Το Βραβείο Κοινού Fisher, στο τμήμα Film Forward, κέρδισε η κυπριακή ταινία «Κάμπια, νύμφη, πεταλούδα» του Κύρου Παπαβασιλείου. Ενώ η διεθνής επιτροπή του 64ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο-Θόδωρο Αγγελόπουλο καλύτερης ταινίας του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος στην ελληνική ταινία «Animal» της Σοφίας Εξάρχου.
Απονομή που τη φορά αυτή έγινε, όπως κάθε χρόνο, όχι στην κεντρική αίθουσα του «Ολύμπιον» αλλά στην Αποθήκη Γ και το μεσημέρι αντί το βράδυ, «με παρεΐστικη διάθεση», όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου του φεστιβάλ. Είναι η πρώτη φορά, ύστερα από 30 χρόνια, που το βραβείο αυτό απονεμήθηκε σε ελληνική ταινία.
Όπως ανάφερε η σκηνοθέτρια και μέλος της επιτροπής, Ελένη Ψύκου, απονέμοντας το βραβείο στην Εξάρχου, είναι η πρώτη φορά ύστερα από 30 χρόνια που το βραβείο αυτό κερδίζει ελληνική ταινία. Η προηγούμενη ήταν το 1993, με την ταινία «Απ’ το χιόνι» του Σωτήρη Γκορίτσα.
Η ταινία της Εξάρχου καταπιάνεται με το καλοκαίρι μιας γυναίκας που εργάζεται ως χορεύτρια σ' ένα ξενοδοχείο για τουρίστες από Ευρώπη και Βαλκάνια. Σε ένα χώρο μελαγχολικό, χωρίς επιλογές, με χυδαίους θεατές. Μια ταινία που ξεχώρισε για την πολύ ωραία ερμηνεία της Δήμητρας Φλαγκοπούλου, που κέρδισε και το βραβείο ερμηνείας του Φεστιβάλ. Βραβείο που μοιράστηκε εξ ημισείας και στην Τζοάνα Άρνοου για τον ρόλο της στην αμερικανική ταινία «Η αίσθηση πως έχει περάσει πια η ώρα για να γίνει κάτι».
Στην ελληνική ταινία «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα απονεμήθηκαν πέντε βραβεία: το βραβείο καλλιτεχνικής επίτευξης στο τμήμα Meet the Neighbors, και τα βραβεία καλύτερης ταινίας από FIPRESCI (Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου), ΕΡΤ, Φίνος Φιλμ και Ελληνικό Κέντρου Κινηματογράφου.
Στην ταινία «Το καλοκαίρι της Κάρμεν» του Ζαχαρία Μαυροειδή απονεμήθηκε το βραβείο Mermaid καλύτερης ταινίας ΛΟΑΤΚΙ+, καθώς και το Βραβείο Νεότητας των φοιτητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Βραβείο Κοινού Fisher. Το Βραβείο Κοινού Fisher, στο τμήμα Film Forward, κέρδισε η κυπριακή ταινία «Κάμπια, νύμφη, πεταλούδα» του Κύρου Παπαβασιλείου. Τέλος, το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» της Βουλής των Ελλήνων απονεμήθηκε στην ταινία «Fingernails» του Χρήστου Νίκου.
«Fingernails»
Πώς μπορείς να είσαι σίγουρος πως είσαι ερωτευμένος με κάποιον και πώς το άλλο πρόσωπο είναι το ίδιο ερωτευμένος/ερωτευμένη με σένα; Η σύγχρονη τεχνολογία μας έχει τη σωστή μέθοδο, μάς λέει η τοποθετημένη σε ένα δυστοπικό, φουτουριστικό μέλλον, «Fingernails», δεύτερη, αγγλόφωνη τη φορά αυτή, ταινία του Χρήστου Νίκο (στην οποία associate producer είναι η Αγγλίδα ηθοποιός Κέιτ Μπλάνσετ, που είχε ενθουσιαστεί με την πρώτη, πολύ ωραία ταινία του, «Μήλα»), από τις τελευταίες που είδα στο φετινό φεστιβάλ.
Η νέα αυτή μέθοδος στηρίζεται στο τετάρισμα των νυχιών: κόβεις δηλαδή ένα νύχι από τον καθένα και την καθεμία, και, περνώντας τα μέσα από μια ειδική τεχνολογική συσκευή έχεις το αποτέλεσμα: είτε ταιριάζεις με τον/την σύντροφος σου, είτε όχι. Τεστ που κάνει η ηρωίδα Άννα με τον σύντροφό της, Ράιαν, με θετικό 100% αποτέλεσμα. Μόνο που η σχέση της Άννας μαζί του κάθε άλλο παρά συναρπαστική είναι, όπως ανακαλύπτουμε στη συνέχεια.
Τα πράγματα όμως αρχίζουν ν’ αλλάζουν όταν η Άννα αρχίζει να εργάζεται σε ένα από τα «φροντιστήρια προετοιμασίας» για να ξεπεράσεις τις οποιεσδήποτε αμφιβολίες και να αποδεχτείς την πλήρη επιτυχία των τεστ. Εκεί η Άννα θα γνωρίσει τον ελκυστικό προϊστάμενό της, Αμίρ, που δείχνει να έχει παρόμοια προβλήματα με τη δίκη του ερωτική σχέση, και σταδιακά αρχίζει να τον ερωτεύεται.
Ο Χρήστος Νίκος εκμεταλλεύεται το εύρημα, που θυμίζει το weird cinema του Λάνθιμου, για να φτιάξει μια μελαγχολική, διχασμένη με αρκετό χιούμορ, ρομαντική κωμωδία. Με ένα πολύ ωραίο, πρέπει να πω, εύρημα, που όμως, ύστερα από το πρώτο και καλύτερο, που κινείται σε σωστό ρυθμό, μέρος της ταινίας, στρέφεται στο δεύτερο μέρος, σε κλισέ και επαναλήψεις, κι ένα σενάριο που σταδιακά χάνει τον κεντρικό του άξονα. Και είναι βασικά χάρη στην πολύ ωραία, απολαυστική ερμηνεία της Τζέσι Μπάκλι ( Άννα), και, λιγότερο σ’ εκείνη του Ριζ Αχμέντ (Αμίρ), που η παρακολούθηση της ταινίας γίνεται αρκετά ευχάριστη.