Η ώρα του podcast (2/3)

Λέγαμε την περασμένη εβδομάδα ότι παρακολούθησα το podcast fest summit, τη γιορτή του podcast, και σας υποσχέθηκα ότι θα σας μεταφέρω τα όσα μου έκαναν εντύπωση. Σήμερα θα δούμε τα είδη οργάνωσή τους.

Τι είναι για μας ένα podcast; Είναι κατ’ αρχήν μια εκπομπή που έχει παίξει στο ραδιόφωνο και μπορούμε να την ακούσουμε αργότερα. Υποκατηγορία είναι τα κομμάτια από συνεντεύξεις, για παράδειγμα, που αρκετοί ραδιοφωνικοί σταθμοί «κόβουν» και ανεβάζουν στη σελίδα τους, ώστε να μην υπάρχει ολόκληρη η ροή αλλά μόνο η συνέντευξη που ενδιαφέρει ένα συγκεκριμένο κοινό. Ή που αποτελεί είδηση. Είναι επίσης μια εντελώς διαφορετική παραγωγή που φτιάχνεται μόνο για ν’ ακουστεί από το δίκτυο είτε από τον υπολογιστή μας, είτε από το κινητό είτε από τις συσκευές voice, το google home ή την alexa.

Όπως λέγαμε και την περασμένη εβδομάδα το πού «ζει» το podcast δεν είναι πολύ σημαντικό. Στη μία ή στην άλλη πλατφόρμα ή στο site σου απ’ ευθείας ή όπου θες. Όμως μετά ο άλλος κάπου πρέπει να το βρίσκει. Από αυτό γεννήθηκε η ανάγκη να δημιουργηθούν podcast networks, ιστοσελίδες δηλαδή που συγκεντρώνουν διαφορετικά podcast και πηγαίνει εκεί ο ακροατής και βρίσκει και ένα και δύο και περισσότερα του γούστου του. Δείτε αν θέλετε τα podcasts του καινούργιου διαδικτυακού περιοδικού, που έγινε κιόλας μεγάλη επιτυχία, του 2020mag (https://www.2020mag.gr/podcasts). Κάπως έτσι είναι ένα δίκτυο γιατί υπάρχουν έξι διαφορετικοί παραγωγοί και μπορείς ν’ ακούσεις έναν ή και όλους αν σου αρέσουν. Το πιο παλιό τέτοιο δίκτυο στα ελληνικά είναι το pod.gr που συγκεντρώνει νομίζω περίπου 30 παραγωγούς.

Στοπ καρέ. Πάμε πίσω στο ραδιόφωνο, που όπως ξέρουμε από την ιστορία του, πρώτα ήταν μόνο κρατικό, μετά δόθηκαν και συχνότητες στους ιδιώτες και στο ενδιάμεσο είχαμε και τους πειρατικούς, μικρής εμβέλειας συνήθως στα μεσαία. Το ραδιόφωνο δεν έχει περάσει στην ψηφιακή εκπομπή όπως η τηλεόραση και αυτό δεν ισχύει μόνο στην Κύπρο και την Ελλάδα. Και άλλες ευρωπαϊκές χώρες έμειναν πίσω. Ψηφιακή εκπομπή σημαίνει ότι το σήμα εκπέμπεται ψηφιακά μέσω ενός κεντρικού παρόχου και δεν υπάρχουν πια «συχνότητες». Άρα χωράνε πολλά κανάλια με πολύ καλύτερο σήμα εκπομπής. Υπάρχουν όμως και χώρες, όπως η Μεγάλη Βρετανία που έχουν κάνει το ψηφιακό πέρασμα όπως λέμε και εκεί ο καθένας περίπου μπορεί να στήσει το δικό του ραδιόφωνο. Και δεν χρειάζεται να κάνεις πια αυτό που λέμε «ιντερνετικό ραδιόφωνο» να εκπέμπεις δηλαδή μόνο από το διαδίκτυο, μπορείς εύκολα να πάρεις μια συχνότητα στο ψηφιακό φάσμα.

Ωραία; Βάλτε τώρα τα δύο μαζί και φτιάξατε το thepodcastradio.co.uk. Το thepodcastradio κάνει έναν προγραμματισμό βασισμένο αποκλειστικά στα podcasts και εκπέμπει κανονικά ψηφιακά, σαν ραδιόφωνο. Μόνο που δεν έχει εκπομπές όπως τις ξέρουμε, ούτε είναι ζωντανό αλλά εναλλάσσει το πρόγραμμά του ανά δύο εβδομάδες αν δεν κάνω λάθος, με νέα podcasts, δίνοντάς μας ταυτόχρονα μια γεύση από το μέλλον.

Το podcast φέρνει στο προσκήνιο κάτι που είχαμε ξεχάσει εντελώς. Από μια ιστορική ισορροπία ζωντανό=ειδήσεις και κονσέρβα=ψυχαγωγία, το ραδιόφωνο, ιδιαίτερα το ενημερωτικό, πέρασε τα τελευταία χρόνια αποκλειστικά στο ζωντανό, το οποίο έχει τη χάρη του αλλά και τα όριά του. Τα πραγματικά ενημερωτικά ραδιόφωνα του εξωτερικού κρατούν ακόμα αυτήν την ισορροπία με στήλες που οι συντάκτες τις έχουν προετοιμάσει και πιθανόν να παίζουν και πολλές φορές την ημέρα και πραγματεύονται θέματα όπως η τεχνολογία, η οικολογία, η οικονομία κ.λπ., κάπως όπως μας έχει περισσέψει μόνο ο καιρός σε μας.

Η ηχογραφημένη παραγωγή έχει τα καλά της. Ταιριάζεις τη μουσική όπως τη θες, συνδυάζεις πράγματα που είπαν άλλοι ώστε να τα υπενθυμίσεις, έχει εφέ. Ό,τι θες κάνεις. Και κυρίως χρησιμοποιείς γλώσσα που δεν συγχωρεί λάθη και σαρδάμ και δίνει στον ακροατή μια αίσθηση θεατρική ευχάριστη όσο και ενημερωτική.

Την ερχόμενη εβδομάδα θα εξετάσουμε το σύμπαν μάρκετινγκ. Μην το υποτιμάτε. Για να ξεχωρίσεις σ’ όλον αυτόν τον ωκεανό χρειάζεται πραγματική εκστρατεία. Πόλεμος.

You May Also Like

Πόσο μας σκέφτεται ο Μαρκ

Τόσες εβδομάδες, σχεδόν το μόνο που κάνουμε είναι ν’ ασχολούμαστε με Αμερικανούς, Ρώσους και ...

Στήριξη στον -ζωτικής σημασίας- πολιτισμό

«Οι καλλιτέχνες δεν είναι μόνο απολύτως αναγκαίοι αλλά -ιδιαίτερα αυτήν τη στιγμή- ζωτικής σημασίας». ...

JOMO, το αντίδοτο του FOMO

Με τόσα θέματα να μας απασχολούν δεν καταφέραμε ούτε μια τόση δα φορά να ...

Η αυτοκρατορία της ατάκας

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη / valia@inrec.gr Χρησιμοποιώ το facebook, το twitter, το whatsapp και ...

Τα παιδιά στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Από τη Θεσσαλονίκη ήρθαν και πάλι ενδιαφέροντα νέα ...

Ψηφιακή κατάθλιψη

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι για πολλούς ένας ...

X