Foreign Bodies | Έκθεση του Σπύρου Προκοπίου

Η The O Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του εικαστικού Σπύρου Προκοπίου με τίτλο Foreign Bodies.

Ο Σπύρος Προκοπίου γεννήθηκε το 1990 στη Λευκωσία. Ζει και εργάζεται στις ΗΠΑ (Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες).

Το 2016 αποφοίτησε πρώτος από τη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, με πτυχίο στη ζωγραφική́. Το 2019 – με Προεδρική́ υποτροφία – αποφοίτησε με μεταπτυχιακό στο Σχέδιο και τη Χαρακτική, από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Νέας Υόρκης – New York Academy of Art, στη Νέα Υόρκη. Είναι ο πρώτος Κύπριος που αποφοίτησε ποτέ́ από την Ακαδημία.

Έχει συμμετάσχει σε διάφορες εκθέσεις σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία και έχει διακριθεί διεθνώς με διακρίσεις και βραβεία. Έχει λάβει πολλές υποτροφίες καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Το έργο του δημοσιεύτηκε και ανήκει σε πολλές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Εργάζεται κυρίως με μολύβι και κάρβουνο.

Η έκθεση Foreign Bodies βασίζεται πάνω σε έρευνα σχετικά με την παραμόρφωση. Δημιουργεί ένα διάλογο γύρω από τις έννοιες της κανονικότητας και της ποικιλομορφίας – διαφορετικότητας. Μέσω της τέχνης του μιλά για αναμνήσεις, αποκαλύψεις, υπενθυμίσεις και αποδοχές. Εμπνευσμένος από την παραμόρφωση, ο Προκοπίου πειραματίζεται με δυνατότητες σύλληψης της ανθρώπινης μορφής και στόχος του είναι να δημιουργεί μια εννοιολογική αξία στα έργα του. Κάθε έργο τέχνης καθορίζει συγκεκριμένες στιγμές και αναμνήσεις του καλλιτέχνη. Η διαδικασία ασχολείται όχι μόνο με τις αντιλαμβανόμενες έννοιες, αλλά και την ανάκλαση σωματικών ανασφαλειών και προβλημάτων.

Η The O Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του εικαστικού Σπύρου Προκοπίου με τίτλο Foreign Bodies.


Συνέντευξη από ερευνήτρια τέχνης και επιμελήτρια Tiffany Apostolou, ιδρύτρια του peri-Tēchnes (Νεα Υόρκη):

Πρώτα απ ‘όλα, συγχαρητήρια και πάλι για την πρώτη σας ατομική έκθεση στην πατρίδα σας. Πώς αισθάνεστε που εκθέτετε εκεί για πρώτη φορά;

Ο κόσμος της τέχνης και του πολιτισμού αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις. Ζούμε σε στιγμές που η πραγματοποίηση και η εμπειρία των φυσικών εκθέσεων δεν μπορεί πλέον να θεωρηθεί δεδομένη. Γι’ ‘αυτό είμαι ακόμη πιο ευγνώμων για την ευκαιρία αυτής της ατομικής έκθεσης. Η νεοσυσταθείσα The O Gallery παρουσιάζει μια σειρά από τα πρόσφατα έργα μου κάτω από τον τίτλο “Foreign Bodies” (Ξένα Σώματα). Όλα τα έργα δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια των καλλιτεχνικών μου σπουδών στη Νέα Υόρκη και στον τόπο διαμονής μου, στο Λος Άντζελες και δημιουργούν μια σύνδεση μεταξύ της καταγωγής μου και του παρόντος. Έχω εκθέσει στην Κύπρο στο παρελθόν, αλλά αυτή είναι η πρώτη μου ατομική.

 
Foreign Bodies, είναι μια νέα συλλογή έργων, αλλά ακολουθεί τις κατευθύνσεις της γενικής σας πρακτικής που έχει την ανθρώπινη μορφή στο επίκεντρο. Μπορείτε να μιλήσετε περισσότερο σχετικά με το ενδιαφέρον σας για την ανθρώπινη μορφή;

Ήμουν πάντα γοητευμένος με την ανθρώπινη φιγούρα. Μεγαλώνοντας παρατηρούσα συνεχώς το ανθρώπινο σώμα, τις κινήσεις του και τις αντιδράσεις του. Η ανθρώπινη φιγούρα ήταν πάντα στο επίκεντρο του σχηματισμού όλων των συνθέσεων μου. Foreign Bodies ειδικότερα, βασίζεται πάνω σε έρευνά σχετικά με την παραμόρφωση και τις μεταλλάξεις. Δημιουργεί έναν διάλογο γύρω από τις έννοιες της κανονικότητας και της ποικιλομορφίας – διαφορετικότητας.

Μέσω της τέχνης μου μιλάω για αναμνήσεις, αποκαλύψεις, υπενθυμίσεις και αποδοχές. Κατ’ επέκταση, αναφέρομαι επίσης σε μειονότητες και σε οποιονδήποτε αισθάνεται διαφορετικός ή μοναδικός. Υποθέτω ότι η ιστορία πίσω από κάθε έργο τέχνης μετατρέπεται σε θετική ατμόσφαιρα, καθώς καταλήγουμε να μιλάμε για τη μοναδικότητα όλων μας – είμαστε όλοι διαφορετικοί και αυτή είναι η ομορφιά της ζωής.

Μιλήστε μου λίγο περισσότερο για την προσέγγισή σας σχετικά με το θέμα της παραμόρφωσης.

Εμπνευσμένος από την παραμόρφωση, άρχισα να πειραματίζομαι με δυνατότητες σύλληψης της ανθρώπινης μορφής και στόχος μου είναι να δημιουργώ μια εννοιολογική αξία στα έργα. Κάθε έργο τέχνης καθορίζει συγκεκριμένες στιγμές και αναμνήσεις. Η διαδικασία ασχολείται όχι μόνο με τις αντιλαμβανόμενες έννοιες, αλλά και την ανάκλασή σωματικών ανασφαλειών και προβλημάτων. Αυτή τη φορά όμως, στη συλλογή  έργων Foreign Bodies δεν αναφέρομαι μόνο στη σάρκα/σώμα. Βασίζεται στην ιδέα διαφορετικών αλλοτριωμένων μορφών / σκηνών / εικόνων που ενώνονται ως ένα σώμα και δημιουργούν μια νέα χαοτική εικόνα με πολλές υπάρχουσες δανειζόμενες ιστορίες. 

Το έργο σας για αυτήν την έκθεση ποικίλλει σε κλίμακες. Πώς πιστεύετε ότι η διαδικασία σας αλλάζει με βάση το μέγεθος; Νιώθετε ότι το μέγεθος αλλάζει πόσο κοντά έρχεστε με το θέμα σας;

Στα έργα μου, μου αρέσει να παίζω με την προοπτική. Κάποιες φορές αισθάνεσαι ότι είσαι τόσο μακριά από το θέμα που παρουσιάζεται, άλλοτε η σκηνή εμφανίζετε με προοπτική από κάτω και άλλες φορές κοιτάζεις την ίδια εικόνα από διαφορετικές οπτικές γωνίες και ποικιλίες κλιμάκων της ανθρώπινης φιγούρας στο ίδιο έργο. Μου αρέσει να δουλεύω σε μεγαλύτερες κλίμακες καθώς το βρίσκω ευκολότερο να δημιουργώ με χειρονομία και να ακολουθώ την κίνηση με το ίδιο μου το σώμα. Επίσης, ο μεγαλύτερος καμβάς σημαίνει περισσότερες εικόνες να συνδυάζονται και να δημιουργούν μια πιο περίπλοκη σύνθεση.

Πάντα ένιωθα ότι οι εικόνες που παρουσιάζονταν στο έργο μου πρέπει να είναι μεγαλύτερες από την πραγματική/φυσική κλίμακα, ώστε να μπορεί να ειπωθεί η σημαντικότητα του σώματος. Η ανωμαλία στην κλίμακα που δημιουργείτε  με τον φυσικό ανθρώπινο μέγεθος (θεατής) δίπλα στον τεκμηριωμένο και ανακατασκευασμένο ανθρώπινο μέγεθος (στο έργο) ήταν συχνά το κλειδί για δημιουργία. Θέλω να πιστεύω, ότι παρουσιάζοντας ανδρική φιγούρα στα μικρής κλίμακας έργα, όπου θεωρητικά το μέγεθος παραπέμπει σε γυναικεία κλίμακα, όπως επίσης και η παρουσία γυναικείων φιγούρων στους μεγάλους καμβάδες που συχνά θεωρούνται αρρενωπή κλίμακα,  καταφέρνω δημιουργήσω μια ισορροπημένη  συνύπαρξη της βασικής εννοιολογικής προσέγγισης του έργου.

Το μέγεθος των έργων που δημιουργήθηκαν για αυτή την έκθεση διαχωρίστηκε σε τρεις ομάδες: τις μελέτες (μικρής κλίμακας), τα πειράματα (μεσαίας κλίμακας) και τις εξελίξεις (μεγάλης κλίμακας). Σκοπός κάθε ομάδας ήταν να με βοηθήσει να κατανοήσω τις εικόνες και τα υλικά μου, έτσι ώστε να μπορώ να προχωρήσω στο επόμενο βήμα της καλλιτεχνικής μου διαδικασίας.

 Όταν σχεδιάζετε το ανθρώπινο σώμα, συχνά αντλείτε αναφορές από το δικό σας άτομο, αλλά έχετε επίσης χρησιμοποιήσει και άλλες μορφές. Σε αυτή τη σειρά έργων πώς προσεγγίσατε τα θέματα σας ή δεν έχει σημασία η ταυτότητα; 

Η χρήση του εαυτού μου ως μοντέλο ήταν ένας εύκολος τρόπος να ζωγραφίσω κάτι που ήταν εκεί έτοιμο για μένα. Δεν συνηθίζω να σχεδιάζω τον εαυτό μου, μόνο πρόσφατα προχώρησα με την ιδέα ότι: εάν η αναφορά του θέματος είμαι εγώ, τότε το θέμα θα πρέπει να είμαι εγώ. 

Το πρόβλημα με τη χρήση του δικού μου ατόμου είναι ότι έχω τον έλεγχο στη διαδικασία παραγωγής του έργου, κάτι που προτιμώ να μην υπάρχει όταν δημιουργώ ένα νέο έργο. Αισθάνομαι ότι είναι καλύτερο να αναρωτιέμαι πώς θα συντεθεί μια στρώση κινήσεων στην επιφάνεια του καμβά, ή εικόνες που βρήκα, ή ακόμα και τυχαίες πόζες, πώς θα συγχωνευτούν όλες μαζί, παρά να δημιουργώ σκηνικά συνθέσεων που να ταιριάζουν με το υπόλοιπο έργο – τότε το στοιχείο της έκπληξης δεν υπάρχει.

Στη δουλειά μου η ταυτότητα δεν έχει σημασία. Ειδικά σε αυτή τη σειρά έργων, χρησιμοποιώ τη φιγούρα για να εξισορροπήσω ένα συνδυασμό μίξης εικόνων που βρήκα από λογαριασμούς σε διαφορετικές εφαρμογές κοινωνικών μέσων.

Δουλεύετε σε κλίμακα του γκρι αρκετά. Υπάρχει συγκεκριμένος λόγος για αυτό;

Πάντα ένιωθα μια σύνδεση με το κάρβουνο και το μολύβι ως υλικά. Εξυπηρετούν την τέχνη μου με τον καλύτερο τρόπο. Επίσης, το να έχω κομμάτια γκρίζας κλίμακας με βοηθούν να αναπτύξω πιο αινιγματικές ιδέες.

Θέλω ο θεατής να συνδέσει την εικόνα ως μια σκιά. Η σκιά ήταν πάντα σημαντικό κομμάτι στη δουλειά μου – δεν μιλώ για μια φυσική σκιά, περισσότερο αναφέρομαι σε μια υπαρξιακή ή φαινομενολογική σκιά.

Σχετικά με το θέμα του χρώματος: πώς επιλέγετε το χρώμα όταν το ενσωματώνετε; Στο Foreign Bodies έχετε κάνει επίσης ένα πολύ δυναμικό κόκκινο έργο. Αυτό σκέφτομαι κυρίως και σας ρωτώ αυτό.

Πάντα έβλεπα το χρώμα ως μια ψευδαίσθηση του βάθους. Επιλέγοντας να μην έχω χρώμα στην τέχνη μου, δημιουργώ ισοπεδωμένες πραγματικότητες ενοποιημένων εικόνων με περισσότερες εικονογραφικές ψευδαισθήσεις.

Ακολούθησα τις αισθήσεις μου, διάλεξα αυτό το κόκκινο χρώμα, το ανάμιξα με άλλα κόκκινα, λίγο πορτοκαλι και εκεί, σαν ανεμείγνυα το χρώμα, ένιωσα ότι έπρεπε να το βάλω στον καμβά, εκείνη τη στιγμή νόμιζα ότι το κομμάτι τελείωσε, με δύο μεγάλα πορτρέτα με κατοπτρισμό. Τότε, το κόκκινο συνέβη και έπρεπε να ξεκινήσω από την αρχή. Έτσι, δεν επέλεξα το κόκκινο χρώμα. Απλά έτυχε.

Στην σχολή αρχιτεκτονικής μας απαγορεύτηκε να χρησιμοποιούμε χρώμα στα γραφικά μας για τα πρώτα δύο χρόνια επειδή είναι ένα τόσο ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας. Τι επιδιώκετε να επικοινωνήσετε μέσω του χρώματος κάθε φορά που το προσθέτετε στην κλίμακα του γκρι;

Πιστεύω ότι σε αυτήν την σειρά έργων, έπρεπε να δημιουργήσω έργα που ταιριάζουν με το μεγάλο κόκκινο έργο που αναφέρεται πιο πάνω.

Δεν υπάρχει αναφορά χρώματος για μένα σε κανένα από τα έργα μου- ίσως υπάρχει η υποψία ενός τόνου.

Ο επιλεγμένος τόνος ίσως δίνει έμφαση σε μια γραμμή, όπου αυτή η γραμμή μπορεί να είναι ένα συναίσθημα, μια αξιοσημείωτη στιγμή στον καμβά, ένας αρνητικός χώρος που χρειάζεται περισσότερη προσοχή ή μια πρόταση. 

Αυτή τη φορά ενσωματώσατε πουλιά στα σχέδιά σας. Θα ήθελα πολύ να μιλήσω περισσότερο για αυτό!

Και το λουλούδι που αναφέρατε ότι είναι ενδημικό  της Κύπρου, την πατρίδα σας. Μήπως χρησιμεύει ως σύνδεση για εσένα και την πατρίδα σου; 

Φυσικά.

Δεν είμαι σίγουρος πότε αποθήκευσα αυτές τις εικόνες στον σκληρό μου δίσκο, αλλά υποθέτω ότι ήταν σε περίοδο νοσταλγίας και πεθύμησης του τόπου μου. Συχνά εργάζομαι με εικόνες που έχω αποθηκεύσει στον υπολογιστή μου πριν από χρόνια, αλλά δεν ήξερα πότε να τις χρησιμοποιήσω. Και μετά, όταν τα χρησιμοποιώ, δεν ξέρω γιατί.

The O Gallery

Γλάδστωνος 11, κατάστημα 3

6023 Λαρνακα

Ώρες επισκέψεων :

Τρίτη – Σάββατο: 10:00-13:00 & 16:00-19:00

Κυριακή: 15:00-19:00

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 99 659 202

 

 

 

 

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Ανακοίνωση Παράλληλου Προγράμματος Εκδηλώσεων ISFFC

Με στόχο την ανάδειξη της μικρού μήκους ταινίας αλλά και την ενίσχυση της τοπικής ...

Θεατρική παράσταση: “Dystopia: Inferno” της Μαριάννας Παφίτη

Το θεατρικό έργο της Μαριάννας Παφίτη, είναι πρωτότυπο, μέρος της τριλογίας “Dystopia” και αποτυπώνει ...

Γκαλερί Opus 39: Γη & Θάλασσα – Έκθεση Ζωγραφικής & Κεραμικής

Η Γκαλερί Opus 39 παρουσιάζει τη νέα εικαστική πρόταση Γη & Θάλασσα της ζωγράφου ...

Φανερωμένης 70: «Από την Δύση στην Ανατολή»

Το Φανερωμένης 70 σε συνεργασία με την αρχαιολόγο/ξεναγό Αντιγόνη Μιχαήλ ξεκίνησε σειρά ξεναγήσεων με ...

1ο Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού COLLAΒ

Το πρώτο φεστιβάλ σύγχρονου χορού στη βόρεια πλευρά της Λευκωσίας, το COLLAB, πραγματοποιείται το ...

Η χωροθέτηση των έργων τέχνης

Με τη διάλεξη της δρα Μόνικας Ασημένου με τίτλο «Το έργο τέχνης μέσα από ...

X