλιές καρτ-ποστάλ του Auvers, μια συγκεκριμένη καρτ-ποστάλ η οποία απεικονίζει ένα ποδηλάτη σε ένα δρόμο με μια απότομη πλαγιά δέντρων. Αμέσως συνειδητοποίησε ότι ένα κομμάτι αυτής της σκηνής μοιάζει πολύ με αυτό του «Tree Roots», του πίνακα στο Μουσείο Van Gogh του Άμστερνταμ. Μετά από σύγκριση του πίνακα του Van Gogh του 1890 και της καρτ-ποστάλ του 1900-10, άρχισε πλέον να πιστεύει ότι η καρτ-ποστάλ και ο πίνακας απεικονίζουν την ίδια σειρά δέντρων.

Μια καρτ ποστάλ με τίτλο «Auvers-sur-Oise, Rue Daubigny (1900-10)»| Ευγενική προσφορά του @ arthénon

Ο πίνακας «Tree Roots» προσαρμοσμένος και εν μέρει υπερθετημένος στην κάρτ ποστάλ|Ευγενική προσφορά του @ arthénon

Όμως εξαιτίας των περιορισμών λόγω κορονοϊού, ο Van der Veen έπρεπε να περιμένει μέχρι τον Μάιο για να μπορέσει να επισκεφθεί το Auvers. Η καρτ-ποστάλ φέρει τον τίτλο «Rue Daubigny», και όταν ο Van der Veen έφτασε στη συγκεκριμένη οδό, κατάφερε γρήγορα να εντοπίσει το σημείο με τα δέντρα που βρισκόταν ακριβώς έξω από τον αριθμό 48. Παραδόξως, το μεγαλύτερο κούτσουρο δέντρου που φαίνεται στον πίνακα αλλά και στην καρτ ποστάλ ήταν ακόμα εκεί.

Η τοποθεσία απέχει μόλις 150 μέτρα από το πανδοχείο του Van Gogh, μόλις δύο λεπτά με τα πόδια. Παρόλο που διάφοροι ειδικοί και λάτρεις του Van Gogh έχουν περάσει από την τοποθεσία αυτή, κανείς δεν είχε ποτέ κάνει την σύνδεση. Όταν στις 15 Μαΐου ο Van der Veen επισκέφθηκε την τοποθεσία, τα κατάλοιπα των δέντρων και των ριζών ήταν σχεδόν καλυμμένα από βλάστηση. Αργότερα η πλαγιά καθαρίστηκε εν μέρει, αποκαλύπτοντας έτσι το έντονο περίγραμμα της κύριας ρίζας και το κούτσουρο του δέντρου που απεικονίζεται στον πίνακα.

Πλέον έχει δημιουργηθεί μπροστά από τα δέντρα ένα προστατευτικό φράγμα με σκοπό την αποφυγή τυχόν ζημιών. Έτσι δίνεται και η πιθανότητα στους τουρίστες να επισκεφθούν το σημείο αυτό στο Auvers, οι οποίοι συρρέουν για να επισκεφθούν το Auberge Ravoux (το οποίο θα ανοίξει ξανά τον επόμενο Μάρτιο) καθώς και του τάφους του Vincent και του Theo.

Μια φωτογραφία της τοποθεσίας όπως ανακαλύφθηκε αρχικά, στις 15 Μαΐου 2020|Ευγενική προσφορά του @ arthénon

Μια φωτογραφία της τοποθεσίας, μετά την αφαίρεση της πρόσφατης βλάστησης αλλά πριν από την ανέγερση ενός προστατευτικού φράγματος, στις 30 Μαΐου 2020|Ευγενική προσφορά του @ arthénon

Πηγή: The Art Newpaper

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

«πραγματικές» ιστορίες απο ένα παράλληλο σύμπαν

Ο ιστοριοποιός – παραμυθοποιός και καλλιτέχνης Eames Demetrios επιστρέφει στη Λευκωσία και στο ΠΡΟΖΑΚ ...

Χριστόδουλος Παναγιώτου: Αντιστίξεις και αφηγήσεις

Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου Ο δραστήριος διεθνώς εικαστικός Χριστόδουλος Παναγιώτου μιλά στο «Π» σε ...

Ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ για την κυπριακή μουσική σκηνή

Δείτε το ταξίδι της εκπομπής «Μεσόγειος», της ΕΡΤ, στην Κύπρο και στις μουσικές της, ...

Η Μοσούλη του ISIS μέσα από τα σκίτσα μίας εικονογράφου/δημοσιογράφου

Σε ένα τοπίο μέσων ενημέρωσης των tweets, Snaps και Facebook Lives, η Molly Crabapple ...

Έρχεται την 1η Αυγούστου τo Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού

Πιστό στο καλοκαιρινό του ραντεβού, το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού επιστρέφει για όγδοη συνεχή ...

Δύο παραστάσεις τον Σεπτέμβρη για το έργο «Ηλέκτρα και Ορέστης, η Δίκη»

Τελευταία ευκαιρία για όσους δεν πρόλαβαν να παρακολουθήσουν την καλοκαιρινή παραγωγή του ΘΟΚ «Ηλέκτρα ...

X