Ψηφιακή γκαλερί

Η καινούργια ιδέα μας έρχεται από το Λονδίνο και ονομάζεται Fair Αrt Fair, δηλαδή δίκαιη αγορά τέχνης. Είναι μια εφαρμογή που φιλοδοξεί να φέρει κοντά τους καλλιτέχνες με τους συλλέκτες χωρίς να πληρώνεται προμήθεια. Δημιουργός της πρωτότυπης αυτής πλατφόρμας είναι η Στέισι Μακόρμικ, Αμερικανίδα που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο και ιδιοκτήτρια της Unit 1 Gallery | Workshop στη δυτική πλευρά της πόλης.

Η ιδέα ξεκίνησε από την παντοδυναμία των γκαλερί, οι οποίες είναι αυτές που αποφασίζουν ποιοι καλλιτέχνες θα προβληθούν και ποιοι όχι και σε αντάλλαγμα η προμήθεια που λαμβάνουν είναι πολύ μεγάλη. Έτσι λοιπόν ένας καλλιτέχνης πολύ δύσκολα μπορεί να μπει στο συγκεκριμένο κύκλωμα και αν τα καταφέρει τα έσοδά του θα είναι χαμηλότερα απ’ ό,τι θα έπρεπε. Η Μακόρμικ δεν αρνείται τη σημασία που έχει η ανάδειξη του καλλιτέχνη μέσα από τις γκαλερί, όμως θεωρεί πως υπάρχουν πάρα πολλοί νέοι καλλιτέχνες που δεν έχουν τρόπο να έρθουν σε επαφή με ένα δυνητικό κοινό.

Ο καλλιτέχνης που θα θελήσει να συμμετάσχει στην πλατφόρμα πληρώνει μια συνδρομή της τάξης των 20 ευρώ τον μήνα και μπορεί όχι μόνο να πλησιάσει πιθανούς αγοραστές, αλλά μέσα από αυτήν μπορεί να ολοκληρωθεί η αγορά, να εκδοθεί τιμολόγιο αλλά και πιστοποιητικό αυθεντικότητας. Όσο για τους αγοραστές, θα μπορούν οι ίδιοι να κάνουν την επιλογή τους από πολύ μεγαλύτερο αριθμό έργων. Όπως και οι καλλιτέχνες, οι συλλέκτες έργων τέχνης μπορούν να έχουν τον δικό τους χώρο και να εκθέτουν τα έργα που έχουν αγοράσει.

Η πλατφόρμα όμως -και εκεί είναι το ενδιαφέρον σημείο- έχει κάτι για όλους μας. Οι επιμελητές τέχνης μπορούν να δημιουργούν εκθέσεις με τα έργα της πλατφόρμας οι οποίες είναι επισκέψιμες και από μας το απλό κοινό. Μάλιστα για τους λάτρεις της τέχνης η συμμετοχή είναι δωρεάν.

Το πόσο μπορεί να πετύχει ένα τέτοιο εγχείρημα είναι ακόμα αμφίβολο. Ακόμα και οι φυσικές εναλλακτικές αγορές τέχνης, δράσεις που συνήθως γίνονται παράλληλα με τις μεγάλες διοργανώσεις των γκαλερί, δεν έχουν καταφέρει μέχρι σήμερα να συγκεντρώσουν ούτε υψηλή ποιότητα έργων ούτε σοβαρούς αγοραστές.

Κι αυτό γιατί η αγορά τέχνης είναι πλέον περίπου ισότιμη με το χρηματιστήριο. Πολλοί νεόπλουτοι ιδιαίτερα από τον κόσμο της τεχνολογίας ψάχνουν να επενδύσουν και η τέχνη είναι μία από τις διεξόδους. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το να εμπιστευτούν μια γκαλερί είναι σαν να αγοράζουν μια σίγουρη μετοχή με υψηλά κέρδη και χωρίς πολύ μεγάλο ρίσκο. Δεν είναι σίγουρο όμως ότι θα θελήσουν να επενδύσουν στα τυφλά μέσα από μια εφαρμογή.

Βέβαια η πανδημία άλλαξε πολύ τα πράγματα και ακόμα και οι αγορές έργων τέχνης γίνονται πλέον μέσω διαδικτύου. Και πάλι όμως από τους ιστότοπους των μεγάλων γκαλερί. Πιθανόν η Μακόρμικ να στοχεύει σε ένα άλλο κοινό που θέλει να μπει στην αγορά της τέχνης αλλά δεν έχει τα τεράστια ποσά που συνήθως διαπραγματεύονται οι γκαλερί. Από αυτή την άποψη το εγχείρημα μπορεί και να πετύχει.

Και ας μην ξεχνάμε ότι σιγά-σιγά διαμορφώνεται και μια νέα αγορά, εκείνη των ψηφιακών έργων τέχνης, με τους δικούς της κανόνες, τους δικούς της καλλιτέχνες και το δικό της κοινό. Μόλις τον περασμένο Απρίλιο ο οίκος δημοπρασιών Christie’s στην πρώτη του δημοπρασία ψηφιακού έργου συγκέντρωσε το εκπληκτικό ποσό των 60,25 εκατ. δολαρίων (69,3 μαζί με την προμήθεια). Ο καλλιτέχνης Μάικ Βίνκελμαν (ή Beeple) με το «Everydays: The First 5000 Days» είναι ο τρίτος εν ζωή καλλιτέχνης μέχρι σήμερα που κατάφερε να πουλήσει σε τόσο υψηλή τιμή. Είχαν προηγηθεί ο Τζεφ Κουνς με τον «Λαγό» που πωλήθηκε για 91,1 εκατ. το 2019 και ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, του οποίου το «Πορτρέτο ενός Καλλιτέχνη» του απέφερε 90,2 εκατ. δολάρια το 2018. Και οι δύο όμως με «φυσικά» έργα.

 

You May Also Like

Η ώρα του podcast (1/3)

Τις τελευταίες δύο εβδομάδες παρακολούθησα μια μεγάλη, διαδικτυακή φυσικά, διοργάνωση που λέγεται podcast fest ...

Η απο-ουμπεροποίηση της Uber

Νά τώρα εμένα αυτά είναι που με εκνευρίζουν. Γίνεται μια αγοραπωλησία και πέφτουν όλοι ...

Έξυπνα τατουάζ για όλους

Tατουάζ βλέπουμε συνέχεια. Kυκλοφορούν ελεύθερα σε μπράτσα, λαιμούς, πλάτες, πόδια… παντού. Kαι πόσες φορές ...

Το tweet του Ίλον

Το περασμένο Σάββατο, ο εκκεντρικός πολυεκατομμυριούχος Ίλον Μασκ έγινε «είδηση» όταν ξεκίνησε μια «δημοσκόπηση» ...

Ένας φόρος για το youtube

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr “Φόρο youtube” ονόμασε ο γαλλικός τύπος την τροπολογία ...

Πού είναι ο φορτιστής μου;

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη Ξεπακετάροντας στις διακοπές ανακάλυψα με τρόμο ότι δεν είχα φορτιστή ...

X