Creator ή influencer;

Μία από τις ερωτήσεις που μου κάνουν συχνά είναι ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε creators και influencers. Πιθανόν να έχουμε γενικά στο μυαλό μας ότι creator είναι αυτό που θα λέγαμε καλλιτέχνης, δημιουργός, παράγει τέχνη και δεν ενδιαφέρεται τόσο για το εισόδημα όσο για την αναγνώριση, που όλοι οι καλλιτέχνες προσδοκούν ότι θα συναντήσουν κάποια μέρα. Αντίθετα οι influencers είναι οι διάσημοι με εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια followers στα social media που ό,τι κάνουν γίνεται μόδα. Ή αλλιώς είναι κάποιοι που έγιναν γνωστοί μέσα από το διαδίκτυο και προσπαθούν να μας πουλήσουν κάτι, κλείνουν deal με μεγάλες εταιρείες και γενικά έχουν τα social media ως μέσο επιβίωσης.

Δεν είναι λάθος όλα αυτά. Απλώς η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει τυποποιημένη ερμηνεία και ναι θα μπορούσε να ήταν και η παραπάνω. Αλλά δεν είναι.

Κατ’ αρχάς καμία πλατφόρμα social media από μόνη της δεν μιλάει για influencers. Απολύτως καμία. Όλοι μιλάνε αδιακρίτως για creators, δημιουργούς περιεχομένου και τα εργαλεία που προσφέρουν στη διάθεσή τους ονομάζονται Creator tools, Creator studio και άλλα συναφή. Και οι ίδιοι όμως δεν αναφέρονται ποτέ στον εαυτό τους ως influencers αλλά προτιμούν να αυτοπροσδιορίζονται ως δημιουργοί. Άρα στα ίδια τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης influencers δεν υπάρχουν. Όχι, δεν θέλει να σας τρελάνει το κορίτσι αυτό. Αλλά δεν υπάρχουν, πώς να το κάνουμε. Άρα δεν υπάρχει και καμία διάκριση. Είτε είσαι μουσικός που ανεβάζεις τα κομμάτια σου, είτε είσαι τεχνοφρικιό που κάνει Unboxing μπροστά στην κάμερα, είτε είσαι η Κιμ Καρντάσιαν που διαφημίζει τα οπίσθιά της, είτε είσαι συγγραφέας που βγάζεις τα διηγήματά σου στο διαδίκτυο, είτε είσαι make-up artist που δίνει μαθήματα μακιγιάζ, όλοι στο ίδιο τσουβάλι βράζετε και όλοι creators λέγεστε.

Ωραία, λοιπόν, ποιος είναι τότε influencer άμα όλοι είναι creators; Iinfluencers είναι όλοι αυτοί οι παραπάνω για τα μέσα ενημέρωσης. Τα Μέσα δεν θα τους ονομάσουν ποτέ δημιουργούς περιεχομένου γιατί πολύ απλά οι δημιουργοί περιεχομένου είναι τα Μέσα! Το βλέπετε τώρα λιγάκι πώς δουλεύει; Η λέξη influencer χρησιμοποιείται από τα μέσα ενημέρωσης για να καταδείξει κάποιον ή κάποια που έχει πολλούς ακόλουθους στα social media αλλά ταυτόχρονα το περιεχόμενό του/της δεν είναι και κάτι πολύ σοβαρό. Ας είχε ο Πρόεδρος Ομπάμα τους περισσότερους ακόλουθους από όλους την πρώτη εκείνη εποχή της θητείας του, δεν θα τον έλεγε ποτέ κανένας influencer.

Το οποίο είναι και κάπως γλωσσικά διεστραμμένο, γιατί ποια είναι η διαφορά του influencer από τον opinion leader και γιατί το πρώτο είναι αρνητικά φορτισμένο για τα Μέσα ενώ το δεύτερο είναι έως και τίτλος ευγενείας; Να μου την πείτε την απάντηση αν την ξέρετε γιατί εγώ δεν μπορώ να σας διαφωτίσω περαιτέρω.

Ακόμα χειρότερα κάπου εκεί υπονοείται και ένας σεξισμός. Άμα ακούσετε για influencer το πιο πιθανό είναι να πρόκειται για κοπέλα που ποστάρει τα κάλλη της με σκοπό να αποκτήσει περισσότερους ακόλουθους. Οι αριθμοί όμως μας τα λένε αλλιώς. Για να μην σας πω ότι υπάρχουν περισσότεροι νάρκισσοι άνδρες από γυναίκες. Γιατί λοιπόν βάζουμε την ταμπέλα μόνο στα κορίτσια;

Και να μην σας πω ότι υπάρχει και ηλικιακός ρατσισμός. Οι παλιοί στα social, αυτοί που ξέρουν, είναι πιο πιθανό να θεωρούν εαυτούς creators ενώ τους νεοφερμένους στην αγορά τους λένε influencers. Άρα και ανάξιους λόγου.

Με δύο λόγια δεν υπάρχει καμία διαφορά μεταξύ creator και influencer. Όσο και να ψάξετε δεν πρόκειται να τη βρείτε. Και γιατί να ψάξετε άλλωστε; Αφού έχετε εμένα. Την προσωπική σας influencer με λίγους followers και πολλούς πολλούς φίλους.

 

You May Also Like

Οι αλλαγές της Google

Κι ενώ όλα τα φώτα της δημοσιότητας είναι πάνω στο Facebook, η Google σιγά ...

Εξωτικές μονάδες της καθημερινότητας

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Όταν “κουβεντιάζουμε” τα μαθηματικά στο σπίτι, μια από ...

Τι μας «σερβίρισαν» πριν τις εκλογές #2

Λίγο πριν τις ευρωεκλογές κυκλοφόρησαν και τα ευρήματα του The Computational Propaganda Project (https://comprop.oii.ox.ac.uk/about-the-project/). ...

Η φοβία των βιντεοπαιχνιδιών

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Πολύ συχνά αναφέρουμε τις αρνητικές επιπτώσεις από τη ...

LinkedIn σε καιρούς κρίσης

@valia_kaimaki Έχω ανοιχτό μπροστά μου το LinkedIn. Άλλο ένα κοινωνικό δίκτυο, στο οποίο είμαι ...

#ΤοΦόρεμα

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Πριν από λίγες μέρες, το διαδίκτυο πήρε φωτιά ...

X