«Παγκόσμιον Άσμα» του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου

Από το Θεατρικό Εργαστήρι Πανεπιστημίου Κύπρου, στα πλαίσια του Πολιτιστικού Φεστιβάλ Πανεπιστημίου Κύπρου.

Η πιο πρόσφατη παραγωγή του Θεατρικού Εργαστηρίου του Πανεπιστημίου Κύπρου με την οποία το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. συνεχίζει τη μακρόχρονη προσπάθειά του για την ανάδειξη λιγότερο γνωστών λογοτεχνικών κείμενων, παρουσιάζοντας επί σκηνής τη δραματοποίηση του κορυφαίου έργου «Παγκόσμιον Άσμα – Προμηθέας ∆εσμώτης» του ποιητή, λόγιου και αγωνιστή κατά της αποικιοκρατίας, Χριστόδουλου Γαλατόπουλου (1902–1953), ο οποίος υπήρξε και επί μία δεκαετία (1943-1953) ∆ήμαρχος της Πάφου.

Η παράσταση στις 28 Σεπτεμβρίου προσφέρεται δωρεάν στο πλαίσιο του ∆ιεθνούς Συνεδρίου για τα 700 χρόνια από τον θάνατο του ∆άντη, με τον οποίο ο Γαλατόπουλος συνομιλεί στο πρωτεϊκό αυτό έργο του.

Γραμμένο με γνήσια ποιητική ορμή, το «Παγκόσμιον Άσμα» αποτελεί μια επαναπραγμάτευση του μύθου του Προμηθέα, συνθεμένη στο πρότυπο του ∆άντη και του Μίλτωνα, που απλώνεται σε κάθε γωνιά της υφηλίου: από τον αρχαίο ελληνικό κόσμο έως τη μυθολογία του Περού και των Ίνκας, από την Ιαπωνία έως τους Ινδιάνους της Αμερικής και τους Σκανδιναβικούς μύθους. Το έργο εμπεριέχει ικανή ποσότητα θεατρικής ύλης που διευκόλυνε τη δραματική προσαρμογή του, ενώ η παράστασή του, καρπός πολύχρονου μόχθου εκ μέρους του Θεατρικού Εργαστηρίου του Πανεπιστημίου Κύπρου, θα προσθέσει στο ρεπερτόριο του κυπριακού και του νεοελληνικού θεάτρου ένα πολύ σημαντικό κείμενο, ανάλογο και εν πολλοίς ποιοτικά ισότιμο προς αντίστοιχα έργα με τα οποία έχουν πλουτίσει τη νεοελληνική γραμματεία ο Άγγελος Σικελιανός και ο Νίκος Καζαντζάκης.

H προσπάθεια της δραματοποίησης του κειμένου κράτησε δύο σχεδόν χρόνια, και αποτελεί ένα πρωτότυπο εγχείρημα βασισμένο σε διεξοδική φιλολογική μελέτη όλου του έργου του Γαλατόπουλου, η οποία τονίζει την ευρωπαϊκή διάσταση, την πολυπολιτισμικότητα, τη λογοτεχνική αξία αλλά και την ιστορική σημασία του Άσματος για την αυτογνωσία και την εμβάθυνση της εθνικής ταυτότητας του λαού της Κύπρου. Η δραματοποίηση ακολούθησε την καθιερωμένη και δοκιμασμένη προσέγγιση που χαρακτηρίζει τη δραστηριότητα του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. τα τελευταία 20 χρόνια και βασίζεται σε συνεχή και επίμονη έρευνα του λογοτεχνικού κειμένου.

Τελευταίο επίτευγμα του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. –κι ίσως ένα από τα σημαντικότερα- είναι η ανάδειξη του «Παγκόσμιου Άσματος» (ή “Ecce Luminae”) του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου, ενός έργου που παραδόξως έμεινε ανέκδοτο για πάνω από επτά δεκαετίες και πέντε από τον πρόωρο θάνατο του σπουδαίου λόγιου, πολιτευτή και πρώην δημάρχου Πάφου, το 1953. Ο Γαλατόπουλος ήταν εξ αγχιστείας θείος του Μιχάλη Κακογιάννη, αφού είχε παντρευτεί την αδερφή του πατέρα του σκηνοθέτη. Και λέγεται ότι λίγους μήνες πριν πεθάνει πρόλαβε να επηρεάσει μ’ έναν αιχμηρό αντιαποικιοκρατικό λόγο στις διαδηλώσεις που ακολούθησαν τα βρετανικά πανηγύρια για τη στέψη της Ελισάβετ, τον τρυφερό έφηβο Ευαγόρα Παλληκαρίδη.

Αυτά όμως έχουν ιστορική σημασία. Λογοτεχνική και εν προκειμένω θεατρική αξία έχει το γεγονός ότι το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. πήρε τη μεγάλη απόφαση ν’ αναδείξει περαιτέρω ένα κείμενο που ολοκληρώθηκε στη φυλακή, σφυρηλατημένο από τον παλμεροκρατικό ζυγό. Να αντλήσει από την ικανή ποσότητα δραματουργικής ύλης του κειμένου και υπό την επιμελητική καθοδήγηση του καθηγητή Μιχάλη Πιερή να αναζητήσει ανάμεσα στους 10.985 ανομοιοκατάληκτους στίχους αυτού του νεότερου κυπριακού έπους τη συμπυκνωμένη ερευνητική ατραπό προς το σανίδι.

Η πρόθεση του ποιητή να επαναδιαπραγματευτεί τον μύθο του Προμηθέα με ορθάνοιχτους ορίζοντες και με επιρροές από την παγκόσμια μυθολογία και λογοτεχνία και να την εντάξει στο κυπριακό δράμα της εποχής του –π.χ. ο ανατριχιαστικός παραλληλισμός του κυνικού και βάναυσου ∆ία με την αποικιοκρατική κυβέρνηση- είναι σαφής στην πρόταση του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. Και δικαιολογεί τον πόθο των εμπλεκομένων να δραματοποιήσουν αυτό το σπουδαίο έργο, αρχικά στο πλαίσιο του Πάφος 2017 και στη συνέχεια καθιερώνοντάς το στο δημιουργικό σύμπαν των παραστάσεων του Εργαστηρίου.

Ο Μιχάλης Πιερής πιστεύει ότι το έργο και συνεπώς η παράσταση αλλάζει την υφιστάμενη εικόνα για την προσφορά της Κύπρου στην ευρύτερη νεοελληνική λογοτεχνία, όντας η πιο γόνιμη και φιλόδοξη ποιητική δημιουργία του είδους της και δυνητικά ισότιμη με αντίστοιχα έργα του Σικελιανού και του Καζαντζάκη. Εννοείται ότι περιπτώσεις τέτοιων κειμένων και η πρόσληψή τους είναι η χαρά της ακαδημαϊκής έρευνας. Όμως, χωρίς διόλου να υποτιμώ την ασκητική προσήλωση και το πάθος των ερασιτεχνών ηθοποιών, εκτιμώ ότι επιβάλλεται να διδαχθεί και ν’ αναδειχτεί στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου, πλήρως επαγγελματικού θεατρικού πρότζεκτ.

Γιώργος Σαββινίδης, Περ. DownTown, 08-07-2018.

 

 

«Παγκόσμιον Άσμα» του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου

Tρίτη 28 και Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου, Αρχοντικό Αξιοθέας, 20:30.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

∆ραματική Προσαρμογή / Σκηνοθεσία: Μιχάλης Πιερής

Μουσική: Χρήστος Πήττας

Σκηνικά / Κουστούμια: Χρίστος Λυσιώτης

Επιμέλεια Κίνησης: Πέρσα Σταματοπούλου

Σχεδιασμός Φωτισμού: Καρολίνα Σπύρου

Υπεύθυνη Παραγωγής / Βοηθός Σκηνοθέτης: Σταματία Λαουμτζή

Video Art: Ζedem Media

Χειρισμός Ήχου: Σταματία Λαουμτζή, Μάριαν Αροδίτη.

Τεχνική Υποστήριξη: Κυριάκος Κακουλλής

 

ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ

Προμηθέας: Σταύρος Αροδίτης

Mάντης Γαληνός: Χαρίτων Ιωσηφίδης

Ποιητής: Γρηγόρης Παπαγρηγορίου

Kορυφαία Α’: Μύρια Χατζηματθαίου

Kορυφαία Β’: Μαρία Χριστοδούλου

Κορυφαίος Α’: Μιχάλης Γιάγκου

Κορυφαίος Β’: Σολομών Κουντούρης

∆ίας: ∆ημήτρης Πιτσιλλής

Ηρακλής: Πρόδρομος Αλαμπρίτης

Κοκυτός (ποτάμι του Άδη): Λούης Γαβριήλ

Μοναξιά: Γεωγία Χατζηνικολάου

Σκοτάδι: Άντρη Χατηγεωργίου

Ωκεανίδες: Ιωάννα Ιωάννου, Κωνσταντίνα Κωνσταντίνου, Μιχαέλλα Πρωτοπαπά.

Κορυφαία Ωκεανίδων: Νατάσα Καυκαλιά

Χορός: Έφη Γαβριήλ, Λούης Γαβριήλ, Ευτυχία Γεωργίου, Μιχάλης Γιάγκου, Μαρία Θεοφάνους, Ιωάννα Ιωάννου, Νατάσα Καφκαλιά, Σολομών Κουντούρης, Αθήνος Κωνσταντινίδης, Κωνσταντίνα Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου, Θεοφάνης Παναγή, Μιχαέλα Πρωτοπαππά, Χριστόδουλος Σαντζιάκκη, Νικολέτα Σιάνου, Άντρη Χατζηγεωργίου, Γεωργία Χατζηνικολάου.

 

Το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων είναι διαθέσιμο σε ηλεκτρονική μορφή στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Κύπρου: www.ucy.ac.cy

Εισιτήρια: κανονικό €10, φοιτητικό/μειωμένο €5.

Το Πολιτιστικό Φεστιβάλ στηρίζει η εταιρεία Medochemie. Χορηγός επικοινωνίας είναι το ΡΙΚ.

Για πληροφορίες και κρατήσεις:

Τηλέφωνο: 22894531-2 | Email: culture@ucy.ac.cy | FB: https://www.facebook.com/ucyculturalcentre/

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Ανακοινώθηκαν τα Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ

Τα ονόματα των βραβευθέντων με τα Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ για το έτος 2018 ανακοίνωσε ...

Πήγαμε στο ΑγλανJazz

Γράφει η Χρύσω Καλούδη Ακόμα μια βραδιά Jazz έχει φτάσει στο τέλος της. Όλοι ...

“Cyprus Queer Perspectives” – Κλείσιμο Έκθεσης

Η Accept ΛΟΑΤΙ Κύπρου ανακοινώνει την εκδήλωση για το κλείσιμο της έκθεσης τέχνης Cyprus ...

Θυμέλη 2021 (Β΄ Εξάμηνο) | Προθεσμία υποβολής αιτήσεων

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου υπενθυμίζει πως η προθεσμία υποβολής αιτήσεων επιχορήγησης επαγγελματικών θεατρικών παραγωγών ...

Θέατρο Ανεμώνα: «Κουκούτσι» του Χρήστου Γρηγοριάδη

Το Θέατρο Ανεμώνα εγκαινιάζει τη χειμερινή σεζόν με το πιο πρόσφατο έργο του συμπατριώτη ...

«Αντίο Κοπρόσκυλα» στο Θέατρο Διόνυσος

Το Θέατρο «ΔΙΟΝΥΣΟΣ», ξεκινάει τη νέα θεατρική σεζόν με το έργο «Αντίο Κοπρόσκυλα» του ...

X