62ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ:Πικρές αλήθειες και μυστικά σύγχρονων κοινωνιών

Γράφει ο Νίνο Φένεκ Μικελλίδης

Σε μια Θεσσαλονίκη όπου τα κρούσματα του Covid-19 έχουν ξεπεράσει και εκείνα της πρώτης περιόδου της επιδημίας, ανεβάζοντας και πάλι την περιοχή στο κόκκινο και με την παρουσία λιγότερων εκπροσώπων του Τύπου, που προτίμησαν να παρακολουθήσουν το φεστιβάλ διαδικτυακά, ξεκίνησε το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Με μότο τον τίτλο «Ο κανόνας του παιχνιδιού», της κλασικής, αριστουργηματικής ταινίας του Ζαν Ρενουάρ και με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεαδάκη, να διερωτάται πώς, σε μια εποχή που επιβάλλει συνεχώς την επαναδιατύπωση τους, ίσως να μη χρειάζονται πια αυτοί οι κανόνες, με τη φετινή εκδήλωση να επιλέγει διαφορετικούς κανόνες, που «ταιριάζουν στην τρέλα και το όνειρο της νέας εποχής».

Την τελετή έναρξης ακολούθησε η προβολή της βραβευμένης με το Χρυσό Λιοντάρι της Βενετίας γαλλικής ταινίας «Το γεγονός» (L’evenement) της Οντρέ Ντιβάν για την οποία είχαμε γράψει διεξοδικά στην ανταπόκριση μας από το εκεί φεστιβάλ. Μια εξαιρετική, υπενθυμίζω, ταινία, αρκετά επίκαιρη και σήμερα, με θέμα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια νεαρή έγκυος μαθήτρια όταν αποφασίζει να κάνει έκτρωση στη Γαλλία της δεκαετίας του ‘60, περίοδο όταν η έκτρωση αντιμετωπιζόταν ως παράνομη και όπου, τόσο ο γιατρός όσο και η γυναίκα, κινδύνευαν με φυλάκιση.

Με το δράμα μιας μοναχικής 30χρονης γυναίκας, υπαλλήλου σε ένα γραφείο επιδομάτων μιας παραθαλάσσιας πόλης της αγγλικής επαρχίας, καταπιάνεται το αγγλικό φιλμ «True Things», δεύτερη ταινία της σκηνοθέτριας Χάρι Γούντλιφ (βασισμένο στο μπεστ-σέλερ «Μερικές αλήθειες για μένα» της Ντέμπορα Κέι Ντέιβις), με την οποία ξεκίνησε το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ. Η Κέιτ, με γονείς που την εκνευρίζουν, απογοητευμένη από μια ανιαρή δουλειά, αλλά και από την έλλειψη μιας σταθερής σεξουαλικής σχέσης (μοναδική της απόλαυση είναι να παρακολουθεί ερωτικά ζευγάρια στο κινητό της), αφήνεται να παρασυρθεί από την παρουσία του ελκυστικού, πρόσφατα αποφυλακισμένου μικροαπατεώνα, με βαμμένα μαλλιά, Ξανθού (Blond είναι το μόνο όνομα που γνωρίζουμε), που εμφανίζεται για αίτηση επιδόματος στο γραφείο της.

Απελπισμένη από την έλλειψη σεξουαλικού συντρόφου, η ανασφαλής Κέιτ αφήνεται εύκολα στη γοητεία του, αν και σύντομα θα ανακαλύψει πως ο Ξανθός (ένας πολύ καλός Τομ Μπερκ), αν και αρχικά δείχνει να την αντιμετωπίζει με αγάπη και φροντίδα, σύντομα αρχίζει να τη χειραγωγεί και να γίνεται ψυχρός και αδιάφορος, παρασύροντάς την και στα ναρκωτικά.

Η Γούντλιφ παρακολουθεί από κοντά, με μια κάμερα συχνά στο χέρι, την Κέιτ, καταγράφοντας την ακατάστατη καθημερινή ζωή της, τις άστοχες, συχνά καταστροφικές γι’ αυτήν αντιδράσεις της, τα όνειρα της (σε μια από τις πιο ωραίες, βουτηγμένες σε μια ονειρική ατμόσφαιρα, σκηνή, φαντάζεται ένα σκυλί να γλύφει το δέρμα της), την τελική της προσπάθεια να βρει την αναμενόμενη λύτρωση (στις σκηνές στην Ισπανία), πάντα όμως με ερωτηματικό, με τη Ρουθ Γουίλσον να καλύπτει, με τη δοσμένη με δύναμη και ζεστασιά ερμηνεία της, τις όποιες σεναριακές και σκηνοθετικές αδυναμίες.

Οι διακοπές ενός μεσοαστικού ζευγαριού Πολωνών στην Ιταλία, που στράβωσαν είναι το θέμα της «Σιωπηρής γης», πρώτης ταινίας της Πολωνής σκηνοθέτριας Ανιέσκα Βοσίνσκα, που πρωτοπροβλήθηκε στο φεστιβάλ του Τορόντο.

Από την πρώτη στιγμή που ο Άνταμ και η Άννα φτάνουν στο ιταλικό νησί τα πράγματα δεν είναι όπως τα περίμεναν: Η πισίνα είναι χαλασμένη και, αν και η παραλία είναι δίπλα τους και ο συμπαθητικός Ιταλός ιδιοκτήτης και εστιάτορας τους προτείνει να τους αποζημιώσει, μειώνοντας το ενοίκιο και προσφέροντας τους γεύμα στο εστιατόριο του, αυτοί επιμένουν να την επιδιορθώσει και, στη συνέχεια, όταν ο νεαρός Άραβας που αναλαμβάνει να την επιδιορθώσει, σκοτώνεται σε ατύχημα, το εγωκεντρικό ζευγάρι των Πολωνών, που εστιάζει το ενδιαφέρον του στο φαγητό, το τρέξιμο, το μπάνιο και το χωρίς ιδιαίτερες εξάρσεις σεξ, αποκαλύπτει την αδιαφορία και τον κυνισμό του, ιδιαίτερα απέναντι στον νεκρό Άραβα, αλλά και μια γενικότερη κοινωνική κατάσταση που έχει σχέση με τη σύγχρονη μετά-κομμουνιστική Πολωνία.

Παραμερίζοντας τις φαινομενικά στην αρχή ειδυλλιακές τουριστικές διακοπές του ζευγαριού, η σκηνοθέτρια, απόφοιτος της διάσημης κινηματογραφικής σχολής του Λοντζ (όπου σπούδασαν σκηνοθέτες όπως οι Βάιντα, Πολάνσκι, Κισλόφσκι, Ζανούσι και άλλοι), εκμεταλλεύεται την κάθε λεπτομέρεια που της προφέρει η ιστορία. Από την εμφάνιση των άλλων δεύτερων χαρακτήρων (ο Ιταλός ιδιοκτήτης, οι αστυνομικοί που ερευνούν την υπόθεση του θανάτου του Άραβα μετανάστη, σε σκηνές πρέπει να πω δοσμένες με χιούμορ, ο Γάλλος εκπαιδευτής καταδύσεων και η σύντροφος του), μέχρι τους λιγοστούς, στεγνούς διαλόγους και τους παραμικρούς ήχους (το άνοιγμα και το κλείσιμο των παραθύρων, των εργαλείων του Άραβα που φτιάχνει την πισίνα, κ.λπ.).

Πρόσωπα και στοιχεία που χρησιμοποιεί για να σκιαγραφήσει το αληθινό πορτρέτο των δυο εύπορων Πολωνών, που με το χρήμα και την όλη εμφάνιση τους (ωραίοι, ξανθοί) αντιμετωπίζουν «αφ’ υψηλού» τους ντόπιους, και ιδιαίτερα τους μετανάστες – φτάνει να προσέξουμε πώς κοιτάνε τον Άραβα εργάτη, που προτίμησε να πεθάνει στην πισίνα τους και να τους προκαλέσει προβλήματα (ο σύζυγος, όπως μαθαίνουμε στη συνέχεια, απέφυγε να τρέξει να τον βοηθήσει, αφήνοντας τον τελικά να πνιγεί στην πισίνα) παρά να πνιγεί στη θάλασσα, όπως συμβαίνει, όπως ξέρει, και ξέρουμε, σε τόσους κακόμοιρους μετανάστες!

(ΚΥΠΕ/ΝΦΜ/ΓΒΑ)

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Η καραντίνα μέσα από 50 κυπριακές ταινίες διαθέσιμες διαδικτυακά

Οι 50 επιλεγμένες ταινίες με θέμα την ζωή κάτω από τις συνθήκες εγκλεισμού και ...

Πώς να φτιάξεις μια ταινία [μέρος Β’]

Την εβδομάδα που μας πέρασε ξεκινήσαμε το ταξίδι γνωριμίας με τα στάδια παραγωγής μιας ...

Πρώτη προβολή για την ταινία «Η σφαίρα υπάρχει μέσα μου»

Στο Ζήνα Πάλας και σε ιδιαίτερα φορτισμένη από συγκίνηση ατμόσφαιρα έγινε την περασμένη Δευτέρα, ...

CYIFF 2020 – 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κύπρου

Το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κύπρου ξεκινά στις 15 Νοεμβρίου και διαρκεί έως τις ...

Ο Αλμπέρ Ντιποντέλ, μεγάλος νικητής των βραβείων Σεζάρ

Γυμνή στη σκηνή, η Γαλλίδα ηθοποιός Κορίν Μαζιερό, είχε ένα μήνυμα να στείλει στον ...

Διεθνές Φεστιβάλ Βιντεοποίησης 2021| Ανοικτό Κάλεσμα

To Διεθνές Φεστιβάλ Βίντεο-Ποίησης διοργανώνεται στην Αθήνα από το Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών για 9η συνεχή ...

X