28η Δημοπρασία Κυπριακών και Ελλαδικών Έργων Τέχνης / Οίκος Δημοπρασιών Ψαθάρης

28η Δημοπρασία Κυπριακών και Ελλαδικών Eργων Τέχνης, από τον Οίκο Δημοπρασιών Ψαθάρης, την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2020 στις 5:00 μ.μ. στο The Landmark Nicosia Hotel (πρώην Hilton), στη Λευκωσία.

Συνομιλία Κόσμου με Άγιο Επίσκοπο

Το έργο αποδίδεται στον Jacopo Robusti (1518 – 1594) γνωστό και ως Jacopo Tintoretto, και στο εργαστήριo του.

H μνημειώδης σύνθεση Συνομιλία Κόσμου με Άγιο Επίσκοπο (€40.000 – 60.000), η οποία αποδίδεται στον Jacopo Robusti (1518 – 1594), γνωστό και ως Jacopo Tintoretto και στο εργαστήριo του είναι το σπουδαιότερο απόκτημα της φετινής συλλογής του Οίκου Ψαθάρη και θα δημοπρατηθεί το βράδυ της Τετάρτης 2 Δεκεμβρίου στο The Landmark Hotel στη Λευκωσία.

H σύνθεση είναι χαρακτηριστική της Bενετικής Σχολής και θυμίζει πολλά έργα του Tintoretto ανάμεσά στα οποία είναι η Παρουσίαση στο Ναό που βρίσκεται στις Gallerie dell’Accademia της Βενετίας και ο Χριστός μπροστά στον Πιλάτο, έργο του 1560 που βρίσκεται στην Scuola Grande di San Rocco της ίδιας πόλης. (Αναλυτικές λεπτομέρειες αναφέρονται στο σημείωμα του καταλόγου). Στο σχετικό σημείωμα του καταλόγου αναφέρεται ότι «τόσο η δομή όσο και η ζωγραφική εκτέλεση του έργου παραπέμπουν άμεσα στον Βένετο ζωγράφο Jacopo Robusti γνωστό ως Tintoretto (1518 – 1594) και στο εργαστήριο του». Το έργο που φέρει τον τίτλο Συνομιλία κόσμου με Άγιο Επίσκοπο πιθανώς ανάγεται στην δεκαετία 1570-1580.

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

The Landmark Nixosia Hotel, Λευκωσία: 30 Νοεμβρίου -2 Δεκεμβρίου, 2020.

Η συλλογή που θα δημοπρατηθεί από τον Οίκο αριθμεί 147 εκθέματα από τα οποία τα 144 είναι έργα τέχνης Κυπρίων και Ελλαδιτών καλλιτεχνών από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.

Κοινό και συλλέκτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν όλα τα έργα κατά την τριήμερη παρουσίαση τους στο The Landmark Hotel (30 Νοεμβρίου – 2 Δεκεμβρίου).

Ανάμεσα στα έργα που παραδοσιακά συγκεντρώνουν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, το έργο του Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλου Φορτώνουν Σάκους με Σιτάρι στο Κάρο (€19.000 – 28.000) που μεταφέρει στο θεατή την πεμπτουσία της βουκολικής ομορφιάς μέσα από μια παιδική απλότητα, ενώ το Τοπίο στη Νότια Γαλλία (€19.000 – 25.000) του Χριστόφορου Σάββα αναπλάθει αρμονικά το χώρο σε διαδοχικά επίπεδα. Ο Οίκος θεωρεί ότι εξαιρετικό ενδιαφέρον θα συγκεντρώσει Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου (€19.000 – 25.000) του Ιωάννη Κισσονέργη. Αυτό το μοναδικό έργο του Κισσονέργη, ενός εκ των θεμελιωτών της κυπριακής ζωγραφικής, παραπέμπει στον εφιαλτικό κόσμο του Γκόγια διανοίγοντας προς τον θεατή δρόμους σκοτεινούς, αισθαντικά απόκρυφους. Το ενδιαφέρον των επενδυτών αναμένεται ότι θα επικεντρωθεί επίσης στις στιβαρές και ταυτόχρονα αέρινες Φιγούρες (€6.500 – 10.000) του Δημήτρη Μυταρά καθώς και στους παράδοξους Ποδηλάτες (€6.500 – 10.000) με την σατυρική και παράλληλα καυστική διάθεση του εξαίρετου Γιάννη Γαϊτη του οποίου τα έργα βρίσκονται ψηλά στα δημοπρατικά αποτελέσματα στον ελληνικό αλλά και στο διεθνή χώρο.

Φιγούρες – Δημήτρης Μυταράς

Ποδηλάτες – Γιάννης Γαϊτης

Επίσης, το μαγευτικό τοπίο Γυμνές Καρυδιές (€8.000 – 12.000) του Τηλέμαχου Κάνθου, το έργο Ορεινό χωριό (€7.000 – 10.000) του Σολωμού Φραγκουλίδη, το Παράθυρο με ροζ Αροδάφνη (€4.500 – 6.000) του Ανδρέα Λαδόμματου και η Σύνθεση (Homage στον Καντίνσκυ) (€2.000 – 3.000) του Ανδρέα Χρυσοχού αναμένεται ότι θα βρεθούν ψηλά στις προτιμήσεις των επενδυτών. Γοητευτικότατο είναι επίσης το έργο του Χρίστου Χρίστου Πάρτυ (€10.000 – 15.000) καθώς υποβάλλει υποσυνείδητα το ερώτημα αν τελικά η μάζωξη δεν ειναι τόσο απρόσωπη ούτε η ομοιότητα τόσο τυχαία.

Ο Νείλος  (€3.000 – 5.000) του σημαντικότατου Νίκου Νικολαϊδη και το έργο του Πολύκλειτου Ρέγκου Ένα σπίτι στο Ντιτρόϊντ (€4.000 – 6.000) που καθηλώνει τον θεατή με την συγκλονιστική χρωματική του αντίστιξη ανάμεσα σε φόντο και πρώτο πλάνο επίσης αναμένεται ότι θα συναρπάσουν κοινό και επενδυτές ενώ ιδιαίτερες περιπτώσεις αποτελούν το εξαιρετικό Προσχέδιο για το έργο Μετά τη Πειρατεία (€2.700 – 5.000) του μεγάλου Νικηφόρου Λύτρα καθώς και η σπανιότατη νεκρή φύση Χωρίς Τίτλο (€2.000 – 3.000) με την υπερκόσμια ατμόσφαιρα και την υπέροχη αλληγορία ανάμεσα σε αντικείμενα και συμπαντικές δυνάμεις , έργο της Καίτης Φασουλιώτη – Στεφανίδη από τη σειρά Μεταφυσικές Νεκρές Φύσεις . Το έργο Καϊκι και φιγούρες (€3.000 – 5.000) είναι μια ονειρική σύνθεση από ακρυλικό και χρυσό σε καμβά του εξαιρετικού Σπύρου Βασιλείου και αναμένεται ότι όπως τα υπόλοιπα έργα της συλλογής θα τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού και των επενδυτών.

 

ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Στη δημοπρασία της Τετάρτης 2 Δεκεμβρίου, εξαιτίας των υγειονομικών πρωτοκόλλων που επιβάλλει η πανδημία, το κοινό που θα παρίσταται στο χώρο θα είναι περιορισμένο. Εντούτοις ο Οίκος δίνει την δυνατότητα για live on-line bidding μέσω του www.invaluable.com καθώς και για γραπτές και τηλεφωνικές προσφορές.

«Η αγορά δημοπρασιών έργων τέχνης προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες κάνοντας χρήση όλων των μέσων, κυρίως των διαδικτυακών,» σημειώνει ο Ιδρυτής του Οίκου Νίκος Ψαθάρης. «Με αυτό τον τρόπο δεν αισθανόμαστε ότι έχουμε περιορίσει τις δυνατότητες μας. Αντίθετα, διευρύνουμε τον ορίζοντα των αγορών μας.»

Ενδεικτικά, ανάμεσα στα έργα της εξαιρετικής συλλογής που θα δημοπρατηθεί το βράδυ της Τετάρτης 2 Δεκεμβρίου, βρίσκονται το Χωρίς Τίτλο (€5.000 – 8.000) της Ελένης Χαρικλείδου, Δανάη (€4.000 – 6.000) του Γιώργου Κοτσώνη, Η Σταύρωση (€3.000 – 5.000) του Ξάνθου Χατζησωτηρίου, Χωρίς Τίτλο (€2000 – 3.000) της Ελένης Νικοδήμου, Μνήμες (€5.500 – 8.000) του Λευτέρη Οικονόμου, Κρίνοι στη γλάστρα (€5.500 – 8.000) του Ανδρέα Κάραγιαν, Λιτανεία στο χωριό Βιρός – Κέρκυρα (€3.000 – 4.000) του Άγγελου Γιαλλινά, το έργο των Στέλιου Βότση και Στας Παράσκου Χωρίς Τίτλο (€2.500 – 3.500), το έργο του Ανδρέα Χαραλαμπίδη Γυναικεία Φιγούρα (€4.000 – 6.000), Δήλος (€1.400 – 2.000) του Σαράντη Καραβούζη, Ελληνικός αμφορέας με φρούτα του Θεόδωρου Μανωλίδη (€2.700 – 5.000), Ρόζα του Ανδρέα Μακαρίου (€1.400 – 2.000), Χωρίς Τίτλο (€1.500 – 2.000) της Νίτσας Χατζηγεωργίου και πολλά άλλα εξαιρετικά έργα.

 

LOTS

Jacopo Robusti (1518 – 1594) γνωστό και ως Jacopo Tintoretto, Συνομιλία Κόσμου με Άγιο Επίσκοπο, (λάδι σε καμβά, 260 x 245 εκ, €40.000 – 60.000)

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο θεατής θα μαγευτεί από αυτή τη μνημειώδη, υποβλητική σύνθεση που αποδίδεται στο εργαστήριο του μεγάλου αναγεννησιακού Jacopo Robusti, γνωστού ως  Tintoretto (1518 – 1594). Ο Tintoretto δημιουργούσε την σύνθεση και τα προσχέδια και στη συνέχεια το έργο εκτελούσαν οι ζωγράφοι του εργαστηρίου του στο οποίο προϊστατο ο γιός του Domenico. Ο Tintoretto ολοκλήρωνε το έργο παρεμβαίνοντας κυρίως στις λεπτομέρειες της σύνθεσης. Στη Συνομιλία Κόσμου με Άγιο Επίσκοπο (1570 – 1580), ο οριζόντιος νοητός άξονας που δημιουργούν οι σχετικά ήρεμες μορφές στο βάθος, χαρακτηριστικό της όψιμης Αναγέννησης, έρχεται σε αντίθεση με τις κάθετες συστρεφόμενες μορφές στο πρώτο πλάνο προαναγγέλλοντας τις ανυψωτικές μορφές του Γκρέκο και προσδίδοντας στο μνημειώδες έργο ιδιαίτερο μεγαλείο και δραματική ένταση.

Χριστόφορος Σάββα, Τοπίο στη Νότια Γαλλία, (λάδι σε καμβά, 58 x 74 εκ, €19.000 – 25.000)

Στο Τοπίο στη Νότια Γαλλία ο Χριστόφορος Σάββα (1924 – 1968) αναδεύει τις μνήμες του και τις μετουσιώνει σε χρώμα. Το τοπίο είναι παρμένο από την οπτική ανάλυση και συγχρόνως την ανάπλαση ενός χώρου σε διαδοχικά επίπεδα που συνυφαίνονται αρμονικά μεταξύ τους. Εδώ, η παρόρμηση έρχεται σε ρήξη με την ρεαλιστική αποτύπωση ενός χώρου που μας ξαφνιάζει ευχάριστα με μια πανδαισία ελεύθερης χρωματικής επιπεδότητας.

Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλος, Φορτώνουν σάκους με σιτάρι στο κάρο, (λάδι σε καμβά, 54 x 104 εκ, €19.000 – 28.000)

Σε αυτή τη μοναδική σύνθεση, ο μεγάλος ναίφ Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλος (1885 – 1974) αποδίδει μια υπέροχη σκηνή αυθεντικής απλότητας. Ο Κάσιαλος χρησιμοποιεί με ευφυϊα μια πλημμύρα διακοσμητικών στοιχείων δημιουργώντας κίνηση και παράλληλα συνθέτοντας, μέσα από μια καθαρή και ανεπιτήδευτη οπτική, ένα απαράμιλλο σκηνικό καθημερινής αγροτικής εργασίας.

Ιωάννης Κισσονέργης, Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου, (λάδι σε καμβά, 55 x 44 εκ, €19.000 – 25.000)

Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου αποτελεί μια μοναδική στιγμή του σπουδαίου Ιωάννη Κισσονέργη (1889 – 1963). Το έργο παραπέμπει στο σκοτεινό, εφιαλτικό κόσμο του Γκόγια. Ο ‘Αγιος Αντώνιος παρουσιάζεται σαν μια γκροτέσκα μορφή γεμάτη αποστροφή προς το θελκτικό γυμνό της γυναικείας φιγούρας. Ο θεατής ξαφνιάζεται από αυτήν την απόκοσμη ατμόσφαιρα, που είναι τόσο δραματική όσο και αισθαντικά απόκρυφη.

Τηλέμαχος Κάνθος, Γυμνές Καρυδιές, (λάδι σε καμβά, 61 x 51 εκ, €8.000 – 12.000)

Οι τρείς  Γυμνές Καρυδιές του Τηλέμαχου Κάνθου (1910 – 1993) συγκλονίζουν με την απέριττη και συγχρόνως σπαρακτική γύμνια τους. Απογυμνωμένες, έχοντας χάσει τα φύλλα τους, μοιάζουν εκτεθειμένες σαν γέρικα κορμιά που ανταλλάσσουν τις τελευταίες τους προσμονές, εκπνέοντας μέσα σε ένα οργιώδες κόκκινο τόσο αντιθετικά λαμπερό και χυμώδες όσο αμείλικτα και σκυθρωπά είναι τα λευκασμένα εκφραστικά κλαδιά που αναμιγνύονται μεταξύ τους.

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Οίκος Δημοπρασιών Ψαθάρης

Τηλέφωνα: 00357 24621109, 00357 99 564131.

E-mail: psatharisauctions@cytanet.com.cy

Όλα τα έργα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα: www.psatharis-auctions.com.cy

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΚΑΤΑΛΟΓΟY – TINTORETTO

Συνομιλία Κόσμου με Άγιο Επίσκοπο

Το έργο αποδίδεται στον Jacopo Robusti (1518 – 1594) γνωστό και ως Jacopo Tintoretto και στο εργαστήριo του.

Το έργο αποτελεί μνημειακή αναπαράσταση άγνωστης, σε εμάς, σκηνής όπου αριθμός ανθρώπων συνδιαλέγεται με ένα Άγιο Επίσκοπο. Ο Άγιος εμφανίζεται καθήμενος σε μια εξέδρα, φοράει ενδύματα και κάλυμμα κεφαλής χαρακτηριστικά επισκόπου της καθολικής εκκλησίας. Φαίνεται να απευθύνεται με διάθεση συνομιλίας σε ομάδα ανθρώπων, η ενδυμασία των οποίων δεν δηλώνει μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο. Στο φόντο διακρίνεται τμήμα κυκλικού κτίσματος ενώ το πρώτο πλάνο του έργου καταλαμβάνουν αριστερά ένας ηλικιωμένος άνδρας που ακούει τον Επίσκοπο και δεξιά μια θηλάζουσα μητέρα με το παιδί της.

Τόσο η δομή του έργου όσο και η ζωγραφική του εκτέλεση παραπέμπουν άμεσα στον Βένετο ζωγράφο Jacopo Robusti γνωστός ως Tintoretto (1518 – 1594) και στη Σχολή του. H σύνθεση είναι χαρακτηριστική της Bενετικής Σχολής και θυμίζει έργα του Tintoretto όπως την Παρουσίαση στο Ναό που βρίσκεται στις Gallerie dell’Accademia της Βενετίας καθώς και τον Χριστό μπροστά στον Πιλάτο, έργο του 1560 στην Scuola Grande di San Rocco της ίδιας πόλης και την δεξιά πλευρά από την Επίσκεψη της Βασίλισσας του Σαβά, σήμερα στο Kunsthistorisches της Βιέννης. Το ίδιο θα μπορούσαμε να πούμε και για το έργο του, μικρών διαστάσεων, που βρίσκεται στο Courtauld Institute of Arts στο Λονδίνο και παρουσιάζει πιθανόν τον Σολομώντα και την βασίλισσα του Σαβά. Ιδιαίτερα χαρακτηριστική είναι η φιγούρα κάτω αριστερά που θυμίζει έντονα τον γηραιό άντρα στη σκηνή της Bάφτισης του Χριστού στην Scuola Grande di San Rocco και μια αντίστοιχη φιγούρα στην Περίθαλψη των Aσθενών από τον Άγιο Ρόκκο στην ομώνυμη εκκλησία. Η γυναίκα που θηλάζει στα δεξιά του έργου παραπέμπει στην αντίστοιχη φιγούρα του Μυστικού Δείπνου του Tintoretto στην εκκλησία του Αγίου Μαρτίνου στην πόλη Λούκκα της Ιταλίας ενώ φαίνεται να έχει ιδιαίτερη ομοιότητα με την γυναικεία κεφαλή από το έργο της Εύρεσης του Τίμιου Σταυρού στην εκκλησία Santa Maria Mader Domini της Βενετίας. Πίσω από την γυναίκα βρίσκεται μια φιγούρα ενός ηλικιωμένου άνδρα που ακουμπάει με τα χέρια σταυρωμένα και θυμίζει τους διάφορους Ιωσήφ από τις σκηνές της Θείας Γέννησης και ιδιαίτερα το έργο που βρίσκεται στην εκκλησία του Αγίου Ρόκκου.

Ο τρόπος που έχουν πλαστεί τα χρώματα, η επιλογή της γκάμας τους και ο τρόπος φωτισμού ιδιαίτερα των ενδυμάτων, δεν αφήνουν αμφιβολία για την σχολή προέλευσης του έργου. Ο γενικός συσχετισμός του έργου που παρουσιάζουμε με έργα όπως την Παρουσία του Αγίου Ρόκκου στον Πάπα, την Ανάσταση του Λαζάρου καθώς και την Ανάληψη του Κυρίου, έργα που βρίσκονται στην εκκλησία και στην Scuola Grande του Αγίου Ρόκκου στη Βενετία μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πιθανόν το έργο χρονολογικά ανάγεται στην δεκαετία 1570-1580 και συνδέεται με τα ίδια άτομα της Σχολής που εκτέλεσαν τα έργα αυτά κάτω από την επίβλεψη και την άμεση ζωγραφική παρέμβαση του δασκάλου Tintoretto. Όπως γνωρίζουμε από τις πηγές, ο καλλιτέχνης άφηνε την Σχολή του να εκτελέσει, σε μεγάλο βαθμό, τα προσχέδια που ετοίμαζε και στη συνέχεια παρέμβαινε ζωγραφικά σε λεπτομέρειες, στου φωτισμούς και στην ευρύτερη αισθητική εικόνα του πίνακα.

Το έργο Συνομιλία κόσμου με Άγιο Επίσκοπο αγοράστηκε από γνωστό έμπορο τέχνης από μια (άγνωστη σε εμάς σήμερα) εκκλησία στην πόλη Leiden το 1963, ενώ λίγα χρόνια αργότερα αγοράστηκε από τους σημερινούς ιδιοκτήτες. Είναι άγνωστο από πιο κύκλο έργων προέρχεται ο πίνακας που παρουσιάζουμε και ποιά ήταν η πρώτη τοποθέτησή του. Το μέγεθος και το θέμα του έργου καθώς και η συνεργασία του καλλιτέχνη με την σχολή του για την εκτέλεσή του, μας επιτρέπουν να υποθέσουμε πως αυτό αποτελούσε μέρος ενός ευρύτερου ζωγραφικού κύκλου έργων θρησκευτικού χαρακτήρα για τον οποίο, μέχρι σήμερα, δεν έχουμε κανένα στοιχείο. Η κατάσταση της ζωγραφικής επιφάνειας είναι καλή, παρουσιάζει παλαιότερες και νεότερες συντηρήσεις.

You May Also Like

Ο John Mavroudis στο Φεστιβάλ Κιν/γράφου της Θεσσαλονίκης

«Χρησιμοποιώ μολύβια, στυλό και πινέλα, ωστόσο με τη χρήση του ipad βρίσκω την ποιότητα ...

«Άμστερνταμ» της Maya Arad Yasur στο «θέατρο ένα»

Με το «Άμστερνταμ», ένα σύγχρονο, ανατρεπτικό, αντιρατσιστικό έργο της  Maya Arad Yasur που παρουσιάζεται ...

Επανέναρξη των διαλέξεων του Ομίλου Λογοτεχνίας και Κριτικής

«Τάσεις και αναζητήσεις στην ποίηση της Γενιάς της εισβολής» είναι το θέμα της σειράς ...

Στην Πάφο ο 5ος Φωτομαραθώνιος Κύπρου

Μετά τις τέσσερις προηγούμενες επιτυχημένες διοργανώσεις, η Φωτογραφική Εταιρεία Κύπρου – Τμήμα Πάφου διοργανώνει ...

Έκθεση ζωγραφικής του Πίνδαρου Μιχαηλίδη

Η γκαλερί Γκλόρια φιλοξενεί τη νέα ζωγραφική δουλειά του Πίνδαρου Μιχαηλίδη, από τις 10 ...

«Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη στο Αρχαίο Θέατρο Kουρίου

Το Εθνικό Ινστιτούτο Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Συρακουσών της Ιταλίας επιστρέφει στο «Διεθνές Φεστιβάλ ...

X