Τα κόλπα της Temu

ΒΑΛΙΑ ΚΑΪΜΑΚΗ Δημοσιεύθηκε 11.12.2023
Illustration by Petra Sitaru
«Μελέτες που έγιναν από Αμερικανούς οικονομικούς αναλυτές δείχνουν ότι σε κάθε παραγγελία, η εταιρεία χάνει τουλάχιστον 10 δολάρια από τα μεταφορικά...»

Ε! Μην μου πείτε ότι δεν έχετε σκάσει κι εσείς με την Temu. Δεν υπάρχει social που να μην έχει εκατό διαφημίσεις τη μία μετά την άλλη. Και ωραίες διαφημίσεις, για πράγματα που πάντα ήθελες αλλά δεν ήξερες ότι τα θέλεις.

Μπήκα στον πειρασμό μια δυο φορές να δω τα γκατζετάκια αλλά δεν έφτασα ποτέ μέχρι σήμερα ν' αγοράσω. Μάλλον από το πολύ online shopping στην πανδημία, έχω άρνηση. Ή πάλι είμαι τόσο αρχαία που θέλω ν' αγοράζω από το desktop μου από ηλεκτρονικά καταστήματα και όχι από το κινητό από εφαρμογές. Άλλη νοοτροπία. Αλλά δεν είναι όλοι σαν κι εμένα. Το πρώτο εξάμηνο του 2023, 50 εκατ. Αμερικανοί κατέβασαν την εφαρμογή. Κι αυτό γιατί οι τιμές είναι απίστευτα φθηνές. Αδύνατον ν' αγοράζεις κάτι τόσο φθηνά. Όντως αδύνατο, καθώς την τελευταία περίοδο εμφανίστηκαν αρκετά δημοσιεύματα για το ότι η εταιρεία είναι φαλιρισμένη. 

Μελέτες που έγιναν από Αμερικανούς οικονομικούς αναλυτές δείχνουν ότι σε κάθε παραγγελία, η εταιρεία χάνει τουλάχιστον 10 δολάρια από τα μεταφορικά. Ένα δολάριο να έχει ξοδέψει καθένας που κατέβασε την εφαρμογή μας κάνει 500 εκατ. Πιθανόν ο αριθμός να μην είναι ακριβής όμως κατανοούμε τα μεγέθη. Μαζί με την τρελή διαφήμιση στα social η προσπάθεια να καταλάβει την αμερικανική και την ευρωπαϊκή αγορά δεν χρειάζεται εξήγηση. Και όχι μόνο στα social. Τον Φεβρουάριο του 2023, η Temu πλήρωσε 14 εκατομμύρια δολάρια για δύο διαφημίσεις των 30 δευτερολέπτων κατά τη διάρκεια του Super Bowl. Σύμφωνα με άλλα δημοσιεύματα η Temu έχει πληρώσει για περισσότερους από 900 όρους αναζήτησης στα stores που κατεβάζουμε εφαρμογές για να βρεθεί στην κορυφή των καταχωρίσεων. Έτσι έμαθα ότι μπορείς να πληρώσεις ακόμα κι εκεί για να έρθεις πρώτος!

Για να κρατήσει χαμηλά το κόστος της, η Temu πιέζει τους προμηθευτές της στην Κίνα. Η βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου της χώρας στηρίζεται σε εξαιρετικά αποδοτικά κατασκευαστικά clusters, τα οποία έχουν αναπτυχθεί σε μέρη όπως η Γκουανγκζού. Ομάδες συνδεδεμένων εταιρειών διαχειρίζονται αυτόνομες μικροαλυσίδες εφοδιασμού, σχεδιάζοντας προϊόντα με ταχύτητα, προμηθεύοντας υλικά και κατασκευάζοντάς τα. Αυτό έχει αποδειχθεί ανεκτίμητο για εταιρείες γρήγορης μόδας όπως η Shein, ή εταιρείες όπως η Temu που θέλουν να εκμεταλλευτούν μια τάση και να διαθέσουν ένα προϊόν στην αγορά.

Πολλοί από αυτούς τους κατασκευαστές έχουν προσπαθήσει να πάνε απευθείας στην αγορά των ΗΠΑ χρησιμοποιώντας την Amazon αλλά τα κόλπα που συνήθιζαν να χρησιμοποιούν για να προσελκύσουν αγοραστές στις κινεζικές πλατφόρμες -όπως η προσφορά εκπτώσεων ή δωρεάν δώρων σε αντάλλαγμα για θετικές κριτικές- παραβίαζαν τους κανόνες και τους κανονισμούς της Amazon. Τον Σεπτέμβριο του 2021, η Amazon ανακοίνωσε ότι από τα τέλη Απριλίου έως τις αρχές Σεπτεμβρίου είχε απαγορεύσει πάνω από 600 κινεζικές μάρκες σε 3.000 διαφορετικούς λογαριασμούς πωλητών για παραβίαση των όρων χρήσης της.

Η Temu αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ το 2022 και κατόπιν στην Ευρώπη με τελευταίες την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Η χρονική συγκυρία ήταν εξαιρετική. Με τον πληθωρισμό να τρέχει σε όλο τον κόσμο, η Temu έχει προσελκύσει πελάτες μέσω της φαινομενικά απεριόριστης γκάμας της και των απίστευτα χαμηλών τιμών της. Τα ανδρικά αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο κοστίζουν λιγότερο 5 ευρώ, μια σκηνή μόλις δύο. Από την περασμένη Black Friday ήδη, η εταιρεία είχε το παρατσούκλι «ο χασάπης των τιμών» και η συνολική αξία των προϊόντων που πωλήθηκαν στον ιστότοπο αυξήθηκε από 3 εκατ. δολάρια ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2022, σε 400 εκατ. δολάρια ΗΠΑ τον Απρίλιο.

Στην απίστευτα τεράστια διαφήμιση στα social η Temu χρησιμοποιεί και την ψυχολογία με συνεχείς αντίστροφες μετρήσεις για τις προσφορές: ή το παίρνεις τώρα ή το χάνεις. Και αυτή η επιθετική δαπάνη μάρκετινγκ στα social έχει ανεβάσει το κόστος των διαφημίσεων για όλους. Κόστος που αναγκαστικά μετακυλίεται στα προϊόντα κάνοντάς τα ακόμα λιγότερο ελκυστικά.

Τέλος, το τελευταίο διάστημα πολλοί αγοραστές παραπονιούνται στα social για ελαττωματικά προϊόντα, χαμένες παραγγελίες, παραπλανητικές διαφημίσεις. 

Αναρωτιέμαι ειλικρινά ποιο θα είναι το μέλλον της. Ποιος, άραγε, θυμάται σήμερα το AliExpress;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ