«O νικηφόρος Αννίβας» του Γκόγια βρίσκει τη μόνιμη θέση του στο Μουσείο Πράδο

Η μόνιμη συλλογή του Μουσείου Πράδο της Μαδρίτης μπορεί να υπερηφανεύεται για το νέο της απόκτημα, μία τις πιο σημαντικές και πρώιμες ελαιογραφίες του Φρανθίσκο Γκόγια.

Το έργο “Aníbal vencedor que por primera vez mira a Italia desde los Alpes”, (O νικηφόρος Αννίβας αντικρίζει για πρώτη φορά την Ιταλία από τις Άλπεις), όπως είναι ο μακροσκελής επίσημος τίτλος του, δωρίστηκε στο Μουσείο με αφορμή τον εορτασμό τον 40ων γενεθλίων του Ιδρύματος Φίλων του Μουσείο Πράδο, το οποίο είχε αποκτήσει έναντι 3,3 εκ ευρώ.

Ο πίνακας απεικονίζει τον Καρχηδόνιο στρατηγό Αννίβα, έναν από τους μεγαλύτερους στρατηλάτες της ιστορίας – το όνομά του σήμαινε: «η χάρη του Βάαλ», πλαισιωμένο από αγγέλους και μια πομπή στρατιωτών λίγο προτού τους οδηγήσει από τα Πυρηναία και τις Άλπεις στην Ιταλία, με 50.000 πεζικό, 9.000 ιππικό και 37 ελέφαντες όπως αναφέρουν οι ιστορικές πηγές σε μία από τις πιο θρυλικές στρατιωτικές εκστρατείες στην ιστορία.

Το έργο αποτελεί ένα εξαιρετικά σπάνιο δείγμα του καλλιτεχνικού ταλέντου του νεαρού Φρανθίσκο Γκόγια με τις  τολμηρές πινελιές και τα έντονα χρώματα να επιδεικνύουν την αυτοπεποίθηση που τον χαρακτηρίζει από τα πρώτα κιόλας βήματά του.

O Γκόγια σχεδίασε τον πίνακα το 1771 κατά τη διάρκεια ενός διετούς ταξιδιού του στην Ιταλία σε απάντηση μιας ανοιχτής πρόσκλησης που έκανε σε καλλιτέχνες η Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Πάρμα με ζητούμενο τη δημιουργία ενός πίνακα που να απεικονίζει τον Καρχηδόνιο στρατηλάτη Αννίβα την πρώτη φορά που αντικρίζει την Ιταλία από τις Άλπεις.

Η καλλιτεχνική πρόσκληση ήταν λεπτομερής και ακριβής αναφέροντας ότι έπρεπε ο γενναίος Αννίβας να παρουσιάζεται σηκώνοντας την περικεφαλαία του και να στρέφεται προς μια θεότητα, ένα φύλακα άγγελο που τον παίρνει από το χέρι και του δείχνει την όμορφη, σκλαβωμένη Ιταλία από πολύ μακριά με το πρόσωπό του να ακτινοβολεί τη σιγουριά της νίκης που θα φέρει. Και οι οδηγίες εισακούστηκαν από τον Γκόγια απεικονίζοντας με μεγάλη λεπτομέρεια και ευκρίνεια τον Αννίβα με βλέμμα στραμμένο προς τις ιταλικές πεδιάδες.

 

Francisco Goya, Aníbal vencedor que por primera vez mira a Italia desde los Alpes, 1771, © Museo Nacional Del Prado

 

Άγνωστος για πολλά χρόνια μετά την ολοκλήρωσή του ο πίνακας αγοράστηκε στη Μαδρίτη ως έργο κάποιου Ιταλού ζωγράφου από τον αρχαιολόγο, ιστορικό και επιχειρηματία Fortunato Selgas μεταξύ 1839 και 1921, μέχρι τη δεκαετία του 1980, όταν αποδόθηκε τελικά στον Γκόγια.

Με την προσθήκη του πίνακα στη συλλογή του Μουσείου Πράδο, μαζί με σκίτσα και σημειώσεις του ζωγράφου, συμπληρώνεται ένα μεγάλο κενό στη χρονολογική ιστορία των έργων του καλλιτέχνη τον 18ο αιώνα.

Ο Φρανθίσκο Γκόγια υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες τόσο στην Ισπανία όσο και παγκοσμίως. Τα έργα του αναγνωρίστηκαν κυρίως μετά τον θάνατό του το 1828, τόσο από τους ρομαντικούς του 19ου αιώνα, όσο και από τους ανθρώπους της τέχνης του 20ού αιώνα.

elculture.gr / Πέπη Νικολοπούλου

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Πρόβες για τη «Φιλονικία», από την Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

Το έργο «Φιλονικία», του Πιέρ ντε Μαριβώ, ετοιμάζεται να παρουσιάσει η Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ ...

To Κυπριακό Περίπτερο στην 58η Μπιενάλε Βενετίας

Με μια μεταθανάτια έκθεση του Χριστόφορου Σάββα με τίτλο «Πρόωρα, Ξανά», η Κύπρος συμμετέχει ...

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΥΤΟΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ|Μέρα 24η

Γράφει ο Παναγιώτης Λάρκου / Σκηνοθέτης, ηθοποιός “Τα μπιζέλια είναι ένα παραγκωνισμένο είδος. Όλοι ...

Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στο διαδίκτυο

Το πρώτο διαδικτυακό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους από χώρες των Βαλκανίων πραγματοποιεί η ιστοσελίδα ...

Το ερωτικό αλφάβητο της Σοβιετικής Ένωσης

Το 1931 ο γλύπτης Σεργκέι Μερκούροφ σχεδίασε ένα ερωτικό αλφάβητο εμπνευσμένο από παραστάσεις της ...

«Μονομαχία» στο Μουσείο της Πάφου

Ενα απροσδόκητο -αν όχι ανεπιθύμητο- επισκέπτη δέχτηκαν χθες [Τρίτη 9 Αυγούστου] στο Αρχαιολογικό Μουσείο ...

X