Τα εγκαίνια της εικαστικής έκθεσης «Η Ανεράδα» του Βασίλη Μιχαηλίδη παρουσιάστηκαν το βράδυ του Σαββάτου με την συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών, στο Κέντρο Τεχνών «Third Space», στην Πάφο.
Τα εγκαίνια τέλεσε Δρ Κυριάκος Ιωάννου, Νεοελληνιστής, Μεταδιδακτορικός ερευνητής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενώ στην έκθεση συμμετείχαν οι Αγγέλα Πισιάρα, Χαράλαμπος Επαμεινώνδας, Γιάννης Σιέπης, Μαξίμ Ανφέροβ, Κατερίνα Νικολαΐδου, Στέλλα Καραγιώργη και Φέμη Μιχαήλ.
Ο Δρ Ιωάννου στην ομιλία του παρουσίασε το ποίημα, ενώ ακολούθως είπε λίγα λόγια για την υπόθεση, πότε πρωτοδημοσιεύτηκε, κάτω από ποιες συνθήκες ο Βασίλης Μιχαηλίδης ο γνωστός Λευκονοικιάτης ποιητής προχώρησε στην σύνθεση του και σε ποιες ενδεχομένως ιστορικές προσωπικότητες αφιέρωσε το συγκεκριμένο ποίημα. Αναφέρθηκε επίσης στην παρουσία του στον εικαστικό πλέον κόσμο, ο οποίος, όπως είπε, είναι πολύ πιο διαφορετικός από την ποίηση, αλλά υπάρχει αυτή η διαμεσολάβηση με την δημιουργία συγκοινωνούντων δοχείων.
Σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ, ανέφερε πως έχει εκπονήσει το διδακτορικό του στον Βασίλη Μιχαηλίδη, προσθέτοντας πως η «Ανεράδα» αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τους εικαστικούς καλλιτέχνες. «Μετά τον θάνατο του Βασίλη Μιχαηλίδη, αρκετοί νεότεροι ποιητές μας συνέχισαν αυτή την παράδοση άλλοτε συνεχίζοντας την υπόθεση του ποιήματος, όπως είναι η αυθεντική του μορφή, και άλλες φορές αντικρύζοντας τον ποιητή με μια αντιστικτική διάθεση έτσι ώστε να δώσουν και εκείνοι, μια δική τους περαιτέρω πινελιά γύρω από το κόνσεπτ της Ανεράδας», είπε.
Επεσήμανε ακόμη πως σοβαροί μελετητές και Πανεπιστημιακοί φιλόλογοι έχουν αποτολμήσει να εκφράσουν την άποψη ότι η «Ανεράδα» είναι αυτή την στιγμή το κατεξοχήν ερωτικό ποίημα της Νεοελληνικής λογοτεχνίας, σημειώνοντας πως αυτό από μόνο του λέει πολλά.
Ερωτηθείς σχετικά ανέφερε πως από τα έργα των καλλιτεχνών υπάρχουν πολλά, τα οποία έχουν όντως μια πολύ καλή ποιότητα, σημειώνοντας ωστόσο πως ιδιαίτερα ξεχώρισε ένα έργο της Στέλλας Καραγιώργη το οποίο είναι σε στρογγυλή μορφή στο οποίο αποτυπώνεται η δυστυχία του ποιητή, η ποταμοδιάβαση όπου έγινε σύμφωνα με το ποίημα η συνάντηση του ποιητή με την Ανεράδα.
Αυτό, όπως είπε, που τον εντυπωσίασε είναι ότι δίπλα από τον θλιμμένο ποιητή η εικαστική καλλιτέχνιδα είχε την έμπνευση να τοποθετήσει και ένα τετράδιο στο οποίο φανταζόμαστε ότι εκεί θα συνέθετε την Ανεράδα. Ακόμη και το ποτάμι, σημείωσε, όπως ξεχύνεται έξω από τον πίνακα δίδει κατά κάποιο τρόπο «την εντύπωση ότι είναι ένα δάκρυ, το δάκρυ του ερωτόληπτου ποιητή ο οποίος αντιμετώπισε τελικά έναν ανανταπόδοτο έρωτα, διότι ο έρωτας του προς την Ανεράδα έμεινε ακριβώς ανανταπόδοτος».
Η Στέλλα Καραγιώργη διοργανώτρια της έκθεσης, Επιμελήτρια , Εικαστικός- Ερευνητής σε δηλώσεις της στο ΚΥΠΕ ανέφερε πως μια ομάδα καλλιτεχνών συγκεντρώθηκαν μαζί και αφού μελέτησαν και αναλύσαν το ποίημα ο καθένας κατέληξε στα δικά του συμπεράσματα.
Σχετικά με το δικό της έργο, είπε ότι αυτό, αποθανατίζει το έργο της φύσης της νύφης των νερών, όπως την μετουσιώνει ο καλλιτέχνης και επίσης το στοιχείο της απογοήτευσης που στο τέλος βιώνει την απώλεια.
Ο καλλιτέχνης Γιάννης Σιέπης εκ των συμμετεχόντων σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ ανέφερε πως μέσα από το έργο του προσπάθησε να αποτυπώσει με έναν πιο αφηρημένο τρόπο έτσι όπως ο ίδιος φαντάζονταν την Ανεράδα στο μυαλό του. Είπε επίσης πως για τον ίδιο η Ανεράδα «είναι η φύση, η μητέρα, η ερωμένη, είναι αυτό που δίνει ζωή και ενέργεια στον πλανήτη μας». Προσπάθησε, συνέχισε, να δώσει μια άλλη ερμηνεία από την συνηθισμένη ερμηνεία σημειώνοντας πως ο ποιητής είχε μυηθεί από την Ανεράδα το κόσμο του έρωτα. Εξήγησε ότι για τον ίδιο η ουσία δεν είναι η απογοήτευση του ποιητή αφού, όπως είπε, είναι κάτι ανθρώπινο. Η ουσία, συνέχισε, «ήταν η μύηση της Ανεράδας που είναι κάτι το ιερό και το θεϊκό».
Η Αγγέλα Πισιάρα Εικαστικός, ιδιοκτήτρια Σχολής Ζωγραφικής ανέφερε ότι αρχικά η ομάδα των καλλιτεχνών εμπνεύστηκε από την Αφροδίτη της Γεροσκήπου, δημιουργώντας στην Γεροσκήπου και πάλι μια ομαδική έκθεση και τώρα αποφάσισαν να δημιουργήσουν έχοντας ως έμπνευση το θέμα του Βασίλη Μιχαηλίδη.
Ο Χαράλαμπος Επαμεινώνδας ανέφερε πως το έργο του αποτελεί μια σπουδή στον Βασίλη Μιχαηλίδη και ιδιαίτερα στο ποίημα του η Ανεράδα. Μελετώντας το ποίημα αυτό, είπε, σχηματίζονται εικόνες μέσα μας που θέλουμε να τις εκφράσουμε. Είναι τόσες πολλές οι εικόνες που βγαίνουν μέσα από το ποίημα που μπορεί να ζωγραφίζεις πάρα πολλά έργα και έτσι να συμμετέχεις στο ποιητικό έργο, κατέληξε.
Ακολούθησε μουσική ερμηνεία από τον Στέλιο Χατζηκώστα για το ποίημα της Ανεράδας και άλλων ερωτικών κυπριακών τραγουδιών.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 3 Ιουλίου 2022.
Επισκέψεις στην έκθεσης γίνονται κατόπιν ραντεβού στο 99216088.
(ΚΥΠΕ/ΚΠ/ΗΦ)
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.