Το Φθινοπωρινό Fine Arts Sale της Cypria 

Το Φθινοπωρινό Fine Arts Sale της Cypria θα γίνει στις 15 Σεπτεμβρίου στη Λευκωσία, στις 8:00 μ.μ. στο Roof Terrace του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών Κώστα και Ρίτας Σεβέρη.

Το έργο του 19ου αιώνα, του σπουδαίου Carl Rottmann, Επίδαυρος (εκτ. €10 000 – 15 000) είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της φθινοπωρινής συλλογής της Cypria που θα δημοπρατηθεί το βράδυ της 15ης Σεπτεμβρίου στο Roof Terrace του μουσείου Κώστα και Ρίτας Σεβέρη. Παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον απεικονίζοντας τον τρόπο που η ζωγραφική επέδρασε στη Γερμανική ταυτότητα δίνοντας της μια ρίζα αρχαιοελληνική.

Ανάμεσα στα έργα που αναμένεται ότι θα ηγηθούν βρίσκονται ο Μυστηριώδης Παράδεισος του Αλέκου Φασιανού (εκτ. €25 000 – 40 000), η Νεαρή Γυναίκα στο Λουτρό του Μιχαήλ Κάσιαλου (εκτ. €15 000 – 25 000), και η Μελέτη των Λουομένων της Κερύνειας του Χριστόφορου Σάββα (εκτ. €8 000 – 12 000).

Η συλλογή συγκεντρώνει εξαιρετικά έργα Ελλήνων, Κυπρίων και Ευρωπαίων καλλιτεχνών του 19ου, 20ου και 21ου αιώνα ενώ σε αυτή συγκαταλέγονται δύο μικρότερες συλλογές – η μια αποτελούμενη από έργα Κυπρίων ζωγράφων της αποκαλούμενης δεύτερης γενιάς και η δεύτερη από έργα Ρώσων ζωγράφων τα οποία είχαν παρουσιαστεί στο Λονδίνο.

Ανάμεσα στα έργα της συλλογής βρίσκεται η εξαιρετική Γυναίκα στα Κόκκινα του Δημήτρη Μυταρά (εκτ. €7 000 – 10 000) και η Αποθέωση του καλλιτέχνη Wilhelm von Kaulbach του Carl Theodor von Piloty (εκτ. €8 000 – 12 000). Επίσης, Η μαρίνα της Λάρνακας (εκτ. €8 000 – 12 000) και Στο Μουράγιο του Ρομάντζου, Λάρνακα (εκτ. €8 000 – 12 000) του Λευτέρη Οικονόμου, η ιδιαίτερη τεχνοτροπία του οποίου μεταφέρει το θεατή στο απέραντο γαλάζιο της θάλασσας. Οι Πράσινες Αμυγδαλιές στο Λόφο του Τηλέμαχου Κάνθου (εκτ. €7 000 – 10 000), οι Πέτρες και Άγρια Ρόδα (εκτ. €8 000 – 12 000) του Ανδρέα Λαδόμματου, και ο Στρυμόνας του Σπύρου Βασιλείου (εκτ €7. 000 – 10 000) αναμένεται επίσης ότι θα συναρπάσουν συλλέκτες και φιλότεχνους που θα βρεθούν το βράδυ της 15ης Σεπτεμβρίου στο Roof Terrace του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών Κώστα και Ρίτας Σεβέρη.

«Το πρωταρχικό μας μέλημα είναι η προστασία του κοινού και αυτός είναι ο λόγος που προτιμήσαμε η δημοπρασία να γίνει νωρίς το φθινόπωρο και σε ανοικτό χώρο όπως αυτός του υπέροχου Roof Terrace του Μουσείου Σεβέρη,» αναφέρει η Ρίτσα Κυριάκου, διευθύντρια της Cypria.

Η συλλογή αριθμεί 145 αποκτήματα, από τα οποία τα 139 είναι έργα τέχνης και τα υπόλοιπα είναι σπάνιες εκδόσεις. Ανάμεσα στα αποκτήματα υπάρχουν εντυπωσιακά και σπάνια έργα από σημαντικώτατους ζωγράφους και γλύπτες όπως οι Ανδρέας Κάραγιαν, Αλέξανδρος Αλεξανδράκης, Σαράντης Καραβούζης, Ανδρέας Χαραλαμπίδης, Ανδρέας Χρυσοχός, Γιώργος Σκοτεινός, John Kiki, Ρένος Λοΐζου, Άγγελος Μακρίδης, Ζωή Ζέγγελη και πολλοί άλλοι εξαιρετικοί ζωγράφοι και γλύπτες. Η συλλογή, εκτός από πίνακες και γλυπτά περιλαμβάνει χαρακτικά, σκίτσα, και λιθογραφίες.

HIGHLIGHTS:

Αλέκος Φασιανός, Ο Μυστηριώδης Παράδεισος (λάδι σε καμβά, 130 x 162 εκ)

(εκτ. €25 000 – 40 000)

Ο Μυστηριώδης Παράδεισος είχε δημοπρατηθεί το 1997 στο Greek Sale του Οίκου Christie’s στο Λονδίνο και συγκαταλέγεται ανάμεσα στα ζωγραφικώτερα και ωραιότερα έργα του Φασιανού (1935). Χρησιμοποιώντας ουσιαστικά δυο χρώματα, το μπλε και το κόκκινο, ο Φασιανός με αριστουργηματικό τρόπο ισορροπεί τη σύνθεση δημιουργώντας μια χρωματική αντίθεση ανάμεσα στην κλασσική, μνημειώδη και σχηματοποιημένη φιγούρα και στην κόκκινη φόρμα που την συγκρατεί. Τίποτα δεν είναι τυχαίο στον Μυστηριώδη Παράδεισο. Το χρώμα είναι καίριο και ουσιαστικό και η σύνθεση, παρά την απλότητα της είναι εξαιρετικά μελετημένη με κάθε φόρμα να δημιουργεί ένα ολόκληρο, δικό της κόσμο. Το έργο είναι ένας Φασιανός στα καλύτερα του.

Μιχαήλ Κάσιαλος, Νεαρή γυναίκα στο λουτρό κυπριακού σπιτιού (λάδι σε ξύλο, 55 x 43 εκ)

(εκτ. €15 000 – 25 000)

Η νεαρή γυναίκα στο λουτρό του Μιχαήλ Κάσιαλου (1885 – 1974) θα μπορούσε να είναι μια λαϊκή Αφροδίτη, ή η μυθική αδερφή του Μεγαλέξανδρου έτσι όπως ο έξοχος ναϊφ την αντιμετωπίζει ανέκφραστη, με το κεφάλι σχηματοποιημένο και μια αγαλμάτινη ακινησία. Σε αντίθεση, το φόντο “ρέει,” και κάλλιστα θα μπορούσε να παρομοιαστεί με τα θαλασσινά κύματα κάνοντας πιο εμφανή την αλληγορία της μορφής. Ο Κάσιαλος δεν απασχολείται στο δρώμενο αλλά εστιάζει στον εσωτερικό συμβολισμό της μορφής, προσδίδοντας της μια μυθική διάσταση που την τοποθετεί έξω από τον συγκεκριμένο χώρο. Δημιουργεί ουσιαστικά ένα γυναικείο αρχέτυπο που δεν ανήκει σε καθορισμένο χώρο αλλά δρα στο συλλογικό υποσυνείδητο. Το έργο ανήκει σε μια από τις πιο μυστικιστικές στιγμές του Κάσιαλου.

Carl Anton Joseph Rottmann, Επίδαυρος (λάδι σε καμβά, 66 x 93 cm)

(εκτ. €10 000 – 15 000)

To 1834 o Karl Rottmann, (1797 – 1850), του οποίου οι μυθικές τοπιογραφίες με τα ηρωικά στοιχεία δημιούργησαν σχολή στην Γερμανία του 19ου αιώνα, ταξίδεψε στην Ελλάδα για να προετοιμαστεί για τα έργα του Ελληνικού Κύκλου που του παρήγγειλε ο Λουδοβίκος ο 1ος της Βαυαρίας και τα οποία ολοκλήρωσε στη Γερμανία. Οι 23 μεγάλες τοπιογραφίες του Ελληνικού Κύκλου είχαν αποκτήσει δική τους πτέρυγα στην Neue Pinakothek του Μονάχου ενώ σήμερα έργα της σειράς, όπως ο Μαραθώνας, η Κέρκυρα, η Ακρόπολη της Σικυώνας κ.α. βρίσκονται σε μεγάλα μουσεία και πινακοθήκες της Γερμανίας όπως η Εθνική Πινακοθήκη του Βερολίνου και το Μουσείο Leipzig. O Rottmann συγκαταλέγεται στους Γερμανούς Masters του 19ου αιώνα και έργα του έχουν παρουσιαστεί σε μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις και εκθέσεις σε μουσεία όπως το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Η Επίδαυρος είναι ένα από τα έργα που ο Rottmann ζωγράφισε κατά την προετοιμασία του Ελληνικού Κύκλου και μέχρι σήμερα αποτελούσε μέρος ιδιωτικής βρετανικής συλλογής.

Ο 19ος αιώνας σηματοδοτεί την Γερμανική αναγέννηση στην τέχνη, την δημιουργία της εθνικής ταυτότητας των Γερμανών και τις πολιτικές φιλοδοξίες των Γερμανικών πριγκηπάτων που ο Λουδοβίκος ο 1ος της Βαυαρίας προωθεί από την πλευρά του με μεγάλο όπλο του την τέχνη. Ετσι, όταν ο Rottmann ταξιδεύει στην Ελλαδα, στόχος του δεν είναι να συλλάβει το ελληνικό τοπίο ή το ελληνικό φώς αλλά να αποδώσει τον ιστορικό χώρο μέσα στον οποίο καταδύεται η Γερμανική ψυχή για να αναδυθεί «εμβάπτιστη» των αρχαιοελληνικών πνευματικών επιτευγμάτων ώστε να συνεχίσει την λαμπρή πορεία του ελληνικού πνεύματος.

Ειδωμένη κατ’ αυτόν τον τρόπο, η αινιγματική Επίδαυρος που στο έργο αυτο του Rottmann έχει αποκρυβεί μέσα σ’ ένα κλασσικά γερμανικό τοπίο, ένα τοπίο που δεν φαίνεται να απασχολείται στο ελληνικό φως, αποκαλύπτεται ξαφνικά ως αλληγορία της φιλόδοξης γερμανικής ψυχής την στιγμή που αποκτά ιστορική φύση, ελληνική. Σημαντικό δεν είναι πλέον το ελληνικό τοπίο αλλά ο γεωλογικός και ιστορικός χώρος ως θεατρική σκηνή – δεν είναι τυχαίο που επιλέγεται η Επίδαυρος – πάνω στην οποία ο Γερμανός θα μεταμορφωθεί σε απόγονο και συνεχιστή του ελληνικού πνεύματος.

Είναι αριστουργηματικός ο τρόπος που ο σπουδαίος Γερμανός χρησιμοποιεί το φλέγον χρυσό χρώμα του ήλιου που βυθίζεται και ταυτόχρονα αναδύεται μέσα και πάνω από τον ελληνικό χώρο, αποδίδοντας μέσα στο εν τέλει μη απαντημένο ερώτημα – αν στο έργο αποδίδεται η δύση ή η ανατολή του ηλιου – τον χρόνο και άρα την συνέχεια αλλά και την δόξα του Γερμανικού έθνους τη στιγμή που αναδύεται από το Ελληνικό θέατρο γεμάτος φιλοδοξία και αυτοπεποίθηση για ένα λαμπρό μέλλον. Η εξαιρετική Επίδαυρος του Rottmann καταφέρνει έτσι να αποδώσει μέσα από το χρώμα και την σύνθεση μια οντολογική και πολιτική ανάλυση του τρόπου που η Γερμανία και συγχρόνως η Δύση είδε τον εαυτό της να αναδύεται ως συνέχεια του αρχαιοελληνικού πνευματικού μεγαλείου.

Χριστόφορος Σάββα, Μελέτη για το έργο Λουόμενες στη Κερύνεια (gouache σε χαρτί, 27.5 x 22 εκ)

(εκτ. €8 000 – 12 000)

Θεωρητικά πρόκειται για μια μελέτη για τον πίνακα Λουόμενες στη Κερύνεια που βρίσκεται στο Λεβέντειο Μουσείο – αποτελεί δηλαδή ένα προσχέδιο ή ένα σκίτσο – στην ουσία είναι ένα αυτόνομο έργο και μάλιστα από τα αριστουργηματικώτερα του Σάββα. Η γραμμή του έχει μια σβελτάδα, μια απλότητα και μια ελευθερία. Το χρώμα παρόλο που φαίνεται αυθόρμητο εντούτοις είναι πολύ μελετημένο ενώ ο τρόπος που η κόκκινη φόρμα καταφέρνει να συγκρατήσει τη σύνθεση χωρίς να παρεμβαίνει είναι αριστοτεχνικός. Στο έργο υπάρχουν τα στοιχεία που γενικά χαρακτηρίζουν τον Σάββα – φωβικά στοιχεία, επιδράσεις από τον Ματίς και πικασσικές επιδράσεις – που όμως αντιμετωπίζει αβίαστα. Η Μελέτη αποτελεί μια από τις πιο εμπνευσμένες στιγμές του Χριστόφορου Σάββα (1924 1968).

Δημήτρης Μυταράς, Γυναίκα στα κόκκινα (ακρυλικό σε καμβά 80 x 60 εκ)

(εκτ. €7 000 – 10 000)

Από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γενιάς του, ο Δημήτρης Μυταράς (1934 – 2017) με το υπέροχο έργο του Γυναίκα στα κόκκινα, καταφέρνει μέσα από μεγάλες φόρμες και μια επιδέξια χρήση του καθαρού χρώματος να αποδώσει με μνημειακό τρόπο και δυναμική γραμμή μια φιγούρα σχεδόν εξπρεσιονιστική. Τα τρία βασικά χρώματα – κόκκινο, κίτρινο, μπλε – απλώνονται σχεδόν αυτούσια στο καμβά ισορροπώντας με ιδιαίτερο δυναμισμό τη σύνθεση.

Παρουσίαση μέχρι 15 Σεπτεμβρίου.

Περισσότερες πληροφορίες στη σελίδα του Cypria Auctions και στη σελίδα του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών Κώστα και Ρίτας Σεβέρη, στο Facebook.

You May Also Like

Amy Stephens στην γκαλερί Art Seen

Η Art Seen παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Amy Stephens στην Κύπρο, στην ...

“Alice: Curiouser and Curiouser”, η νέα έκθεση του Μουσείου V&A στο Λονδίνο.

Η νέα έκθεση “Alice: Curiouser and Curiouser” που διοργανώνεται από το Μουσείο Καλών Τεχνών ...

Συνεχίζεται στην Apotheke η έκθεση της Μαρίας Τουμάζου

Μέχρι τις 21 Ιανουαρίου θα παραμείνει η έκθεση της Μαρίας Τουμάζου με τίτλο Animal ...

H θεατρική «Κατσαρίδα» επιστρέφει στο Ίδρυμα ARTος

Το εξωφρενικό, ντανταϊστικό μιούζικαλ (δρόμου) του Βασίλη Μαυρογεωργίου, με ιδιαίτερη απήχηση και στο νεανικό ...

Παγκύπριος Διαγωνισμός Φωτογραφίας: M.Ο.V.E. 2020 – «Από τη γειτονιά σου στην Ευρώπη»

Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε εις μνήμη του Θρασύβουλου Θρασυβούλου, τέως Εκτελεστικού Γραμματέα του Οργανισμού Νεολαίας ...

Οι «Αχαρνείς» σε Λάρνακα και Δερύνεια

Γιατί το δίκιο το ξέρει καλά και η κωμωδία. Οι «Αχαρνείς» του Αριστοφάνη, σε ...

X