Γιατί πήραμε το μέρος του Ντεπ;

Ότι θα ερχόταν μέρα που θα έγραφα για τη δίκη που έφερε αντιμέτωπους τον Τζόνι Ντεπ και την Άμπερ Χερντ δεν το περίμενα. Και η αλήθεια είναι ότι σε όλη τη διάρκεια της δίκης παρακολουθούσα το θέμα εντελώς διαγώνια. Πιο πολύ χάζεψα το Ιωβηλαίο της βασίλισσας Ελισάβετ παρά τη δίκη. Κι όμως είχα άδικο καθώς στα social media σχεδόν μονοπώλησε το ενδιαφέρον για αρκετές εβδομάδες.

Η ίδια η δίκη δεν παρουσίαζε απολύτως κανένα ενδιαφέρον εκτός από το γεγονός ότι ο Τζόνι Ντεπ είναι ένας από τους αγαπημένους μου ηθοποιούς ενώ την Άμπερ Χερντ ούτε που την είχα ξανακούσει. Όπως είπε και ένας Αμερικανός δικηγόρος ήταν μία δίκη στην οποία ένας τεράστιος αριθμός πηγών σπαταλήθηκε για δύο ανθρώπους που σαφώς δεν αντέχει ο ένας τον άλλον, που βγάζουν στον αέρα τα άπλυτά τους και που μηνύουν ο ένας τον άλλον για τρελά ποσά που δεν πρόκειται ποτέ να εκδικαστούν.  Τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με το θέμα είναι όμως στα social media που έγινε τέτοιος χαμός σε σημείο που πολλοί να μιλούν για «δίκη μέσω TikTok».

Το hashtag #JusticeForJohnnyDepp εμφανίστηκε 19 δισεκατομμύρια (!!!) φορές, ενώ το #JusticeForAmberHeard 69 εκατομμύρια (δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι περισσότεροι ήταν της δικής μου άποψης). Ο κόσμος στα social media αριθμητικά και μόνο δικαίωσε τον Ντεπ, χωρίς να έχει ουσιαστική γνώση των στοιχείων της δίκης.  Επηρέασε ίσως και την ετυμηγορία των δικαστών; Είναι κάτι που δεν θα μάθουμε ποτέ.  Είναι πολλοί όμως εκείνοι που αντέδρασαν  θεωρώντας πως η συγκεκριμένη δίκη πισωγυρίζει τις όποιες κατακτήσεις του κινήματος #MeToo. Ενώ υπήρχε αναφορά σε ενδοοικογενειακή βία,  πέρασε σε εντελώς δεύτερο πλάνο ενώ οι λαμπερές προσωπικότητες των πρωταγωνιστών του δράματος κυριάρχησαν στο πρώτο. Σε μια τέτοια μάχη, ο Ντεπ θα ήταν νικητής πριν καν ξεκινήσει. Οι ισχυρισμοί της Χερντ έγιναν αντικείμενο κοροϊδίας πριν καν της δοθεί η ευκαιρία να τους τεκμηριώσει. Ακόμα χειρότερο, υπάρχουν ενδείξεις ότι πίσω από την «αυθόρμητη» στήριξη του κοινού για τον Ντεπ υπήρχε μια καλά ενορχηστρωμένη διαφημιστική εκστρατεία στα social. Σύμφωνα με το έγκυρο vice.com, το The Daily Wire ξόδεψε χιλιάδες δολάρια σε προπαγάνδα σε διαφημίσεις στο Facebook και το Instagram που προωθούσαν άρθρα του υπέρ του Ντεπ.

Το The Daily Wire είναι ένας αμερικανικός συντηρητικός ειδησεογραφικός οργανισμός που δημιουργήθηκε από τον πολιτικό σχολιαστή Μπεν Σαπίρο και τον σκηνοθέτη Τζέρεμι Μπόρινγκ το 2015 και είναι σήμερα ο δεύτερος μεγαλύτερος «εκδότης» στο Facebook. Από το 2012 έως το 2016 ο Σαπίρο συνεργαζόταν με τον ακροδεξιό και συνομωσιολάγνο Breitbart News.

Άρα τελικά η προτίμησή μας (ακόμα και η δική μου) προς τον Ντεπ μπορεί και να μην είναι τόσο αυθόρμητη αλλά να «κατασκευάστηκε» εντέχνως από τους τίτλους που διαβάσαμε διαγώνια και τα βίντεο των 15 δευτερολέπτων που πέρασαν μπροστά από τα μάτια μας. Αυτό το κατάλαβα και μετανόησα. Δεν κατάφερα όμως να καταλάβω γιατί τόσο μεγάλη στήριξη στον Ντεπ από τέτοιου είδους αμφιλεγόμενα μέσα.

Η μόνη εξήγηση είναι ότι ο μισογυνισμός για τον οποίο το The Daily Wire έχει κατηγορηθεί πολλές φορές είναι τόσο μεγάλος που στόχος είναι να κατηγορηθεί η γυναίκα όπως και να ‘χει. Η «εκδίκηση» για το #MeToo είναι άριστα χρονομετρημένη αφού το κίνημα κούρασε με το «πολιτικά ορθό» που πρεσβεύει στην αμερικανική του εκδοχή.

Όλο και περισσότερο οι «αυθόρμητες» αντιδράσεις στα social είναι κάτι που θα πρέπει να μας κάνει να σκεφτόμαστε δύο φορές. Πράγματι, αρκετά συχνά η αντίδραση του κόσμου είναι πιο άμεση και πιο ώριμη από τα αντανακλαστικά των πολιτικών ή των μέσων ενημέρωσης. Δεν χρειάζεται να το αποδείξω, πόσες και πόσες φορές δεν άλλαξε η ατζέντα των μέσων γιατί υποχρεώθηκαν κυρίως από το Twitter ν’ ασχοληθούν μ’ ένα θέμα. Όμως στη σκοτεινή πλευρά τους, ο κόσμος στα social χειραγωγείται το ίδιο εύκολα όπως και με οποιοδήποτε άλλο μέσο.

Και φτάνω τελικά ν’ αναρωτιέμαι: είναι ο Τζόνι Ντεπ τελικά ένας από τους αγαπημένους μου ηθοποιούς;

You May Also Like

Έχουμε το άλλοθί σου

Της Χριστίνας Πουλίδου | protagon.gr Η ιστορία που αφηγείται το Spiegel είναι μοναδική – ...

Η ώρα του podcast (2/3)

Λέγαμε την περασμένη εβδομάδα ότι παρακολούθησα το podcast fest summit, τη γιορτή του podcast, ...

Το κουμπί μας

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Το τελευταίο μας απόκτημα στο σπίτι είναι το ...

Η ρητορική μίσους στο YouTube

Το διάβασα πέρσι για πρώτη φορά στο Vice με τίτλο “Γιατί η Δεξιά κυριαρχεί ...

Η απολογία Ζούκερμπεργκ

Σήμερα τη στήλη Social Media δεν τη γράφει άλλος παρά η αυτού εξοχότης, ο ...

Ψηφιακή κατάθλιψη

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι για πολλούς ένας ...

X