Clubhouse: τo app της ελίτ

To νέο μοδάτο app λέγεται clubhouse. Δημιουργήθηκε τον περασμένο Απρίλιο και είναι πολύ νεαρό ακόμα, δεν έχει κλείσει καν χρόνο. Είναι ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης όπου ο χρήστης συμμετέχει μόνο με ήχο. Όλα είναι ζωντανά, δεν στέλνεις μηνύματα ηχητικά δηλαδή για να τα ακούσει κάποιος αργότερα. Ας φανταστούμε κάπως ένα zoom χωρίς όμως εικόνα, μόνο ήχο, και υπάρχουν δωμάτια ή ακόμα και σόου γιατί σε σόου εμφανίστηκαν την περασμένη εβδομάδα οι διάσημοι που έκαναν την είδηση. Ή αλλιώς να το φανταστούμε ως ραδιοφωνική εκπομπή που όμως οι ακροατές έχουν δικαίωμα να σηκώσουν χέρι και να μιλήσουν και αυτοί. Να σημειώσουμε επίσης ότι είναι κλειστό, ιδιωτικό, συμμετέχεις μετά από πρόσκληση και μόνο για χρήστες iOS, εμείς οι υπόλοιποι του android είμαστε αποκλεισμένοι εξ ορισμού.

Σε ένα τέτοιο ζωντανό σόου λοιπόν, στο The Good Time Show, που εκπέμπει στη μία τη νύχτα, εμφανίστηκαν ο πιο πλούσιος άνθρωπος στον κόσμο και ηχηρό όνομα της τεχνολογίας ο Ίλον Μασκ της Tesla και ο ιδρυτής της Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ. Ο Μασκ μάλιστα φώναξε στη «σκηνή» και τον Βλαντ Τέρνερ, διευθύνοντα σύμβουλο του RobinHood, της διαδικτυακής πλατφόρμας συναλλαγών στο χρηματιστήριο. Δεν τον ξέραμε μέχρι πρόσφατα αλλά τον μάθαμε (διαβάστε το άρθρο της περασμένης εβδομάδας) από την ιστορία της διάσωσης του GameStop από τους επενδυτές του φόρουμ wallstreetbets στο Reddit, που χρησιμοποίησαν κυρίως το RobinHood για τις συναλλαγές τους (ή αλλιώς πώς το εναλλακτικό γίνεται mainstream).

Ο Μασκ όπως και ο Ζάκερμπεργκ συζήτησαν με πολύ κόσμο εκδηλώσεις που ήταν ανοιχτές στους χρήστες του clubhouse αλλά όχι στους υπόλοιπους. Γιατί; Γιατί στα υπόλοιπα social media o θόρυβος είναι μεγάλος. Και λέγοντας θόρυβο δεν εννοούμε μόνο τους χρήστες που λένε το μακρύ και το κοντό τους αλλά και όλους εκείνους που βρίζουν, πολλές φορές χυδαία. Το clubhouse είναι ένας προστατευμένος χώρος με καλά δομημένη ιεραρχία. Σε κάθε συζήτηση υπάρχουν συντονιστές που δίνουν ή αφαιρούν τον λόγο, όσο για τους θεατές, υπάρχει και η «πρώτη θέση» γι’ αυτούς που «ακολουθούνται» (ναι φυσικά κάνεις follow και στο clubhouse) από τους συντονιστές. Έχουν μάλιστα υπάρξει και κάποιες καταγγελίες, ότι αποκλείονται οι δημοσιογράφοι και μάλιστα οι γυναίκες. Χώρια που συχνά υπάρχουν «πάνελ» χωρίς καθόλου συμμετοχή γυναικών.

Όλα αυτά όμως είναι στην ουσία εντελώς ενάντια στη λογική των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που είναι ανοιχτά σε όλους (εκτός από αυτούς που διαδίδουν ψεύδη για το εμβόλιο κατά της Covid-19, όπως αποφάσισε το facebook την περασμένη Δευτέρα και κάτι άλλους παλαβούς). Έτσι, το ίδιο πράγμα, και μάλιστα ανοιχτό, είναι έτοιμο να κάνει το twitter με την εφαρμογή Spaces που λειτουργεί ήδη σε beta (δοκιμαστικά).

Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει ένας χώρος που έχει μείνει κενός: ο χώρος μιας ανθρώπινης συζήτησης, ζωντανά, όχι ετεροχρονισμένα όπως είναι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και αυτό έγινε φανερό ιδιαίτερα τώρα στην πανδημία που η ανάγκη επικοινωνίας μέσω της τεχνολογίας μεγεθύνθηκε. Είναι βέβαιο, λοιπόν, ότι τους επόμενους μήνες θα παρακολουθήσουμε μια μεγάλη μάχη ανάμεσα στο twitter και το clubhouse για το γέμισμα ενός κενού που από τη μία θεωρητικά υπάρχει αλλά από την άλλη δεν είναι σίγουρο ότι θα πιάσει. Το ποιος θα κερδίσει είναι εντελώς άγνωστο γιατί υπάρχει και η πιθανότητα, όπως έχουμε δει και πολλές άλλες φορές, να έρθει και ένας τρίτος παίκτης που στο τέλος θα κυριαρχήσει.

Αυτό που θα πρέπει να σημειώσουμε ως τάση για το μέλλον είναι ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως τα γνωρίσαμε μέχρι σήμερα έχουν γίνει πλέον mainstream και ο κόσμος αναζητά μικρότερους σε μέγεθος χώρους που θα είναι όμως πολύ περισσότερο κοντά στα δικά του ενδιαφέροντα και αναζητήσεις. Η πρακτική του «πάω όπου είναι οι περισσότεροι» αρχίζει σιγά-σιγά να κουράζει και το κοινό αναζητά κάτι που να του ταιριάζει καλύτερα.

You May Also Like

Ιστορίες με iPhone 6s

Στην Κύπρο, τα νέα iPhones 6s ήρθαν την Παρασκευή και την ώρα που γράφονται ...

Λύτρα σε bitcoin

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων: τι είναι το bitcoin. ...

Περί αυτοϊκανοποίησης

Αυτό με τα spam το παθαίνουμε όλοι συνέχεια. Μας στέλνουν ένα σοβαρό mail και ...

Σε ποιον ανήκει το selfie;

@valia_kaimaki Προσπάθησα να ψάξω λίγο την ιστορία του μακάκου [ή μακάκα, οι γνώμες διίστανται] ...

Πώς ο Μαρκ έγινε εκδότης

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Μια αναρχόσουπα μας σερβίρισε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Ένα ...

Πώς το τερματίζεις…

Τώρα μιλάω για την Ελλάδα και δεν είμαι σίγουρη εάν κάτι τέτοιο θα μπορούσε ...

X