Γράφω το κείμενο κι ακόμα προβληματισμένη είμαι. Έχετε μπει ποτέ στα live του TikTok; Όχι στοχευμένα αλλά έτσι για χάζι; Έχετε δει τι έχει μέσα; Δεν ξέρω πώς να το χαρακτηρίσω, ειλικρινά. Άεργοι διαφόρων ειδών μέρα μεσημέρι, χαριεντίζονται ναρκισσιστικά με την οθόνη του κινητού, βωμολοχούν χωρίς κανένα λόγο, μας διηγούνται θλιβερές ιστορίες για περασμένες αγάπες, ντύνονται drag queens για χάρη του κοινού τους. Άτομα sui generis, με αποτυχημένες πλαστικές, με γνώσεις που δεν υπερβαίνουν το δημοτικό, με μουσικά γούστα που κάνουν τ' αφτιά μας να πονάνε.
Τώρα θα μου πείτε ποια είμαι εγώ να κρίνω; Καμία. Και δεν υπάρχει Αστυνομία της αισθητικής. Άρα κυρία μου, μην μπαίνεις, αν δεν σου αρέσουν αυτά που βλέπεις.
Είχα λόγο όμως που μπήκα. Ήθελα να δω τις live αγορές. Είχα ακούσει πολλά και πρόσφατα διάβασα και κάποιες στατιστικές για το πώς μας σπρώχνουν σε αγορές που δεν θέλουμε να κάνουμε και ήθελα να το δω με τα μάτια μου. Ρούχα και κοσμήματα κυκλοφορούν κυρίως. Απ' ό,τι κατάλαβα είναι της μόδας οι πλουμιστές φόρμες γυμναστικής (που τις φοράς στη βόλτα εννοείται), η δερματίνη και η ψεύτικη γούνα κάθε είδους. Μια γρήγορη ματιά στο site της Vogue μου λέει ότι τίποτε από αυτά δεν έχει σχέση με τη φετινή μόδα που προκρίνει τα μαύρα παλτό, τα λευκά πουκάμισα και τα μεγάλα φουλάρια μαζί με το εκρηκτικό design, φόρο τιμής στην πρόσφατα χαμένη Βίβιαν Γουέστγουντ.
Άρα; Άρα το online shopping εκ πρώτης ματιάς τουλάχιστον δεν μου δίνει κάτι που θα άξιζε τον κόπο ν' αποκτήσω. Αλλά συνεχίζω με το κατάστημα μια κοπέλας που είναι βαμμένη για βραδιά καλλιστείων. Η μουσική υπόκρουση είναι κάτι σε «λα λι λα λι για σένα έγινα τρελή κι αμαρτωλή». «gia sas stelnete ke Germania;», ρωτάει κάποιος στο chat. Αναρωτιέμαι αν η Γερμανία έχει live shopping ή τα δικά μας είναι καλύτερα.
Το μόνο καλό είναι ότι τα νούμερα είναι από medium έως 3XL, δηλαδή για κανονικές γυναίκες αλλά πολύ φοβάμαι ότι θα είναι κινεζικά και το δικό μου θα είναι το 2XL. Τα πιο μικρά δεν τα φέρουν γιατί στα μέρη μας δεν έχει εφευρεθεί νούμερο με (-) μπροστά.
Πώς γίνονται οι πωλήσεις; Στα δείχνουν live στο TikTok κι εσύ παίρνεις τηλέφωνο, παραγγέλνεις και στα στέλνουν με αντικαταβολή. Πρόκειται για κανονικά μαγαζιά που κόβουν και απόδειξη και τα πάντα. Επισκέφθηκα ένα στην Αθήνα, πριν από έναν μήνα περίπου. Κάποτε ήταν μαγαζί με παιδικά ρούχα αλλά μετά την κρίση δεν έβγαινε. Ήθελαν να κλείσουν και σκέφτηκαν να κάνουν ένα live για να ξεστοκάρουν. Και το θαύμα έγινε! Κάθε φορά που έρχεται νέα παραγγελία (δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα) κάνουν live και σ' ένα δίωρο έχουν ξεπουλήσει.
Για ένα τέτοιο «σοβαρό» live χρειάζονται τουλάχιστον δύο άτομα. Ένα που δειγματίζει (αλλού έχουν και μοντέλο) κι ένα ακόμα που απαντάει στο τηλέφωνο. Αυτός/η που δειγματίζει πάει και κοντά στην οθόνη για να βλέπει τα σχόλια και ν' απαντάει. Μάλλον από laptop θα βγαίνουν γιατί από τηλέφωνο δεν το βλέπω λογικό.
To φαινόμενο δεν είναι καινούργιο, οι live αγορές ξεκίνησαν στην Κίνα το 2016 αλλά οι οπαδοί του λένε ότι είναι το μέλλον του λιανικού εμπορίου. Ακόμα και διασημότητες μπήκαν στον χορό: το μοντέλο Κέιτι Πράις πουλάει ρούχα στους 1,4 εκατ. ακολούθους της στο TikTok, μασουλώντας ψαροκροκέτες πριν δοκιμάσει παντελόνια και ταιριαστές μπλούζες. Εκτός από το TikTok, το Amazon και το Facebook έχουν τις δικές τους λειτουργίες ζωντανών αγορών.
Σύμφωνα με έρευνα της διαφημιστικής εταιρείας Influencer Marketing Factory, το ένα τέταρτο των Βρετανών έχει παραγγείλει κατά τη διάρκεια μιας εκδήλωσης live. Η πλειονότητα αγόρασε ρούχα ή είδη ομορφιάς, αλλά πάνω από το 13% αγόρασε ηλεκτρονικά είδη και σχεδόν το 12% παρήγγειλε έπιπλα και διακόσμηση σπιτιού.
Αντί να τρέχετε λοιπόν, βάλτε πιτζάμες και κάντε τις χριστουγεννιάτικες αγορές σας από το TikTok ή από όποια άλλη πλατφόρμα θέλετε. Εκτός αν είστε στη Γερμανία γιατί δεν είμαι σίγουρη ότι στέλνουν εκεί…