«Χορεύοντας στην Ακρόπολη»: Η Nelly’s στα Close Ups του Μουσείου Μπενάκη

Η σειρά Close Ups ρίχνει φως σε αντικείμενα του Μουσείου Μπενάκη, τόσο μέσα από τις ιστορίες που τα ίδια αφηγούνται, όσο και από τις ιστορίες ανθρώπων που συνδέονται με αυτά. Η πρωτοβουλία ξεκίνησε από την επιθυμία των ανθρώπων του Μουσείου να βρεθούν ξανά κοντά στο κοινό κατά την προσωρινή αναστολή της λειτουργίας του λόγω πανδημίας.

Στο επεισόδιο «Χορεύοντας στην Ακρόπολη», η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, μας μιλά για τη μεγάλη Ελληνίδα φωτογράφο Nelly’s (Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου) μέσα από τις γνωστές χορευτικές φωτογραφικές λήψεις που την ανέδειξαν σε κορυφαία φωτογράφο χορού την περίοδο του Μεσοπολέμου.

Η Μικρασιάτισσα Nelly’s γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι, αλλά έλαβε την πρώτη της μόρφωση στη Σμύρνη, όπου εγκαταστάθηκε η οικογένειά της μετά την καταστροφή του Αϊδινίου. Παρόλο που μετέβη στη Δρέσδη μαζί με τον αδελφό της για να σπουδάσει ζωγραφική, εντέλει την κέρδισε η φωτογραφία, στην οποία στράφηκε με δασκάλους τον Ούγκο Έρφουρτ, διάσημο πορτρετίστα της Δρέσδης και τον Φραντς Φίλντερ.

Από τους Γερμανούς δασκάλους της, αποκόμισε την πικτοριαλιστική τεχνική και την κλασική αισθητική. Η εγκατάστασή της στην Αθήνα το 1924, όπου ανοίγει φωτογραφικό στούντιο στην οδό Ερμού, θα την προσανατολίσει προς μία ελληνοκεντρική και συντηρητικότερη αντιμετώπιση της θεματογραφίας.

Στο πορτρέτο, στο οποίο θα εξασκηθεί σ’ όλη τη διάρκεια της φωτογραφικής της πορείας στην Ελλάδα και την Αμερική, οφείλεται η απεικόνιση της αθηναϊκής κοινωνίας του Μεσοπολέμου αλλά και η συγκρότηση σημαντικού αρχείου της ελληνικής ομογένειας.

Από το 1927 η Nelly’s περιοδεύει την ελληνική ύπαιθρο στοιχειοθετώντας το πανόραμα της Ελλάδας του Μεσοπολέμου. Ελληνίδα της διασποράς, συνθέτει φωτογραφικά μία Ελλάδα «ειδυλλιακή». Μέσα από τα επίσημα τουριστικά έντυπα που κυκλοφόρησαν με φωτογραφίες της στο εξωτερικό, διαμορφώθηκαν οι πρώτες βάσεις-οπτικά σύμβολα της ελληνικής «τουριστικής φιλοσοφίας».

 

Μουσείο Μπενάκη: Εμποροπανήγυρη, Υπάτη, γύρω στο 1930 / Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου (Nelly’s)

 

Τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί θησαυροί αποτυπώθηκαν συστηματικά από την Nelly’s: οι πειραματισμοί με το φυσικό φως και η αποτύπωση των αρχαίων ναών στη διαμνημειακή τους σχέση παραπέμπουν στις λήψεις του επίσης γερμανού φωτογράφου και μαθητή του Έρφουρτ, Walter Hege.

Oι φωτογραφίες χορού (1923-1929) στη Γερμανία, αλλά κυρίως αυτές στην Ακρόπολη, ξεχωρίζουν για τη θεματική τους συνοχή και την αναδεικνύουν σε κορυφαία φωτογράφο χορού του Μεσοπολέμου.

 

 

Μουσείο Μπενάκη: Η ρωσίδα χορεύτρια Elizaveta “Lila” Nikolska στον Παρθενώνα, Αθήνα, Νοέμβριος 1930 / Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου (Nelly’s)

 

Στην Αμερική, όπου εγκαταστάθηκε και παρέμεινε για 25 περίπου χρόνια, θα προσθέσει στο πανόραμα της θεματογραφίας της τη διαφημιστική και έγχρωμη φωτογραφία, καθώς και το φωτορεπορτάζ (Easter Parade – δρόμοι της Ν. Υόρκης), χωρίς ωστόσο να μπορέσει να ενταχθεί στις σύγχρονες τάσεις της αμερικανικής φωτογραφίας.

Μετά από έναν αιώνα έντονης φωτογραφικής παρουσίας και δυναμικής διεκδίκησης της προβολής του έργου της, η Nelly’s πεθαίνει στην Αθήνα (1998) κληροδοτώντας στην ελληνική φωτογραφική ιστορία ένα έργο πολυσύνθετο, παραδειγματικό για νέους φωτογράφους, τόσο λόγω της καλλιτεχνικής όσο και της τεκμηριωτικής του αξίας.

 

 

Στα νέα επεισόδια της σειράς Close Ups Season #2, αφηγητές είναι ο επιστημονικός διευθυντής και οι επιμελητές του Μουσείου Μπενάκη και πρωταγωνιστές αντικείμενα από τις συλλογές της Πινακοθήκης Γκίκα και του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης.

 

huffingtonpost.gr

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Μια Νύχτα στη Λεβέντειο Πινακοθήκη

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά και με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, τα παιδιά θα ...

Ομαδική έκθεση: «Ερμηνεύοντας το μπλε»

Η γκαλερί Κυπριακή Γωνιά παρουσιάζει την καλοκαιρινή έκθεση της με τίτλο «Ερμηνεύοντας το μπλέ» ...

Παραστάσεις «Inviting Other» και «Echoing Schulz» στον ΘΟΚ

Με δύο νέες ερευνητικές παραστάσεις, που θα παρουσιαστούν την ίδια μέρα στη σκηνή των Αποθηκών, ...

Χριστόδουλος Παναγιώτου:Pulp Paintings

  Το NiMAC [Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας, Συνεργασία: Ίδρυμα Πιερίδη] παρουσιάζει την έκθεση του ...

«Θάλασσες ΙΙ» του Κώστα Ελευθερίου

Τη νέα εικαστική του πρόταση με θέμα «ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΙΙ» παρουσιάζει στις 3 Μαΐου και ...

«Ο Εισβολέας» στη Μασσαλία

Η καλλιτεχνική κατάληψη της Μασσαλίας από τον «Εισβολέα» -τον καλλιτέχνη δρόμου γνωστό ως Invader- ...

X