Διατηρώντας το ενδιαφέρον για την παρουσίαση οξυδερκών νέων κριτικών ιδεών σχετικά με τις εξελίξεις στον ψηφιακό τομέα και πώς αυτές επηρεάζουν την κοινωνία και την οικονομία μας, το NeMe και το Institute of Network Cultures, παρουσιάζουν την 13η έκδοση του «MoneyLab».
Ο γενικός στόχος του «MoneyLab» είναι να αποδομήσει και να αποκαλύψει τις κρυμμένες μηχανορραφίες των συνεχώς εξελισσόμενων ψηφιακών οικονομιών και να κάνει εικασίες για ριζοσπαστικές εναλλακτικές λύσεις.
Στη φετινή έκδοσή του, το «MoneyLab» στο NeMe θα επικεντρωθεί στην επισφαλή οικονομική ύπαρξη των καλλιτεχνών και θα διερευνήσει τις λεγόμενες αποκεντρωμένες ευκαιρίες που εμφανίστηκαν το 2020 στη εξαρτώμενη από το blockchain σφαίρα του Crypto, η οποία περιλαμβάνει αλλά δεν περιορίζεται στα NFT.
Μέχρι την αποτυχημένη κυκλοφορία του Libra, του κρυπτονομίσματος του Facebook, το 2019, το «crypto» και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παραμένουν χωριστά σύμπαντα. Ωστόσο, την εβδομάδα που to Homer Pepe πουλήθηκε για $320.000, ο Barry Threw επευφημούσε ότι «ο κόσμος της τέχνης είναι ένα πρόβλημα λογισμικού τώρα».
Για αυτήν την έκδοση του «MoneyLab» στη Λεμεσό, είναι αναπόφευκτο να μην επιστρέψουμε στο κύμα των NFT και του «crypto art» του 2021 που συνέπεσε με τη σύντομη συμπίεση του «Game-Stop», που ενορχηστρώθηκε στο Reddit στο απόγειο της έκρηξης των κρυπτονομισμάτων όταν το Bitcoin έφτασε σε αποτίμηση $66.000. Τα νεο-δημιουργηθέντα «περιουσιακά στοιχεία» τα οποία χρηματοδοτούνται στο εμπόριο από περιττά μετρητά που μπορούν να δαπανηθούν σε ασήμαντα εγχειρήματα, είναι η εύκολη εξήγηση της ξαφνικής έκρηξης των μη ανταλλάξιμων διακριτικών του 2021.
Πριν βιαστούμε στο «Next Big Thing», όμως, είναι σημαντικό να αναλογιστούμε την κατάσταση της κρυπτογραφικής τέχνης, καθώς το ερώτημα του «ψηφιακού χρήματος» είναι εδώ για να μείνει.
Ο D. Gerard εξήγησε πώς ξεκίνησε η διαφημιστική εκστρατεία: «Πείτε στους καλλιτέχνες ότι υπάρχει ένα κύμα δωρεάν χρημάτων. Χρειάζεται να αγοράσουν κρυπτογράφηση για να πάρουν τη ροή των δωρεάν χρημάτων. Θα γίνουν υποστηρικτές της κρυπτογράφησης και θα δικαιολογούν την 'απόδειξη της εργασίας'. Λίγοι καλλιτέχνες βγάζουν πραγματικά χρήματα που αλλάζουν τη ζωή τους από αυτό. Μάλλον δεν θα είσαι ένας από αυτούς». Και, όπως εξηγεί ο Brett Scott, συγγραφέας του μπεστ σέλερ του 2022 «Cloudmoney», και ομιλητής στο συνέδριο, «αν μη τι άλλο, το GameStop θα μπορούσε να είναι μια αντίδραση ενάντια στη ματαιότητα μηδενικού αθροίσματος των καθημερινών συναλλαγών. Μακριά από το να σας σώσει από χαζές δουλειές, το εμπόριο είναι μια ηλίθια δουλειά και ο μόνος τρόπος για να κερδίσετε προσωρινά σε αυτό είναι να μην ριχτείτε στη μάχη ενάντια στην 'αγορά'. Είναι να συνεργαστείτε σε σμήνη».
Ένας από τους στόχους του δικτύου «MoneyLab» είναι ότι η κριτική στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει επίσης να έχει μια χρηματοοικονομική λύση για τους δημιουργούς περιεχομένου και όχι απλώς να κολλάει σε ψεύτικες ειδήσεις ή καταγγελίες περί απορρήτου. Χρειαζόμαστε νέα μοντέλα μέσων κοινωνικής δικτύωσης, στα οποία οι πληρωμές «peer2peer» θα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος τους. Η «οικονομία της προσοχής», όπως την ξέρουμε, έχει οδηγήσει σε έναν στρατό από influencers που αγωνίζονται να βγάλουν τα προς το ζην. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες και σχεδιαστές κερδίζουν πολύ λιγότερο από έναν κατώτατο μισθό – μια κατάσταση που έγινε χειρότερη κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Εάν ο στόχος είναι να ακυρωθεί το «κοινωνικό συμβόλαιο» της Silicon Valley (εξαγωγή δεδομένων με αντάλλαγμα δωρεάν υπηρεσίες), θα χρειαστούμε μια άλλη οικονομική υποδομή που θα βρίσκεται «κάτω από» ψηφιακές υπηρεσίες—με ή χωρίς blockchain, Bitcoin, Ethereum tokens, ή απόδειξη εργασίας».
Συμμετέχοντες στην έκθεση: Rodrigo Azaola, César Escudero Andaluz, Austin Houldsworth, Karima Klasen, Rosemary Lee, Agoston Nagy, Paul O’ Neill.
Πληροφορίες έκθεσης
Διάρκεια: 7 Νοεμβρίου – ψ
Ημέρες/ώρες λειτουργίας: Τρί-Παρ/17:30-20:30
Χώρος: NeMe Arts Centre, Γωνία Ελλάδος και Ενώσεως, Λεμεσός